Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Uhriutumisesta on tullut muotia

Vierailija
27.11.2025 |

Aiemmin ihmiset tapasivat mieltää itsensä ennemmin selviytyjinä tai vähintään tavallisina - sellaisena kuin kaikki muutkin. Nyt valuuttaa on uhriutuminen.

Osa nuorista haluaa diagnoosin osaksi identiteettiä ja suuttuu, jos lääkärin mielestä diagnoosikriteerit eivät täyty. Omalle haavoittuvuuden kokemukselle on tärkeää saada ulkoinen vahvistus. 

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011592118.html

Kommentit (455)

Vierailija
281/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuitenkaan ollut jutussa yhtään käytännön esimerkkiä, että mikä on sitä uhriutumista ja mikä jotain muuta. Aina kun valittaa jostain tai kertoo jostain ikävästä on vaan toksinen huomionhakuinen manipuloija? Tai jos on sattunut jotain. 

Jos toinen lyö mua ja saan aivotärähdyksen ja menen terveyskeskukseen, olenko silloin uhri vai uhriutuja? 

Se vähän riippuu. Tietenkin olet uhri. Mutta lyöjän mukaan saatat silti olla uhriutuja, olihan hänellä oikeus tekoonsa ja ihan turhaan sä valitat. Samoin, jos olet nainen ja lyöjä oli mies, niin persut/palstainselit huutaa sun olevan uhriutuja. Jos lyöjä oli nainen, haukutaan teitä molempia. 

Vierailija
282/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minun tarvitse hakea ulkoista leimaa sille, jos olen joutunut vaikkapa rikoksen uhriksi. Eikä se ole mikään identiteetinrakennuskeino vaan tapa käsitellä pahaa asiaa, joka itselle on tehty. 

Mikä diagnoosi muuten liittyy uhriuteen?

Persuus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuitenkaan ollut jutussa yhtään käytännön esimerkkiä, että mikä on sitä uhriutumista ja mikä jotain muuta. Aina kun valittaa jostain tai kertoo jostain ikävästä on vaan toksinen huomionhakuinen manipuloija? Tai jos on sattunut jotain. 

Jos toinen lyö mua ja saan aivotärähdyksen ja menen terveyskeskukseen, olenko silloin uhri vai uhriutuja? 

Ilmeisesti muutut uhriutujaksi siinä vaiheessa kun kerrot jollekin vammoistasi. Ihmistenhän pitäisi vain selviytyä. Et ole onnistunut tässä, jos menetät pahoinpitelyn seurauksena työkykysi.

Vierailija
284/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko hyvää opasta uhriutumisesta, sen tekniikoista, strategioista ja kokemuksista?

Intersektionaalisen feminismin käsikirja. Ensimmäinen luku: etuoikeuskehä aka uhrihierarkia. Löydät näppärästi oman uhriutumispotentiaalisi pienellä laskutoimituksella. Ja sitten vain äänekkäästi uhriutumaan mieluiten valtamedian platformeilla!

Vierailija
285/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhriutuja: Minun vanhemmat oli ilkeitä ja minun lapsuus oli kamala kukaan ei tee ikinä mitään minun eteen, minä minä minä

Voittaja: Okei tilanne on mitä on, vanhemmat teki parhaansa siinä tietosuuden tilassa missä ne ite oli, nyt minun tehtävä on olla muuttuva tekijä. Minussa on jäljet ja tulee aina olemaan mutta ne jäljet ovat minun suurin opettaja

Ymmärtäkää että kaikki ( ihan kaikki ) ihmiset hakevat jollain tapaa muiden hyväksyntää ja muiden ymmärrystä

Voittaja ymmärtää että sun ei tarvi hakea sitä muilta, se ymmärrys on jo olemassa sussa itessäs 👍

Asioista voi ja saa aina puhua 👍

Väite, että asioista voi ja saa aina puhua ei pidä paikkaansa. Ei kaikilla ole mahdollisuutta edes hoidon piirissä käsitellä kokemuksiaan niin, että tulisivat rakentavalla tavalla kohdatuksi.

Ikävästä menneisyydestä puhuminen saa

Sitten on semmoinenkin kuin ihmistyöammattilaisten myötätuntoväsymys. Tuo ei sinänsä liity vielä (kai) asiakkaiden kokeman kärsimyksen uskottavuuteen vaan ylipäänsä ehkä tietynlaiseen työn luonnottomuuteen. Siis olla tietynlaisessa roolissa jatkuvasti, tukea ja ymmärtää loputtoman kärsivällisesti.

