¤~¤~ HELMINAUHAN PE-SU ~¤~¤
Kommentit (28)
vaipoista- meillä on ollu jo jonkin aikaa käytössä noi liberon 5-8kg, kun ennemmin oli 3-6kg(olikohan noin) niin olevinaan vaipat täytty pissasta aika nopeeta. varsinkin yöllä sai vaihtaa joka syötöllä. Mutta noi nykyiset vaipat on just soppelin kokoiset tällähetkellä. No se on vaan sitten yleistä noilla poikavauvoilla, että vaipat falskaa.
Kakkaamisesta- meillä tino kakkaa joka päivä. Alussa kakka tuli monta kertaa päivässä(oli varmaan osuutta myös omalla antibioottikuurilla) ja nykyään kakkaa kerran päivässä. Yleensä alkaa ähkimään ja puhkimaan heti aamusta, ja saa tehtyä asiansa. Päivä suujuukin sitten hyvin.
Vaatteet- Meillä on käytössä koot 62-68cm. Kaikki pinemmät koot oon saanu laittaa pois. Eipä meillä kauaa pidetty noita 56cm:n vaatteita.
Ja vielä puklaamisesta, jota meidän pojalta tulee aika usein. Vaikka aivan rauhassakin olisi syönnin päälle. Pariin otteeseen on lentäny aivan kaaressa pihalle. Kerrankin kun punnas justiin isompaa asiaa vaippaan.
Mutta nyt häippäsen, jos vaikka pian painais pään tyynyyn.
-hanna ja pikku-jätkä tino-
viime yönä meillä herättiin vain kerran, klo 5 syömään! ja taas nukuttiin 9 asti. mentiin kyllä myöhemmin nukkumaan, 23 jälkeen. kyllä uskaltaisin sanoa, että on poika rauhallisempi tuon vellin kanssa.
laitan noin puolet velliä ja puolet vastiketta. kokeilu kannattaa aloittaa aamulla ja ekaan kertaan vaikka 20-30ml velliä ja sitten odottelemaan, miten reagoi...
maissivelliä suosittelen ennemmin kuin riisivelliä. meillä esikoisella ainakin tuo riisivelli kuivatti kakan. kyllä kai se peruna olisi parempaa, ainakin nykyistensuositusten mukaan. meillä ei esikoinen syönyt millään tuota perunasosetta, en ala nytkään sen kanssa tappelemaan. mun päähän ei kyllä mene, miksi on suositeltavampaa siirtyä suoraan kiinteämpään ruokaan, kun toi velli tuntuisi jotenkin luontevammalta, kun on vain hieman paksumpaa kuin maito... mut jokainen tavallaan!
meillä kakkaa ei näy montaa kertaa viikossa, toivottavasti nyt alkaa näkyä useammin ; )
tosiaan tuon velliseoksen kanssa ei pulauttele, maidon kanssa tulee isot puklut melkein joka kerta.
muita kyselyjä en nyt muista, yllätys yllätys!
poika 9? vko
Mukavaa sunnuntaipäivää!
Ihana auringonpaiste heti aamusta ja käytiinkin pikkumiehen kanssa kärryttelemässä.
Gallupeihin:
VAIPPA:Meillä Liberon 5-8kg vaipat käytössä. Pamperssia ja muumiakin testailtu mut tää on ollut ehdottomasti varmin, ei ole niitä pissat tulleet ohitse niinkuin noissa muissa.
KAKKA:Noin joka toinen päivä, nyt on kolmas päivä kakkaamkatta ja tänään varmaan tulee sitten pari vaipallista;p Ihan pikkuisena oli joka vaipassa kakkaa, onneksi ei enää.
VAATTEET:Meillä menee 62cm vielä ihan hyvin päälle, muutamia 68 vaatteita olen etsiskellyt valmiiksi.
PUKLU:Tulee aika riittävästi ja joka päivä. Isommat sisarukset eivät kyllä vauvana puklailleet näin paljoa, joten ihmetellyt olen tuota puklun määrää.
Eipäs tänään ihmeempiä, ulkoilemaan kun on niin ihana ilma!!
calmus & pesue
Niinpä, siitä PeSusta vielä, tyttö oli niin väsynyt eilen, että mentiinkin aamukylpyyn tänään, yleensä on käyty illalla kerran pari viikossa. Että tuli se Helminauhan pesu täälläkin hoidettua : )
Rauhallinen iltapäivähetki kahvikupin äärellä: miehen poika ja mies ovat futisturnauksessa ja miehen tytär isovanhempien kanssa elokuvissa, Milli nukkuu. Aivan hiljaista : )
Telkkari: katselen Dr. Philiä, Vaimot vaihtoon, uusintana Irtiottoja ja sitten sitä uutta Kaikki kunnossa vai mikä se tiistain uusi kotimainen onkaan, menee henkilöt sekaisin Irtiottojen kanssa. Uutisia en juuri koskaan... ja sen huomaa sivistystasosta!
