Joululahjat 2007
Heippa!
Ei näkynyt vielä joulukuuksi odottelevien pinoa, joten ajattelin käynnistää. Taas kerran, muutaman kerran olenkin jo ehtinyt tässä prosessin aikana aloittaa ketjuja joista sitten olen saanut hypätä pois. Ehkä tällä kertaa saisi pysyä mukana loppuun asti!
Meillä siis hoitoja takana vähän yli kaksi vuotta. Ensin kolme clomiavusteista inssiä ---, sitten IVF 12/2005: tuoresiirto -, PAS+ km 6+, PAS -, PAS+ km 5+, PAS+ km 5+ jonka jälkeen diagnoosina perinnöllinen hyytymishäiriö ja nyt hepariinin kanssa viimeisten siirretyn kahden alkion kiinnipysymistä jännätään. La olis Aydin Tekayn mukaan 26.12.07.
Mitenkäs muut? Jossain muussa ketjussa luin, että pohditte pinoutumista joten mukaan juttuun!
T:Tiuhtis
Kommentit (148)
Joo, kyllä mä yritän nyt vaan rentoutua ja uskoa että kaikki olis ihan oikein. Mulla tuntuu ihan yhdessä tietyssä kohdassa massua sellaista pientä särkyä aina välillä, mietin että josko se siihen kohtaan itseään kaivaisi paremmin kiinni. Vaikka mä vielä puhunkin niistä monikossa, niin kai se todennäköisempää noilla arvoilla on että yksi joulutonttu vain on tulossa.
Oiregallupia:
- närästää (kiitos valtavan lugemäärän todennäköisesti)
- pierettää
- turvottaa
- ököttää (ei oksentamiseen asti mutta koko ajan on huono olo)
- väsyttää
- rintoihin SATTUU ja ne on ihan tolkuttoman isot
- kävelykunto on hävinnyt: lenkillä koiran kanssa pitää pysähtyä bussipysäkeille kesken matkaa huilimaan
- jalkoja särkee
Mites muilla vappuvalmistelut sujuu? Musta tuntuu etten voi syödä mitään " perinteisiä" vappuruokia, kun suolakurkku (perunasalaatissa) ja sinappi (jota ilman soijanakit on pyllystä) närästää ja majoneesi (perunasalaatissa) oksettaa. Munkit ja tippaleivät, hyi helkkari. Kuplivat juomat (sima tai pommac) närästää. Että yök vaan. Ehkä mä keitän marokkolaisia uusia perunoita ja laitan päälle margariininokareen... Jeejee.
Mutta oikeesti, vaikka tässä miten valittaa niin on tää kivaa. Pitkästä aikaa olen näin raskaana, oikeastaan vaan se ensimmäinen raskaus joka meni pidemmälle kuin muut, oli sellainen että siinä oli kunnon oireita. Jälkimmäiset on menneet niin pian kesken että näin kunnolla huono oo ei ole ehtinyt tullakaan. Sitäpaitsi kyllä näiden kanssa pystyy kuitenkin elämään, vaikka vähän epämukavaa onkin.
Haleja ja vappuhuiskutus kaikille joulukkaille!
Hauskaa vappua kaikille joulukkaille!
Olin ajatellut että kirjoittelen seuraavaksi vasta keskiviikkoisen ultran jälkeen, mutta täytyi tulla kuitenkin vappua toivottamaan. Nopsaan on aika mennyt plussaamisesta, mutta nyt ei jaksaisi odottaa paria päivää enää..... Edelleenkään ei ole kummempia oireita: rinnat ehkä vähän aremmat ja " täyteläisemmät" ja väsyttää vietävästi.
Ai niin varasinhan neuvolaankin ajan ja se on 23.5. Täti siellä laski menkoista la 8.12, mutta sanoi, että ultrassa varmasti tarkentuu. Luulen, että se on viikkoa myöhemmin johtuen myöhemmästä alkion siirrosta, mut ans kattoo.....
Kille
Salaa töissä nopsaan kerron ulta-kuulumiset.....
