Joululahjat 2007
Heippa!
Ei näkynyt vielä joulukuuksi odottelevien pinoa, joten ajattelin käynnistää. Taas kerran, muutaman kerran olenkin jo ehtinyt tässä prosessin aikana aloittaa ketjuja joista sitten olen saanut hypätä pois. Ehkä tällä kertaa saisi pysyä mukana loppuun asti!
Meillä siis hoitoja takana vähän yli kaksi vuotta. Ensin kolme clomiavusteista inssiä ---, sitten IVF 12/2005: tuoresiirto -, PAS+ km 6+, PAS -, PAS+ km 5+, PAS+ km 5+ jonka jälkeen diagnoosina perinnöllinen hyytymishäiriö ja nyt hepariinin kanssa viimeisten siirretyn kahden alkion kiinnipysymistä jännätään. La olis Aydin Tekayn mukaan 26.12.07.
Mitenkäs muut? Jossain muussa ketjussa luin, että pohditte pinoutumista joten mukaan juttuun!
T:Tiuhtis
Kommentit (148)
Ja taas on meikäläinen sitten flunssan kourissa. Viime viikolla se alkoi kurkkukivulla ja nyt yskää ja nuhaa lisänä. Olin aamulla neuvolassa ja sain sitten pari päivää sairaslomaa. Toivotaan, että flunssa nyt sitten paranee :)
Neuvolassa kaikki okoo, paitsi HB. Oli tosin noussut yhden yksikön, joten nyt se on sitten 106. Flunssa vetää kyllä tuota hb:tä alaspäin, että ehkä parin viikon päästä nähdään, mikä se todellinen arvo sitten on. Kiloja oli tullutkin sitten yksi per viikko ja olin itse vähän huolissani tuosta asiasta. Neuvolatäti ei kuitenkaan siitä ollut niin huolissaan, mutta oli positiivisesti iloinen kun huomasi, että mua se vaivaa. No hätä ei ole tämän näköinen. Pitänee flunssan jälkeen alottaa liikkuminen vähän aktiivisemmin ja muutenkin koittaa seurata syömisiä. D-vitamiinin ottamista on mullekkin kehoitettu, joten olen sitä jo hakenut ja aloittanutkin tuon tankkaamisen. Siihen käy miedän neuvolan mukaan joko raskasumultitabsia 2 kpl päivä tai sitten jokin selkeä D-vitamiini.
Kestovaipoista oli täällä puhetta. Meikäläisellä odottaa 20 kappaletta sisävaippoja, 2 kpl hahtuvavillahousuja ja muutamat muut kuoret käyttäjäänsä. Anoppi innostui mulle ne ompelemaan ja tarkotus olis käyttää mahdollisimman paljon noita kestoja. Tosin varmaan joissain tilanteissa noi kertakäyttövaipatkin ovat käytössä, mutta pääsääntösesti olis tarkotus kestoilla.
Kielo oli ostanut pimpelipompeli koneen. Mulla on myös käytössä kyseinen laite. Olen sitä nyt joka ilta soittanut masulle muutaman viikon ajan. Meitä vaan naurattaa se miehen kanssa kovasti, kun se biisi tulee niin hirmu nopeesti ja sitten se vielä tahtoo välillä jumittaa. Täytynee ehkä miettiä uuden ostamista ja vaihtaa biisiä :)
Äitiyslomaa odotan kuin kuuta nousevaa. Ja tietysti toivon, että aika lapsen syntymään menis nopeesti. No vielä pitäis vaavelin pysyä ainakin 7 viikkoa masussa, jotta vois henkästä. No mutta, nyt katteleen töllöä ja juomaan kuumaa mehua :)
Reetuna, viikkoja tasan 30
Flunssa on tehnyt tuloaan jo ainakin viikon verran - nenä vuotaa ja on tukossa, mutta mun flunssat yleensä onkin tälläsiä, ei ne juuri pahaksi mee, mutta kestää pirun pitkään.
