Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Uhriutumisesta on tullut muotia

Vierailija
27.11.2025 |

Aiemmin ihmiset tapasivat mieltää itsensä ennemmin selviytyjinä tai vähintään tavallisina - sellaisena kuin kaikki muutkin. Nyt valuuttaa on uhriutuminen.

Osa nuorista haluaa diagnoosin osaksi identiteettiä ja suuttuu, jos lääkärin mielestä diagnoosikriteerit eivät täyty. Omalle haavoittuvuuden kokemukselle on tärkeää saada ulkoinen vahvistus. 

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011592118.html

Kommentit (258)

Vierailija
201/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Uhriutumalla voi kontrolloida muiden puhetta ja näyttäytyä itse parempana, tiedostavampana ihmisenä.

On suorastaan odotus sanoittaa koko ajan kaikki tunteensa ja ajatuksensa ja myös oikeus vastuuttaa muita omasta pahasta olosta.

Tällainen tunneilmaisu on rajatonta kuin pienellä lapsella, jolla hämärtyy se, mitkä ovat omia ja mitkä toisten tunteita, Keltikangas-Järvinen vertaa

Tässähän se tuli, koko tunteita sanoittava huolipuhuja wokevasemmisto on lapsen tasolle jääneitä kehitysvammaisia.  Miksi näitä epäihmisiä otettaisiin vakavasti?

Persu taas projisoi omaa porukkaa muihin. No se on tyypillistä teille uhriutuville persuille.

Vierailija
202/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

HS noin 2015-2024: uhriudu tästä! Ja tästä! Ja tästä! Ja tästä! Ja tästä!

HS 2025: Uhriutumisesta on tullut muotia, miten näin on päässyt käymään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ymmärränkö oikein, että mielestäsi Valtaoja käytti sananvapauttaan oikein mutta Ebrahimi väärin?"

Olisikin käynyt keskustelua. Hän sai raivokohtauksen ja keskustelu oli sitten siinä. Narsistille on vaikeaa keskustella ja huomioida vastapuolta. Narsistilla on munan kuoren ohut itsetunto ja kun sitä loukkaa, siitä seuraa raivokas tunnereaktio. Kuin pikkulapsella.

Vierailija
204/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Uhriutumalla voi kontrolloida muiden puhetta ja näyttäytyä itse parempana, tiedostavampana ihmisenä.

On suorastaan odotus sanoittaa koko ajan kaikki tunteensa ja ajatuksensa ja myös oikeus vastuuttaa muita omasta pahasta olosta.

Tällainen tunneilmaisu on rajatonta kuin pienellä lapsella, jolla hämärtyy se, mitkä ovat omia ja mitkä toisten tunteita, Keltikangas-Järvinen vertaa

Tässähän se tuli, koko tunteita sanoittava huolipuhuja wokevasemmisto on lapsen tasolle jääneitä kehitysvammaisia.  Miksi näitä epäihmisiä otettaisiin vakavasti?

Niinpä. Mutta vihdoinkin alkaa tulla HSltakin aitoa kriittistä journalismia aiheesta. Ja hyvä niin. Tarinoiden sepitteljöiden aika alkaa olla viimein ohi.

Totta sen näkee suoraan PS kannatuksesta.

Vierailija
205/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Mutta vihdoinkin alkaa tulla HSltakin aitoa kriittistä journalismia aiheesta. Ja hyvä niin. Tarinoiden sepitteljöiden aika alkaa olla viimein ohi.

Totta sen näkee s

Vaikka. Niin. Jos. Se. Oloasi. Helpottaa.

Vierailija
206/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ymmärränkö oikein, että mielestäsi Valtaoja käytti sananvapauttaan oikein mutta Ebrahimi väärin?"

Olisikin käynyt keskustelua. Hän sai raivokohtauksen ja keskustelu oli sitten siinä. Narsistille on vaikeaa keskustella ja huomioida vastapuolta. Narsistilla on munan kuoren ohut itsetunto ja kun sitä loukkaa, siitä seuraa raivokas tunnereaktio. Kuin pikkulapsella.

Erinomaisen hyvä ja osuva havainto heistä!

Vierailija
207/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri sieltä vihervasemmistolaisten pelikirjasta tämä.

Vierailija
208/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Murros on käynnissä parempaan suuntaan!

Vierailija
209/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jotkut haluavat elää uhriutumisen ahtaassa muotissa?

Se antaa valtaa, valtavasti valtaa.  Uhri nostetaan kultaiselle valtaistuimelle uuden uljaan sosialismin messiaaksi.

Vierailija
210/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin nuori niin ei kukaan ollu raivolla vaatimassa mitään yhtään missään, varsinkaan lääkkeitä keksittyyn sairauteen. Narsismi kukoistaa.

Itse muistan opettajat jotka sanoivat ettei minusta ole mihinkään ja en tule ikinä olemaan mitään. Olen kuitenkin edelleen ja ne opettajat varmaan oli kauheasti jotain. Onneksi silloin ei syötetty mitään lääkkeitä, raahattiin niskasta rehtorin puhutteluun ja se oli siinä. Olisiko apulannan kavereiden pitänyt syödä jotain tasaavia lääkkeitä? Toiseksi eniten vituttaa ihmiset jotka eivät tajua terveen narsismin ja sairaan narsismin eroa?