Uskottava se on!! Ihan oikea sikiö köllötteli ihan oikeassa paikassa ja pikku-pikku sydän löi tiuhaan!!! Muuta selvää siitä kuvasta ei oikeastaan saanutkaan paitsi ruskuaispussi näkyi selvästi. JES!!!! Kaikki näytti siis siltä kuin tässä vaiheessa pitääkin.
Kille
Meillä tuli vapunaattona ensimmäisen alkion suhteen keskenmeno, reippaan vuodon kanssa naistenklinikalla. Eilen illalla tuli ulos kaverikin, eli nyt ollaan taas ihan ilman lapsukaisia massussa.
Parempaa onnea muille, kai mun tehtävänä on vaan aloitella näitä ketjuja ja olla se tilastollinen keskenmenevä raskaus joka tuo sitten muille pysyvämpiä...
Voi ei, en voi edes kuvitella miltä teistä tuntuu! Lähettelen täältä kuitenkin lohtuhaleja ja paljon voimia!
Tiuhtiaiselle pahoittelut keskenmenosta! Liityn seuraasi, minulla tänään todettiin ultrassa keskeytynyt keskenmeno, jälleen kerran. Enkelivauvoja on jo kolme, enempää en taida enää jaksaa taivaaseen saattaa.
t. tipituu
kun sinulla on nyt kolme enkelivauvaa, voisi alkaa tutkia keskenmenojen syytä? mulla kun esimerkiksi syynä on perinnöllinen hyytymishäiriö, jolle periaatteessa voi tehdä paljonkin - jos teillä olisi jostain yksinkertaisesta syystä kanssa kyse, joka voitaisi hoitaa? voimia myös sinulle.
Erittäin suuret lohtuhalit Tipituulle ja Tiuhtiaiselle. Ei sanat riitä kertomaan kuinka pahoillani olen.
Jaksamisia
Reetuna
TIUHTIAINEN ja TIPITUU: Lohdutushali_' hali* Ei tuohon yksikään sana auta mutta sydämestäni toivon teille voimia jaksaa koettelemukset!!!
Jos vaan jaksisitte vielä yrittää..kyllä teillekin on pakko olla jossain se teidän oma, teille kuuluva pienokainen joka innolla odottaa pääsyä rakastavaisten vanhempien hellään huomaan<3
Oma pelko on VÄHÄN laantunut, koska tänään oli neuvola, ja sain lähetteen varhaisultraan ja onneksemme se ultrakin saatiin täksi päiväksi!!!!!
Käytiin sitten siellä ja pieni elävä sikiö löytyi aivan oikeasta paikasta ja viikot vastasivat viikkoja 6+2......lääkäri totesi että sikiön koko oli joko 7 tai 8mm mutta koska muutenkin LA on +/- 2viikkoa ni ei tarvitse niiden kanssa leikkiä...
sanoi sitten miehellenikin että tulepas kattomaan tätä.....näytti kiekkoa ja totesi että joululahja on tulossa..LA 25.12=)
Nyt jatkan töitäni=)
pahoitteluni sinullekin koko sydämestäni ja voimia jaksamiseen tästä eteenpäin!! Lohtuhaleja myös!
Mulla viikot 8+1 ja pahoinvointi jatkuu päivittäisenä, mutta onneksi edelleen menee yleensä syömisellä ohi. Eilen ja tänään on tullut vaaleanruskeaa tuhruvuotoa, mutta nyt en ole panikoinut samalla tavalla kuin sillon rv 5+6. Mutta kyllä se silti koko ajan kaihertaa tuolla mielen perukoilla... Viikon päästä onkin sitten ensimmäinen neuvola ja sitä kovasti odotellaan. Sitä ennen joutuu jo todennäköisesti hommaamaan jotkin mamma-housut, kun eipä omista housuista enää kovin monet mahu jalkaan...
Toivottavasti putoamisia ei enää tule tähän pinoon!