Meillä oli toissa päivänä neuvola ja kaikki oli hyvin. Vauveli vähän kyllä säikäytti minut, kun pulssi oli 170!!! Terkkarikin hieman ensin hämmästeli, mutta totesi sitten että vauvalla oli varmaan huono olla, kun olin selällään. Niinpä mitattiin hetken kuluttua istualleen ja sitten olikin melkein meidän normaali pulssi eli 150. Verenpaine oli pikkasen koholla aikaisempaan (tai lähinnä alapaine), mutta edelleen hyvä. Hemoglobiini olikin nyt noussut 132:een ja saan jättää joka toinen päivä rautatabletin ottamatta. Mulla ehkä auttoi tuohon Hb:n nousuun se, että oikein tietoisesti olen nyt yrittänyt muistaa ottaa sen tabun tyhjään vatsaan - aikasemmin en oikein koskaan muistanut ja useimmiten otinkin sen aina syönnin yhteydessä (mites Reetuna olet tabusi syönyt?). D-vitamiinista meilläkin ole puhe, pitäis saada 10 mikrogrammaa/pv lokakuusta huhtikuuhun ja tuo tosiaankin tuleekin 2:sta multitabsista. Kuulemma saman verran tarvitaan myös imetyksen aikana.
Meillä ei ole kunnassa kuin kaksi lääkärin tarkastusta - eka oli joskus viikolla 13 ja sitten se toinen on ihan loppuraskudesta. Ei kai mulla mitään muuta tarvetta olisikaan nähdä koko lääkäriä, mutta olen jo muutenkin miettinyt tuota kohdunkaulan tilannetta ja kun tekin siitä niin olette kirjoitelleet, niin kiinnostaisi vielä enemmän. Mähän nyt en muutenkaan voi kauheesti nostella mitään painavaa tuon selkäni takia, mutta kun käyn kuitenkin säännöllisen epäsäännöllisesti uimassa, niin olis kyllä kiva tietää, ettei ole kohdunkaula pehmennyt tai lähtenyt aukeamaan. Täytyykin puhua neuvolassa parin viikon päästä asiasta - kai terkkarikin voi sen kohdunsuun kattoa.
Pitääkö teillä isät isyyslomaa heti vauvan synnyttyä? Meillä pitää ja on myös jo ennen raskautta sopinut siihen joulun ajalle 2 viikkoa vuosilomaa, joten onkin sitten pitkään kotona! Luin jostain Kelan lehestä tai jostain, että isyyslomastakin pitää ilmoittaa työnantajalle 2kk ennen - mutta mistäs sen nyt voi tietää, milloin se vauva syntyy... Täytyy nyt kuitenkin muistaa sanoa miehelle, että ilmoittaa alustavasti sen lasketunajan mukaan...
Lähdenpä tästä kattomaan, oisko päivän lehti ja muu posti tullut. Iloista loppuviikkoa kaikille!
Pumpukka 29+1
...ihan unohdin kirjoittaa tuosta painosta.... Mulla on nyt puoltoista kuukautta noussut paino reilut 800g viikossa ja nyt oli terkkari vähän sen oloinen, että se on vähän liikaa, vaikkei suoraan sanonutkaan, mutta sanoi kyllä, että katotaan nyt seuraavalla kerralla, että mitä sit on tullut... Mulla on jäänyt liikkuminen väkisin vähemmälle nyt kun en ole ollut töissä ja kun ei tuo selkä kestä ku noin puol tuntia kerralla reipasta liikuntaa... Täytyy nyt kuitenkin varmaan yrittää liikkua vähän enemmän (jaa, pitäskö myös syömistä tarkkailla?? mutta kun syöminen on niin kivaa ja ruoka on niin hyvää ja mulla on aina nälkä...)!
Palauduin viime yönä työmatkalta ja olen ihan zip. Pitäisi kirjoittaa töissä lausuntoja, mutta ajatus ei kulje yhtään.
Käy pampukka näyttämässä kohdunkaulaa vaikka yksityisellä. Minulla on monia ystäviä, joille juuri tämä vaihe tuli kriittiseksi, eikä sitä olisi itse voinut mitenkään tuntea.
Isyysloman alkua olemme mekin miettineet. Lähipiirissämme työnantajat ovat yleensa antaneet isien lähtä lomalle joustavasti sen mukaan, kun vauva tulee, mutta yhdelle isälle kävi niin, että (kunta)työnantaja vaati loman pidettäväksi silloin, kun oli ilmoittanut, mistä seurasi se, että isä oli 2 viikkoa lomalla ennen lapsen syntymää. Oma mieheni on juuri tällä viikolla puhunut asiasta työpaikallaan.
