Miksi DNA-/isyystestit eivät ole pakollisia aina, kun vauva syntyy?
Suomessa ainakin 1-2% lapsista kasvaa perheessä, jossa isä on eri kuin biologinen isä. Joissain maissa luku on jopa 30%.
Lapsellakin on oikeus tietää kuka on oikea isä jotta saa tietää piilevät sairausriskit suvusta. Totuutta piilotteleva äiti toimii lapsen edun vastaisesti.
Jos synnytysosastoilla annettaisiin 1-2% tapauksissa äideille VÄÄRÄ VAUVA mukaan kotiin, alkaisiko äiditkin vaatia pakollista DNA-testiä? Sehän olisi sensaatiouutinen ja kohu, ja miten asiaan täytyy heti puuttua.
Moni ongelma ratkeaisi jos kaikki vauvat DNA-testattaisiin joko raskausaikana, tai heti syntymän jälkeen, jolloin isä olisi heti selvillä. Kuka voisi vastustaa ideaa joka hyödyttää kaikkia osapuolia...? Kuka häviää kun totuus on kaikkien tiedossa?
Kommentit (2324)
Vierailija kirjoitti:
Tuntien maamme naisväestön moraalin DNA-testit sekoittaisivat koko elatusjärjestelmän. Ja mustia, oletettavasti isokullisia nato-sotilaitakin jo maassamme.
Tässäpä hieno esimerkki, kuinka kerron kaikille, että olen pieni munainen, huono itsetuntoinen inkkeli, sanomatta sitä kuitenkaan suoraan.
Raskausaikana lapsen DNA testaus on vaarallista lapselle ja siinä on riski keskenmenon🤦 että ei mtn turhia DNA testejä lapselle raskausaikana, ellei siihen ole lääketieteellistä syytä.
Ja raskauden jälkeen tuollaisen testin voi ostaa itse omilla rahoilla. On paljon terveyteen liittyviä hoitoja mistä pitää karsia julkiselta ja tuo ei vaikuta kenenkään terveyteen + on vaan 1% mitä sanoit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvo ei päde tässäkään asiassa; nainen tietää varmuudella olevansa lapsen äiti, mies ei ilman testiä voi olla varma.
Ja naiset vielä vastustavat testausta 😅
Eivät vastusta kenenkään testaamassa oletettua lastaan. Yhteiskunnan rahojen upottaminen testiin, jossa jo tiedetään 98..99 % isistä on idiotismia.
Jännä että yhteiskunnan rahat alkavat kiinnostaa kun kyse on hiluista.
Poistetaan yleinen asumistuki. Se on idiotismia.
Mielestäni tuo olisi hyvä suunta, kannatan asumistuen jäädyttämistä ja pikkuhiljaa pois ajamista.
Mutta ei asumistuen olemassaolo tee isyystesteistä mitenkään järkevämpiä. 😂
Sitten alettaisiin huutaa, miten väärin on,että 1-2 pros miehistä yllättäen joutuu maksamaan omasta lapsestaan.
Näinpä. Ei ole kovinkaan kauan siitä, kun näitä asioita selvittiin kirkonkäräjillä. Kuka oli varakas, maksoi itsensä ulos ja kuka ei voinut, sai huorinteon rangaistukset. Ja pahat, jos oli käyty varatun naisen petissä.
Kyllähän järjenpäältä tämä menee niin, että jos oletettu ei ole isä, siis kumppani tai aviomies, nainen voitaisiin lain voimalla pakottaa kertomaan, kuka voi olla ja sitten heidän testataan. Ankarat muuten ennenkin oli rangaistukset, jos nainen itsepäisesti pysyi vaiti.
Olen kyllä tuon edellisen kanssa samaa mieltä, että pakolliset testit vaan, niin siinä alkaisi monenkin ukkomiehen puntit vapista ja ehkä lopettaisivat sen naisten jahtaamisen tinderissä, edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasa-arvo ei päde tässäkään asiassa; nainen tietää varmuudella olevansa lapsen äiti, mies ei ilman testiä voi olla varma.
Mies voi kertoa heti ensimmäisellä tapaamiskerralla naiselle periaatteestaan testauttaa jokaisen syntyvän lapsen isyys, jos hän on millään tavalla osallinen asiaan. Ei se ole tuon vaikeampaa.
Nainenkin voi ensimmäisellä tapaamiskerralla kertoa aborttipolitiikkansa.