Täällä suunnalla ei juuri uuttaa auringon alla. Väsymys jatkuu edelleen mutta pahin yökötys on hävinnyt, välillä enää jotkut hajut tms nostaa kuvotuksen. Uutena oireena mukaan on tullut ummetus...:/
Keskiviikkona oli eka neuvola. Ihanan oloinen terkkari oli. Semmonen varmaan jo kuusissakymmenissä oleva täti. :) Mut oikeesti vaikutti sille ettei turhista napise tai pingota. Kiva juttu. Sydänääniäkin koitettiin kuunnella ja jotain saatiinkin kuulumaan, epäili kyllä että olivat vasta istukan ääniä eikä pikkuisen sydämen.. Ilmeisesti niillä viikoilla mitkä mulla oli menossa (9+4) ei monestikaan vielä kuulu mitään eli en sinällään ole huolissani. Muuten vaan tulee välillä uskon puute, varsinkin kun täältä luki noita huonoja uutisia toisilta. :(
Postissa sain jo ajan np-ultraan, vajaan kolmen viikon päästä olisi se sitten tiedossa...
Hauskaa päivää kaikille, täytyy lähteä töihin. :)
pampulainen ja otus rv 9+6
Heipparallaa!
Suuren suuret pahoittelut Tiuhtiaiselle ja Tipituulle!!!! En tiedä, mitä muuta sanoa ****halaa kovaa****. Tsemppiä jatkossa!
Kivoja ultra- ja neuvolakuulumisia.
Omassa navassa ei ihmeempiä. Rinnat ovat vähän suurentuneet ja ovat melko arat. Menen uudestaan klinikalle ultraan 22.5. ja neuvola on 23.5. Ja meidän laskettuaika on 14.12., multa toi oli mennyt ihan ohi, kun oltiin klinikalla, mutta mies oli sen rekisteröinyt. Viikkoja taitaa siis olla nyt 8 ja rapiat päälle.
Ens viikko olis vielä töitä ja sitten meilllä on viikon loma ja lähdetään reissuun. Jee!!!
Huiskutuksia kaikille!
Kille
Moikka!
Meidän pino oli tippunut toiselle sivulle, joten aattelin tulla nostamaan sitä ja samalla huhuilemaan kaikkia. Onhan kaikilla kaikki hyvin, kun on niin hiljaista???
Täällä ei kummempia. Rinnat vaan suurenee... ;-) Ensi viikko on lomaa, jes! Ja lähdetään reissun päälle, joten hiljaisuutta täältä suunnalta.
Tulkaahan kertomaan kuulumisia!
Kille
Hei
Mulla ei mitään erikoista ole tapahtunut. Odottelen tässä seuraavaa ultraa joka on 16.5. Saa nähdä onko kaikki vielä hyvin. Ensimmmäinen neuvola on viikko siitä eli 23.5.
Viime viikolla oli vielä kunnolla oireita mutta tällä viikolla yökötys on helpottanut. Väsymys on vielä ihan kauhea ja rinnat on arat.
Ei tässä muuta
Kauhee väsymys vaan on taas päällä niin ei ole jaksanut paljoa koneella istua iltaisin, sohvalla pötkötellessä kuluu se loppuilta mikä töiden ja yöunien väliin jää...
Minä hermoheikko se sitten menin ja kävin tiistaina yksityisellä lekurilla ultrassa!! Niin kovasti alkoi pelottamaan (mikä lie) että katsoin parhaaksi oman mielenrauhan ja parempien yöunien vuoksi käväistä. Kaikkihan siellä hyvin kuitenkin oli, 31,5 mm päästä-peppuun oli pikkukaveri ja käsiään heilutteli siellä. Ihana näky ja kummasti vierähti kivi sydämmeltä. :) Vähän muuttui nyt viikot, eli nyt mennään rv 10+2 ja la olisi 4.12. Saa nähdä vieläkö la muuttuu parin viikon päästä np-ultrassa. Tuosta lääkäristä vielä missä kävin.. eli kävin eräällä yksityisellä lapsettomuusklinikalla. Aivan ihanan ymmärtäväinen lääkäri oli kun minä hermoilin. Sanoi että monesti asiakkailla on vaikea uskoa että heille oikeesti on tullut vauva pitkän lapsettomuuden jälkeen. Synnytyksen jälkeen kuulemma vielä jotkut ovat kertoneet käyvänsä yölläkin kurkkaamassa onko se vauva todellakin totta. :) Minä varmaan liityn tuohon porukkaan sitten aikanaan... ;)
Niin ja keskiviikko aamuna kävin sitten vielä neuvolassa koittamassa kuuluuko sydänäänet... soitin maanantaina nimittäin neuvolaan ennen kun olin ees tota lekuria varaillut ja terkkari lupas et voidaan kuunnella kuulusko jo äänet jos se mua rauhottaisi. En sitten muistanut lääkärin jälkeen perua tuota neuvolaa joten olihan sinne mentävä. JA NE ÄÄNET KUULUIN!! Ihana naputus saatiin vähäks aikaa kuulumaan ennen kuin pikkuinen karkas piiloon. :)
Mutta tämmäisiä uutisia tänne. Joskohan tässä pikkuhiljaa voisi alkaa uskomaan että tuolla kohdussa tosiaan ON elämää...
