Joululahjat 2007
Heippa!
Ei näkynyt vielä joulukuuksi odottelevien pinoa, joten ajattelin käynnistää. Taas kerran, muutaman kerran olenkin jo ehtinyt tässä prosessin aikana aloittaa ketjuja joista sitten olen saanut hypätä pois. Ehkä tällä kertaa saisi pysyä mukana loppuun asti!
Meillä siis hoitoja takana vähän yli kaksi vuotta. Ensin kolme clomiavusteista inssiä ---, sitten IVF 12/2005: tuoresiirto -, PAS+ km 6+, PAS -, PAS+ km 5+, PAS+ km 5+ jonka jälkeen diagnoosina perinnöllinen hyytymishäiriö ja nyt hepariinin kanssa viimeisten siirretyn kahden alkion kiinnipysymistä jännätään. La olis Aydin Tekayn mukaan 26.12.07.
Mitenkäs muut? Jossain muussa ketjussa luin, että pohditte pinoutumista joten mukaan juttuun!
T:Tiuhtis
Kommentit (148)
Joku tuossa kyseli oireista. Mulla oikeestaan testin aikoihin alkoi ikäänkuin hillittömät menkkakivut, joita jatkuu edelleenkin ajoittain. Kerkesin jo pelätä vaikka mitä mutta lääkäri sitten sanoi että ovat täysin normaaleja ja niitä oikeastaan kuuluukin tulla koska jotkut kohdun kannattimet tms, venyvät... Helpotti kummasti tieto. Muita oireita on rintojen arkuus ja aivan hillitön väsymys, tuntuu että 12 tunninkaan yöunet ei riitä ja päiväunet vielä siihen päälle. Onneks tää viikko on ollut lomaa niin on saanut levätä. Kuvotusta on ollut n. viikon ajan ajoittain. Se saattaa iskeä aamulla, päivällä, illalla, sillon kun on nälkä tai silloin kun on juuri syönyt. Vähän hankalaa siis ennakoida mitenkään. :D Näillä oireilla mennään ja toivotaan ettei pahemmaksi ylly.
Miten muuten teillä muilla jatketaan Lugejen käyttöä testin jälkeen? Mulla käskivät jatkaa normaalisti 2kpl/3 krt päivässä ultraan asti. Ultrapäivänä jätin sitten ilta-annoksen pois, viikon päästä siitä jätän päiväannoksen pois ja siitä taas viikon päästä aamuannoksenkin pois. Mites muilla?
Mitenkähän noi mun raskausviikot nyt oikein lasketaan? Kun siis ultrapäivänä mulla oli siirron ym mukaan rv 6+6 mut siis ultran perusteella oli 7+4... Eli siis onko mulla tänään 7+2 vai 8+0?? En sitten tajunnut kysyä lääkäriltä mut itse ymmärtäisin et ultran tuloksia katsotaan ja rv:t olisi siis sen 8+0....
Myös minä ilmottaudun joukkoonne. Keskiviikkona kävin ultrassa ja siellä se noin sentin pituinen möllökkä möllötti ja sydän sykki hirmu vauhdilla. Ihmeellistä! Taustasta sen verran, että yli kolme vuotta ollaan yritetty lasta. Takana kaksi epäonnistunutta ICSI ja yksi epäonnistuntu PAS. Nyt sitten kolmannesta ICSI:n tuoresiirrosta plussaa. Kaksi siirrettiin, mutta yksi tarttui ja siitä olemme erittäin iloisia.
Raskausoireita on ollut. Pahoinvointia on vaihtelevasti. Aamuisin on oikeestaan aina, mutta myös päivällä ja illalla esiintyy huonovointisuutta. Väsymys on hirmuista ja illalla yhdeksältä on väkisin päästävä nukkumaan, et jaksaa aamulla herätä töihin. Myös rinnat olleet jonkun verran arat, mutta ei nyt mitenkään hirmuisen paljon.
Laskettu aika on 3.12 ja menossa siis 7+5.
Kiva päästä teidän kanssa jakamaan raskauden iloja ja suruja. Pumpukan kanssa ollaankin joskus piinailtu samaan aikaan, joten " tuttujakin" löytyy.
Aurinkoisin ajatuksin
Reetuna
Kivaa. Onhan nää jänniä päiviä varmaan meillä kaikilla. Kun nyt jaksaisi tuohon ultraan asti odotella... Sittenhän on jo melko lailla selvillä vesillä, jos ultrassa näkyy syke. Näin meille ainakin on sanottu, että suurin osa km:sta tapahtuu ennen sitä. Meillä on huomenna verikoe, hcg.