Vierailija
211/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se antaa valtaa, valtavasti valtaa.  Uhri nostetaan kultaiselle valtaistuimelle uuden uljaan sosialismin messiaaksi.

Niin. Mutta elämän sisältö jos tulee loppu viimein uhriutumisesta niin mitä jäljelle jää. Tyhjyyttään kumiseva kuori.

Vierailija
212/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun olin nuori niin ei kukaan ollu raivolla vaatimassa mitään yhtään missään, varsinkaan lääkkeitä keksittyyn sairauteen. Narsismi kukoistaa.

Itse muistan opettajat jotka sanoivat ettei minusta ole mihinkään ja en tule ikinä olemaan mitään. Olen kuitenkin edelleen ja ne opettajat varmaan oli kauheasti jotain. Onneksi silloin ei syötetty mitään lääkkeitä, raahattiin niskasta rehtorin puhutteluun ja se oli siinä. Olisiko apulannan kavereiden pitänyt syödä jotain tasaavia lääkkeitä? Toiseksi eniten vituttaa ihmiset jotka eivät tajua terveen narsismin ja sairaan narsismin eroa?

Totta. Sairaan narsismin ilmentymä on uhriutuminen oman väkivaltaisen käytöksen johdosta saadun kritiikin edessä.

Vierailija
213/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä huolestuttavaa, että tunteissa vellominen on alettu nähdä selviytymisenä ja uhrin asema tavoiteltuna pääomana.

Ei ihme, että nuoret hakeutuvat mt-eläkkeille.

Yhteiskunta ja some ruokkii epäedullista narratiivia "selviytyjistä".

Vierailija
214/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerro sitten että mitä eroa niillä on, kun niin vtuttaa?

Vierailija
215/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihervassarit on oikein uhriutumisen uuden kauden uranuurtajia. sisssus.

Vierailija
216/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se valta on loppu viimein illuusio.

Jossain somen likakaivosivustoilla tietysti voi saada tuota vallan tunnetta.

Mutta kun tulee sieltä ulos normaaliin yhteiskuntaan niin tilanne aivan toinen.

Vierailija
217/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehheh. Ehkä kreisein juttu oli siitä "köyhästä" influensserista lidlissä joka laskeskeli senttejä 1000€ laskimella.

Vierailija
218/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Empatian puutteesta on tullut muotia ja kovistelusta. Joka on moukkamaista. Ei vaivauduta muita ymmärtämään koskaan.

Tämä on toimiva tapa suhtautua uhriutujiin, riistää empatia niin uhripositio menettää voimansa.

Tajuatteko intersektiouskovaiset kuinka paskaa yhteiskuntaa olette olleet rakentamassa?

Vierailija
219/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken maailman raivopääfeministit ja wokettajat ja naiskortin heiluttelijat.

Vierailija
220/258 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amerikassa puhutaan jo toksisesta yksilöllisyydestä. Sen piirre on, että kaikkien pitäisi ajatella samalla tavalla kuin ihminen itse ajattelee, ja eri tavalla ajattelevat ovat uhka. Asioille on tarkat termit ja toisia ihmisiä vartioidaan, että ajattelevatko, toimivatko ja puhuvatko he oikein.

Keltikangas-Järvisen mukaan vaatimus turvallisesta tilasta on esimerkki jälkiteollisen yhteiskunnan muutoksesta kohti individualismia. Ymmärrys turvallisesta tilasta on myös kääntynyt päälaelleen.

Käsite syntyi 1950-1960-luvuilla Yhdysvalloissa yliopistokampuksilla tarkoittamaan sitä, että ihmiset saivat opinahjon sisällä vapaasti ilmaista myös normien vastaisia ja epäkorrekteja mielipiteitä. Nyt käsitettä käytetäänkin niin, että minulla täytyy olla turvallinen tila etkä sinä saa loukata sitä, joten tässä on lista asioista, joista et saa puhua. 

Ihanaa että Keltikangas-Järvinen asettuu auktoriteetillaan narsismin nousua vastaan. Hänen hallittu ilmaisunsa on kiinnostavasti kontrastinen minäminän-tunnevetoisuuteen nähden. Turvallisen tilan ideasta on tarkoitus tehdä totalitaristisen kaikenkattava hallinnan väline, jolla häiritsevä mielipideilmaisu tai ajattelu saadaan hyvin kätevästi poistettua näkyviltä. Emme kai oikeasti voi haluta tälläistä tulevaisuutta, jossa meidät kaikki sokeutetaan jotta olomme olisi mukavampi emmekä joutuisi ajattelemaan sitäkään vähää mitä nyt joudumme tai saamme.

Tätä meiltä nyt vaaditaan. Suostumista omaan mahdollisimman täydelliseen orjuuttamiseemme. Silmää räpäyttämättä.

Ihmisiä pidetään niin tyhminä (osa toki onkin) että tätä tekee pahaa katsoa. Kaikkihan perustuu juuri hitaaseen valmisteluun ja ymmärryskyvyn haurastuttanmiseen, jota on kestänyt todennäköisesti vuosikymmeniä. Ainakin viimeiset 15 vuotta.