Onko teillä muilla pelkoja siitä miten kaikki menee ja onko kaikki varmasti hyvin??
kyselee tällä hetkellä rauhallisin mielin oleva pampula rv 10+2
Täällä sitä ollaan, ei vaan ole ollut mitään uutta taivaan alla, niin ei ole tullut mitään kirjoiteltua... Paitsi eilen huomasin, että pahin väsymys on mennyt ohi, melkein viikon oon jo pärjänny ilman päikkäreitä!!Tänään myös huomasin, että tää oli jo kolmas päivä, ettei oo ollu ollenkaan pahoinvointia! Mies jo epäili, että " ootkohan sä ees raskaanakaan, kun ei enää oo oireita..." mutta kipeät tissit ja turvonnut vatsa kyllä muistuttavat ihan fyysisestikin, että raskaana ollaan. Vaikka on se vaan niin vaikea vieläkään uskoa ja varmaan minäkin sitten Pampulan tavoin liityn niiden joukkoon, jotka eivät tätä meinaa uskoa todeksi edes lapsen syntymän jälkeen... Mua ei niinkään pelota, että kaikki ei menis hyvin - pelkään vaan, että tää kaikki onkin unta ja kuvitelmaa ja herään kohta karmeaan todellisuuteen...
Meillä oli tänään se kovasti odotettu eka neuvola ja oli kyllä pettymys - terveydenhoitaja sanoikin, että tää eka käynti on vaan tylsä paperikäynti ja otetaan vaan muutama veri- ja pissanäyte. Pettymystä lisäs, kun oma terveydenhoitaja ei ollut paikalla, vaan olikin sijainen. Hemoglobiini oli hyvä ja verenpainen alhainen kuten mulla aina. Terveydenhoitaja meinas, etten mä tarvii ollenkaan ultraa neuvolassa, kun jo sairaalalla käytiin, mutta sanoin, että me kyllä haluttas se yks ultra, joka meille kuuluu ja se on sitten 30.5 eli kolmen viikon päästä. Ja neuvolalääkäri 6.6. Niitä odotellessa...
Nyt mulla on viimisen kolmen viikon aikana ollu 3 migreenikohtausta - oon kärsiny siitä aiemmin paljonkin, mutta viime vuodet oon selvinnyt ihan lievillä ja harvoin tulleilla kohtauksilla. Mä sitten ilmeisesti kuulun niiden joukkoon, joilla raskaus pahentaa migreeniä... Ja Panadolhan ei auta mitään... Meen maanantaina juttelee asiasta lääkärin kanssa ja oon ajatellu kokeilla vyöhyketerapiaa tai akupunktiota ehkäsemään tota migreeniä.
Hyviä viikonloppuja kaikille!!
Pumpukka + murunen rv9+1
Itsellä ei juuri mitään uutta, vähä reilu viikon päästä olevaa np-ultraa odotellaan vaan kovasti.
pampula rv 10+6 (huomenna alkaakin jo 12. viikko, hurjaa :) )
Ajattelinpa vielä käydä nostamassa meidän pinoa vähän.