Oireista, tissit on suorastaan säädyttömän turpeat. Näyttää siltä kuin olisi silikonit - on niin pinkeänä ja tuijottaa ylöspäin selällään maatessakin. C->DD eli aikamoinen muutos. Kipeät on myös, pakko jo nukkuakin rintaliiveillä. Muuten oireita on ökötys jos ei syö säännöllisesti, mutta kun sen vaan muistaa niin aika hyvä olo on. Mielialat on tällä kertaa olleet paljon tasaisemmat kuin aikaisemmin, eikä väsymyskään vielä vaivaa kuin alkuillasta, juuri siihen aikaan kun koira odottaa iltalenkkiä tuntuu että voisi nukahtaa istualleen tai seisaalleen. Muuten tuntuu kävelykunto huonontuneen, me yleensä kävellään päivälenkkinä vajaa tunti mutta nyt on joutunut lyhentämään. Muutenkin tuntuu että liikkeelle pääsyyn menee tosi pitkä aika niin että ensimmäinen 20 minuuttia lenkistä on kuin kivirinkka selässä. Jalkoja särkee, mahtaakohan liittyä tähän? Kaikki makea ällöttää, leipää ja maitotuotteita menis miten paljon tahansa. Janottaa ja pissattaa.
Joku kysyi lugeista, mulla kanssa normaalisti ultraan asti jonka jälkeen lähdetään vähentämään. Zumenonien kanssa vissiin sama.
Mistä päin Suomea tai maailmaa olette? Me ollaan pääkaupunkiseudulta.
Aurinkoista sunnuntaipäivän jatkoa!
Tiuhtis 4+3
Heissan!
Taidanpa minäkin liittyä pinon jatkoksi. Olinkin käynyt täällä jo kurkkimassa aiemmin olisko meille pinoa, mutta nyt kun Tiuhtiainen oli pinon perustanut, niin en heti uskaltanut tulla.....
Siis taustaa 1 vuosi ja 8 kk meillä yritystä takana. Ja ensimmäinen lapsi siis toiveissa ja matkassa. Clomikiertoja ja sitten neljä inssiä clomikiertoihin viime vuonna. Tammikuussa eka ivf ja tuoresiirto, josta nega. Nyt viikolla 13 eka pas ja siitä plussa. 10.4. hcg oli 104.
Ultra on 2.5. ja minkäälaisia oireita ei oikeastaaan ole. Ainoastaan eilen huomasin, että rinnat on ehkä vähän " turpeat" . Ei oikein edelleenkään usko, että raskaana ollaan ja ultraan vielä reilu viikko..... Olen pystynyt ottaamaan melko lunkisti.
Kovasti onnea meille kaikille!
Kille
Me ollaan pääkaupunkiseudulta.
Oireista sen verran että niitä on. Yököttää ja närästää koko ajan. Ei oikein saa mitään syötyä. Onko teillä ehdotuksia miten sais paremman olon.
En malttais odottaa ultraan asti joka on torstaina. Täytyy toivoa että siellä olis kaikki hyvin.
Onnea kaikille plussainneille.
Sonja 7+0
yritä syödä koko ajan vähän. Mussuta vaikka porkkanaa tai keksiä tai kuivattuja hedelmiä (paitsi papaijaa). Silloin ei verensokeri pääse tippumaan kauhean alas, mikä ainakin mulla aiheuttaa oksuttamisen. Inkivääriä on usein suositeltu, joko kuivattuja lastuja voi imeskellä (ne hillotut on ihan kamalia) tai siitä voi keittää teetä (kuori, pilko, keitä vedessä, lisää esim hunajaa ja sitruunamehua jos haluat). Jos ei kiinteät maistu, yritä tehdä pirtelöitä tai hedelmäsmoothieita.
Ekaksikin huomasin että KILLE on tullut tänne..jossain pinossa me piinailtiin samoihin aioihin!! Onnea teillekin=)
Kuten moni muukin ajatteleen, raskaus on tosi uskomaton käsite...siis ei jotenkin usko vaikka tavallaan tietää....