Voi helposti ymmärtää miksi tuo voi alkaa väsyttää.

Vierailija
286/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet on näin yksinkertaisia. 

Vierailija
287/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhriutuja: Minun vanhemmat oli ilkeitä ja minun lapsuus oli kamala kukaan ei tee ikinä mitään minun eteen, minä minä minä

Voittaja: Okei tilanne on mitä on, vanhemmat teki parhaansa siinä tietosuuden tilassa missä ne ite oli, nyt minun tehtävä on olla muuttuva tekijä. Minussa on jäljet ja tulee aina olemaan mutta ne jäljet ovat minun suurin opettaja

Ymmärtäkää että kaikki ( ihan kaikki ) ihmiset hakevat jollain tapaa muiden hyväksyntää ja muiden ymmärrystä

Voittaja ymmärtää että sun ei tarvi hakea sitä muilta, se ymmärrys on jo olemassa sussa itessäs 👍

Montako kertaa sä oot saanut mustan silmän? 

Vierailija
288/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät enää kestä vastuuta tai oikeaa elämää, joka on välillä vaikeaa ja rosoista. On helpompaa olla "uhri" ja uhriutumalla manipuloida muut tanssimaan oman pillin mukaan sen sijaan, että oikeasti tekisi töitä itsensä kehittämiseen ja elämänlaadun parantamiseen.  Ihmisillä on hävinnyt käsitys siitä, ketä ovat oikeat uhrit, ja mitkä tapahtumat siihen saattavat johtaa. Olen itse seri-uhri, ja vaikka sen rikoksen uhrina oleminen on osa minua ja historiaani, en silti haluaisi että se määrittää minua. Se uhrina oleminen ei ole minun identiteettini. Sen takia pidän jopa vähän loukkaavana näitä nuoria, jotka haluavat uhridiagnoosin osaksi identiteettiään. Esim. oikean rikoksen uhreilla ei ole vapautta valita, haluaako olla rikoksen uhri vai ei - ja sitten toiset leikkivät sillä diagnoosilla. Ylipäätään nykyihmisen pitäisi kasvattaa selkärankaa ja lopettaa olemasta loukkaantunut pieni myyrä ihan jokaikisen vastoinkäymisen kohdalla. Se

Vastuu, sun ainoa vastuusi on haukkua täällä ihmisiä. 

Vierailija
289/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dislike spurgut

Vierailija
290/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menikö uhriutujalla tunteisiin?

Vierailija
291/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menikö uhriutujalla tunteisiin?

Ei mutta sulla jäi muna oven väliin

Vierailija
292/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syökää uhriutuja fanaatikot Rauhoittavia lääkkeitä. 

Vierailija
293/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uhriudun on typerä sana. 

Vierailija
294/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väite, että asioista voi ja saa aina puhua ei pidä paikkaansa. Ei kaikilla ole mahdollisuutta edes hoidon piirissä käsitellä kokemuksiaan niin, että tulisivat rakentavalla tavalla kohdatuksi.

Siinä vaiheessa pitäisi ymmärtää hakeutua pois asiakastyöstä ettei traumatisoi ihmisiä lisää. Asiakkaan kuuluisi saada apua, ei kärsiä ja joutua ymmärtämään hoitohenkilökunnan ammatillista kipuilua.

Osaamattoman hoidon seurauksena joku saattaa päätyä esimerkiksi itsemurhaan, jos menettää täysin uskonsa siihen, että häntä pystyttäisiin auttamaan.

Vierailija
295/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on paras esimerkki juuri tuosta hesarin artikkelista. Niin monta uhriutujaa on nyt loukkaantunut siitä, kun heitä ei vakavasti oteta 

Tasapainoista ihmistä ei käsittääkseni joidenkin toisten henkinen kipuilu kokemustensa kanssa pitäisi haitata, koska hän osaa erottaa omat tunteensa toisen tunteista. Osaatko?

Vierailija
296/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punavihreässä mentaliteetissa fakta, syy-seuraussuhde ja vastuu ovat käsitteitä jotka automaattisesti pitävät sisällään itseensä kohdistuvia vahvoja ristiriitoja.