Muistaa kans noudattaa sitä kirjaimellisesti
Minun aborttipolitiikkani: Kannatan oikeutta aborttiin. Mikä tuossa on ihmeellistä. Olen elämääni elänyt sen mukaisesti, yhtään aborttia en ole tehnyt, lapsia on kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen synnyttäminen ei maksa yhtään mitään. Kyllä sitä ennenkin saunassa synnytettiin. Pointti sairaalasynnytyksissä on se, että äidin tai lapsen kuolema on tragedia koko perheelle, suuri tulomenetys valtiolle verotulojen muodossa, ja vammautunut lapsi kallis hoidettava yhteiskunnalle. Siksi toivotaan, että synnytykset tapahtuisivat sairaaloissa. Synnyttäminen ei ole mitään sellaista mitä nuori poju voisi luulla, että nainen käy vain ähkäisemässä mukulan. Siinä on hitonmoiset kivut, menetät verta ja molemmilla hengenlähtö lähellä ilman ammattiapua.
Lapsen syntymä sinällään ei ole mikään naisen projekti, vaan kyllä lapsi monessa perheessä on kaivattu ja odotettu isällekin. Eikä se sairaalasynnyttäminen ilmaista nytkään ole. 500 euron lasku sieltä tulee perässä ihan hyvinkin menneessä synnytyksessä.
Itse olen elämäni aikana joutunut ostamaan useita raskausteste
Nussi tosia naisia niin et tarvitse raskaustestejä. Pidä jalat kiinni ja pikkarit päällä on toinen tapa.
Onpa joku kade kun toiset saa seksiä ja hän ei. Se on voi voi. Tolla asenteellasi et tule koskaan saamaankaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 98-99 % lapsista on perheissä oikean isän kanssa, niin tulee turhan kalliiksi testata kaikkia. Toki omakustanteisesti jokainen voi sen tehdä itse.
Mutta ei tule kalliiksi tietämättään toisen lapsia elättävälle aisankannattajamiehelle? :D
No maksaa itse testinsä, jos epäilyttää.
Kyllä tässä yhteiskunnassa joutuu monta muutakin asiaa itse kustantamaan.
Jos useampi testauttaisi (omakustanteisesti), niin ehkä hinnatkin laskisivat?
Pointtina on, että moni mies ei edes epäile mitään, ja silti onkin tietämättään kasvattamassa toisen miehen lasta. Ymmärrätk
"Ahaa, vastuu onkin petetyllä miehellä, joka luottaa kumppaniinsa, eikä naisella, joka pettää. Hienoa..."
Miten se vastuu siirtyisi naiselle, jos yhteiskunta ottaisi vastuun testauksista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä vastahankaista porukkaa. Mun mielestä ihan hyvä idea. Ihan normaali perheenäiti olen itse, jolla ei mitään salattavaa.
Ei minullakaan ole mitään salattavaa. Lapset voisi testata kaikki vaikka heti. Pointti on siinä, että jos 98%:lla lapsista lapsen isä on oletettu isä, niin kannaako kaikki lapset testata yhteiskunnan laskuun varmuuden vuoksi.
Minusta ap voi ostaa itse sen 10 e testinsä ja testata, onko hän lapsen isä, jos epäilyttää. Ei siihen yhteiskunnan rahoja kannata tuhlata.
99,999% sp-tautien testauksista on turhia. Silti yhteiskunta maksaa ne.
Tuossa olisi säästön paikka. Maksakoot itse testinsä jos kokee tarpeelliseksi.
Heh, oletpas katkera, kun muut saa seksiä ja sä et 😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti naisia ottaa päähän vain se, että tulee tunne, että heitä syytetään jostain vaikka ei olisi mitään tehnyt. Mitään muuta syytä tämän vastustamiseen ei löydy.
Suomessa syntyi vuonna 2024 noin 43 000 lasta. Osaatko laskea kuinka monta miljoonaa verorahoja menisi noiden lasten turhaan testaamiseen, kun vain 1...2 % on väärän isän lapsia? Jokainen voi testata omalla kustannuksellaan lapsensa.
4,3 miljoona vuodessa lisää kustannuksia. Voi ei.
Tuon säästäisi moninkertaisena, kun lopetetaan mammografia, kun sielläkin vain 2% todetaan syöpä. Jokainen nainen sitten testatkoon omillaan.
Ei teitä kyllä miesten oikeusturva kiinnosta pätkääkään.
Miten ihmeessä isyystestaus ja mammografia ovat verrattavissa mitenkään toisiinsa? Tuo on niin lapsellinen argumentti, että typerää edes vastata tähän.