Mä soitin tänään klinikalle ja sain ultra ajan 7.5., ensi viikolla olis voinu jo kuulemma näkyä mutta ei ollu aikoja...Tää siis lasketaan nyt alkaneen spontaanisti, selviää sitte varmuudella ultrassa.=)
Vähän niinkuin mielen terveyden kannalta sain sitte ajan verikokeelle missä justiikin otetaan tuo hormonimäärä lukuina...siitä kuulemma voidaa jo selvittää paljon että onko kaikki kunnossa tähän asti vai ei....huomenna pitäs saada tulokset....pelottaa ja jännittää ja kaikkee!!
Sanoin miehelle ku kävin kaupas et meinasin ostaa raskaustestin taas...tekis mieli tarkistaa vaan..sit se snao etä no mitä tuota tarkistamaan etä sun rinotihin ei voi koskeakaan ku sattuu ja sitä sä koko ajan oot väsyny et ei hän o nähny koskaan mua tällasena, heheh=)=)
Ja sit oli ihku ku olin kaupas kävellen, ni soitti jo et jaksatko vai tuunko hakee...........jaksoinhan mä mut toine oli ihana ku huolehti=)
Rinnat tosiaan on arat, varsinki tuolta alhaalta ja nännit...sitte väsyttää, tästä meenki päikkäreille pian, ja sit vatsassa on sellasia hassuja tunoja,välillä pistää, välillä vihlasee tai on muuten vaan sellanen painavan tuntuinen....ja vessassa kyllä ravaan pisulla aikast usein..öisinki herään siihen , tylsää..
Urheilusta raskauden aikana paljon puhutaan....kun ihan perusliikuntaa saa jatkaa mitä on tehntykin ja noin, mutta pallopelit on kielletty ja nopeat riuhtaisut..siis pesäpalloako ei kannattaisi pelailla enäää.....???
Mehän varmaan kaikki jotka raskauden aikaan saamiseksikin on joutunut kestämään vaikka mitä, olemme varmaan ehkä liiankin herkkiä näille(???)mutta ei haluis riskeerata mitään.....
Tämä viikko tosiaan töistä lomaa...kyllä on hyvä ku väsyttää vaan ja toisaalta on aikaa sopeutua tilanteeseen...
Oletteko jo harkinneet koska alatte kertoa ulkopuolisille raskaudestanne?
Taustoja ensin:3.5v. yrityksen jälkeen luomulapsi -00, spontaani kohdunulkonen -02, IVF tuoresiirrosta lapsi -04, spontaani kohdunulkonen -04, 1. PAS-, 2.PAS+ joka meni kesken rv 13 tammikuussa-07. Nyt 2. IVF tuoresiirrosta plussa viime viikolla. LA ois 25. 12.
Meillä lapsettomuuteen on syynä endometrioosi ja sen seurauksena tukossa olevat putket. Oireet on samt mitä muillakin. Rinnat on kipeet ja miehen mielestä olivat kasvaneet jo ennen ku olin testissä;). Ja paleltaa ihan sikana ja alavatsassa on kaikenlaisia nippailuja ja pientä poltetta.
Me ei aiota ihan heti kertoa asiasta kenellekkään, johtuen tuosta tammikuun keskenmenosta. Jotenkin sitä ei osaa tai uskalla oikeen iloita vielä kunnolla tästä raskaudesta. Huomaan, et joka kerta kun masussa on jotain tuntemuksia, niin heti eka ajatus on, et apua mitä nyt tapahtuu? Täytyy yrittää aatella positiivisesti!
Nyt pitää ryhtyä ruuanlaittoon, hauskaa alkuviikkoa joulukuisille!
Täällä menossa rv 6+2 ja ultra ylihuomenna - kyllä jo jännittää niin paljon, ettei oo tosikaan... töissä meinasin monta kertaa sanoa, kuinka mua jännittää keskiviikon lääkäri, mutta sain pidettyä suuni kiinni - tietävät kyllä, että lapsettomuushoitoihin liittyvä lääkärikäynti on mulla. Mä olen jo parhaille ystävilleni kertonut meidän raskaudesta - me ollaan yhdessä eletty vauva-haaveet, yritykset, lapsettomuuden tuskat ja hoidot (emme ole ainoita ystäväpiirissämme, jotka kärsivät lapsettomuudesta) ja raskaudet - siispä tuntu luonnolliselta kertoa heille lähes heti! Ultran jälkeen aiotaan kertoa perheillemme ja sitten varmaan muille pikkuhiljaa.
Mulla tuohon huonoon oloon on auttanut pienet päikkärit ja kylmä (luonnollisestikin) jäätelö. Mäkin olen yrittänyt sitä ennaltaehkäistä niin, että verensokeri ei pääsis laskemaan eli syön vähän väliä jotain. Toisaalta mulle kyllä tulee huono olo myös, jos on syönyt liikaa...
