Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi DNA-/isyystestit eivät ole pakollisia aina, kun vauva syntyy?

Vierailija
28.11.2025 |

Suomessa ainakin 1-2% lapsista kasvaa perheessä, jossa isä on eri kuin biologinen isä. Joissain maissa luku on jopa 30%.

Lapsellakin on oikeus tietää kuka on oikea isä jotta saa tietää piilevät sairausriskit suvusta. Totuutta piilotteleva äiti toimii lapsen edun vastaisesti.

Jos synnytysosastoilla annettaisiin 1-2% tapauksissa äideille VÄÄRÄ VAUVA mukaan kotiin, alkaisiko äiditkin vaatia pakollista DNA-testiä? Sehän olisi sensaatiouutinen ja kohu, ja miten asiaan täytyy heti puuttua.

Moni ongelma ratkeaisi jos kaikki vauvat DNA-testattaisiin joko raskausaikana, tai heti syntymän jälkeen, jolloin isä olisi heti selvillä. Kuka voisi vastustaa ideaa joka hyödyttää kaikkia osapuolia...? Kuka häviää kun totuus on kaikkien tiedossa?

Kommentit (2324)

Vierailija
821/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen ottamaan tässä asiassa yhteyttä persuihin. He ovat varmaan paras puolue ajamaan tätä asiaa. Me palstan naiset emmen pysty sitä muuttamaan. 

Voi joku muukin puolue alkaa asiaa ajamaan. Mikäli oikein ymmärsin niin halutaan isyystesti jokaisen syntyvän lapsen kohdalle. Eli miehistä DNA rekisteri, koska ainahan miehet ei ole paikalla tai edes tiedä olla paikalla kun lapsi syntyy. 

Ja toinen oli se, että naisten joukkoseulonnat lopetetaan. 

Näin itse olen tästä ketjusta ymmärtänyt. 

Ei... huomaa että olet vain nainen.

Miehiin käytetty euro on liikaa, koska naisiin tulee käyttää 100 euroa eikä 99

Siksi esimerkiksi seulonnat keskustelussa mukana. Vetoatte kustannuksiin, vaikka porsiminen maksaa muutenkin 12 000 ja se 10 euroa lisää sinne ei ole yhtään mitään. Vaaditte samalla hengenvedolla synnytyspelkois

Tuo 12 000€ on kustannus lapsen syntymästä. Ei mikään lahja äidille. Sekä tytöt, että pojat syntyvät.

Oletko siis sitä mieltä että vain toisen sukupuolen syntymä pitäisi verovaroin kustantaa? Vai mikä tässä on pointti? 

Vierailija
822/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen synnyttäminen ei maksa yhtään mitään. Kyllä sitä ennenkin saunassa synnytettiin. Pointti sairaalasynnytyksissä on se, että äidin tai lapsen kuolema on tragedia koko perheelle, suuri tulomenetys valtiolle verotulojen muodossa, ja vammautunut lapsi kallis hoidettava yhteiskunnalle. Siksi toivotaan, että synnytykset tapahtuisivat sairaaloissa. Synnyttäminen ei ole mitään sellaista mitä nuori poju voisi luulla, että nainen käy vain ähkäisemässä mukulan. Siinä on hitonmoiset kivut, menetät verta ja molemmilla hengenlähtö lähellä ilman ammattiapua.

Lapsen syntymä sinällään ei ole mikään naisen projekti, vaan kyllä lapsi monessa perheessä on kaivattu ja odotettu isällekin. Eikä se sairaalasynnyttäminen ilmaista nytkään ole. 500 euron lasku sieltä tulee perässä ihan hyvinkin menneessä synnytyksessä. 

Itse olen elämäni aikana joutunut ostamaan useita raskaustestejä apteekista. Ne maksavat n. 10 e kappale. Esim. j

Tämä. Mulla on elämäni aikana mennyt satoja euroja raskaustesteihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen synnyttäminen ei maksa yhtään mitään. Kyllä sitä ennenkin saunassa synnytettiin. Pointti sairaalasynnytyksissä on se, että äidin tai lapsen kuolema on tragedia koko perheelle, suuri tulomenetys valtiolle verotulojen muodossa, ja vammautunut lapsi kallis hoidettava yhteiskunnalle. Siksi toivotaan, että synnytykset tapahtuisivat sairaaloissa. Synnyttäminen ei ole mitään sellaista mitä nuori poju voisi luulla, että nainen käy vain ähkäisemässä mukulan. Siinä on hitonmoiset kivut, menetät verta ja molemmilla hengenlähtö lähellä ilman ammattiapua.

