Tuore tutkimus: Varallisuuden huomioiminen vanhusten hoivassa voisi nostaa asiakasmaksuja yli 800 eurolla kuussa
Kommentit (154)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen tilanne, jossa vanhainkodissa asuvalla voi olla satojen tuhansien tai vaikka yli miljoonan omaisuus, josta ei mene penniäkään hoivamaksuihin, on aivan käsittämätön. Ei voi olla oikein, että veronmaksajat maksavat yli 50 000 euroa vuodessa sellaisen hoivasta, jolla itsellään on todella runsaasti omaisuutta.
Millä tavalla se on epäoikeudenmukaista. Se sama ihminen voi maksaa 5000/kk hoivasta koska hänellä on hyvä eläke samaan aikaan kuin loismassa makoilee ilmaiseksi. Sekö on sinusta reilua? Eikö siellä pitäisi olla sitten kaikilla ilmainen hoito?
Ikänsä ryypännyt Tauno Takuueläkeläisen verorahoilla ko paikassa perseenhajuisena hoidettavuus ei kuitenkaan harmita? Alkkarina elänyt koko elämänsä muiden kustannuskella, ja nyt vielä viimeisillä voimillaan lypsää yhteiskuntaa. Sen sijaan vassaria harmittaa thötätehneiden omaisuus?
Vierailija kirjoitti:
Jos hoivakodit päästetään kiinni vanhusten varallisuuteen johtaa se nopeasti hintojen nostamiseen kun nämä haluaa tyhjäta kassan mahdollisimman nopeasti .
Ja kaikki hoivakodit yksityistyvät vauhdilla, kun uudistuksen myötä jokainen ministerin serkku perustaa hoivakodin.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen tilanne, jossa vanhainkodissa asuvalla voi olla satojen tuhansien tai vaikka yli miljoonan omaisuus, josta ei mene penniäkään hoivamaksuihin, on aivan käsittämätön. Ei voi olla oikein, että veronmaksajat maksavat yli 50 000 euroa vuodessa sellaisen hoivasta, jolla itsellään on todella runsaasti omaisuutta.
Suomessa on vähän miljonäärejä. Näpit iskettäisiin keskituloisten varallisuuteen.
Tuttavaperheen isovanhemmat olivat varakkaita lääkäreitä. Perheen isoäiti meni hoivakotiin suoraan itse maksaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hoivakodit päästetään kiinni vanhusten varallisuuteen johtaa se nopeasti hintojen nostamiseen kun nämä haluaa tyhjäta kassan mahdollisimman nopeasti .
Ja kaikki hoivakodit yksityistyvät vauhdilla, kun uudistuksen myötä jokainen ministerin serkku perustaa hoivakodin.
Hoivakodit ovat vahvasti ketjuuntuneita.
Onhan se hienoa, että THL tutkii miten hoivajättien varallisuutta voitaisiin lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa nämä utopian hienostelevat sanavalinnat, ollaan pahempi teatterinäytös kuin NL aikanaan.
- hoiva
- hyvinvointipalvelut
- terveydenhoito (hyvä jos sairauksienkaan..)
- ja toki ravinto NAUTITAAN
Niin makeaa, niin makeaa..
Tuttujen kesken tosin puhutaan enemmän pahoinvointipalveluista.
"Et nyt oikein ymmärtänyt. Loiset jäävät, lypsettävät häipyvät."
Kyllä se olet sinä, joka ei ymmärtänyt, että tässä uhitellaan lähdöllä, jos joudutaan itse maksamaan. Mikä ihmeen lypsettävä se sellainen on, joka ei edes omaa hoitoaan maksa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se olet sinä, joka ei ymmärtänyt, että tässä uhitellaan lähdöllä, jos joudutaan itse maksamaan. Mikä ihmeen lypsettävä se sellainen on, joka ei edes omaa hoitoaan maksa?
Miten sinä maksat oman hoitosi? Niin meidän veronmaksajien varoilla. Miksi et maksa omaisuudellasi?
Vierailija kirjoitti:
Jahas, eli tässä halutaan viedä ihmisten omaisuus ennen hautaan laskua. Vuosikymmeniä luulit maksaneesi kaikenlaisia korkeita maksuja ja veroja, että sinusta pidetään sitten vanhanakin huolta. Nyt sitten ehkä pidetään, jos annat loputkin pois. Mitäs sitten kun kaikkien varallisuus on ulosmitttu ja ei enää ole mitään mistä ottaa?
Kummasti näissä keskusteluissa unohtuu, että vanhukset eivät ole vain "maksaneet korkeita veroja ja maksuja" vuosikymmenien ajan. He ovat samaan aikaan myös käyttäneet kalliita verorahoitteisia palveluita, ja jatkaneet sitä myös eläkkeelle pääsemisen jälkeen.
Ympärivuorokautinen hoiva aiheuttaa hva:lle n. 5000e/kk kustannukset per hoidettava, ja tämä siis silloin kun ei tavoitella voittoa ja kaikki on kilpailutettu. Harva on niin paljon veroja maksellut, ettei jäisi hoivakotiin päästessään nettosaajaksi.
Tarkoitukseni ei ole syyllistää ketään, vaan muistuttaa että vain harva maksaa työuransa aikana yhteiseen pottiin enemmän kuin mitä itse sieltä saa. Eläkkeelle jäädessä on siis turha sanoa että minä maksoin vuosikymmeniä sitä sun tätä, nyt pitää saada jotain takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sinä maksat oman hoitosi? Niin meidän veronmaksajien varoilla. Miksi et maksa omaisuudellasi?