Joku kyseli, mistä päin kaikki ollaan: me ollaan Keski-Suomesta.
Ainiin ja niistä lugeistakin on ollut juttua: mulla oli 3x200mg/pv siirtopäivästä alkaen, testipäivänä sain jättää päiväannoksen pois ja nyt en sit tiiä, mitä ultrassa sanovat - toivoisin kyllä, ettei heti lopetettas kaikkia, vaan vähennettäs vielä ensin. Mutta sen siis näkee ylihuomenna (iiik, jännittää ja pelottaakin....)!
Pumpukka meneekin aikalailla samoilla kun mekin...tosin meillä " vasta" rv6+1...
Pakko myöntää...ku tein jo pe ja la raskaustetsin ja kävin siellä verikokeella...no, tänään soitin tuloksista eikä ne ollu tullu ni oli pakko käydä ostaa apteekista vielä erinlainen testi.....mutta kumma juttu, ihan plussaa sekin näytti=)
Enkä mä tiiä kertooko noissa mitään tuo viivan tummuus mutta ainaki testiviiva on selvästi leveämpi ja tummempi ku kontrolli joten kai sitä vois jo alkaa uskomaan..silti jänskää viä ne huomiset hormonimäärän kuulemiset, vähä oon pöhkö=)
Tänää oli rankka lasetn likuntapäivä 9-16 ja mä meinasin nukahtaa kesken kaiken..siis niin unetti ettei mitään tolkkua ja pian täytyy taas mennä..onneksi loppuviikko onki vähän rennompaa jo, huh=)
Sannuli ja pieni rv 6+1
Nyt just on taas kyllä niin epäluuloinen olo tän raskauden suhteen ettei mitään rajaa... Mulla nimittäin taitaa olla se kuvotus väistynyt ja heti tietty mieleen hiipii ajatus että onko kaikki varmasti hyvin. Muut oireet kylläkin ennallaan ja erityisesti väsymys ja palelu vaivaa kovasti. Tuntuu että tässä vaan vahtaa itteensä ja oireita tosi tarkasti, niin kova toive on että tämä vihdoinkin onnistaisi. :(
Mut sitähän tää varmasti on pitkän lapsettomuuden jälkeen itse kullakin, vaikea uskoa ja luottaa ainakin alussa siihen että kaikki sujuu ok.
Paikkakunta galluppiin: olemme Pohjois-savosta..
Ei kait tässä muuta tältä päivältä, pitää lähtee sohvalle köllöttelemään puutarhaohjelmia kattomaan. :)
pampulainen ja " otus" 8+3
Totta se on!!! Meille todellakin on tulossa vauva, vaikka on se kyllä vieläkin vähän vaikea uskoa... Ultrassa näkyi pieni vauvanalku, jonka sydän pompotti kovasti! Kohdunsuu oli sulkeutunut kunnolla ja kaikki näytti muutenkin olevan hyvin! Lääkäri sanoikin, että nyt on todella epätodennäköistä, että enää voisi tulla keskenmenoa eli sen puolesta voimme olla turvallisin mielin! Raskaus hyppäsikin heti pari päivää eteenpäin: rv nyt 7+0 (eli laskettiin 5 vkoa eteenpäin hedelmöittymisestä) ja uusi laskettu aika 12.12.
Me kyllä vähän odoteltiin kaksosia, joten oli pikkusen pettynyt olo kun ei ollutkaan kahta sikiötä, mutta toisaalta oli kuitenkin myös helpottunut olo, koska kyllähän sitä jo mietti, että miten sitä pärjäisi kaksosten kanssa. Nyt siis ollaan vaan maailman onnellisimpia ihmisiä (yhdessä kaikkien muiden maailman onnellisimpien ihmisten kanssa...)!
Pumpukka ja murunen, rv 7+0
PUMPUKKA:Ihana kuulla että kaikki on enempi ku mallillaa, onnea koko perheelle hurjasti!!!!<3
Itellä nyt ilmesesti tuli viikko vähemmän aikaa koska olin verikokeella(onkin aloitus tuolla nimellä hcg-määrä jos haluaa lukea), ainaki toivottavasti juuri tuosta kyse..
sitte se menee juurikin jouluaatolle tuo laskettuaika että tulee vähä normaalista poikkeava joulu toivottavasti=)
Tää väsymys on kauheeta....nukun yli puolet vuorokaudesta..
nytki eka yöunet 10 tuntia, heräsin 8.30 ja 10 menin aamupäikkäreille joilta heräsin 12....nyt menin sitte päikkäreille 14.30 ja heräsin tossa 16.35......piti oikeesta mennä makuulle ku oli oksettava olo ja sit tulikin väsy....
