Etkö todellakaan usko Raamattuun? Mitä mieltä tästä - vain pieni osa laajasta ohjelmasarjasta.
Etkö todellakaan usko Raamattuun? Mitä mieltä tästä - vain pieni osa laajasta ohjelmasarjasta.
https://www.tv7.fi/arkki/raamattu-on-ihmeellinen/raamatun-yksittaiset-k…
Kommentit (789)
40 harhaista henkilöä
Oletko ottanut huomioon sitä mahdollisuutta, että harhainen oletkin sinä? Minä olen kyseenalaistanut kaiken ja elänyt pitkään epävarmuudessa. Olen kulkenut määrätietoisesti eteenpäin, vaikka joskus minusta on tuntunut siltä, etten mitenkään pysty enkä jaksa. Minun ponnisteluni palkittiin. Se vaati kaiken mihin pystyin, mutta kaikki, mihin pystyin oli riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, että olet menettänyt todellisuudentajusi.
En ole menettänyt todellisuudentajuani. Jossain vaiheessa tosin pelkäsin menettäväni sen, mutta pääsin siitä vaiheesta yli.
Noin ne todellisuudentajunsa menettäneet aina sanovat.
Minä olen kiinni todellisuudessa. Sinun ei tarvitse huolehtia minusta. Toivottavasti pystyt huolehtimaan itsestäsi.
Jatkan tätä kommenttia vielä hieman. Sinun ei tarvitse huolehtia minusta, koska Jumala on hyvä niille, jotka palvelevat häntä. Olen saanut paljon asioita, joita olen toivonut ja paljon asioita, joita en ole osannut edes toivoa. Jumalan tahdon noudattamiseen pyrkiminen on joskus vaikeaa, mutta toisaalta elämässäni tapahtuu usein mukavia yllätyksiä. Nekin asiat, jotka ovat vaikuttaneet vastoinkäymisiltä, ovat johtaneet lopulta hyviin seurauksiin. Jos haluat auttaa muita, niin kannattaa auttaa niitä, jotka tarvitsevat apuasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani, että olet menettänyt todellisuudentajusi.
En ole menettänyt todellisuudentajuani. Jossain vaiheessa tosin pelkäsin menettäväni sen, mutta pääsin siitä vaiheesta yli.
Noin ne todellisuudentajunsa menettäneet aina sanovat.
Minä olen kiinni todellisuudessa. Sinun ei tarvitse huolehtia minusta. Toivottavasti pystyt huolehtimaan itsestäsi.
Jatkan tätä kommenttia vielä hieman. Sinun ei tarvitse huolehtia minusta, koska Jumala on hyvä niille, jotka palvelevat häntä. Olen saanut paljon asioita, joita olen toivonut ja paljon asioita, joita en ole osannut edes toivoa. Jumalan tahdon noudattamiseen pyrkiminen on joskus vaikeaa, mutta toisaalta elämässäni tapahtuu usein mukavia yllätyksiä. Nekin asi
Hyvä kommentti mutta ei aukea suurimmalle osalle tuollaisena, kaikki asiat täytyy avata ihan kunnolla auki ja opettaa selkeästi kuten kansakoulun opettaja konsanaan on tehnyt.
Hyvä kommentti mutta ei aukea suurimmalle osalle tuollaisena, kaikki asiat täytyy avata ihan kunnolla auki ja opettaa selkeästi kuten kansakoulun opettaja konsanaan on tehnyt.
Ok. Tässä selvennystä:
Pyrkimys Jumalan tahdon noudattamiseen on sitä, että sovittaa omaa tahtoaan yhteen Jumalan tahdon kanssa. Se tarkoittaa pyrkimistä eettisesti ja moraalisesti korkeimman vaihtoehdon valitsemiseen kaikissa tilanteissa. Tämä ei tarkoita sitä, että ihmisen kannattaisi valita jotain sellaista, mikä on hänestä Raamatun mukaan Jumalan tahdon mukaista, mutta jota hän ei itse pidä hyvänä vaihtoehtona. Tämä siksi, että ihmisen ei ole tarkoitus luopua omasta tahdostaan. Ihmisen kannattaa tulkita Raamattua juurikin siten, mikä hänestä vaikuttaa hyvältä. Ei siten, että hän oikeuttaisi sillä omaa toimintaansa, vaan siten, että hän pyrkisi analysoimaan ohjeita tästä näkökulmasta: Jumala on hyvä ja antanut tämän ohjeen minun parastani ajatellen, joten mitä tämä ohje siis tarkoittaa minun parhaan ymmärrykseni perusteella? Tinkimätön eettisesti ja moraalisesti korkeimman vaihtoehdon valitseminen johtaa tietysti (väliaikaisiin) ongelmiin. Siitä ehkä lisää joskus myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ok. Tässä selvennystä:
Pyrkimys Jumalan tahdon noudattamiseen on sitä, että sovittaa omaa tahtoaan yhteen Jumalan tahdon kanssa. Se tarkoittaa pyrkimistä eettisesti ja moraalisesti korkeimman vaihtoehdon valitsemiseen kaikissa tilanteissa. Tämä ei tarkoita sitä, että ihmisen kannattaisi valita jotain sellaista, mikä on hänestä Raamatun mukaan Jumalan tahdon mukaista, mutta jota hän ei itse pidä hyvänä vaihtoehtona. Tämä siksi, että ihmisen ei ole tarkoitus luopua omasta tahdostaan. Ihmisen kannattaa tulkita Raamattua juurikin siten, mikä hänestä vaikuttaa hyvältä. Ei siten, että hän oikeuttaisi sillä omaa toimintaansa, vaan siten, että hän pyrkisi analysoimaan ohjeita tästä näkökulmasta: Jumala on hyvä ja antanut tämän ohjeen minun
Helposti lipsahtaa kun soveltaa liikaa sitä omaa tahtoa tuohon kuvioon. Pitäisi ymmärtää milloin se oma tahto lipsahtaa egoismin ja varsinkin hyväksikäytön puolelle. Opettaa toki voimme mutta emme voi ottaa vastuuta aikuisten ihmisten toimista.