Kielo
ps. rohkea ehdotus: muodostaisimmeko uuden pinon? Tämä on aika pitkä rimpsu.
Pumpukka kyseli tuosta raudan nauttimisesta. Olen ottanut sen tyhjään vatsaan. Tosin nyt olen vaihtanut merkkiä ja siinä seitä toivotaan ottamaan ruuan yhteydessä, joten olen ottanut sitä sitten niiden ohjeiden mukaan. Toivotaan nyt että nää flunssan viimeiset rippeet lähtis ja saataisiin tietoon todellinen hb arvo.
Mä oon vähän stressaantunut itse tuosta kohdun suun pehmetymisestä ja kun vielä on tullut jonkin näköisiä liitoskipujakin tonne alas niin mietin koko ajan sitä, että ei kai se lapsi vaan synny. Päivät töissä on mennyt suht ok, mut kun kotiin oon päässyt kivuliaita supistuksia on tullut ja jotenkin muutenkin kaikki kivut tulee aina kun pääsen kotiin rentoutumaan. Tiedä sitten, taitaa olla psyykkistäkin osin. No mietin kyllä, että viikon päästä neuvolassa otan puheeksi mahdollisen sairasloman loppuajaksi, jotta voin rentoutua ja olla stressaamatta työasioista. Sielläkään kun kaikki ei aivan mene niin kuin toivoisi. Vielähän olis neljä viikkoa jäljellä töitä ennen äitiyslomaa.
Toi uus lista vois olla kyllä tosi kiva. Ja jos siihen sais mitenkään alkuun vielä vaikka jonkilaista listaa siitä, että koskas ne kenenkäkin lasketut ajat oli. Tosin ne varmaan pitänee etsiä tuolta jostain viidakosta, mutta jos jollain vain on aikaa niin... Ja todennäköistähän on ehkä sekin, että jutustelu vilkastuu kun jäädään kotiin ja ruvetaan jännittmään, et koska kukakin synnyttää.
Me ollaan tota isyysvapaata kans mietitty. Mies on työnantajalle ilmoittanut lasketun ajan, jotta hän on tietoinen et jossain siinä ennen joulua ja joulunaikoihin hän pitää noita vapaita. Ollaan ajateltu asettaa niitä tohon joulun aikaan eli välipäiviin jne. jotta tulisi mahdollisimman paljon lomaa noilla 18 päivällä ja ehkä muutamalla muullakin lomapäivällä. Todennäköistä on siis se, että aivan heti mies ei jää kotiin kun synnäriltä kotiin tullaan.
No mutta... jatkan talonlämmitystä :)
Reetuna 30+4
ps. mun laskettu aika on 3.12. ei tarvii ettii, jos joku kerkeää tuota listaa tekemään...
hei taas, töistä lähteissäni kirjoittelen. Voi, että olen ihan kypsänä. Torstaina joudun menemään sokeritestiin (taas), vaikka ensin sanottiin, ettei tarvitse mennä. Mutta se ei nyt ole suurin ongelma, vaan typerä miesvaltainen ikäihmisten kansoittama työpaikkani, joka ei osaa suhtautua enää minuun lainkaan. Ihan kuin olisin nyt lähdössä ikuisiksi ajoiksi pois tai vähintään palaamassa vajaamielisenä takaisin. Palkkani haluavat kaikki jakaa keskenään, koska enhän minä nyt sitten enää mitään töitä tee. Voi jee.
Jos joku on niiiin kiva, että kerää muiden tiedot ylös, niin oma LA:ni on 18.12. Olenko muuten pinon viimeinen synnyttäjä vai onko jollekin tulossa ihan oikea joululapsi?
Kielo
Heissan!
Hyvä Kielo, että masussa kaikki hyvin. Harmi, että sun terkkari on aina ollut eri ja kiireinen.
Hätähousuna kävin taas Kelan sivuilla ja nyt meidän äippäpakkaus on postitettu eli pitäisi tulla (=voi hakea postista) kahden viikon kuluttua. Jee jee!
Kille