Eilen ekaa kertaa tuli oksettava olo ja tänää ei maistunut ruoka..kurkku menee ja nyt koitan joghurttia saada menee....
Mut kyllä tän kestää ku tontulla vaa ois kaikki hyvin=)
(joku ol keksiny ton tontun ja must se on tosi osua kutsumanimi pienelle)
Me muutes olaan varsinais-suomesta....
Onnitteluita kaikille ultrasta selvinneille ja muillekkin. Eikö olekkin vain mukavaa olla raskaana :)
Tosin tänä aamuna mukavuus meinas olla kaukana kun ensimmäisen kerran jouduin oikein oksentamaan aamulla. Oksennusta tuli tosin vähän, mutta kuitenkin. Toi paha olo on ollut kyllä kokopäiväistä ja olen yrittänyt syödä aina vain sitä, mitä mieli tekee, että sais jotain alas. Mies sanokin tuossa, että kuinka sun maha on voinut kasvaa, vaikket sä syö edes mitään. Niin, mistähän se johtuu :) Mä kyllä luulen, että mun vatsa on enemmänkin turvonnut kuin kasvanut. Tai ehkäpä se sieltä vähän kasvaakin jo pikku hiljaa.
Väsymys on erittäin tuttu tunne myös täällä. Illalla pakko ruveta nukkumaan viimeistään yhdeksän aikaa ja aamulla yritän nukkua niin myöhään, kuin vain mahdollista. Oon vähän yrittänyt välttää päikkäreitä, mutta ei tee ollenkaan tiukkaa nukkua parin tunnin päikkäreitä ja sen jälkeen vielä noi kymmenen tunnin yöunet. Mä toivon, että tää väsymys helpottais jossain vaiheessa. Mutta mielessä on myös se vaippa mainos, jossa sanottiin, että lapsi kasvaa nukkuessa eli ehkä se kasvaa jo mahassakin silloin kun äiti nukkuu :) Tai sit ei:) Mutta ainahan on hyvä keksiä jotain syitä omalle nukkumiselle.
Kaikille paljon ihania raskausajatuksia!
Reetuna 8+2
Hej
Eli tänään käytiin ultrassa ja siellä se sydän sykki. Sikiö oli 8mm. Ihana tunne. Nyt voi jo ruveta iloitsemaan tästä raskaudesta. : ). Meillä on seuraava ultra 16.5. Lääkäri ei sanonut vielä laksettua aikaa. Joten en ole vielä varma siitä.
Närästys ja oksettava olo on helpottanut kun muistaa syödä. Viime viikolla jouduin pari kertaa oksentamaan kun oli niin huono olo. Väsymys on kanssa ihan kauhea. Ja töissä pitäis käydä. Toivottavasti helppottais pian.
Onneks olkoon kaikille odottajille.
Sonja 7+3
Onpas pinossa hiljaista! Kiva kun ollaan saatu lisää mammoja pinoon, tervetuloa kaikille. Ja onnittelurutistus jo ultrassa käyneille ja pienen pienen sydämen <3 siellä nähneille.
Paikkakuntagallupiin: Pohjois-Pohojanmaalta ollaan. Luge-tilanne: iltaisin 200 mg ainakin ultraan asti (joka siis 2.5.).
Oma napa on ahtaalla... Paino nousi heti plussauksesta pari kiloa, jotain ihmeellistä turvotusta on tullut niin, että housut puristaa. Väsymys on niin kova, että liikunnallakaan ei paljon tilannetta saa parannettua. Joka päivä on pakko nukua päikkärit, parhaana kahdet. Eikä illalla ehdi monta ajatusta käydä mielessä, ennen kuin uni tulee, meni nukkumaan miten aikaisin tahansa. Mutta hyvä niin, oireet pitää mielen suht rauhallisena kun se ultrapäivä ei tunnu tulevan yhtään lähemmäs vaikka kuinka nukkuu!
Sopivasti oireita mutta siedettävää oloa kanssasisarille!
t. tipituu
Onpas kiva, että aika moni on jo saanut pikkuisensa nähdä ultrassa eikä kenellekään vielä ole tullut huonoja uutisia.