Eturauhassyöpäaeulonta vertautuis mammografiaseulontoihin. Ja sekin on miehille tulossa, kunhan diagnostiikka kehittyy riittävästi, et tutkimuksesta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Miehille. Eikä yksikään nainen tätä tutkimusta vastusta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään loogista syytä, miksi testiä EI tehtäisi automaattisesti aina lapsen syntyessä. Entisaikaan ei ollut tällaista teknologiaa, ja näitä tapauksia yritettiin muuten ehkäistä nimenomaan avioliiton ulkopuolisen seksin yleisellä kieltämisellä ja muulla seksuaalimoraalin ylläpitämisellä yms. Nykyisessä vapaan seksin ilmapiirissä olisi todellakin aiheellista tehdä testi aina.
Onhan. Raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska naiset ei hyödy siitä. Feministit ei halua tasa-arvoa, ne haluaa valtaa ja etuoikeuksia naisille.
Tämä. Olen samaa mieltä. Vasemmistolaiset naiset (miesvihaajat) ei voi sietää, että miehet saisi oikeuksia. Se on nähty niin monta kertaa.
N31
Miehillä on oikeus testata omaksi luulemansa lapset milloin tahansa.
Ja miksei automaattisesti vain testiä heti lapsen synnyttyä? Mikä estää? :D
Raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä rinnastetaan abortti ja vasektomia? Ihan eri asia
Itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa.
Sallitaan naisille, ei miehille.
Sterlisisaatioonkin on ikäraja, kuten vasektomiaankin.
Aborttiin ei ole.
Itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa. Sillähän aborttiakin perustellaan.
Otetaan oikeus aborttiin pois ja kerrotaan naisille että nussikaa toisia naisia, ette voi tulla raskaaksi sillä. Tai runkatkaa.
Noita argumentteja on käytetty ketjussa miehiä vastaan.
Mikä teillä on vasektomiaa vastaan? EI se teidän keho ole :) Miksi
Eiköhän lapsillakin ole oikeus määrätä omasta kehostaan.
Minkäs ikäisille vassarit vaativatkaan niitä transhoitoja? Ai mutta sekin on lähinnä tyttöjen larppaamista, silloin se on sallittua.
Ei ole. Lapset on vielä lapsia, kasvavia nuoria. Eihän he saa vielä esim juoda alkoholiakaan, koska se on haitallista eivätkä he ymmärrä riskejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen maksakoon itse testinsä.
Eivät kaikki naiset hyppää vieraissa. Meillä mies tietää milloin ovuloin ja jokainen lapsi on ollut toivottu ja odotettu. Ja jokaisesta lapsesta näkee ihan naamasta, että ovat isänsä lapsia. Ovat kaikki ihan saman näköisiä.
Testin voi teettää ja maksaa itse, jos asia epäilyttää.
Niin kauan kuin myönnät, että JOTKUT naiset hyppäävät vieraissa, niin kauan testille on tarvetta.
Ja miksi sinä kerrot omasta yksityiselämästäsi, typerys? Koska sinulla on ovulaatio tiettyyn aikaan ja lapsesi näyttävät tietynlaisilta, miten vi tussa tämä liittyy miljooniin muihin ihmisiin? :D Mitä helvettiä?
Kuumentaa tunteita tää aihe😏 Ja naiset muka tunteellisia ja miehet järkeviä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä rinnastetaan abortti ja vasektomia? Ihan eri asia
Itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa.
Sallitaan naisille, ei miehille.
Sterlisisaatioonkin on ikäraja, kuten vasektomiaankin.
Aborttiin ei ole.
Itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa. Sillähän aborttiakin perustellaan.
Otetaan oikeus aborttiin pois ja kerrotaan naisille että nussikaa toisia naisia, ette voi tulla raskaaksi sillä. Tai runkatkaa.
Noita argumentteja on käytetty ketjussa miehiä vastaan.
Mikä teillä on vasektomiaa vastaan? EI se teidän keho ole :) Miksi
Ketju osoittaa miten naiset vastustavat vasektomiaa.
Paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunnan pitäisi tämäkin asia hoitaa? Jos haluaa lapselle dna-testin, sen saa kyllä ja jos siitä on vaikea jutella lapsen äidin kanssa, niin ei se silti yhteiskunnan ongelma ole. Se on jokaisen omalla vastuulla kehittää omaa kommunikointikykyä ja ylipäätään puhua tuollaiset asiat ennen kuin mitään hedelmäittymistä on edes tapahtunut.
Uskon ettei suurin osa miehistäkään tuota halua, vaan pitävät loukkaavana, että yhteiskunta tulisi arvioimaan suhteen rehellisyyttä.
Miksi yhteiskunnan pitäisi hoitaa naisten hedelmöityshoidot? Naisten synnytykset? Naisten mammografiat? Naisten sp-tautien testaukset? Naisten asumistuet? Naisten koulutuksen?
