Ahdistaa joulu, 200e joulubudjetti ja on lapsia ja lastenlapsia ja osa tulee joulupäivälliselle.
Millä h...llä sitä saa kinkun ja kalan sekä muut ruoat tuolla rahalla. Eikä edes pieniin muistamisiin riitä raha.
Pieni eläke, joten hyvä kun saan pidettyä katon pääni päällä.
Kommentit (96)
Ei tule isoa porukkaa, osa lastenlapset ovat aattona omissa kodeissaan. Kaksi perheetöntä lasta tulee syömään, meitä on 3.
Ap
Minäkin olen eläkkeellä eikä siitä eläkkeestä paljon jää välttämättömien menojen jälkeen, mutta silti laitan joka kuukausi säästöön joulua ja muita menoja varten 100-200 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule isoa porukkaa, osa lastenlapset ovat aattona omissa kodeissaan. Kaksi perheetöntä lasta tulee syömään, meitä on 3.
Ap
Kuinka paljon sitten sinun lisäksesi kaksi ihmistä oikein syö?
Vierailija kirjoitti:
Tämä jouluna monella on taloudellisesti tiukkaa. Silloin ei isoja pirskeitä järkkäillä.
Tänä jouluna käytetään 40 euroa enemmän jouluun kuin viime vuonna. Sillä saa jo saunapadallisen riisipuuroa.
Jos teitä on vain kolme niin saat kyllä ruoat helposti ja edullisesti. Tee alkuun esim. saaristolaisleipää ja graavilohitartaria, vaikkapa graavattua keltuaista päälle (juhlavaa ja halpaa). Pääruoaksi punajuuririsotto, marinoituja porkkanoita, ruusukaalia ja uunissa paistettu possun sisäfile. Jälkiruoaksi vaikka luumukohokas. Ei kolmelle hengelle kannata tehdä viiden kilon kinkkua.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et sitten yhtään harhaanjohtavampaan muotoon olisi voinut muotoilla aloitustasi?
Nauti sinä ap joulustasi. Kannattaa aina muistaa että se voi olla kenelle tahansa viimeinen.
Nämä on niin hauskoja, monet kiroaa kun on PAKKO mennä mummolle tai anopille jouluksi ja he vinkuvat, että ei oivät halua heidän tulevan, kun ei ole rahaa tarjota mitään.
Tuohon on niin ilmiselvä vastaus, jolla ongelma poistuu, että hävetkää, jos ette ymmärrä.
Influenssa , mikä ihana syy perua tulemiset.
Oon pari kertaa lähtenyt aattona/joulupäivänä kaverille pakollisten syöminkien jälkeen ja olisipa inhottavaa, jos kukaan heistä olis joutunut stressaamaan ja laittamaan viimeiset rahansa yhteen päivään. Soisin mieluummin, että tuhlaisi sen rahan itseensä kerrankin.
Kavereille mennessä on ollut automaattista, että vien syömisiä sen minkä pystyn ja äidiltäkin kysytään, mitä tuodaan ja voidaan tehdä. Jos joku ei voi osallistua, niin sekään ei haittaa.
Tää "köyhyys" on sinänsä ihanaa, että osataan arvostaa kaikkea itsetehtyä kun ei ole yhtään ylimääräistä ja siihen itsetehtyyn on kuitenkin laitettu ajatusta ja aikaa.
Oon saanut mm kälyltä itse virkattuja tiskirättejä (ovat olleet käytössä) ja itsetehtyä raakasuklaata, joka myös oli oikein ihana lahja. Ja ne villasukat tai pipo! Kaveri on myös ollut ihan itku silmässä kun oon esim tehnyt hyllyn tai valanut betonista koristeita hänen makuun. Kyllä tuollaisia arvostetaan.
Varmaan pienten lasten kanssa on vaikeampaa. Mitä voisi esikoululaiselle ja ala-asteelaisille tehdä?
Mikä siinä on kun ihmiset eivät saa suutaan auki? Vasta luin täällä kuinka joku oli ahdistunut siitä että vieras ei lähtenyt vaikka kirjoittaja itse olisi halunnut mennä nukkumaan. Ei ollut kuitenkaan sanonut mitään, vaan "kyllä pitäisi itse tajuta"
Ihmiset eivät ole ajatustenlukijoita. Yleensä jos istutaan iltaa mukavasti, sitä helposti olettaa ettei toisellakaan ole mitään hätää. Samoin jos joku kutsuu luokseen syömään, useimmat ajattelevat että hänellä on varaa siihen.
Tässä helppoja lauseita opeteltavaksi tällaisia tilanteita varten, jos ei ole vielä niitä mistään oppinut.
"Olipa mukava ilta, mutta nyt kyllä väsyttää jo sen verran että pitää mennä nukkumaan. Kiitos kun kävit ja nähdään pian uudelleen!"
"Olisi mukava jos tulisitte jouluna, mutta minulla on nyt tosi vähän rahaa käytettävissä jouluun kun olen eläkkeellä. Tehdäänkö niin että jaetaan kustannukset niin saadaan hyvä joulupöytä?"
Ei ole vaikeaa! :)
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä jo minun vuoroni päästä nuorempien pöytään.
Ap
Aukaise suusi, lapanen.
Ostaisin isomman satsin vaan sitä, mitä itse tykkään syödä ja juomista :D tuokoon ne kaksi kans mitä haluavat syödä ja juoda, ei se nyt ole mun asia ostaa ja kokata kolmelle ruokia, mistä en edes pidä.
Menis se joulukin kovemmin pikkuhiprakassa jos on vaan aikuisia paikalla.
Muutenkin kaikilla varmaan kivempaa, kun kukaan ei joudu yksin raatamaan.
