Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Refluksi: mitä ruokia/aineita olette jättäneet pois ruokavaliosta?

Vierailija
02.12.2025 |

Mistä olette saaneet apua refluksiin? Lähinnä ruoka-aineet ja juomat, eli mitä ei kannata suuhun laittaa, jos ei halua refluksia. Olen jo jättänyt oluen ja muun alkoholin pois jo useampi kuukausi sitten, eikä sillä ole merkitystä. Energiajuomia tai muita hapotettuja juomia en edes ole juonut.

Syön normaalin monipuolisesti sekaruokaa ja kasvisten ym. kuidun määrää olen kasvattanut, ei auta refluksiin, mutta ulostaminen on mukavampaa.

Lääkkeitä on mennyt esomeprtsolia komlmisen vuotta. Siitä on sinänsä apua, mutta ei poisa vaivaa kokonaan. Alkaa koko elämän laatu kärsiä tästä.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apukeino riippuu aiheuttajasta. 

Itsellä ei esim. auta paasto, vaan se pahentaa. Appelsiiniä, mausteita tai kaljaa en voi niellä lainkaan. Nestemäistä en voi syödä ilta kuuden jälkeen. 

Vierailija
62/74 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla refluksi ja närästys hävisi kun lopetin kotimaisen viljan käytön pois lukien kaurapuuro,annoskoot pieniksi ja hyvä pureskelu ruualle,paino tippui 8kg janyt olen normaalipainoinen 56 on paino.palleatyrä Ei paina ruokatorven enää.toki karsin rasvaisia ruokia pois mutta rasvaa on yleensä ne pullassa sämpylöistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahvi on rasvaista. Katsokaa joskus sivusta kahvikuppia ja kahvin pintaa, liilluu oikein rasva/öljykerros kahvin pinnalla.

Siksi se näröstää. Rasva närästää.

Vierailija
64/74 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomatkaa että närästää voi

- liikahappoisuus

- vähähappoisuus 

Onko vatsassa liikaa happoa vai liian vähän?

_____

https://www.puhti.fi/tietopaketit/hapoton-maha-suolahapon-puute/

Suolahapon puutteen oireet

Hapottomaan mahalaukkuun liittyy usein toiminnallisia vatsa- ja suolioireita. Suolahapon puutteen aiheuttamia oireita ovat:

ylävatsan turvottelu

röyhtäily

polttelu

NÄRÄSTYS

ilmavaivat heti ruokailun jälkeen

ähky ja todella täysi olo ruokailun jälkeen

lisäravinteiden aiheuttama pahoinvointi

ruoka-aineallergiat

ripuli

ummetus

____

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/terveys/narastysta-tai-anemiaa-vat…

Närästystä tai anemiaa - vatsassa happoja liikaa tai liian vähän

Vierailija
65/74 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hiilihydraatit jätin pois ja refluksi- sekä närästysongelmat loppuivat kuin seinään.

höpöhöpö!

Näin se vaan on. Rasva ei närästä vaan hiilihydraatit. Hiilarit minimiin ja ongelmat poistui.

kai mä nyt omat närästykseni tiedän!

Luulet tietäväsi. Hiilarit pois ja ei närästä.

Hiilarit pois jättämällä ei toimi myöskään pää. Sinä olet oikein hyvä esimerkki siitä.

Vierailija
66/74 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki roskaruuat ja juomat pois niin loppuu närästykset. 

Sinä raukka et taida edes ymmärtää, mikä on roskaruoka. Sehän tarkoittaa vain ja ainoastaan roskaavaa ruokaa, eli se sinun Woltilla tilaama kallis ravintola-annos fiineine salaatteineen on myös roskaruokaa.

Vierailija
67/74 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi

Vierailija
68/74 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi jättää kuitua pois. Aivot tarvitsee hiilihydraatteja toimiakseen. Lisäksi suolisto ei toimi

Kasviksia lisää niin saa kuituja ja aivot toimii.

Monessakin niissä on hiilareita aika paljonkin.

