Lopetin subutexin
Niin, ennenkuin pääsette aukomaan, olen hyvästä perheestä ja työssäkäyvä aikuinen ihminen. Huumeriippuvuus on salakavala, eikä katso yhteiskuntastatusta, ei taustoja, ei mitään. Toivon asiaa ymmärtäviltä lohdullisia vastauksia, sillä olen päättänyt lopettaa. Varallisuus käyttöön riittäisi, mutta haluan lopettaa.
Viimeisin annos 5pvä sitten. Kylmä kalkkuna tyylillä koska töistä lomaa ens vuoden alkuun, ei tarvi kotoa poistua ei tämä muuten onnistuiskaan... Lääkäriin en leiman pelossa uskalla, olen siis yksin.
Oireet kamalia: väsyttää, palelee, sattuu. Lihakset nykii ja kouristelee. Oksennusta, ripulia, silmät vuotaa, nenä vuotaa, kuumeinen olo. Paino pudonnut alle viikossa 2kg ja nyt reilusti alipainon puolella koska en pysty syömään...pahinta unettomuus, nukun 1-2h yössä jos sitäkään ja olen valvomisen takia harhainen... Pupillit kuin pöllöllä... Sydän jyskyttää ja hyvinkin kuolevainen olo.
Selviääkö tästä elossa? Haluan tehdä tämän itseni ja läheisteni vuoksi. Haluan elämäni takaisin. Minua pelottaa...
Kommentit (43)
Hengenvaarallista lopettaa seinään.
Opioidien pitkäaikaiskäytön hallittu lopetus
https://helda-test-22.hulib.helsinki.fi/bitstreams/3122cb44-48b5-434c-9…
Mitä? Etkö lukenut aloitustani? Haluan lopettaa, koska en halua enää käyttää huumeita. Haluan elää normaalia, parempaa, terveempää elämää. Olen nuori nainen. Haluaisin joskus vielä rakastua, perustaa perheen... Eikö ihminen saisi haluta näitä asioita? Vai kuulutko ryhmään, joka ei näe päihderiippuvaisia ihmisinä, ja "ei minulle/minun lapsille/sukulaisille noin käy..."? Näin ajatteli äitinikin ennen. Ja isäni. Sukulaiseni. Kun kuulivat että olen käyttänyt subutexia pidemmän aikaa, järkytys oli suuri. Ei kukaan olisi uskonut.
AP
Kumma, että minulle ei ole tullut huumeriippuvuutta, kun en ole ikinä aineita käyttänyt. Jos se kerran tulee salakavalasti kelle vaan.
Oisko kuitenkin kyse siitä, että tyhmästä päästä kärsii koko vartalo?
Edellinen viestini siis ekalle kommentoijalle.
En halua mennä lääkäriin koska en halua sitä huumeriippuvaisen leimaa. Enkä sitä tällä paikkakunnalla, että olen sitten työpaikallakin se tyyppi joka seisoo tuolla korvaushoitojonossa aamusin...
AP
Kaikkeen riippuvuuteen pitää keksiä jokin muu riippuvuus tilalle... mm. kuntoilu tai Jeesustelu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä? Etkö lukenut aloitustani? Haluan lopettaa, koska en halua enää käyttää huumeita. Haluan elää normaalia, parempaa, terveempää elämää. Olen nuori nainen. Haluaisin joskus vielä rakastua, perustaa perheen... Eikö ihminen saisi haluta näitä asioita? Vai kuulutko ryhmään, joka ei näe päihderiippuvaisia ihmisinä, ja "ei minulle/minun lapsille/sukulaisille noin käy..."? Näin ajatteli äitinikin ennen. Ja isäni. Sukulaiseni. Kun kuulivat että olen käyttänyt subutexia pidemmän aikaa, järkytys oli suuri. Ei kukaan olisi uskonut.
AP
Subutex on korvaushoito. Luulin, että saat sitä korvaushoitona, mutta siis käytätkin sitä laittomasti. Suuret pahoittelut siitä. Mene lääkäriin. Sinulla on suuri riski alkaa käyttää muita huumeita. Olet huumeriippuvainen ja tarvitset apua.
Käytä heroiinia, sinäkin olisit onnellisempi ihminen.
Subutex on korvaushoitoaine heroiinille, en ole heroiinia koskaan käyttänyt. Subutex on "yleinen" huume Suomessa.
Millähän palstalla tästä voisi keskutella asiallisesti ilman että täytyy itku kurkussa puolustaa itseään kaiken tämän keskellä?
AP
Onneksi olkoon. Selviät kyllä. Riippuvuus on korviesi välissä - kipeänä oleminen (ihan kunnollakin siis) ei itsessään ole kovin ihmeellistä, kukapa ei olisi joskus ollut todella kipeä? Se menee ohi, ja se menee ohi melko nopeasti. Kolmen, viimeistään neljän viikon jälkeen olosi alkaa olla normaali. Itsekin lopetin käyttämisen vajaa neljä vuotta sitten, buvidal olisi tarkoitus lopettaa ensi keväänä.