Vaatteet ja vaipat: pakkasin eilen 50-56:det vex, sääli söpöjä ja kun ihan käyttämättömiäkin jäi. 60-68 sopivia (2,5 kk ikää siis). Vaipat: tytölläkin voi falskata yöllä vyötäröstä, kun ei voi laittaa niin tiukalle ettei saa jalkojansa koukkuun. Pampersit kokoa 2 täällä vielä pari päivää, sitten saapuvat Fuzzi Bunzit postissa ja siirrytään kestoilua kokeilemaan.
Pukluja tulee useimpien syöttöjen jälkeen vähintään pieni, ehkä kerran päivässä isompi ja se yleensä myös nenästä...
Uutta G:tä: ketä vauvelinne muistuttaa - vai onko ihan oma itsensä pelkästään - ja ovatko monet (ystävät, sukulaiset) samaa mieltä?? Meillä on ainakin kovin montaa mielipidettä. Omasta mielestäni on miehen näköinen, eikä mitään minua, tai ehkä sitten luonteessa... ja oman äitini mielestä on minun näköä... isovanhemman mielestä on siskonsa näköinen ja joku näkee veljeä.
Aurinkoista sunnuntai-iltapäivää!
T: Sporttari ja Milli
Olen lukenut viestiketjuanne, ja nyt ekaa kertaa sitten kuulumisiakirjoittelen. Meillä poika siis syntynyt 1.2 ja isommat lapset ovat 3 ja 2 vuotiaita.
Vaippoina meillä käytetään Pamppersseja, kakkoskokoa ja vaatteista käytetään 68 cm. Meilläkin vaipat tahtuovat fuskata sivuista, etenkin jos vauveli nukkuu mahallaan.
Meillä mennään pelkällä rintamaidolla ja äidin rinnoista taitaa tulla smetanaa kun poika nukahtaa klo 22 ja herää rinnalle n. klo 05 ja sitten uudelleen klo 8 jolloin myös noustaan ylös. Muutenkin nukahtaa yöllä heti syötön ja röyhtäytyksen jälkeen, joten tämä mamma saa kyllä nukkua ruhtinaallisesti. Päivälläkin nukkuu hyvin, ja osain samaan aikaan isompien päikkäriaikaan, mistä olen tosi onnellinen. Tätä samaa rytmiä on ollut kuukauden päivät, saa sitten nähdä mitä jatkossa. Isommat lapset olivat pelkällä rintamaidolla 6 kk ja sitten aloiteltiin perunalla maisteluharjoitukset. Heitä imetin vuoden ikäiseksi, ja jos vain mahdollista niin toivoisin että näin kävisi myös pojan kohdalla, mutta aika näyttää ja pojan ehdoilla mennään.
Telkkarista katson säännöllisesti lähinnä klo 21 sarjan ja sitten muita tilanteen mukaan. Pikku Kakkosta ja aamun lastenohjelmia tulee lasten kanssa katsottua.
Meidän poika kakkaa n 3 krt päivässä, ei kuitenkaan öisin. Kakkaamiseen haluaa tissin avuksi, niin kakkaaminen käy vähemmillä ähinöillä.
Rota- ja vesirokkorokotusten hankkimista meillä kovasti pähkäillään. Hinnan takia ajankohtaa täytyy miettiä, mutta siis kaikella todennäköisyydellä rokotetaan. Meillä esikoinen sairasti rota-viruksen, ja sairaalahoitoon joutui kun meni niin heikkoon kuntoon ja painon nousu vei pitkän ajan. Vesirokkoa meillä eivät ole isommat lapset sairastaneet.
En nyt muista muita galluppeja, sori.
Hyviä jatkoja kaikille. Kiva lukea muiden samanikäisten kuulumisia!!!
t. Elora
viestit karkailee, jos nyt onnistuis.
NIIN, siitä vellistä oon kans nyt huomannu, että poika on pulautellut tänään tosi vähän. Oikeastaan ei ollenkaan. Oliskohan siitä sitten apua. Pelkkää korviketta kun antoi niin pulautteli vähän väliä. Ja kakkaaminenkin onnistuu paljon paremmin. Ennen on saanut oikein kunnolla punnata. Maissivellistä ollaan kans aloitettu ja oon kans laittanu noin 30-40ml maidon sekaan.
