Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ihmisiä, jotka ovat huippuälykkäitä? Millaisia he ovat?

Vierailija
30.11.2025 |

Miten huippuälykäs erottuu massasta?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen älyisä 🧐 ÄÖ+200 🍷

Luppoaikana harrastelen ulkomaisia taidegallerioita  🖼

Vierailija
22/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain Mensan virallisessa testissä krapulassa vedonlyönnin jälkeen 143. Itse en ole älykkyyttä elämässäni liikoja analysoinut, mutta siinä mielessä pitänee paikkansa, että esim. opiskelu on aina ollut minulle naurettavan helppoa. Joskus toivoisin ymmärtäväni maailman sekopäisyyttä vähän vähemmän, niin ehkä en olisi niin ahdistunut. Iän karttuessa siedän muiden ihmisten pinnallisia kotkotuksia yhä vähemmän ja vähemmän, ja lähes erakkona nykyään omissa oloissani elelen. Korkea älykkyys ei ole aina mikään "siunaus", autuaampia lienevät tietämättömät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi on miljonääri hedge fund-manageri, toinen fysiikan tohtori ja töissä Metalla. Kolmas on matikan ope, neljäs töissä ulkoministeriössä, viides kiertotalouden tai jonkin sellaisen professori. 

Vierailija
24/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden polymaatikon joka tuli entistä tehokkaammaksi aivoverenvuodon seurauksena. Hän on nykyään työpaikan tunnollisimpia työntekijöitä. Hänellä oli entuudestaankin täydellisen raittiit elämäntavat, mutta hän loukkaantui urheilussa vakavasti josta seurasi aivoverenvuoto. Palautui nopeasti leikkauksesta ja nyt esim. oppii useamman puhelinnumeron saman tien yhdeltä kuulemalta kirjoittamatta niitä ylös. 

Persoonallisuus muuttui avoimeksi, hullusta urheilustaan hän ei ole luoponut. Menee jo varmaan yhtä kovaa kuin ennenkin.

Vierailija
25/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain Mensan virallisessa testissä krapulassa vedonlyönnin jälkeen 143. Itse en ole älykkyyttä elämässäni liikoja analysoinut, mutta siinä mielessä pitänee paikkansa, että esim. opiskelu on aina ollut minulle naurettavan helppoa. Joskus toivoisin ymmärtäväni maailman sekopäisyyttä vähän vähemmän, niin ehkä en olisi niin ahdistunut. Iän karttuessa siedän muiden ihmisten pinnallisia kotkotuksia yhä vähemmän ja vähemmän, ja lähes erakkona nykyään omissa oloissani elelen. Korkea älykkyys ei ole aina mikään "siunaus", autuaampia lienevät tietämättömät.

Minäkin sain, kun kännissä menin 160.
uskokaa nyt, olen oikeasti noin älykäs. Kyllä. Kun näin vauvapalstalla asiasta kirjoitan.

Tekstisi kyllä kertoo siitä, ettei älykkyys taida edes yltää siihen 100 tasolle.

Vierailija
26/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ovat menestyviä ja hyvintoimeentulevia ja heillä on muita vähemmän mt-ongelmia. 

Vierailija
27/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex oli jossain määrin aika älykäs. Mikä johti siihen, että hän ei uskonut mitään mitä minä sanoin,koska en ollut niin älykäs,niin enhän minä voi tietää. Tosin pahanlaatuinen narsismikin hänellä.

Jos suomalaisilta naisilta kysytään, oliko ex narsisti, narsisteja olisi n. 3 kertaa enemmän kuin Suomen väkiluku. Kaikilla suomalaisilla naisillakaan ei tietenkään ole ruskeaa puolisoa, jos joku haluaa näsäviisastella. 

Narsistilla on helposti 20-100 "parisuhdetta". Normaalilla ihmisellä 0-5. Siitä epäsuhta narsistieksien määrässä. Lisäksi moni nimittää narsistiksi myös psykopaatit ja autistit tms. 