Oletko tosiaan noin tollo, että kun vihdoin huomaat öyhöttäneesi tyhmyyksiä, yrität kääntää keskustelun henkilöön? Mene töihin, loinen.
Vierailija kirjoitti:
Hoivakotiin päätyvät ovat saattohoitokunnossa. Et sinäkään maksa sairaalahoidostasi oikeiden kulujen mukaista maksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla se on epäoikeudenmukaista. Se sama ihminen voi maksaa 5000/kk hoivasta koska hänellä on hyvä eläke samaan aikaan kuin loismassa makoilee ilmaiseksi. Sekö on sinusta reilua? Eikö siellä pitäisi olla sitten kaikilla ilmainen hoito?
Ei. Hoivakodit eivät ole mitään hotelleja jossa kaikille on sama hinta, vaan sosiaalihuollon palvelumaksut määräytyvät maksukyvyn mukaan.
Rikas siis ostaa itselleen yksityishoitajan kotiin jos laitosasuminen ei houkuta (5000e/kk ei kyllä riitä).
Uutisessa on mielestäni hyvä pointti siitä, että varakkaammat siirtyvät yksityisten pariin, jos hintaero kapenee tarpeeksi. Tämän seurauksena voi mielestäni muodostua ns. luksushoivakoteja, eikä siinä mitään, rahalla saa ja hevosella pääsee.
Itseäni kuitenkin huolestuttaa se, että myös esimerkiksi henkilökunnasta ne parhaimmat keskittyvät näihin hoitokoteihin (sillä yksityinen todennäköisesti myös pystyy tekemään parempia rekrytointeja), sillä todennäköisesti työtahti on rauhallisempi ja palkka parempi. Kun nyt jo oikeasti tosiasia on se, että hoitohekilöstössä on jos jonkinlaista tallaajaa, en itse ainakaan missään nimessä haluaisi, että oma omaiseni on laitoksessa, johon jäävät työhönsä gonahtaneet jämätyöntekijät. Tämän vuoksi näen tällaisen eriytymisen yhtä haitallisena kuin koulujenkin kanssa.
Miksei itse maksaville voisi olla hyvätasoiset hoitokodit omilla pikkuasunnoillaan ja köyhät entisaikojen malliin kelvollisiin hoitolaitoksiin, joissa 3-6 vanhusta makaa samassa huoneessa minimihoitajamitoituksella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosiaan noin tollo, että kun vihdoin huomaat öyhöttäneesi tyhmyyksiä, yrität kääntää keskustelun henkilöön? Mene töihin, loinen.
Minä käyn töissä, maksan tonnikaupalla veroja joka kuukausi ja minulla on omaisuutta. Voit olla varma, että jos vanhushoivassa menee omaisuudet, niin en jää tähän maahan sinunlaisiasi ahneita köyhiä elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Uutisessa on mielestäni hyvä pointti siitä, että varakkaammat siirtyvät yksityisten pariin, jos hintaero kapenee tarpeeksi. Tämän seurauksena voi mielestäni muodostua ns. luksushoivakoteja, eikä siinä mitään, rahalla saa ja hevosella pääsee.
Itseäni kuitenkin huolestuttaa se, että myös esimerkiksi henkilökunnasta ne parhaimmat keskittyvät näihin hoitokoteihin (sillä yksityinen todennäköisesti myös pystyy tekemään parempia rekrytointeja), sillä todennäköisesti työtahti on rauhallisempi ja palkka parempi. Kun nyt jo oikeasti tosiasia on se, että hoitohekilöstössä on jos jonkinlaista tallaajaa, en itse ainakaan missään nimessä haluaisi, että oma omaiseni on laitoksessa, johon jäävät työhönsä gonahtaneet jämätyöntekijät. Tämän vuoksi näen tällaisen eriytymisen yhtä haitallisena kuin koulujenkin kanssa.
Ne täyden hinnan maksavat ovat ihan samoilla paikoilla kuin kunnan yksityiselle ulkoistamat hoidettavat. Ehkä jossain pääkaupunkiseudulla on jotain luxus paikkoja vain yksityisten asiakkaiden käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ajattelet, että hyväosaiset maksaisvat jatkossa veroinaan köyhille edes niitä heikkoja hoivakoteja? Jokainen omillaan, eikö niin? Ehkä köyhien lapset hoitavat sitten. Sitäkin on esitetty.
Kyllähän omaisuus otetaan jo nyt huomioon. Ainakin, jos myyt omaisuuttasi saadaksesi lisää rahaa hoitokuluihin. Vähän yli 2000 kuussa maksaa sukulaisvanhus kotihoidosta. Tuo on kai maksimimäärä nykyään.
Tavoitteena on saada työttömyys sataan prosenttiin ja asuntojen hinnat taivaisiin.
Asuntojen hinnat eivät nouse tarpeeksi nopeasti. Siispä pitää antaa kansalle kannusteita investoida kaikki omiin seiniin esittämällä asuntomarkkinoilla kovempia tarjouksia kuin kukaan muu. Näin saadaan tarvittava lisäkysyntä ja yksiöiden hinnat miljoonan euron paikkeille. Varmasti rikastumme, jos jokainen riipii kasaan niin paljon tuohta kuin pystyy voidakseen tarjota jostain asunnosta enemmän kuin kukaan muu.
Työttömyys on liian alhainen, mutta sekin saadaan nousuun lupaamalla, että varallisuusvero yritysvarallisuudesta on loppujen lopuksi elämän ehtoopuolella 100%. Sitten kukaan ei enää investoi mihinkään pikkuyritykseen. Isot firmat voivat valitettavasti kerätä pörssin kautta pääomia vaikka ulkomailta, mutta eiköhän siihenkin ongelmaan jokin ratkaisu löydy.