Täällä ei kummempia. Äitiyspakkauksesta, eihän sitä pitänyt mitenkään erikseen tilata..... Mä ymmärsin, että se oli siinä samassa ku äitiyspäiväraha ja vanhempainrahahakemuskin. Olihan se niin? Oon nimittäin jo odotellut pakkausta, Kelan sivuilla oli aiemmin että " Asiakirja saapunut" ja nyt se oli muuttunut " hakemus saapunut 3.9." Luulis, että pakkaus pian tulis..... Millään en jaksais odottaa.
Me muuten aiotaan alkaa käyttämään kestovaippoja tai ainakin yritetään tehdä sitä kotona ja sit muualla kertistellä. Oltais vähän sekakäyttäjiä. Sainkin kaveriltani jo äitiyspakkauksessa tulevan kestovaipan. Täytyy alkaa hankkimaan niitä, että on sitten jotain jo valmiina. Meinasin hommata vähän erilaisia ja katsoa sitten mikä parhaiten sopii.
Ensi viikolla olisi meidän oma lääkäri klinikalla. Kiva nähdä pitkästä aikaa.... tästä onkin pitkä aika, kun on siellä käynyt. Jossain vaiheessa ku kävi melkein viikottain. Välillä tuntuu kyllä vieläkin uskomattomalta olla raskaana :-)
Hyvää yötä!
Kille rv 28+1
...eli ei äitiyspakkausta erikseen tilata, minulta oli vaan koko kelan homma hoitamatta. Laitoin kaavakkeen menemään viikonloppuna. Toivottavasti tuli kaikki merkittyä oikein. Kelan lehdykkä oli aika uuvuttava. Vai voi sivuilta katsella käsitteluvaiheita. Täytyypä tarkkailla.
Kävin viime viikolla lääsärissä. Tapasin ensimmäistä ketää oman lääkärini. Terkkari sen sijaan oli jälleen kerran eri...ja hänellä oli huikeat 8 min. aikaa hoitaa meidän asiat. Jäin jälleen ilman veriarvoseurantaa. Verenapaine oli laskenut aika paljon, mutta ei siitäkään sitten mitään seurannut. Tarkkailevat jatkossa. Niin ja siitä D-vitamiinista. Unohdin kysyä koko asiaa, kun kaikilla oli niin kiire.
Mutta mikä parasta: navassa kaikki hyvin. Kohtu on tiukasti kiinni eikä laskeutunut eli sisällä pysytään tiukasti. Sydänäänet kuulosti ihan yhtä hyviltä kuin ennenkin.
Ostin muuten sellaisen pimpelipompeli koneen (mikä lie nimeltään). Nalle, josta vedetään niin tulee musiikkia. Aion addiktoida vauvan siihen jo kohdussa niin on sitten tuttuja ääniä, kun tulee tälle puolelle. Hankin myös Tapio Rautavaaran levyn ja sinistä unta on sitten soiteltu niin autossa kuin iltasella kotona.
Kieli
Täälläkin painiskellaan puristavien housujen kanssa - näiden ekojen viikkojen aikana oon joutunut hylkäämään kolmet housut ja kaapissa on ainakin toiset mokomat lisää, jotka eivät varmasti mahdu... huonoa oloa esiintyy aina välillä, tänään ei meinannut aamupala maistua, vaikka olikin kauhee nälkä - ensimmäinen kerta ikinä!
Ultrakuvaa tuijotellaan vähän väliä ja ihmetellään, että onko tää todellakin totta ja onko tuossa todellakin pieni murusemme, joka kasvaa minun mahassa... on tää ihmeellistä!
Lugesteronit jatkuivat mulla vielä ultran jälkeen 200mg iltaisin viikon ajan, eli kohta pääsen sitten niistäkin eroon. Tosin vähän pelottaa niiden lopettaminen, vaikka lääkäri sanoikin, että ne voi aivan turvallisin mielin lopettaa!
Tiuhtiainen, yritä pysyä positiivisilla mielin ja uskoa, että kaikki menee hyvin - huonoista kokemuksistasi huolimatta! Täältä tulee tsemppi- ja onnipeukutuksia!!!
Nyt joutuu ehkä harkitsee ekoja päikkäreitä, kun oonhan ollu jo muutaman tunnin hereillä ja yöllä meni aika myöhään... Hyvää viikonloppua kaikille!
pumpukka ja murunen rv 7+3