Vierailija
69/74 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jätin lihan, kanan, kananmunat, karkit, suklaan, sipsit ja leivokset. Samalla painoni putosi 30%. Närästys loppui, mutta en tiedä, johtuuko ruokavaliosta vai painonpudotuksesta. Vai stressin vähenemisestäkö johtuu? Tuli avioero, otin töistä loparit ja lopetin opiskelun, niin stressi väheni. Joka tapauksessa närästys katosi. Ennen söin siihen lääkkeitä joka päivä.

Eli kannatta elää yhteiskunnan tuella laittamatta itse tikkua ristiin. Sitähän sinä tarkoitat, eikö vain? Mitäpä sitä työlläkään rasittamaan itseään.

Vierailija
70/74 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mikähän ero noilla on pitkä kurkku närästää tosi pahasti lyhyt ei lainkaan.

Ripottele niille kurkkusiivuile suolaa ja sokeria, ei korvenna. Itse jos syön pelkkää lavakurkkua, kuulostaa että meillä olisi joku possu, kun tulee röhkittyä niin pahasti. Mikään suola- tai maustekurkku ei myöskään röhkitytä yhtään.

Vierailija
71/74 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pahin on jugurtti yötä vasten. Sitä ei voi syödä 18 jälkeen ollenkaan. Myös suklaa on paha. Alkoholi ruoan kanssa on paha, etenkin ravintolaruokailut. Lähes tyhjään mahaan voin juoda hieman viiniä ilman oireita. 

Vierailija
72/74 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti ylläpidät ongelmaa noin pitkään jatkuneella happosalpaajakuurilla. Lääkärit määräävät noita täysin holtittomasti. Siinähän käy sitten niin että liian vähäinen mahahappo saa ruoan tuottamaan hiilihydraateista normaalia enemmän ilmaa mahalaukkuun ja ruokamassa jää puolisulamatta pyörimään mahaan kulkeutuen kohti ruokatorvea eikä pohjukaissuolta kuten kuuluisi. Happosalpaajasta vierottautuminen pitää tehdä hitaasti annosta laskien 2-4 viikkoa, muuten maha reagoi ylettömällä mahahapon tuotolla. Vieroituksen aikana, ja muutenkin voi käyttää ruokasoodaa (1 tl lasilliseen vettä.)

Ruokavalion lisäksi on äärimmäisen tärkeää _miten_ syö. Syöminen tulisi lopettaa vähintään 2h ennen nukkumaanmenoa, niin että mahalaukussa on ihan vähän ruokaa. Täysin tyhjän vatsan pelkkä mahahappo aiheuttaa usein ongelmia. Lisäksi jos mässäilet yhdenkin kerran päivässä liikaa ruokaa kerralla niin ei hyvä heilu. Kolmantena, p

Happosalpaajat ovat lääkehuijaus. Mukamas suojellaan ruokatorvea, mutta hapottomuudella ylläpidetään ruoansulatusongelmaa ja se pukkaa tavaraa ylöspäin. Vatsahapot kuuluvat ruoansulatukseen, piste.

Vierailija
73/74 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole ollut mitään lääkitystä koskaan.

EI. OLE. REFLUKSI.

Lääkäri vain ohjeisti, ettei illalla syö mitään rasvaisia ja maustettuja ruokia eikä myöskään huonosti sulavia kuten herneet, pavut ja linssit. Nukkua pitää kahden tyynyn kanssa. Eipä ole refluksivaivoja ollut enää pariin vuosikymmeneen kertaakaan. Juon iät ja ajat iltaisin fenkoliteetä kupillisen, se auttaa ruoansulatukseen myös. 

Vierailija
74/74 |
03.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mikähän ero noilla on pitkä kurkku närästää tosi pahasti lyhyt ei lainkaan.

Ripottele niille kurkkusiivuile suolaa ja sokeria, ei korvenna. Itse jos syön pelkkää lavakurkkua, kuulostaa että meillä olisi joku possu, kun tulee röhkittyä niin pahasti. Mikään suola- tai maustekurkku ei myöskään röhkitytä yhtään.

Entä syväkurkku