Helposti lipsahtaa kun soveltaa liikaa sitä omaa tahtoa tuohon kuvioon. Pitäisi ymmärtää milloin se oma tahto lipsahtaa egoismin ja varsinkin hyväksikäytön puolelle. Opettaa toki voimme mutta emme voi ottaa vastuuta aikuisten ihmisten toimista.
Ok. Lisää selvennystä:
Omaa tahtoa ei voi soveltaa liikaa. Oma tahto on se, mihin Jumalan tahdon noudattaminen perustuu. Jumalan tahdon noudattaminen edellyttää ihmisen valintaa eli juurikin sitä omaa tahtoa. Kyse on siitä, että ihminen valitsee tietoisesti ja huolellisesti tekonsa ja ajatuksensa. Onko tämä sitä, mitä todella haluan tehdä? Onko tämä sitä, mitä todella haluan ajatella? Lipsahdukset ovat sitä, että ihminen harhautuu. Ihminen ei siis pysty keskittymään siihen, mitä hän oikeastaan todella haluaa. Hän alkaa tehdä tai ajatella jotain, mikä ei ole yhtenevä sen kanssa, mitä hän on tietoisesti ja huolellisesti arvioiden todennut haluavansa.
Olen huomannut ettei kukaan uskovainen usko, että jokaista Raamatun ohjetta pitäisi noudattaa. Tämä tarkoittaa joko sitä ettei kaikkia Jumalan ohjeita pidä noudattaa, tai että emme tiedä mitä Jumala sinulta odottaa. Jos on Jumala, voi olla että yksikään Raamatun ohje ei pidä paikkaansa. Gnostisen jumalkäsityksen mukaisesti maailman loi paha Jumala. En ole nähnyt yhtään selkeää perustelua miksi se olisi vähemmän uskottava vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut ettei kukaan uskovainen usko, että jokaista Raamatun ohjetta pitäisi noudattaa. Tämä tarkoittaa joko sitä ettei kaikkia Jumalan ohjeita pidä noudattaa, tai että emme tiedä mitä Jumala sinulta odottaa. Jos on Jumala, voi olla että yksikään Raamatun ohje ei pidä paikkaansa. Gnostisen jumalkäsityksen mukaisesti maailman loi paha Jumala. En ole nähnyt yhtään selkeää perustelua miksi se olisi vähemmän uskottava vaihtoehto.
Ja jos ihmiset valitsevat mitä kirjan ohjeita noudatetaan, mihin oikein tarvitaan sitä kirjaa? Ihminen ja yhteiskunta on moraalin selkäranka.
Esimerkiksi USA:n evankelilainen liikehdintä syntyi puolustamaan orjuutta ja perusti argumenttinsa Raamattuun.
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla joskus vaikea selvittää, mikä on Jumalan tahdon mukaista. Raamatusta löytyy ohjeita siihen. Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä muut uskovat. Sinun näkökulmastasi merkitystä on ainoastaan sillä, mitä sinä valitset ja teet. Jumala on hyvä. Minä tiedän, mistä minä puhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos ihmiset valitsevat mitä kirjan ohjeita noudatetaan, mihin oikein tarvitaan sitä kirjaa? Ihminen ja yhteiskunta on moraalin selkäranka.
Esimerkiksi USA:n evankelilainen liikehdintä syntyi puolustamaan orjuutta ja perusti argumenttinsa Raamattuun.
Miksi ihmisille opetetaan yhtään mitään, kun he voivat jokatapauksessa valita itse, mitä ajattelevat asioista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla joskus vaikea selvittää, mikä on Jumalan tahdon mukaista. Raamatusta löytyy ohjeita siihen. Sillä ei ole mitään merkitystä, mitä muut uskovat. Sinun näkökulmastasi merkitystä on ainoastaan sillä, mitä sinä valitset ja teet. Jumala on hyvä. Minä tiedän, mistä minä puhun.
