Tuntuuko siltä, että synnyit väärään maahan?
Minusta tuntuu. Ei ole ihmistä tänne luotu kylmiin Pohjolan tuulosiin.
Lämmintä ja aurinkoa, kiitos!
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Voisin olla norjalainen. Eli välillä sinne sydän kaipaa.
Olen tuntenut useita norjalaisia. Karua porukkaa, ei ystävällistä sanaa.
Ei kiitos Norjaan, jos valtaosa tuollaisia mörömöllejä.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu, minun olisi pitänyt syntyä Venäjälle.
Venäjällä kaikki on paskaa paitsi kusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmaan. Minun olisi pitänyt syntyö johonkin latinalaiseen maahan. Olen latina sielultani ja olemukseltani.
Et voi olla latina, latina on kieli.
Latino on oikea sana. Eri.
Vierailija kirjoitti:
Espanjaan minä kuulun ja sinne minä muutan . Liian kylymää ja pimmeetä täällä pohojolassa.
Spanskit liian jäyhiä. Italiaanoista tykkään, eloisampia.
Igoreille sarkasmi ja vittuilu on vierasta, koska eihän heille muuta ole tarjolla. 🤣😂🤣
Paitsi tietysti vodkaa, mikä onkin ainoa hyvä venäläinen keksintö! 😎👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan helppoa kaikki.
Tämähän se on, jota vieraaseen kulttuuriin ja maahan muuttava juuri alkaa surra. Koska on ihan eri asia esimerkiksi tajuta muiden puheesta kaikki pienetkin jutut ja vitsit kuin se, että ulkomailla "tulee toimeen ja pärjää ihan hyvin" uuden kielen kanssa.
Näin on, mutta siihen omaan kielipuolisuuteensa voi suhtautua huumorilla, koska suurin osa paikallisista vuorostaan suhtautuu siihen ymmärtäväisesti.
Kirjoittaja varmisti tarkoitti että kieli pitää osata todella hyvin eikä vain hyvin että tajuaa ne pienetkin jutut ja tuntee myös maan historiaa ja kulttuuria.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä maa mutta aivan liian kylmä ilmasto. Joku Kanariansaarten lmasto olisi mun mieleen. Kesät ei liian kuumia ja talvellakin tarkenee.
Se kylmyys ja pimeys on just se juttu, miksi Suomesta tykkään.
Saa olla omissa oloissaan, eikä tarvii olla sosiaalinen - hämärän hyssyssä vaan tunnelmoiden kukin.
Nyt on vaan ihan liian lämmintä, saisi tulla pysyvä lumi jo.
Jos jokin on tuntunut oikealta, niin se että synnyin Suomeen. Suomaahan, tänne soitten ja korpien keskelle. Veri vetää vieläkin pohjoisemmas kylmään ja pimeään, mutta kärvistellään täällä Lounaiskolkassa nyt ilman lunta.
Jos olisi rahaa tarpeeksi, muuttaisin välittömästi Norjaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisin olla norjalainen. Eli välillä sinne sydän kaipaa.
Olen tuntenut useita norjalaisia. Karua porukkaa, ei ystävällistä sanaa.
Ei kiitos Norjaan, jos valtaosa tuollaisia mörömöllejä.
Ei ole edes murto-osa tuollaisa. Sinä olet hakeutunut kaltaistesi seuraan ja siksi kohdannut vain mörököllejä.
Asuin kolme vuotta Sveitsissä ja vieäkin sydän halajaa sinne takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmaan. Minun olisi pitänyt syntyö johonkin latinalaiseen maahan. Olen latina sielultani ja olemukseltani.
Et voi olla latina, latina on kieli.
Latino on oikea sana. Eri.
Latino on maskuliinimuoto eli mies. Latina on feminiinimuoto eli nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanan helppoa kaikki.
Tämähän se on, jota vieraaseen kulttuuriin ja maahan muuttava juuri alkaa surra. Koska on ihan eri asia esimerkiksi tajuta muiden puheesta kaikki pienetkin jutut ja vitsit kuin se, että ulkomailla "tulee toimeen ja pärjää ihan hyvin" uuden kielen kanssa.
Näin on, mutta siihen omaan kielipuolisuuteensa voi suhtautua huumorilla, koska suurin osa paikallisista vuorostaan suhtautuu siihen ymmärtäväisesti.
Kirjoittaja varmisti tarkoitti että kieli pitää osata todella hyvin eikä vain hyvin että tajuaa ne pienetkin jutut ja tuntee myös maan historiaa ja kulttuuria.
Kiitos oikaisusta. Ymmärsin kyllä ja luulen ymmärtäväni jotain näiden kielitaitoperustelujen määrittelystä. Onhan siihen eurooppalaisiakin tasoja hahmoteltu. (Opetan mm. vieraan kielen oppimisen vaiheita.)
Vitsi on silti siinä, miten suhtautuu omaan vaillinaiseen kielitaitoonsa, miten sen kanssa tulee toimeen ja millä/ mille tasolle se pääsee kehittymään. Ei nuo paikalliset vitsitkään muutaman vuoden jälkeen mitään mahdottomia esteitä normaaliälyiselle maahanmuutta jalle muodosta.
Historiasta nyt kuuluisikin olla kiinnostunut, jos haluaa paikallisia ymmärtää. Ahaaelämyksiä riittää vuosiksi, myös omasta kulttuuristaan.
Vierailija kirjoitti:
Italia! Kunnon pitsaa joka päivä nam!
Sitähän saa täälläkin joka kuppilasta.
Eikä se pizza Italiassakaan aina niin hyvää ole. Roomassakin satuin saamaan kammottavan pizzan, jossa rasva vaan lillui ja maistui pahalta.
Vierailija kirjoitti:
Jos jokin on tuntunut oikealta, niin se että synnyin Suomeen. Suomaahan, tänne soitten ja korpien keskelle. Veri vetää vieläkin pohjoisemmas kylmään ja pimeään, mutta kärvistellään täällä Lounaiskolkassa nyt ilman lunta.
Sama. Haluaisin myös pohjoisempaan, mutta siipan työt on täällä etelässä.
Suomi oli hyvä maa 80-luvun lopulle, sen jälkeen tämä on ollut väärä maa minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italia! Kunnon pitsaa joka päivä nam!
Sitähän saa täälläkin joka kuppilasta.
Eikä se pizza Italiassakaan aina niin hyvää ole. Roomassakin satuin saamaan kammottavan pizzan, jossa rasva vaan lillui ja maistui pahalta.
Ei todellakaan saa joka kuppilasta kunnollista italialaista pizzaa. Suomessa on ehkä 10 pizzeriaa, jossa päästään suht samalle tasolle.
eri
Jos kaikki menee niin kuin on suunniteltu, muutan kesän lopuksi sinne, minne sydän on halannut jos vuosia.
Aiemmin ajattelin niin, enää en. En usko, että kotiutuisin mihinkään muualle. Tai ehkä johonkin pohjoismaahan.
Suomessa on kylmää, kallista, kylmää, kallista.