Lapsen syntymä sinällään ei ole mikään naisen projekti, vaan kyllä lapsi monessa perheessä on kaivattu ja odotettu isällekin. Eikä se sairaalasynnyttäminen ilmaista nytkään ole. 500 euron lasku sieltä tulee perässä ihan hyvinkin menneessä synnytyksessä. 

Itse olen elämäni aikana joutunut ostamaan useita raskausteste

Niin, lapsen tai naisen kuolema on tragedia perheelle. Yksilöille.

Ei yhteiskunnalle.

Aivan kuten mies maksamassa vieraan lapsen elatuksesta.

Sairaalasynnytyksen kulut ovat jotain muuta kuin tuo 500. Pelkästään sp-tautien testaus maksaa yksityisellä lähes saman kuin isyystesti. Eipä se estä naisia vaatimasta sitä ilmaisena itselleen.

Naisilla on vain oikeuksia, ei velvollisuuksia.

Naisen ja/tai lapsen kuolema nimenomaan on valtava menetys yhteiskunnalle. Me tarvimme uusia veronmaksajia, ja työikäisen synnyttäjän menetys tulee kalliiksi, eikä lapsiakaan sitten synny. 

Lapsen tai äidin vammautuminen se vastakin kalliiksi tulee. 

Yhteiskunnalle tulee kaikkein halvimmaksi kun lapset syntyvät terveinä ja äideille tai lapsille ei tule komplikaatioita. 

Vierailija
824/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäis olla jotta ei elätä turbonussijan tuliaisia

Jotta joutuisit elättämään jonkun muun miehen "tuliaisia", se edellyttäisi, että olet parisuhteessa naisen kanssa. Joten sinulla ei ole mitään hätää.

Vierailija
825/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä rinnastetaan abortti ja vasektomia? Ihan eri asia 

Itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa.

Sallitaan naisille, ei miehille.

Kukaan ei pakota sinua panemaan. Voit pitää housut jalassa, vetää käteesi ja kortsukin on keksitty. 

Tämä! Ja se on hyvä argumentti myös aborttia vastaan. 

Ainoastaan jos mies on sitä aborttia vaatimassa. Naisen keho, naisen päätös.

Samalla tavoin vasektomia on miehen päätös. 

Vierailija
826/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun on näin naisena vaikea ymmärtää miten synnytys ja isyystesti rinnastetaan toisiinsa.. Kai tämän näkemyseron selittää sukupuoli.? 

Ilman synnytystä ei tarvita isyystestejä, mutta sen asian tajuaminen tosiaan vaatii tietyn sukupuolen.

Ilman autoja ei tarvita autonrenkaita. Eivät ne silti sama asia ole, eikä niitä mitenkään voi toisiinsa rinnastaa. 

Vierailija
827/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sterlisisaatioonkin on ikäraja, kuten vasektomiaankin.

Aborttiin ei ole.

Itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa. Sillähän aborttiakin perustellaan.

Otetaan oikeus aborttiin pois ja kerrotaan naisille että nussikaa toisia naisia, ette voi tulla raskaaksi sillä. Tai runkatkaa.

Noita argumentteja on käytetty ketjussa miehiä vastaan.

Mikä teillä on vasektomiaa vastaan? EI se teidän keho ole  :) Miksi 15v poika ei muka saisi itse päättää asiasta?

Minä en ainakaan halua mitenkään ottaa osaa miesten vasektomiakeskusteluun. Se on miesten asia. Toimikoon miehet siinä miten parhaaksi näkevät, eduskuntaan voi pyrkiä tällaisia asioita ajamaan. 

Abortti taas sitten on naisen asia, koska kyse on naisen kehosta. 

Vierailija
828/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sterlisisaatioonkin on ikäraja, kuten vasektomiaankin.

Aborttiin ei ole.

Itsemääräämisoikeus omaan kehoonsa. Sillähän aborttiakin perustellaan.

Otetaan oikeus aborttiin pois ja kerrotaan naisille että nussikaa toisia naisia, ette voi tulla raskaaksi sillä. Tai runkatkaa.

Noita argumentteja on käytetty ketjussa miehiä vastaan.

Mikä teillä on vasektomiaa vastaan? EI se teidän keho ole  :) Miksi 15v poika ei muka saisi itse päättää asiasta?

Naiset vastustavat miesten oikeutta vasektomiaan koska se poistaisi naisten monopolin päätökselle lisääntymisestä.