Näiden asioiden julkista käsittelyä on punavihreän kuplan sisällä katsottu paremmaksi lähestyä ainoastaan asia mitätöimällä, ja esilletuojan tarkoitusperät mustamaalaamalla vihan motivoimaksi. Näin voidaan kiepsauttaa itse asia ulos käsittelystä ja siirtää huomio faktan esilletuojan otsaanleimattuun valheelliseen tarkoitusperään.

Nääksi, räsissisti, vihapuhe, fässisti ... vaikuttaako tutulta.

Esimerkki;

Fakta: lasten ja naisten joukkoyllätysrikastus saapui suomeen holdiddoman maamilunuuton seurauksena.

Syy-seuraussuhde: holtiton maamuilu on seurausta välineellistetystä tokgzisesta empatiasta sekä punavihreiden puolueiden länsimaidenlaajuisesta yhteisestä ohjelmasta.

Vastuu: vastuu on heillä jotka kannattivat ja kannattavat

Onko Riikalla yhä aikaa pyöriä netissä kirjoittelemassa?

Vierailija
297/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs psykiatri piti aikanaan itsemurhayrityksiä normaalina nuoruuden ailahteluna.

En tiedä olenko omalta ajattelutavaltani jotenkin poikkeava kun en ole terveydenhuollon ammattilainen. Minusta nimittäin ei ole normaalia, että henkilöllä on niin paha olo, että hän sen vuoksi yrittää kuolla ja mahdollisesti yrityksissään myös onnistuu. Normaalisti nuoruus ei vie ihmiseltä henkeä.

Vierailija
298/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uhriutujaksi syyttelystä on tullut myös muotia viime aikoina.

Juuri näin. 

Keltikangas-Järvinen kirjoittaa 100% asiaa. Mutta populistit tapansa mukaan voivat ottaa hänen näkemyksensä keppihevoseksi. Tätähän näkee jo paljon. Jos joku vaikkapa kritisoi epätasa-arvoisia rakenteita tai puuttuu vihapuheeseen, tulee vastaus "mitä sinä siinä uhriudut?"

Yksikään noista kritiikeistä ei kykene antamaan yhtään konkreettista esimerkkiä näistä mystisistä rakenteista, mutta jokainen niistä haukkuu kyllä rasistiksi kun osoittaa islamistisia alistavia rakenteita.

Vierailija
299/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uhriutuminen tarkoittaa uhriuden sepittämistä tai liioittelua. Syynä voi olla väärinkäytösten oikeuttaminen, manipulointi, huomionhaku tai vastuun välttely. Uhriutuminen voi olla myös selviytymisstrategia. HUSin psykiatrian linjajohtajan Jan-Henry Stenbergin mukaan itsensä marginalisoiminen ja uhriutuminen voivat olla vallankäytön väline silloin, kun siihen ei ole todellista aihetta. Kun uhriutumisesta tulee keskeinen osa identiteettiä, se lannistaa ja estää näkemästä mahdollisuuksia. Kun ympäristö palkitsee uhrin identiteetistä, ei käyttäytymistä tarvitse muuttaa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Uhriutuminen

Kävitkö itse kirjoittamassa tuon? Kiva että tiedät mikä on Wikipedia.

Vierailija
300/455 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punavihreässä mentaliteetissa fakta, syy-seuraussuhde ja vastuu ovat käsitteitä jotka automaattisesti pitävät sisällään itseensä kohdistuvia vahvoja ristiriitoja.

Näiden asioiden julkista käsittelyä on punavihreän kuplan sisällä katsottu paremmaksi lähestyä ainoastaan asia mitätöimällä, ja esilletuojan tarkoitusperät mustamaalaamalla vihan motivoimaksi. Näin voidaan kiepsauttaa itse asia ulos käsittelystä ja siirtää huomio faktan esilletuojan otsaanleimattuun valheelliseen tarkoitusperään.

Nääksi, räsissisti, vihapuhe, fässisti ... vaikuttaako tutulta.

Esimerkki;

Fakta: lasten ja naisten joukkoyllätysrikastus saapui suomeen holdiddoman maamilunuuton seurauksena.

Syy-seuraussuhde: holtiton maamuilu on seurausta välineellistetystä tokgzisesta empatiasta sekä punavihreiden puolueiden länsimaidenlaajuisesta yhteisestä ohjelmasta.

Vastuu: vastuu on heillä jotka kannattivat ja kannattavat

TORNIO 2015 nevöforget

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme