Etkö todellakaan usko Raamattuun? Mitä mieltä tästä - vain pieni osa laajasta ohjelmasarjasta.
Etkö todellakaan usko Raamattuun? Mitä mieltä tästä - vain pieni osa laajasta ohjelmasarjasta.
https://www.tv7.fi/arkki/raamattu-on-ihmeellinen/raamatun-yksittaiset-k…
Kommentit (789)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei voi vastata " kyllä" tai " ei" kysymykseen " onko tämä( kin) ikuista Jumalan sanaa", niin siitä seuraa tietenkin se, että ei voi julistaa Raamatun olevan muuttumatonta Jumalan sanaa. Jos siis haluaa olla rehellinen!
Jumalan sana on ikuinen mutta kaikki lait eivät koske kaikkia ihmisiä. Ymmärräthän, että jos vastaan vain kyllä, mikä on toki totta, niin silloin aletaan syyttää rusinoiden poimimisesta, jos en noudata kaikkia Mooseksen lain säädöksiä. Mooseksen lain rituaalilait ja puhtaussäädökset olivat osa sen liiton ehtoja, jonka Jumala solmi Israelin (=Jaakobin jälkeläiset) kanssa. Me emme ole osallisia tuossa liitossa.
Raamatusta:
7Kun ihmisiä tuli joukoittain kastettavaksi, Johannes sanoi heille: Te käärmeen sikiöt! Kuka teille on sanonut, että te voitte välttää tulevan vihan? 8Tehkää hedelmiä, joissa kääntymyksenne näkyy! Älkää ruvetko ajattelemaan: Olemmehan me Abrahamin lapsia. Minä sanon teille: Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä. 9Nyt on jo kirves pantu puun juurelle. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen.
Vierailija kirjoitti:
Koko kysymys siitä, että "etkö todellakaan usko Raamattuun" on jo lähtökohtaisesti typerä ja kertoo siitä, että kysyjä ei ole raamattuansa oikeasti lukenut.
Niille jotka eivät tiedä tai halua ymmärtää, niin sanottakoon se nyt tässä vielä. Raamattu ei ole mikään yksittäinen kirja jossa on selkeä punainen lanka ja selkeä yksittäinen sanoma. Se on eri ihmisten eri aikona erilaisista lähtökohdista ja uskomuksista koostettu teos.
Raamatussa on isoja ja pieniä ristiriitaisuuksia, esim. Jeesuksen syntymästä evankeliumit kertovat eri tavalla. Ja myös Jeesuksen kuolemasta. Juudaksen kuolemasta on eri versiot, jne. Miten nämä eri tarinat voisivat olla yhtä aikaa totta?
Vanhan testamenti jumala on kostonhimoinen ja oman arvonsa tunteva heimojumala, uudessa testamentissa enemmän humaani ja suvaitsevainen. Onko siis jumala kasvanut ja viisastunut tehtävänsä myötä?
Ne tarinat voivat olla yhtäaikaa totta. Sinun olisi tarkoitus ylittää ymmärryksesi.
Raamatusta:
17Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. 18Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. 19Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. 20Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Mitä kukakin tarkoittaa oman ymmärryksen ylittämisellä mutta sitten:
"Jumalan rauha joka ylitse kaiken ymmärryksen käy" on lause Raamatusta joka kuvaa sitä rauhaa joka ylittää inhimillisen ymmärryksen. Filippiläiskirjeen 4:7 mainitsee, että tämä rauha voi varjella ihmisen sydäntä ja mieltä uskon kautta. Google
Lisäksi rauhaa on haettava myös silloin jos tuntuu ettei pystykään ajattelemaan tai käsittelemään asioita tai tunteita.
Aina omaa ymmärrystä ei pysty ylittämään.
Aina ei myöskään pysty ajattelemaan enemmän tai pidemmälle vaikka haluaisi tai ylipäätään pysty ajattelemaan.
Tai tietenkään edellisessä ei itse haeta rauhaa vaan se saapuu, se voi laskeutua ihmisen ylle.