Meillä meinas jo usko loppua välissä. Maanantaina oli tosi hyvä verikoearvo, 1728 kun viitearvo oli suunnilleen 540-2000. Eilen sitten alkoikin taas vanhat merkit, pienen pientä veren tihuttelua ja kuukautiskipumaista vääntöä. Soitin Naistenklinikalle ja laittoivat lähetteen niin että kävin kontrolli-hcg:ssä iltapäivällä. En mä illalla enää vuotanut, enkä tänäänkään ole, mutta niin mulla on ennenkin ollut että pientä tihkuttelua vaan joka sit vähitellen voimistuu mutta kunnon vuotoa tulee vasta kun lääkkeet lopetetaan. Stressasin ihan hirveesti, ei meinannut yöllä tulla uni ja kiukuttelin puolisollekin ihan raivona. No, selvisi sitten että hcg oli yli neljän tonnin, joten vaikuttaisi ainakin sen perusteella olevan kaikki kunnossa. Täytyy siis yrittää taas rentoutua ja rauhottua ja pysyä optimistisena. Tulis vaan se ultra jo pian, meillä kun on vasta 11.5...
Ihanaa viikonloppua koko porukalle, toivotaan että sääennuste oli väärässä eikä tulekaan kylmää ilmaa.
T:Tiuhtis 5+1
Ensiks pakko Tiuhtiaiselle kommentoida tuosta tuhruttelusta. Mulla oli myös juuri rv 5+0 ja 5+1 pientä vaaleanpunaista vuotoa, pyyhkiessä vaan tuli. Ihan paniikissa olin ja aattelin jo et tää on tässä. Polille kuitenkin soittelin ja sain käydä uusinta hcg-testissä tuolloin ja vielä siitä viikon päästä. Arvot oli hyvin nousseet. Ultrassakin sitten tosiaan pikkuotus näkyi ihan oikeassa paikassa sydän sykkien. :) Lääkäriltä kysyin niin sanoi että tuollainen on täysin normaalia " implantaatiovuotoa" , eli alkio kiinnittyy kunnolla kohdun seinämään. Eiköhän sinullakin ihan harmitonta tuo vuoto ole. Mutta kyllä se aina säikäyttää. Tsemppiä! :)
Omaa napaa: olo suht ok. Väsyttää kylläkin edelleen reilusti ja välillä jotkut hajut saa yökkimään. Uutena tullut nyt ihmeellinen mahan turvotus iltapäivästä, housut ahistaa!! :/ Muuten täällä odotellaan ensi viikolla olevaa neuvolaa. Jokohan voisi pyytää terkkaa yrittämään et kuulusko mitään sydänääniä...? (neuvolapäivänä on rv 9+4) Masumakkaraa kyllä löytyy joten eipähän sieltä välttämäti vielä mitään kuulu..
Jaksuja kaikille ja rentouttavaa viikonloppua! :)
pampulainen ja otus rv 8+6
Kirjoitin äsken pitkän kirjoituksen ja se meni bittiavaruuteen...voi kökkö!
No kuitekin..
Aamulla siis oli pakko uusia testi ja kyllä se vieläkin aivan samlta näytti..
maanantaina soitto lekurille mutta te jotka jo olette olleet niin millä raskausviikolla tai kaunao soitostanne olitte ekalakäynnillä ja mitä siellä tehtiin..?????????
jännittää juurikin että onko pikkuinen oikeassa kohtaayms.
Maalasin täysin tietämättä raskaudesta, niin alkuviikolla erään sohvan autotallissa ja oelskelin tietysti maalin katkussa parisen tuntia...ja juuri kun pienokaiselle pitäisi tärketä elintoiminnot saada alkuun....voi eih, toivottavatsi en ole tuolla aiheuttanut mitään vaaraa......
Jos lasken menkoista niin nyt olisi rv 5+5..
mullaki rinnat arat ja vatsa turvoksissa.....jo ennen ku testi tehtiin, ihmettelin että miksi housut tuntuu niin pieniltä ja kaikissa vaatteissa tuntui olevan liian vähän tilaa.....ajattelin vaan että olen syönyt jotain sopimatonta..tämä turvotus kai lähtee pois tässä vielä ennen sitä virallista vauvamasua, kun vaan sinne asti päästäisiin!
Palelu on ollut vielä yksi oire mutta muuta ei....ei oksennusta tmv perinteisiä joita luulin että esiintyy jo ennen menkkojen poisjääntiä=)