Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Näinhän siinä nyt sitten kävi eli kun ikää on tullut enemmän niin matkustelu ei enää kiinnosta

Vierailija
30.11.2025 |

Onko muille käynyt näin?

Kommentit (177)

Vierailija
81/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta kyllä sä kulutat materiaa (bensaa, roskaruokaa, majoitusta jne) noissa muka-aineettomissakin harrastuksissa. Luonnossa samoilussa ei paljon kulu, kun lähtee jalkaisin omalta kotiovelta. Vieressä on järvi, metsää, peltoa ja kulttuurikohteita. Ihastelet sitten vaikka vaihtuvia sääoloja. Tai jos kuuntelet musiikkia kotona, siinä kuluu lähinnä sähköä.

Luulen ett edellinen tarkoitti materialla kaikkea kamaa mitä jotkut haalivat - Temutusta, vaatteita, merkkilaukkuja, uusia kenkiä, sisustuskrääsää joka toinen vuosi, uusinta elektroniikkaa jne.

Itse ainakin olen mielelläni luopunut kaikesta tuosta ja matkustan

Just näin. Itselläni ei ole siteitä maaseudulle, enkä osaa nauttia siitä elämästä kuten monet nauttivat. Mökistäkin päästiin kätevästi eroon kun luovuttiin perinnöstä ja annettiin se seuraavalle sukupolvelle.

Toiset on luotuja reissaamaan

N69

Vierailija
82/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta kyllä sä kulutat materiaa (bensaa, roskaruokaa, majoitusta jne) noissa muka-aineettomissakin harrastuksissa. Luonnossa samoilussa ei paljon kulu, kun lähtee jalkaisin omalta kotiovelta. Vieressä on järvi, metsää, peltoa ja kulttuurikohteita. Ihastelet sitten vaikka vaihtuvia sääoloja. Tai jos kuuntelet musiikkia kotona, siinä kuluu lähinnä sähköä.

Luulen ett edellinen tarkoitti materialla kaikkea kamaa mitä jotkut haalivat - Temutusta, vaatteita, merkkilaukkuja, uusia kenkiä, sisustuskrääsää joka toinen vuosi, uusinta elektroniikkaa jne.

Ja matkustamiseen ei tarvita laukkuja, tavaroita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkät lennot tehty mm. Australia, USA ym. En halua istua lentokoneessa enää yli kuutta tuntia. Intiaan, Thaimaahan tai Afrikkaan en lähde ikinä.

... enkä yhteekään muslimimaahan... 

Mulla on ollut aina tää periaate. Ja nyt ne tunkee tänne. Eikä yhteenkään Itä-Euroopan maahan, Viroa lukuunottamatta. En halua nähdä kurjuutta.

Kävin viime vuonna Bosnia-Herzegovinassa, Montenegrossa ja Romaniassa. Ennakkokuvitelmat olivat kaukana todellisuudesta. Suosittelen lämpimästi, esim. Sarajevo ja Mostar olivat upeita kokemuksia.

Mulle jäi lapsena niin kamala kammo Leningradista, ettei vaan pysty. Neukkula oli niin ankea paikka.

Mulla on hyvät muistot silloisesta Leningradista. Hienoja rakennuksia ja kirkkoja, oli niin erilaista. Ei haitannut yhtään, että kadulla haluttiin ostaa vaatteet päältä. 

Vierailija
84/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa erikoista, että kukaan matkusteluintoilijoista ei ilmeisesti näe jatkuvaa reissaamistaan mitenkään ongelmallisena. Siis osoitus aktiivisuudesta ja mitä muuta ihmettä vielä? 

Onko tämä joku ikäkysymys, että eläkeläiset viis veisaavat, onko touhussa ekologisesti mitään järkeä, vai ovatko yleisesti sitä mieltä, että pääasia on mun tunteet ja elämykset.

Nämä nyt vain mietteitä aiemmista vastauksista. Itse en ole koskaan ollut kova matkustelemaan, 1-2 matkaa vuodessa tyyliin. Nyt sekin on kutistunut, koska ei vain kiinnosta, vaikka rahaa olisi enemmän kuin nuorena. 

Elämä on valintoja täynnä. Joku tykkää panostaa ulkonäköönsä, toinen kotiinsa, kolmas autoon ja neljännen on saatava Birkinin laukku. Olisin kiinnostunut kuulemaan niistä omista ekologisista vaihtoehdoistasi ymmärtääkseni miksi tuomitset muitten valinnat noin selvästi.&nbsp

Oletko siis sitä mieltä, että sen tosiasian toteaminen, etteivät matkustelijat (itseni mukaanlukien) juuri ole kiinnostuneita pörräämisensä ilmastovaikutuksista on tuomitsemista? Ehkä onkin ja aiheesta. En pidä itseäni parempana ihmisenä, koska matkusteluni on jäänyt vähemmälle ihan vain omasta mukavuudenhalusta. En silti myöskään ymmärrä, että joku monta vapaa-ajan matkaa vuodessa tekevä ei olisi tietoinen toimintansa haitallisuudesta. Se ei vain kiinnosta ja sellaisia me ihmiset ollaan.

Vierailija
85/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurattaa noi jotka sanoo ettei tarvitse mitään materiaa, mutta silti itse käyttävät sitä jossain muodossa/määrin, esim sitten matkailussa. 

Vierailija
86/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten voisi, muttei juntteja jaksa katsella ensin lentokoneessa ja mahdollisesti vielä kohteessakin.

Vierailija
87/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja matkustelu ei kuulu tuohon havitteluun? Vaikka matkustelu ei ole itse tavara, kuuluu siihen silti  materiaa eli esim rahaa, matkalaukut/tavarat ym. 

Vierailija
88/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai oikeasti ole väittämässä että aineettomiin elämyksiin panostaminen edellyttää sitä ettei hanki/omista edes niitä tarpeellisia perusvälineitä joita sen toteuttaminen edellyttää? 

Itseasiassa ostin juuri nyt BlackFridayna uuden, laadukkaan matkalaukun harrastukseni tueksi 😅 Eiköhän tämä keskustelu ollut nyt tässä. 

N69

Vierailija
89/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai oikeasti ole väittämässä että aineettomiin elämyksiin panostaminen edellyttää sitä ettei hanki/omista edes niitä tarpeellisia perusvälineitä joita sen toteuttaminen edellyttää? 

Itseasiassa ostin juuri nyt BlackFridayna uuden, laadukkaan matkalaukun harrastukseni tueksi 😅 Eiköhän tämä keskustelu ollut nyt tässä.

Annat sellaista mielikuvaa noilla ympäripyöreillä puheillasi.. 

Vierailija
90/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se tuntuu huolestuttavan? Miksi matkailun pitäisi kiinnostaa? 

Siksi että sen kaltainen uteliaisuus kertoo jo jotain ihmisen aktiivisuudesta, uskalluksesta ja mielenkiinnosta tutustua omien pienten ympyröittensä ulkopuoliseen maailmaan. Siitä että seikkailu, elämykset ja immateraaliset ilot menevät materian edelle. Sekä siitä että on riittävästi resursseja toteuttaa näitä kiinnostuksen kohteita. 

N69

En ihan jaa tätä näkemystäsi uskalluksen ja matkustushalukkuuden välillä vallitsevasta yhteydestä. Olen sinua hiukan vanhempi, ja vaikka olen asunut ulkomailla monessa eri maassa yhteensä parikymmentä vuotta, en ole silti koskaan erityisemmin pitänyt matkustamisesta. En oikein ymmärrä edes nähtävyyksien päälle. Olen matkustanut paljon, koska minun on ollut pakko. Utelias ja aktiivinen voi olla monella tapaa, vaikkapa uppoutumalla lähiluonnon tutkimiseen, opiskeluun... you name it.

Vierailija
91/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin. Itselläni ei ole siteitä maaseudulle, enkä osaa nauttia siitä elämästä kuten monet nauttivat. Mökistäkin päästiin kätevästi eroon kun luovuttiin perinnöstä ja annettiin se seuraavalle sukupolvelle.

Toiset on luotuja reissaamaan

N69

Ja sinä määrittelet kuka on luotu reissaamaan tai että jotkut on luotuja reissaamiseen? Olet kuvottavan kuuloinen muutenkin, elät vain omissasi minä matkustan melkeinpä pyhällä hengellä maailmoissasi. Kuule, kyllä havitteluun voi kuulua myös ne aineettomattomatkin asiat, eli esim matkustelu, vapaaehtoistyö. 

Vierailija
92/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se tuntuu huolestuttavan? Miksi matkailun pitäisi kiinnostaa? 

Siksi että sen kaltainen uteliaisuus kertoo jo jotain ihmisen aktiivisuudesta, uskalluksesta ja mielenkiinnosta tutustua omien pienten ympyröittensä ulkopuoliseen maailmaan. Siitä että seikkailu, elämykset ja immateraaliset ilot menevät materian edelle. Sekä siitä että on riittävästi resursseja toteuttaa näitä kiinnostuksen kohteita. 

N69

En ihan jaa tätä näkemystäsi uskalluksen ja matkustushalukkuuden välillä vallitsevasta yhteydestä. Olen sinua hiukan vanhempi, ja vaikka olen asunut ulkomailla monessa eri maassa yhteensä parikymmentä vuotta, en ole silti koskaan erityisemmin pitänyt matkustamisesta. En oikein ymmärrä edes nähtävyyksien päälle. Olen matkustanut paljon, koska minun on ollut pakko. Utelias ja aktii

Polut ovat monet, eivätkä välttämättä edes sulje pois toisiansa. Hyvä sinä!

N69

Vierailija
93/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kevät ja syksy pitää päästä lämpimään. Kesä tuntuu siten paljon pidemmältä. 

Vierailija
94/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää jaksa mitään monen viikon senttejä vaan lyhyet kaupunkilomat hyvissä hotelleissa on mukavia. Shoppailua ja hyvää ruokaa.

Muuten sama, mutta en shoppaile. 

Vierailija
95/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran hankittu vuosia sitten. Hammasharjaa toki käytän kotona ja otan mukaan. Vaatteetkin mutta en ostele uusia kuin tarpeeseen.

Voit saivarrella ihan miten haluat - me muut kyllä erotamme mitä tarkoittaa (tarpeettoman) materian haaliminen. Sitä en todellakaan harrasta

Vierailija
96/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juntit jotka hehkuttavat matkustamista ovat yleensä sellaisia, joilla ei ole oikein mielikuvitusta, eikä kykyä esim. lukea yhtäkään romaania. Tähän mielikuvituksen puutteeseen sitten kehitellään matkoja, ettei vaan tarvisi olla itsensä kanssa tekemisissä ja matkan jälkeen taas ahdistaa.

Vierailija
97/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä N69 kulutat materiaa myös matkustelussa, vaikka et kerryttäisi tavaroita kotiisi ostelemalla.

Vierailija
98/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käynyt joo. Olen nähnyt kaiken minua kiinnostavan. En enää tarvitse elämyksiä tunteakseni, että elän. En halua korventaa silmiäni ja nahkaani auringossa. En tykkää lentää.

Tykkään matkustaa junalla ja bussilla, ja suunnittelenkin omatoimista bussimatkaa Baltian kautta Itä-Eurooppaan, kunhan vaan r..ssä ei alkaisi riehua. Baltia ja Puola minulta on vielä näkemättä Euroopassa. 

Muuten minua kiinnostaa lähinnä mökkeily ja kylpylälomat rakkaassa rauhallisessa Suomessani. Olen sillä tavalla isänmaallinen. 

Vierailija
99/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On käynyt, juuri näin. Joitain parin päivän kaupunkilomia vielä jaksaa tehdä, mutta kaukomatkat tai rantalomat ei voisi vähempää kiinnostaa. Toisaalta hyvä, säätyypä nekin rahat tuleviin eläkepäiviin.

Vierailija
100/177 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut nuorempana rahaa, ja niin paljon on vielä näkemättä ihan Euroopassa. Nyt on rahaa ja vielä terveyttä matkustaa. Ja matkustamiseksi luen ihan kotimaan kohteet ja kansallispuistotkin. Minun ei tarvitse päästä maapallon toiselle puolelle, mutta Euroopan sisällä joutuu matkustamaan lentämällä, kun aika on rajallista. N58