"Kyllä miehet haluavat lapsia" osoittautuisi valheeksi kun naisen pitäisi anella puolisoa spermapankkiin hakemaan sukusolujaan, eikä perinteinen "ehkäisy petti humalassa" enää toimisi.

Täh? En minä ainakaan sellaista miestä huolisi jota pitäisi anella sinne spermapankkiin menemään. Valitsin miehen joka myös halusi lapsia. Ja jos ei olisi halunnut niin olisin sitten sieltä spermapankista hakenut jonkun toisen miehen siittiöitä, tai vaihtanut miestä jos se ei olisi hänelle kelvannut. 

Vierailija
829/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä miehiä nyt estää ostamasta ja tekemästä sitä testiä? Raha nyt ei varmaankaan ole este.

Täällä on moneen kertaan sanottu että miehet tienaavatkin enemmän. Ei pitäisi rahan tosiaan olla este. Naisilla on paljon enemmän vastaavia kuluja kuin miehillä. 

Joku vassarikommunisti nyt vain taas on käsi muiden taskuissa kun itse ei halua testiään maksaa. 

Vierailija
830/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa, ehdottomasti tuollainen helposti löydettävä dna-rekisteri, johon tulee tiedot vauvasta lähtien ja ne menee vähintään sairaaloille, poliisille ja oikeastaan kenelle tahansa, joka tuollaisia tykkää katsella.

Mikä voisi mennä pieleen? 

Ja hyvää siinä olis se, et kaikki satunnaiset ja karkaavat isukit löytyis ja siten myös elareiden maksajat! 

Vierailija
831/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti on taas vastustusta asiaan. Polikliniikkamaksu pitäisi periä niin kuin muistakin toimenpiteistä.

Onko sairaus tai terveyteen liittyvä asia?

Lapsen perinnöllisiin sairauksiin liittyvä asia.

Miten siitä testistä löytyy ne sairaudet?

Vierailija
832/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä teitä miehiä nyt estää ostamasta ja tekemästä sitä testiä? Raha nyt ei varmaankaan ole este.

Vastasynnyttäneelle äidille aiheutuva mielipaha.

Vähän sama kun siellä terveyskeskuksessa aletais kyselemään "onko epäilys että mies on käynyt vieraissa vai oletko itse, otetaankos tuo laaja sp-tautien testaus nyt varmuuden vuoksi" miehen seisoessa vieressä katsomassa naisen reaktiota.

Siitä testistä ei ole mikään pakko sille äidille kertoa. 

Ja nuo testit otetaan kaikilta, koska ihmiset valehtelevat hoitajille.

"Onko sukupuolitaudin riskiä?" Tuskin siinä se isäkään on koilottamassa että joo, juuri kävin maksullisissa ja panin ilman kumia. Ehkä toin jotain kotiintuomisiakin. Ja sama tietysti äidille. Mies kuitenkin useammin on se pettäjä. 

Isyystestin voi tehdä itse, ja kenenkään tietämättä. 

Vierailija
833/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummasti on taas vastustusta asiaan. Polikliniikkamaksu pitäisi periä niin kuin muistakin toimenpiteistä.

Oletko oikeesti noin yksinkertanen? Siinä selviää se perinnöllisyys.

Vierailija
834/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa, sama siis pätemään naisten abortteihin. Kielletään alle 30v naisilta.

Koska hekin voivat päättää etteivät tee sänkyhommia jos eivät halua lasta.

Täysi-ikäisyyden raja on 18, ei 30. Ja joo, olisi hienoa, jos jokainen nainen oikeasti voisi päättää itse, suostuuko sänkyhommiin. Se olisi unelma, jota kohti mennään. 

Vasektomian raja on 30. Muutetaan abortti samaan ja katsotaan mitä pidätte kun itsemääräämisoikeus poistuu.

Saavatko alle 18v muuten sen abortin? Miksi saavat? Niitähän voi kaduttaa jälkikäteen.

Ja joo, jokainen abortti tehdään tosiaan vain s. väkivaltaa kokeneelle naiselle. Vain ja ainoastaan. Yhtään muuta aborttia ei ole koskaan tehty.

Vasektomialla ja sterilisaatiolla on hyvin samansuuntaiset säädökset. Vasektomia kuitenkin on paljon helpompaa saada kuin naisten sterilisaatio. 