Raamatun kohta: Filippiläiskirje 4:7: "Ja Jumalan rauha, joka ylitse kaiken ymmärryksen käy, varjelkoon teidän sydämenne ja teidän taitonne Kristuksessa Jesuksessa".
Merkitys: Lause viittaa jumalalliseen rauhaan, joka on niin syvä ja täydellinen, ettei sitä voi täysin ymmärtää tai selittää järjellä. Se on rauha, joka antaa turvaa ja mielenrauhaa vastoinkäymisistä huolimatta. Google
Raamatussa rauha merkitsee tilaa, josta ei puutu mitään ei terveyden, aineellisen hyvinvoinnin, ulkoisen eikä sisäisen rauhan suhteen. Rauha lähtee Jumalasta ja on kokonaan Jumalan lahjaa: jos Jumala ei tahdo rauhaa, sitä ei voi olla kenelläkään.
Lähde:
https://www.paivamies.fi/neodirect/6/42/5128?t=Jumalan-rauha-on--ymmarr…
1. Mooseksen kirja 1
Luominen
Alussa Jumala loi taivaan ja maan. Maa oli autio ja tyhjä, pimeys peitti syvyydet, ja Jumalan henki liikkui vetten yllä.
Jumala sanoi: Tulkoon valo! Ja valo tuli. Jumala näki, että valo oli hyvä. Jumala erotti valon pimeydestä, ja hän nimitti valon päiväksi, ja pimeyden hän nimitti yöksi. Tuli ilta ja tuli aamu, näin meni ensimmäinen päivä.
Lähde:
https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/GEN.1
Tämä tuli nyt vastaan. Kannattaa lukea jos yhtään kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
"Jumalan rauha joka ylitse kaiken ymmärryksen käy" on lause Raamatusta joka kuvaa sitä rauhaa joka ylittää inhimillisen ymmärryksen. Filippiläiskirjeen 4:7 mainitsee, että tämä rauha voi varjella ihmisen sydäntä ja mieltä uskon kautta. Google
Lisäksi rauhaa on haettava myös silloin jos tuntuu ettei pystykään ajattelemaan tai käsittelemään asioita tai tunteita.
Aina ei myöskään pysty ajattelemaan enemmän tai pidemmälle vaikka haluaisi tai ylipäätään pysty ajattelemaan.
Et tietenkään voi ymmärtää, mitä tarkoitan ymmärryksen ylittämisellä, jos et ole itse kokenut sitä. Rauhasta haluan sanoa, että kaikki muu rauha on itsepetosta, paitsi oikeamielisyydestä seuraava rauha. Jeesus antaa oman rauhansa niille, jotka noudattavat hänen sanaansa. Rohkeille, ei pelkureille. Ei kannata etsiä rauhaa, vaan Jumalaa. Jos et pysty ajattelemaan, niin kannattaa tehdä asialle jotain. Ajattelu on hyvin tärkeää.
Raamatusta:
23Jeesus vastasi:
Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen. 24Se, joka ei minua rakasta, ei noudata minun sanaani mutta sana, jonka te kuulette, ei ole minun omani, vaan Isän, joka on minut lähettänyt.
25Tämän minä olen puhunut teille nyt, kun vielä olen teidän luonanne. 26Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä minun nimessäni lähettää, opettaa teille kaiken ja palauttaa mieleenne kaiken, mitä olen teille puhunut.
27Minä jätän teille rauhan. Oman rauhani minä annan teille, en sellaista jonka maailma antaa. Olkaa rohkeat, älkää vaipuko epätoivoon. 28Kuulittehan, mitä sanoin: minä menen pois, mutta tulen taas teidän luoksenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään voi ymmärtää, mitä tarkoitan ymmärryksen ylittämisellä, jos et ole itse kokenut sitä. Rauhasta haluan sanoa, että kaikki muu rauha on itsepetosta, paitsi oikeamielisyydestä seuraava rauha. J
Ei vaan en voi ymmärtää mitä sinä tarkoitat ymmärryksen ylittämisellä jos et kerro tarkemmin, kuten kirjoitin, asian voi käsittää eri tavoin.