Vierailija
28/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron oman tarinani.

Kävin itse virallisissa testeissä, joissa piti tehdä 3 laajempaa testiä. Jos muistan oikein, niin niihin meni noin 2-3 päivää. Tutkittiin kolmen alueen älykkyys, johon sain pisteytyksen. En ole mikään huippuälykäs, mutta kuulemma selkeästi älykkäämpi, kuin keskivero.

Ongelmana on aina ollut se, etten oikein kykene saamaan yhteyttä kehenkään. Tuntuu aina, että muiden aivot toimivat eri tavalla, kuin omani. Ei niin, ettäkö muut olisivat jotenkin huonompia ja minä parempi, mutta jotenkin kommunikointi ja ajattelu toimivat eri tavalla, minkä takia sosialisointi muiden kanssa on aina ollut vaikeaa.

Koen olevani usein todella yksinäinen. Kaverisuhteet mitä on jäävät hyvin pintapuolisiksi. Kun yritän auttaa ihmisiä ongelmissa, he saavat usein pitävät minua ihmisenä, joka luulee olevansa parempi kuin muut koska heidän mukaan tiedän enemmän, vaikka oikeasti haluan vain auttaa sillä tiedolla, jota minulla on. Joten on pitänyt oppia kuin pitämään kaikki se tieto itselläni sen sijaan, että jakaisin sitä.

Tämä on myös ongelma töissä. Jos huomaan, että jokin päätös tai muutos johtaa oman logiikan mukaan virheisiin / huonompaan tulokseen, niin sitä ei usein oteta tosissaan tai minut nähdään jotenkin negatiivisena ja ei-tiimipelaajana. Vaikka tilanne lähes aina menee niin, että olen oikeassa, niin silti se nähdään jotenkin huonona asiana, että olin oikeassa sen sijaan, että olisin vain alunperin nyökytellyt asialle ja hymyillyt. Tuntuu, ettei missään saa oikein ryhmässä olla eri mieltä tai "tietää enemmän". Pitäisi vain ajatella, kuin muut, mutta en osaa ajatella kuin muut.

Saatan olla myös autistinen, vaikka psykiatri on todennut, ettei sitä olisi. Usein haaveilen, että olisin kuin muut, tuntuu, että elämä olisi silloin helpompaa.

Vierailija
29/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei älykkyyttä tarvitse todistaa Mensan palikkatesteillä eli niiden ratkaisutaidolla. Älykkäälle on raskasta, esim työelämässä, perässävedettävät työkaverit.

Vierailija
30/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Kerron oman tarinani. Kävin itse virallisissa testeissä, joissa piti tehdä 3 laajempaa testiä. Jos muistan oikein, niin niihin meni noin 2-3 päivää. Tutkittiin kolmen alueen älykkyys, johon sain pisteytyksen. En ole mikään huippuälykäs, mutta kuulemma selkeästi älykkäämpi, kuin keskivero. Ongelmana on aina ollut se, etten oikein kykene saamaan yhteyttä kehenkään. Tuntuu aina, että muiden aivot toimivat eri tavalla, kuin omani. Ei niin, ettäkö muut olisivat jotenkin huonompia ja minä parempi, mutta jotenkin kommunikointi ja ajattelu toimivat eri tavalla, minkä takia sosialisointi muiden kanssa on aina ollut vaikeaa. Koen olevani usein todella yksinäinen. Kaverisuhteet mitä on jäävät hyvin pintapuolisiksi. Kun yritän auttaa ihmisiä ongelmissa, he saavat usein pitävät minua ihmisenä, joka luulee olevansa parempi kuin muut koska heidän mukaan tiedän enemmän, vaikka oikeasti haluan vain auttaa sillä tiedolla, jota minulla on. Joten on pitänyt

En usko, että tuo johtuu älystäsi, kun et kerran ole neron tasolla, ja on vahingollista itsellesi luulla niin. Minä olen tutkitusti normaaliälyinen ja minullakin on kaikenlaisia vaikeuksia ihmissuhteissa ja töissä enkä koe saavani yhteyttä muihin. Tämä johtuu traumoista ja persoonallisuudestani.