Ymmärrän hyvin asiasi. ..mutta
Nyt on niin, että se on vain sanottava omille lapsille, mikä sun tilanne on. Kun jäin eläkkeelle, niin tulot putos aika ronskisti. Kerroin aikuisille lapsille sen sopivassa tilanteessa. Koska olin ajoittain vähän autellut rahallisesti, kun oli silloin ihan hyvä palkka. Ja lapset siis opiskelivat, kuten edelleenkin.
Hulluinta mitä voit tehdä on pistää kaikki rahat sileäksi joulun vieton vuoksi ja olet täysin peeaa joulun jälkeen. Siinä ei ole mitään järkeä. Joulu kyllä tulee vaikka rahaa ei isosti kuluta, siitäkin huolimatta mitä mainostelevisio sanoo.
ehdottomasti suosittelen seuraavia:
- avoimesti kerrot että rahat on nyt tiukassa, jonka vuoksi jokainen ruokailemaan tuleva osallistuu omalta osaltaan tuomalla syötävää kaupasta esim seuraavalla tavalla, kolme ihmistä jos tulee niin esim:
1. joku tekee riisipuuron koko porukalle ja ostaa pussin kanelia ja sokeria puuron päälle ripoteltavaksi
2. Joku ostaa leipää, paketin oivariiniä tms levitettä sekä paketin juustoa/valmista siivukinkkua
3. Joku ostaa paketin pipareita ja rasian konvehteja/ joulutortut sekä paketin kahvia/teetä/glögiä
Näillä tulee helposti hyvä, jouluisa tarjoilu kolmelle ja hintaa jää max 15-20 eur/henkilö.
- muille perillisille kerrot taloudellisen tilanteen ja kerrot oikein hyvät jouluntoivotukset vaikka materiaalista lahjaa ei tänävuonna olekaan
Tällä tavoin sulla on joulun jälkeen pieni puskuriraha huonolle päivälle eikä tili ole nollissa. On helpompi hengittää sen sijaan että tili nollissa ja mahdolliset luottokortit tapissa.
Hyvä sä! Kutsu ensi jouluna kaikki tututkin.
Vierailija kirjoitti:
Oon pari kertaa lähtenyt aattona/joulupäivänä kaverille pakollisten syöminkien jälkeen ja olisipa inhottavaa, jos kukaan heistä olis joutunut stressaamaan ja laittamaan viimeiset rahansa yhteen päivään. Soisin mieluummin, että tuhlaisi sen rahan itseensä kerrankin.
Kavereille mennessä on ollut automaattista, että vien syömisiä sen minkä pystyn ja äidiltäkin kysytään, mitä tuodaan ja voidaan tehdä. Jos joku ei voi osallistua, niin sekään ei haittaa.
Tää "köyhyys" on sinänsä ihanaa, että osataan arvostaa kaikkea itsetehtyä kun ei ole yhtään ylimääräistä ja siihen itsetehtyyn on kuitenkin laitettu ajatusta ja aikaa.
Oon saanut mm kälyltä itse virkattuja tiskirättejä (ovat olleet käytössä) ja itsetehtyä raakasuklaata, joka myös oli oikein ihana lahja. Ja ne villasukat tai pipo! Kaveri on myös ollut ihan itku silmässä kun oon esim tehnyt hyllyn tai valanut betonista koristeita hänen makuun. Kyllä tuollaisia
Lapsille voi ja pitää aina antaa kirjoja. Kirpputoreilta ja antikvariaateista löytyy 0,5 - 10 euroa kpl jos vähänkään jaksaa peppuaan nostaa.
Kuulostaa meidän suvun joululta. "Haluaisitko mummi 80v. tulla meille jouluksi, on hyvää ruokaa ja seuraa ja kuskataan sinut hautausmaalle ja mihin haluat. Lapsetkin tykkäisivät."
"Minä en jouluna mihinkään kotoani lähde. Taas valvoin viikon putkeen kun OLI PAKKO tehdä 35 eri ruokalajia, kun muuten Pentti loukkaantuu jos ei ole lasimestarin silliä ilman tilliä ja Sirpa haluaa tuuvingin kermalla ja Hanna maidolla ja Sepon puuro pitää keittää Rainbowin riisiin ja Maijan Risellan riisiin ja...."
"Mummo, ei kukaan vaadi tuollaista, meille kelpaa ihan tavallinen jouluruoka ja vaikka ihan Saarioisten äit..."
"MINÄ EN APUA KAIPAA MILLAINEN NAINEN EI JÄRJESTÄ OIKEAA JOULUA!!"
Mennään jouluksi. Mummo hoippuu väsyneenä, tiuskii, vi ttuilee kaikille, haastaa riitaa, marttyroi kun kukaan ei ikinä auta, olisi hänen aika päästä valmiiseen pöytään, aina täytyy kaikki itse tehdä, kukaan ei välitä hänestä, anoppikin kiusasi vuonna 62, kauhea miten miniät on lihoneet, lapset hoidetaan väärin, tämä on varmaan viimeinen jouluni ja ku olen kohta pois... Tätä kuunnellaan ja purraan poskien sisäpintaa, milloin kehtaisi lähteä kotiin. Hyvää joulua vaan.
Kinkkua saa nyt alle 5€/kg tarjouksesta. Meneehän siihen monta kymppiä silti. Kalaa saa halvimmillaan alle 10€/kg ja kahden kilon kalasta riittää aika paljon syömistä .Juurekset laatikoihin eivät paljon maksa, eikä leivontatarvikkeet. Juomaksi kotikaljaa ja mehua. Kun itse tekee, niin kyllä riittää 200€ ruokiin. Muulla ei ole väliä.