Eli mitä kukakin ymmärryksen ylittämisellä tarkoittaa?
Eli, sinä et ymmärtänyt taaskaan minua mutta taas halusit olla ilkeä.
Rauha ja ymmärrys asuu jossakin muualla kuin sinussa.
Ei vaan en voi ymmärtää mitä sinä tarkoitat ymmärryksen ylittämisellä jos et kerro tarkemmin, kuten kirjoitin, asian voi käsittää eri tavoin.
Tietysti asian voi käsittää eri tavoin. En halunnut olla ilkeä, vaan selventää, että asia on käsittämätön sellaiselle, joka ei ole sitä kokenut. Sinulla on oikeus mielipiteeseesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään voi ymmärtää, mitä tarkoitan ymmärryksen ylittämisellä, jos et ole itse kokenut sitä. Rauhasta haluan sanoa, että kaikki muu rauha on itsepetosta, paitsi oikeamielisyydestä seuraava rauha. J
Tajuatko sinä mitä se tarkoittaa ettei pysty ajattelemaan, onko sinulla ymmärrystä näistä kaikista tilanteista?
Vierailija kirjoitti:
Tietysti asian voi käsittää eri tavoin. En halunnut olla ilkeä, vaan selventää, että asia on käsittämätön sellaiselle, joka ei ole sitä kokenut. Sinulla on oikeus mielipiteeseesi.
Sinun tehtäväsi on alentaa muita ja yrität sitten peittää intentiotasi tehokkaasti näillä kieltokommenteillasi mutta ystävä hyvä, kaiken lukee siitä mitä sinä kirjoitat. Energia on hyvin voimakas sekä tärkeä asia, tiedätkö mitä kaikkea se tarkoittaa ihmisen elämässä?
Enemmistö teistä vastaajista on hulluja. Jumalan viisaus on hullutus tämän maailman ihmisille. Läpi paistaa sivistymättömyys ja että ette tiedä mistään yhtään mitään ja suljette silmänne ja pyöritte omassa paskassanne.
Tajuatko sinä mitä se tarkoittaa ettei pysty ajattelemaan, onko sinulla ymmärrystä näistä kaikista tilanteista?
Minulla on ymmärrystä sellaisesta tilanteesta, ettei pysty ajattelemaan. Minulla ei ole ymmärrystä kaikista mahdollisista tilanteista, joissa ihminen ei pysty ajattelemaan. Tilanteesta riippumatta asia on niin, että ajattelukyky on tärkeä. Omasta ajattelukyvystä kannattaisi huolehtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti asian voi käsittää eri tavoin. En halunnut olla ilkeä, vaan selventää, että asia on käsittämätön sellaiselle, joka ei ole sitä kokenut. Sinulla on oikeus mielipiteeseesi.Sinun tehtäväsi on alentaa muita ja yrität sitten peittää intentiotasi tehokkaasti näillä kieltokommenteillasi mutta ystävä hyvä, kaiken lukee siitä mitä sinä kirjoitat. Energia on hyvin voimakas sekä tärkeä asia, tiedätkö mitä kaikkea se tarkoittaa ihmisen elämässä?
Teet kummallisia oletuksia minusta. Tiedätkö sinä, mitä kaikkea energia tarkoittaa ihmisen elämässä?
Vierailija kirjoitti:
Enemmistö teistä vastaajista on hulluja. Jumalan viisaus on hullutus tämän maailman ihmisille. Läpi paistaa sivistymättömyys ja että ette tiedä mistään yhtään mitään ja suljette silmänne ja pyöritte omassa paskassanne.
Sinä sitten tulit hyvänä ihmisenä vain valittamaan mutta mitään et osaa tehdä tilanteessa?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ymmärrystä sellaisesta tilanteesta, ettei pysty ajattelemaan. Minulla ei ole ymmärrystä kaikista mahdollisista tilanteista, joissa ihminen ei pysty ajattelemaan. Tilanteesta riippumatta asia on niin, että ajattelukyky on tärkeä. Omasta ajattelukyvystä kannattaisi huolehtia.
Olet oikeassa mutta älä tee kiusaa sanoittamisella. Sekin kostautuu sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietysti asian voi käsittää eri tavoin. En halunnut olla ilkeä, vaan selventää, että asia on käsittämätön sellaiselle, joka ei ole sitä kokenut. Sinulla on oikeus mielipiteeseesi.Sinun tehtäväsi on alentaa muita ja yrität sitten peittää intentiotasi tehokkaasti näillä kieltokommenteillasi mutta ystävä hyvä, kaiken lukee siitä mitä sinä kirjoitat. Energia on hyvin voimakas sekä tärkeä asia, tiedätkö mitä kaikkea se tar
Et pystynyt vastaamaan mutta vaadit sitten vastauksia itsellesi. Unohda koko homma.
Ne tarinat voivat olla yhtäaikaa totta. Sinun olisi tarkoitus ylittää ymmärryksesi.
Raamatusta:
17Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. 18Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut. 19Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa. 20Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Millä tavalla kaksi keskenään ristiriitaista kertomusta voi olla yhtäaikaa totta? Onko tämä mielestäsi pätevä ohje kaikkeen muuhunkin, vai onko se voimassa vain raamatun kohdalla? Jos, niin miksi?
Jos laista ei katoa pieninkään kirjan, miksi sitten ei tarvitse enää noudattaa kaikkea mitä raamatussa käsketään tai kielletään? Miksi esim. orjuutta ei enää sallita? Raamatun mukaan se on ihan ok.
Millä tavalla kaksi keskenään ristiriitaista kertomusta voi olla yhtäaikaa totta? Onko tämä mielestäsi pätevä ohje kaikkeen muuhunkin, vai onko se voimassa vain raamatun kohdalla? Jos, niin miksi?
Jos laista ei katoa pieninkään kirjan, miksi sitten ei tarvitse enää noudattaa kaikkea mitä raamatussa käsketään tai kielletään? Miksi esim. orjuutta ei enää sallita? Raamatun mukaan se on ihan ok.
Se, että kaksi ristiriitaista asiaa ovat molemmat totta, ei tarkoita sitä, että sinun kannattaisi kehittää jotain päällekkäisiä ristiriitaisia selityksiä asioille. Kyse on siitä, että sinun pitäisi yrittää nähdä ristiriidan läpi tai yli. Sinun pitäisi yrittää nähdä se, mikä on olennaista eikä hämääntyä ristiriitaisuuksista. En anna mitään ohjetta aiheeseen liittyen. Kerron vain, miten asia on. Sinun täytyy selvittää itse, miten voit ratkaista asian.
Jeesuksen myötä tarjoutui mahdollisuus niille, jotka uskovat häntä eli noudattavat hänen opetuksiaan, pelastua hänen kauttaan. Silloin ei tarvitse noudattaa lakia, mutta täytyy tehdä jotain vieläkin vaikeampaa.
Raamatusta:
48Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.
Koko kysymys siitä, että "etkö todellakaan usko Raamattuun" on jo lähtökohtaisesti typerä ja kertoo siitä, että kysyjä ei ole raamattuansa oikeasti lukenut.
Niille jotka eivät tiedä tai halua ymmärtää, niin sanottakoon se nyt tässä vielä. Raamattu ei ole mikään yksittäinen kirja jossa on selkeä punainen lanka ja selkeä yksittäinen sanoma. Se on eri ihmisten eri aikona erilaisista lähtökohdista ja uskomuksista koostettu teos.
Raamatussa on isoja ja pieniä ristiriitaisuuksia, esim. Jeesuksen syntymästä evankeliumit kertovat eri tavalla. Ja myös Jeesuksen kuolemasta. Juudaksen kuolemasta on eri versiot, jne. Miten nämä eri tarinat voisivat olla yhtä aikaa totta?
Vanhan testamenti jumala on kostonhimoinen ja oman arvonsa tunteva heimojumala, uudessa testamentissa enemmän humaani ja suvaitsevainen. Onko siis jumala kasvanut ja viisastunut tehtävänsä myötä?