Abortti on täysin eri asia eikä mitenkään verrattavissa vasektomiaan. Aborttia voisi verrata esimerkiksi siihen, että joku yrittäisi pakottaa miestä kantamaan vatsansa sisällä melonia 9kk ja sitten punnertamaan sen jotain kautta ulos. Miehellä on kaikki oikeus tällaisesta tietysti kieltäytyä. 

Vierailija
835/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 56 v velanainen, joka elin 32 vuotta enimmäkseen sinkkuna, kannatan lämpimästi näitä pakollisia testejä. Mutta ainoastaan siinä tapauksessa, että ne saavat loogisen jatkon, eli yhteiskunta todellakin etsii ja velvoittaa sen miehen, jonka lapsi on, elättämään ja ottamaan vastuun lapsesta.

Luulen, että testejä todellisuudessa vastustaa eniten ne miehet, joilla on tapana varattujen naisten kanssa pelehtiä. Hyvin harva heistä on innoissaan ajatuksesta, että lasku testistä (sen maksaa tietysti mies, jonka lapsi on) ja 18 v elatusvelvollisuus pärähtää 9 kk jälkeen panosta perään. 

Sama tietysti koskee niitä miehiä, jotka baarissa jopa väärillä nimillä naisten matkaan paljaalla panemaan hinkuvat.

Meillä naisilla, joilla ehkäisy on aina ollut kunnossa, ei ole tässä mitään pelättävää. Tai naisilla, jotka eivät ole miestään pettäneet. Sen sijaan jos miehet nyt hieman tuumaisi sillä järjellä, eikä ulisevalla tunteella, he ymmäräisivät, että heillä tässä eniten menetettävää on.

Sitten alettaisiin huutaa, miten väärin on,että 1-2 pros miehistä yllättäen joutuu maksamaan omasta lapsestaan.

Vierailija
836/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se mitään hupia ole jos haluaa tietää onko lapsi oma vai ei.

Ja mikä estää sinua testaamasta?

Olen nainen eikä minulla ole lapsia. Mutta mieheni saa kyllä ihan vapaasti tehdä isyystestin sitten kun meillä niitä lapsia on, minulla ei ole mitään sitä vastaan koska en petä.

Minun puolestani myös mieheni saa testata oman isyytensä. Silti vastustan julkisin varoin tehtyinä. Älytön turha kustannus. Jokainen voi ite maksaa omat testit.

Vierailija
837/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeesti noin yksinkertanen? Siinä selviää se perinnöllisyys.

Luuletko että sen biologisen isän geeneissä lukee pienellä printillä mitä sairauksia hän kantaa? Ei ne siitä testistä automaattisesti näy. Jokainen sairaus on testattava erikseen, ja jotkut harvinaiset sairaudet ovat hyvinkin hankalia testattavia. 

Isyystesti kertoo ainoastaan sen, onko isäksi oletettu henkilö biologinen isä vai ei. Jos ei ole,  oikean isän löytämiseksi tarvittaisiin siis tosiaan kaikkien muidenkin miesten dna. Eikä niistäkään näytteistä automaattisesti mitään geneettisiä sairauksia paljastu. Eli tämä vetoaminen lapsen etuun perinnöllisten sairauksien osalta on pelkkää sumutusta.

Vierailija
838/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti naisia ottaa päähän vain se, että tulee tunne, että heitä syytetään jostain vaikka ei olisi mitään tehnyt. Mitään muuta syytä tämän vastustamiseen ei löydy.

Kyllä tämä taitaa olla miehille tunneasia. Naiset täällä perustelee järjellä pakollisen testauksen älyttömyyden. Kukaan ei kiellä testaamasta.

Vierailija
839/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntien maamme naisväestön moraalin DNA-testit sekoittaisivat koko elatusjärjestelmän. Ja mustia, oletettavasti isokullisia nato-sotilaitakin jo maassamme.

Tämähän se on se ainoa asia joka persulla on mielessä. Jos tällainen kuvailemasi natosotilas kävisikin vierailulla, luuletko, että asian todentamiseen tarvittaisiin isyystestiä? Eiköhän sen näkisi paljain silmin?

Vierailija
840/2324 |
29.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasa-arvo ei päde tässäkään asiassa; nainen tietää varmuudella olevansa lapsen äiti, mies ei ilman testiä voi olla varma.

Ja naiset vielä vastustavat testausta 😅

Yhtään vastustavaa kommenttia en ole nähnyt. Testiä vain ei pidetä järkevänä tehdä kaikille, sen voi kukainenkin tehdä itsenäisesti ilman että sillä tarvii kuormittaa julkista terveydenhuoltoa.