Mielenkiintoinen itsekorostus lopussa. Sorrut viestisi väitteillä niin moniin älyllisiin ristiriitoihin, ettet selvästikään kykene kovin suureen ymmärrykseen, mikä tietysti mahdollistaa noin egoistisen kokemuksen. Järkiperäisesti minulle riittää tuo yksi ja ainoa kirjoitus kumoamaan väitteesi tiedosta, mutta epäilemättä tunnet tietäväsi, mikä toki on aivan eri asia, vaikka se aivot harhauttaakin. Uskontojen pariin ajautuu usein erikoisia persoonia, tunnen joitakin pappeja, ja harvoin ovat millään tavalla tavallisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen itsekorostus lopussa. Sorrut viestisi väitteillä n
Eikö se ole aikamoista itsekorostusta, että kerrot kykeneväsi tekemään tuollaisen johtopäätöksen yhden kommentin perusteella? Tunnetko sinä tietäväsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen
Meillä on erona se, että pystyn halutessani helposti perustelemaan. Sinä et, kykenet vaan toistelemaan samaa fraasia, mikä näkyi aikaisempien sivujen viesteistä, mitkä melko oletettavasti ovat sinun. Viestiesi sisältöön toteamus tiedoistasi ei tuo lisäarvoa, mikä vahvistaa olettamaani voimakkaasta tunteesta.
Meillä on erona se, että pystyn halutessani helposti perustelemaan. Sinä et, kykenet vaan toistelemaan samaa fraasia, mikä näkyi aikaisempien sivujen viesteistä, mitkä melko oletettavasti ovat sinun. Viestiesi sisältöön toteamus tiedoistasi ei tuo lisäarvoa, mikä vahvistaa olettamaani voimakkaasta tunteesta.
Minä kerron, että tiedän totuuden todellisuuden luonteesta ja Jumalan olemassaolosta. Tietysti nojaan taaksepäin ja odotan vastustusta. Ihmiset tällä palstalla ovat herttaisia, kun he ovat niin älykkäitä ja niin koulutettuja ja niin pihalla.
"Minä tiedän" -palstahullu se vain jaksaa päivästä ja ketjusta toiseen todistella ylemmyyttään. Jättäkää hyvät ihmiset hänelle vastaamatta, ei noin syvällä suossa olevan ihminen sieltä enää nouse kuin omin avuin, ei muiden kehotuksesta.
Joo en todellakaan usko. Olisin täysi luiskaotsavajakki, jos kuvittelisin että juuri se uskonto (yksi tuhansista) jonka vaikutusalueelle satuin syntymään, ja jota minulle lapsena totuutena tuputettiin, olisi ainoa oikea. Jo pelkästään erilaisten uskontojen lukumäärä sen kertoo: ovat kaikki ihmisen keksintöä. Jos yksi olisi ylitse muiden aitoine taikavoimineen, ei muita uskontoja enää olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo en todellakaan usko. Olisin täysi luiskaotsavajakki, jos kuvittelisin että juuri se uskonto (yksi tuhansista) jonka vaikutusalueelle satuin syntymään, ja jota minulle lapsena totuutena tuputettiin, olisi ainoa oikea. Jo pelkästään erilaisten uskontojen lukumäärä sen kertoo: ovat kaikki ihmisen keksintöä. Jos yksi olisi ylitse muiden aitoine taikavoimineen, ei muita uskontoja enää olisikaan.
Tuo on sinun johtopäätöksesi. Totuus on monimutkaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on sinun johtopäätöksesi. Totuus on monimutkaisempi.
Siinä olet kyllä oikeassa, näin vahvasti tiedeorientoituneena ja paljon lukeneena (olen lukenut myös raamatun kannesta kanteen) voin vahvistaa, että nimenomaan monimutkaisempi on totuus ja todellisuus. Uskonnot ovat niitä yksinkertaisia selitysyritelmiä, pelkillä hokemilla mennään, eikä edes yritetä (tai uskalleta) huomioida mitään muita selityksiä. Oikean todellisuuden ymmärtämiseen joutuu lukemaan yhden paimentolaistaruston sijaan ison läjän kirjoja, ja älliäkin pitäisi löytyä, ja siitä ne silmät sitten lopulta aukeaa monimutkaisen kiehtovaan oikeaan todellisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Minä kerron, että tiedän totuuden todellisuuden luonteesta ja Jumalan olemassaolosta. Tietysti nojaan taaksepäin ja odotan vastustusta. Ihmiset tällä palstalla ovat herttaisia, kun he ovat niin älykkäitä ja niin koulutettuja ja niin pihalla.
Pelkästään se ensimmäinen viestisi piti sisällään useamman selkeän ajatusvirheen, mikä takaa, että viestiä ei ole kirjoitettu kovin nerokkaasti, mutta taidatkin olla pelkkä pitkästynyt trolli, joten annetaanpa olla.