Nainen saa hoidettua kaikki nuo asiat omalla kustannuksellaan.
Anteeksi mutta tässä nyt viimeistään minulle tulee mieleen, ettei kyse ole isyystestistä, vaan jostain muusta. Syvemmästä ...asiasta
Palstahullu on mt-ongelmainen naisivihaaja. Ei siinä muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä teitä miehiä nyt estää ostamasta ja tekemästä sitä testiä? Raha nyt ei varmaankaan ole este.
Vastasynnyttäneelle äidille aiheutuva mielipaha.
Vähän sama kun siellä terveyskeskuksessa aletais kyselemään "onko epäilys että mies on käynyt vieraissa vai oletko itse, otetaankos tuo laaja sp-tautien testaus nyt varmuuden vuoksi" miehen seisoessa vieressä katsomassa naisen reaktiota.
Ja edelleenkin, mies voi teettää sen testin niin ettei nainen edes saa siitä tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yhteiskunnan pitäisi tämäkin asia hoitaa? Jos haluaa lapselle dna-testin, sen saa kyllä ja jos siitä on vaikea jutella lapsen äidin kanssa, niin ei se silti yhteiskunnan ongelma ole. Se on jokaisen omalla vastuulla kehittää omaa kommunikointikykyä ja ylipäätään puhua tuollaiset asiat ennen kuin mitään hedelmäittymistä on edes tapahtunut.
Uskon ettei suurin osa miehistäkään tuota halua, vaan pitävät loukkaavana, että yhteiskunta tulisi arvioimaan suhteen rehellisyyttä.
Miksi yhteiskunnan pitäisi hoitaa naisten hedelmöityshoidot? Naisten synnytykset? Naisten mammografiat? Naisten sp-tautien testaukset? Naisten asumistuet? Naisten koulutuksen?
Nainen saa hoidettua kaikki nuo asiat omalla kustannuksellaan.
Ai tuliko? Kyse on tosiaan lapsen oikeuksista omiin biologisiin vanhempiinsa.
Naiset vain haluavat estää oikeuksien toteutumisen vetoamalla rahaan.
Kuten listalta näkee, rahaa käytetään vaikka mihin muuhunkin.
Miesten dna-rekisteri ei kelvannut sulle, joten ei ole kyse lapsen oikeuksista omiin biologisiin vanhempiin. Lopeta paskan jauhaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, sama siis pätemään naisten abortteihin. Kielletään alle 30v naisilta.
Koska hekin voivat päättää etteivät tee sänkyhommia jos eivät halua lasta.
Täysi-ikäisyyden raja on 18, ei 30. Ja joo, olisi hienoa, jos jokainen nainen oikeasti voisi päättää itse, suostuuko sänkyhommiin. Se olisi unelma, jota kohti mennään.
Vasektomian raja on 30. Muutetaan abortti samaan ja katsotaan mitä pidätte kun itsemääräämisoikeus poistuu.
Saavatko alle 18v muuten sen abortin? Miksi saavat? Niitähän voi kaduttaa jälkikäteen.
Ja joo, jokainen abortti tehdään tosiaan vain s. väkivaltaa kokeneelle naiselle. Vain ja ainoastaan. Yhtään muuta aborttia ei ole koskaan tehty.
Abortti ei vertaudu vasektomiaan. Vasektomian JA sterilisaation ikäraja on molemmille 30 vuotta.
Vähän hassua muuten, että sä haluat pakottaa esim 14-vuotiaan teinipariskunnan vanhemmiksi, jos tyttö tulee raskaaksi. Sä et selkeesti aja lasten etua.
Tieto mahdollisista perinnöllisistä sairauksista on huono perustelu, eihän se oikea isä sillä testillä selviä. Toki ajan myötä kaikista olisi jo valmiina DNA näyte, mutta siinä on sitten omat ongelmansa.
Ja edelleen se on ihan turhaa resurssien haaskausta parin prosentin takia. Mikään ei ketään estä sitä testiä hankkimasta, jos haluaa asiasta varmistua. Ne jotka ei halua varmistua, ottavat tietoisen riskin ja sekin on ihan heidän oma asiansa.
Jokaisella on vapaus valita, ja hyvä niin, miksi siihen kaikki pitäisi pakottaa (ja yhteiskunnan maksaa) siksi, että joku ei saa itse asioitaan hoidettua ja myöhemmin harmittaa?
Jos perinnöllisyyteen vedotaan, niin sitten pitää tutkia onko miehen isä se, jota isänä pidetään. Jos hänenkin isänsä on vielä elossa, niin testi heistäkin. Hautoja nyt ei tarvitse ruveta kaivamaan auki.