Itsekin lopetin varmaan kymmenen kertaa aina vaan aloittaakseni uudelleen. Jos tuo ei onnistu, suosittelen miettimään ammattiapua. Kyllä, silläkin on seurauksensa, mutta jos itsekseen ei ota onnistuakseen, niin suosittelen nöyrtymään ja ottamaan sitä apua vastaan. Kyseessä on kuitenkin elämäsi.
Selviää hengissä, mutta rankkaa on. Aina kun luulee, että fyysiset oireet alkavat hiljalleen helpottamaan, niin alkavat uudestaan. Ja tätä aikaa ei lasketa päivässä, vaan kuukausissa.
Jos nyt pitäisi miettiä mitä tekisin toisin, niin en jäisi yksin. Olisin ottanut apua vastaan ystäviltä tai ammattilaisilta. Olisin varannut kotiin huomattavasti enemmän vaihtoehtoista syötävää ja juotavaa, koska mikään ei mene alas, mutta vaihtelulla olisi ehkä pystynyt syömään paremmin, koska toipumiseen keho tarvitsee ravintoa.
Tärkeimpänä kuitenkin sanoisin, että joku suunnitelma akuuttien vieroitusoireiden jälkeen pitäisi olla, koska se masennus on syvä. Eikä hellitä ja koska olet fyysisesti aivan loppu, et pysty oikein tekemään muuta kuin jumittamaan siinä sysimustassa masennuksessa.
Voimia koitokseen. Tiedän mitä käyt läpi.
Vierailija kirjoitti:
Subutex on korvaushoitoaine heroiinille, en ole heroiinia koskaan käyttänyt. Subutex on "yleinen" huume Suomessa.
Millähän palstalla tästä voisi keskutella asiallisesti ilman että täytyy itku kurkussa puolustaa itseään kaiken tämän keskellä?
AP
Netissä on kyllä palstoja huumeidenkäyttäjille. En oikein ymmärrä miksi kukaan, jolla oikeasti on huumeongelma, tulisi VAUVAPALSTALLE keskustelemaan huumeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Tuonne minäkin suosittelisin menemään. Täällä saat paskaa niskaan jo muutenkin huonoon oloon vaikka osa kommenteista onkin kannustavia.
Tsemppiä!
Kiitos asiallisista vastauksista!!! Olen todella kiitollinen teille ja onnellinen kaikkien puolesta, jotka pystyneet lopettamaan.
Mitenhän vaikuttaa työpaikan pysyvyyteen jos soitan lääkäriin? Soittavatko työpaikalle? Olen eläintenhoitoalalla töissä (klinikkahoitaja). Pelottaa hirveästi. Äitini kärrää tuvalleni ruokaa koska en pysy tolpillani. Ystäviin en halua olla yhteydessä. Näkisivät minut hirviönä pian aikaa jos kuulisivat että minulla on päihdeongelma...
AP
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista!!! Olen todella kiitollinen teille ja onnellinen kaikkien puolesta, jotka pystyneet lopettamaan.
Mitenhän vaikuttaa työpaikan pysyvyyteen jos soitan lääkäriin? Soittavatko työpaikalle? Olen eläintenhoitoalalla töissä (klinikkahoitaja). Pelottaa hirveästi. Äitini kärrää tuvalleni ruokaa koska en pysy tolpillani. Ystäviin en halua olla yhteydessä. Näkisivät minut hirviönä pian aikaa jos kuulisivat että minulla on päihdeongelma...
AP
Ymmärtääkseni eivät, mutta tätäkin voi esim. päihdelinkistä kysyä, tietänevät paremmin siellä. GDPR takaa melko vahvan yksityisyydensuojan nykyisin. Jos olisi vaikkapa lasten kanssa töissä tilanne lienee toinen. Suosittelen hankkimaan parempia ystäviä jos ihan rehellinen olen. Useimmat ihmiset ovat riippuvaisia jostakin, myönsivät sitä tai eivät. Ilmiönä se ei poikkea päihderiippuvuudesta lainkaan, vaan käyttäytymismallit ovat samanlaisia.
"Selviääkö tästä elossa?"
Selviää. Olet selvinnyt jo 5 vrk. Pahin lienee takana?
Jokainen ikävä hetki on vähemmän kivireessä.
Vierailija kirjoitti:
AP
Ehdottomasti kannataa lopettaa. Mutta yksin ja kylmiltään se on vaikeaa.
Vieroitushoitoon on mahdollista päästä.
Tosi järkevää, ihan sama kuin ykköstyypin diabeetikko lopettaisi insuliinin käytön. Miksi haluat taas alkaa käyttää aineita?