Vierailija
31/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei älykkyyttä tarvitse todistaa Mensan palikkatesteillä eli niiden ratkaisutaidolla. Älykkäälle on raskasta, esim työelämässä, perässävedettävät työkaverit.

Eikä ole. Älykäs osaa tehdä rahaa alalla kuin alalla ja töitä voi aina tehdä toisten huippuälykkäiden kanssa. 

Vierailija
32/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että tuo johtuu älystäsi, kun et kerran ole neron tasolla, ja on vahingollista itsellesi luulla niin. Minä olen tutkitusti normaaliälyinen ja minullakin on kaikenlaisia vaikeuksia ihmissuhteissa ja töissä enkä koe saavani yhteyttä muihin. Tämä johtuu traumoista ja persoonallisuudestani.

Mutta eiväthän kaikki ole niinkuin sinä olet? Se, että tilanteesi johtuu traumoista, persoonallisuudestasi tai vaikka siitä, ettei vanhemmat opettaneet sinulle sosiaalisia taitoja, ei tarkoita kuitenkaan sitä, että vaikka tilanteemme voivat olla samantyylisiä lopputulokseltaan, että myös tilanteemme mikä on johtanut lopputulokseen olisi sama.

Esim. joillain voi olla vaikeuksia sen suhteen ihmisten kanssa, koska hänellä on negatiivinen kuva ihmisistä eikä tule toimeen heidän kanssa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettäkö kaikki, joilla on vaikeauksia ihmissuhteissa olisi negatiivinen kuva ihmisistä.

Vierailija
33/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkäät ihmiset ymmärtävät että me olemme KAIKKI yksilöitä, ja älykkäät ihmiset tietävät että ihminen ei ole laumasielu

Terveisin rikas geneetikka

genetiikka

Vierailija
34/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä ole. Älykäs osaa tehdä rahaa alalla kuin alalla ja töitä voi aina tehdä toisten huippuälykkäiden kanssa. 

Älykkään elämäntehtävä ei ole pelkästään tehdä rahaa.

Vierailija
35/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

'Olen älyisä 🧐 ÄÖ+200 🍷

Luppoaikana harrastelen ulkomaisia taidegallerioita  🖼'

Jåpas! 🤔 Olenko

kohdannut voittajani.🥳

Tunnen monta erittäin 

fiksua. Yksi eliittivirassa,

toinen työkyvyttömyyseläkkeellä.

Kolmas hanttiraksahommissa.

Esimerkkeinä nämä.

Yleisen luulon mukaan nerot

ovat sulkeutuneita nörttejä.

On heissä ekstroverttejäkin.

*Yksi kommentti aiemmin.

Vierailija
36/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä keskustelija, lukee paljon, on luova, käyttää aikansa kurinalaisesti uuden oppimiseen, oman tiensä kulkija, pohjattoman utelias, positiivisesti maailmaan suhtautuva.

Vierailija
37/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleisemmin älykkyys mitataan sillä, että kykenee luomaan jotain uutta (useimminten ihmiskunnalle hyödyllistä) tai muuten onnistuu menestymään muita selkeästi paremmin.

Miten voi olla älykäs, jos ei tee mitään, ei luo mitään eikä keksi mitään, mitä ei muut olisi jo keksineet?

38/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin opiskeluaikoinani astrofyysikon. Uskoisin että hän oli huippuälykäs. Huomattavaa hänessä oli hyvä muisti ja keskustelutaito.

Vierailija
39/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

#30, #32 ei mun. 

Vierailija
40/41 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niin mutta yleensä älykkään tekemisten sivutuotteena tulee paljon rahaa, kuten sen mainitsemani hedge fund-managerin tai Metan fyysikon töillä rahan tuloa ei voi estää. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä