Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työntekijän palkkaaminen on arpapeliä nykyään.

Vierailija
29.11.2025 |

Hei,

Onko muilla samaa kokemusta, että työntekijän palkkaaminen on nykyään ihan täyttä arpapeliä? Varsinkin nuoret ei tietenkään kaikki, mutta liian moni tuntuu olevan täysin vailla motivaatiota. Eka viikko menee innokkaasti, ja sen jälkeen alkaa "päänsärky", "flunssa" ja "olin niin väsynyt etten päässyt töihin" -linja. Sairastelut on jatkuvia ja tuotto työntekijää kohti aivan olematon, vaikka koulutusta ja opastusta annetaan.

Yrittäjän näkökulmasta riskit on tosi isot: palkat, sivukulut, vakuutukset, työterveys, perehdytys ja silti ei voi olla varma tuleeko siitä mitään muuta kuin kuluja ja lisää harmaita hiuksia.

Onko muilla samaa fiilistä?

Miten olette löytäneet motivoituneita tekijöitä?

Vai onko tämä vaan tätä nykypäivän meininkiä, että työnantaja kantaa kaiken riskin ja saa minimaalisen hyödyn?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se motivaatio loppuu jos ne nuoret on palkattu vain kokeneempien apukäsiksi eikä heille anneta edes mahdollisuutta itsenäiseen työskentelyyn. Homman kun homman oppii parhaiten kun alkuperehdytyksen jälkeen annetaan työntekijän työskennellä mahdollisimman itsenäisesti. Kukaan ei kehity ja opi jos siinä on vieressä joku vahtimassa ettei pienintäkään virhettä pääse syntymään ja pahimmillaan vielä räkyttämässä että ei noin, ei näin, anna kun minä ja sitten ne hommat vielä tehdään toisen puolesta.

Tämä on hirveän yleistä työpaikoilla. 

Vierailija
22/31 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut rakennusalan yrittäjä 36 vuotta. Ennen sai työntekijästä noin tonnin voittoa kuukaudessa. Nykyään kuin palkkaa nuoren niin siitä saa noin tonnin tappion. En tajua mihin ammattiylpeys on hävinnyt, nykynuoret tekevät noin 20-30% vähemmän töitä kuin vanhemmat työntekijät, ja joutuvat monesti korjaamaan omia töitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritykseen töihin meneminen on arpapeliä. Työhaastattelussa ollaan asiallsia, mutta sen jälkeen alkaa asiaton käytös, perehdytystä ei ole, joutuu trauma dumpin tai ahdistelun kohteeksi, jne. 

Koita brändätä yrityksesi hyväksi työpaikaksi niin saat hyvijä hakijoita. Jos ei onnistu niin sitten pitää tyytyä niihin huonoihin.

Employer branding. Look it up.

Vierailija
24/31 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se motivaatio loppuu jos ne nuoret on palkattu vain kokeneempien apukäsiksi eikä heille anneta edes mahdollisuutta itsenäiseen työskentelyyn. Homman kun homman oppii parhaiten kun alkuperehdytyksen jälkeen annetaan työntekijän työskennellä mahdollisimman itsenäisesti. Kukaan ei kehity ja opi jos siinä on vieressä joku vahtimassa ettei pienintäkään virhettä pääse syntymään ja pahimmillaan vielä räkyttämässä että ei noin, ei näin, anna kun minä ja sitten ne hommat vielä tehdään toisen puolesta.

Tämä on hirveän yleistä työpaikoilla. 

Noin se oppiminen on aina ollut! 

Vierailija
25/31 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut rakennusalan yrittäjä 36 vuotta. Ennen sai työntekijästä noin tonnin voittoa kuukaudessa. Nykyään kuin palkkaa nuoren niin siitä saa noin tonnin tappion. En tajua mihin ammattiylpeys on hävinnyt, nykynuoret tekevät noin 20-30% vähemmän töitä kuin vanhemmat työntekijät, ja joutuvat monesti korjaamaan omia töitä. 

Siis oikeasti ihmettelet miten kokeneemmat työntekijät ovat tehokkaampia? Mikä järki olisi maksaa kokemuslisiä, jos näin ei olisi.

Vierailija
26/31 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa yrityksessä vanhemmat 50-65 v työntekijät ovat vähiten sairaita ja saavat eniten aikaiseksi. 

Vierailija
27/31 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just luin erään henkilöstöjohtajan kolumnin työntekijän alisuoriutumisesta. Hän oli johtajana sitä mieltä että työntekijöiden alisuoriutuminen johtuu vain huonosta johtamisesta. 

Ainakin omaan motivaatiooni johtamisella on suuri vaikutus. Työskentelen itse alalla, jolla töitä riittää, enkä pelkää työttömyyttä, joten en ole ollenkaan valmis tanssimaan johdon pillin mukaan. Aloitin nykyisessä firmassa harjoittelijana, ja silloin motivaationi oli kohdallaan. Saikkupäiviä vuodessa 2, ja opinnoista huolimatta pääsin töihin aina kun tuli yllättävä tarve. Istuin kesät toimistolla tuuraamassa vakkarien lomia, omat lomat otin rahana.

Sitten tuli valmistuminen ja aika siirtyä isompiin saappaisiin. Olin saamassa kokoaikatyön ja reilusti lisää vastuuta ja stressiä, mutta pomon minulle tarjoama kk-palkka oli noin tonnilla alempi kuin vastavalmistuneella yleensä alalla, ja kaiken kukkuraksi tuntipalkaksi jaettuna täysin sama kuin harkkaripalkkani. Tuossa kohtaa olin ollut talossa 3 vuotta. 

Sanoin diilille ei kiitos ja, koska taloustilanteeni sen sallii, päätin jatkaa harkkarisopimustani. Se on toistaiseksi voimassa oleva, joten eivät voineet minua irtisanoakaan. Nyt olen lähes kommekymppinen assistentti, ja meillä on jo uusi opiskelija hoitamassa samoja hommia. :D Sanon törkeästi ei kaikille tehtäville, joihin minulla kyllä riittäisi koulutus hoitaa, mutta joita en harkkarin palkalla ala tekemään. Jos se johtaa siihen, että pöydällä on liian vähän työtä, teen suruitta vähän rennommalla tahdilla. 

Kyllähän pomo minut irtisanottua saisi, jos oikeasti haluaisi, mutta vuosien varrella olen kiilannut yhdeksi pisimpään talossa olleista, koska alallani vaihtuvuus on suurta. Nykyään olen ainoita, jotka tietävät vaikka, miten jotkut 10 vuotta meillä olleet asiakkaat toimivat. Ja olen edelleen hyvin joustava aikataulullisesti, mutta vedän tekemisilleni yhtä tarkan rajan kuin pomo veti palkalleni.

Meille tuli uusi pikkupomo, joka kuvitteli "pistävänsä minut ruotuun" eli tunki minulle jatkuvasti hommia, jotka eivät työsopimusen mukaan toimenkuvaani kuulu, soitteli työasioissa kun olin vapaalla (osa-aikatyö) ja tietoisesti tunki asioita kalenteriini päiville, jotka olin jo ilmoittanut vapaiksi. Olisin hyvin voinut sumplia työpäiväni uusiksi, jos nätisti pyydetään, koska ei minulla yleensä mitään menoa ole, mutta tuohon jyräävään johtamistyyliin vastasin tasan pistämällä kovan kovaa vastaan. Ilmoitin kalenteriini 2 viikkoa etukäteen työpäivät ja niiden ulkopuolella en reagoinut mihinkään yhteydenottoyrityksiin. Palautin bumerangina asiat, jotka eivät pöydälleni kuuluneet. En välittänyt tippaakaan siitä, jos asiakkaalle ei palattu pomon lupaamaan aikaan mennessä, koska pomolla kesti siirtää asia uudelleen minulta sellaisen henkilön pöydälle, jolle se kuuluu.

Somea en käytä, mutta saatan vaikka työajalla kirjoittaa omaa kirjaani tai kuunnella musiikkia ja haaveilla mielessäni, jos on luppoaikaa.

Vierailija
28/31 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Jos palkkaa alle 25 vuotiaan niin se jaksaa olla 1-2 päivää töissä ja sitten se katoaa kuin pieru saharaan. Monta kertaa niin käynyt. Palkkasin kuorma-atuokuskin tavaran kuljettamiseen. Palkka 3000 euroa. Se oli 2 päivää töissä ja katosi sitten. Minulla oli pieni firma 8 henkee ja 3 kuljettajaa joista yksi oli sairaslomalla.. Tavaraa oli varastot täynnä. Löysin tuurilla yhden kaverin 40 vuotias joka pelasti ehkä koko firmani ja se teki töitä yötä päivää lähes. Ruotsiin asti piti tavaraa viedä. Maksoin sille 5000 euroa nettona lopulta ja se oli hyvä työntekijä. Liikaa ollut huonoja työntekijöitä. yhtäkkiä tulee muka joku sairaus iltapäivällä työntekijälle. Lääkärit antaa ihan liian helposti sairaslomaa vaikka ei ole edes sairas.

Aika harvinaista, että kuorma-autokuskilla on kuukausipalkka. Ja mitenhän maksoit 5000 € nettona? Pimeästi käteisellä? Voi kuulostaa äkkiseltään paljolta, mutta jos tuohon pitää ajaa kuukausi yötä päivää, oma terveys, perhe-elämä, harrastukset ja ajokortin vaarantaen, niin korvaus on surkea. Ja pimeänä vielä....

Vierailija
29/31 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän työpaikan, josta on kaksi heppua saanut kenkää. Toinen räpläsi jatkuvasti kännykkäänsä ja toinen oli humalassa töissä. Koeajalla kumpikin olivat.

Vierailija
30/31 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kantasi. En tiedä mikä ihmisiä vaivaa, eikä pelkästään nuoria. Yritysten on tarkoitus tehdä tulosta, jos sitä ei synny lähtee työpaikat. Olen töissä kohtuu isossa firmassa ja on vaikea ymmärtää sitä joukkoa ihmisiä joilla aika menee suurimmalta osin kaikkeen muuhun kuin itse tarkoitukseen. Otetaan työpaikasta kaikki saatava etu irti antamatta mitään takaisin. Ajatus saattaa olla, että isolla firmalla on kyllä vara, niinkuin onkin. Ei olisi jos jokainen työntekijä olisi samanlainen perseilijä kuin nämä lusmut. 

Vierailija
31/31 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka jaksaa motivoitua ku kaikkialla sanotaan ei! Tylsää liian tylsää, 10 vuotta ja aina ei! Hyvä valtio teillä työn antamisen suhteen..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kahdeksan