Mutta nyt pois...
-hanna ja tino huomenna 2kk-
Oli muutto uuteen kotiin ja hirvittävää hässäkkää ollut tässä, joten en ole ehtinyt täällä käydä kuin kerran tai kaksi heti vauvan synnyttyä ja nyt on ollut taukoa monta viikkoa. Mutta tulin lukemaan kuulumisia ja kertomaan omiamme, kun ei vielä nukutakaan. :)
En voi uskoa todeksi sitä, miten helppo vauva meille on suotu. Poika täytti tänään 7 viikkoa ja nukkuu säännöllisesti vähintään 7 tunnin yöunia. Sitten aamulla tankkaus siinä 6:30 ja unet jatkuu yhdeksään-kymmeneen. Itse herään usein vasta puolenpäivän maissa, kun mies hoitelee vauvaa pari tuntia tai sitten poika nukkuu vielä vieressä aamullakin. Yhtenä yönä vauva nukkui jopa 9 h putkeen ja aamulla tissit olivatkin sitten räjähtämispisteessä. :)
Olimme keskiviikkona neuvolassa ja poika painoi 6,6 kg. Pituutta oli 63 cm eli hyvin on miekkonen kasvanut. Sellaisen kolmikuisen kokoinen 1,5 kuisena. :) Mutta oli tiedossakin, että meille ei ihan pientä vauvaa tule ja että kasvaa nopeasti synnyttyään. Syntyessään oli siis jo melkein 5 kg ja 56 cm. Meillä käytetään nyt 7 viikkoisena jo 70 cm vaatteita ja kakkaa on vaipassa joka vaihdolla eli melkoinen läpipasko, kuten vanhempansakin.
Minulle tuli raskausaikana 20 kg ja nyt olen jo normaalipainossa. Tavalliset vaatteet mahtuivat päälle viikko sitten vauvan ollessa 6 vko vanha. Imetys on melko tehokkaasti pudottanut painoa siis. Maitoa tulee kuin meijeristä ja poika pärjää pelkällä tissimaidolla, vaikka onkin kookas. Epparin tikit paranivat hyvin ja jälkivuoto kesti n. 4 viikkoa.
Mitäköhän muuta, arki rullaa mukavasti ja vauva voi hyvin. En voi uskoa todeksi miten helpolla olemme päässeet eikä voi moni muukaan. Anteeksi, jos jotakuta häiritsee tämä hehkutus, enkä halua pahoittaa kenenkään mieltä. Terkkuja kaikille helmikuisille ja tsemppiä niille, joilla on hieman vaativampi vauva!
Kevätterveisin Jolanda ja " Koukkis" 7 vko
Mä täällä pähkäilen jo millaisissa vaatteissa vauvaa pitäisi kesällä pitää : )
Esikoinen syntyi syksyllä niin ei ole kokemusta kesävauvasta.
Puuvilla on varmaan paras materiaali kesävaatteille. Onko kellään kokemusta noista silkkivillaisista vaatteista? Aika tyyritä ne kyllä ovat. Kovasti kesää odotellessa : )
Tässä olisi taas gallupin aihetta eli kuinka usein teidän vauvat kakkaavat?
Meillä kakataan vain joka toinen tai kolmas päivä. Tiheimmilläänkin on tullut vain 1-2 kakkaa päivässä, mutta nyt on menty jo pari viikkoa niin ettei joka päivä tule ollenkaan ( ikää 8 vkoa ).
Ja toinen galluppi vaatteiden koosta.
Meillä ei mene enee 62 cm bodyt kiinni.. Olisin odottanut, että ne vähän kauemmin olisi mahtuneet. Hihatkin ovat jo vähän lyhyitä. 68 cm ovat nyt juuri sopivia.
Ja kolmas galluppi puklaamisesta ( jos ei vielä ole ollut ) eli kuinka paljon ja milloin puklataan.
Meillä puklataan ihan jatkuvasti ja välillä oikein kaaressa monta kertaa päivässä. Tuntuu ettei sitä ruokaa voi mahaan ollenkaan jäädä. Painoa on kuitenkin tullut tosi paljon, joten terkkari sanoi, että se on ihan normaalia eikä tarvitse huolestua.
Hauskaa viikonloppua kaikille!
Pirriäinen ja poju 8 vkoa