Ahdistaa joulu, 200e joulubudjetti ja on lapsia ja lastenlapsia ja osa tulee joulupäivälliselle.
Millä h...llä sitä saa kinkun ja kalan sekä muut ruoat tuolla rahalla. Eikä edes pieniin muistamisiin riitä raha.
Pieni eläke, joten hyvä kun saan pidettyä katon pääni päällä.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Pillittäkää jossain muualla, jos ette saa suutanne auki ja sano, ettei ole varaa jouluun.
Saahan sitä avautua, ei näitä ole pakko lukea.
200 on pieni raha ison porukan jouluruokiin. En pystyisi siihen. Jos siis kinkku, lohi, salaatit, muut ruuat, puurot, leikkeleet, juomat, täytwkakku, tortut jne
Olisi korkea aika oppia sanomaan ei ja kutsua itse itsensä lapsen/lapsien luo joulunpyhiksi.
Vierailija kirjoitti:
200 on pieni raha ison porukan jouluruokiin. En pystyisi siihen. Jos siis kinkku, lohi, salaatit, muut ruuat, puurot, leikkeleet, juomat, täytwkakku, tortut jne
Tässä oli kuitenkin kyse jouluateriasta kolmelle. Kyllä sen saa tehtyä huomattavasti halvemmalla tehtyä. Ihan koko settiä ei varmaan kannata tehdäkään muutamalle henkilölle.
Meillä ratkaisin asia siten, että kun eka lapsi tuli, mä en suostunut liikkumaan kotoa mihinkään jouluna. Mieluusti kutsun sinne ja saa lasten kanssa olla rauhassa hötkyilemättä paikasta toiseen.
Joulupöydässä on siitä lähtien ollut siskoni ja sittemmin perheineen. Äiti ja anoppi joka toinen vuosi, mutta samaan aikaan meillä. Kiva juttu, kun heistä on seuraa toisilleen ja viihtyvät yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä jo minun vuoroni päästä nuorempien pöytään.
Ap
Rohkeasti ota asian esille. Nyt toivot että osallistut heidän joluruokailuunsa. Voi kertoa tilanteen ja kutsua heidät asti aamun piirille. Sitten menet heille joulu aterialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä jo minun vuoroni päästä nuorempien pöytään.
Ap
Rohkeasti ota asian esille. Nyt toivot että osallistut heidän joluruokailuunsa. Voi kertoa tilanteen ja kutsua heidät asti aamun piirille. Sitten menet heille joulu aterialle.
asti aamun piirille = aattoaamun puurolle? Hyvä idea, jos asuvat lähekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Monet aikuistuneet lapset ovat oikeita puusilmiä ja vauvoja eivätkä mieti kuin sitä, miten taas mennään mummon luo syömään ja siellä se on tuusannut kaikki herkut ja hankkinut lahjat.
Toisinaan syypää on mummo, joka vaatii lapset kylään, mutta väitän että useammin nuori polvi ei edes mieti olisiko aika vaihtaa kuviota ja onko mummolla varaa tähän. Ja voisiko tarjota apua. Voisiko kysyä ollaanko meillä tänä vuonna. Kun on niin helppo mennä valmiiseen pöytään ja antaa mummon touhuta.
Syypää on tuossa jälkimmäisessäkin tilanteessa mummo. Lapset voivat olla ajattelemattomia, mutta mikä estää antamasta heille silloin ajattelemisen aihetta? Ihminen oppii kokemuksista, ja ajattelemattomuus on yksi niistä piirteistä jotka pysyvät niin kauan kuin jokin pysäyttää ajattelemaan. Mummolla on kaikki mahdollisuudet sanoa itse, että varaa ei ole ja käytäntöä pitää muuttaa, mutta hän itse ylläpitää tilannetta ja antaa toisten pysyä ajattelemattomina. Jos ei sano mitään, on ihan ymmärrettävää että muut eivät tilannetta tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Minua hävettää ja itkettää. Olen työtön. Haluaisin etenkin äidilleni hyvän joulun.
Osta jotain pientä nimellistä, mutta lämmittävää ja sano, että tänä vuonna ei ole varaa enempään. Esim. luksuspähkinäsekoitus, tekee hyvää lapsillekin saada jotain oikeaa ruokaa hesburgerin lisäksi. Ja sitten tarjoat lämmintä glögiä ja vaikka luumurahkaa pelkästään. Ei sinun velvollisuutesi ole imettää aikuisia lapsiasi ja lastenlapsiasi päälle.
Vierailija kirjoitti:
Osta jotain pientä nimellistä, mutta lämmittävää ja sano, että tänä vuonna ei ole varaa enempään. Esim. luksuspähkinäsekoitus, tekee hyvää lapsillekin saada jotain oikeaa ruokaa hesburgerin lisäksi. Ja sitten tarjoat lämmintä glögiä ja vaikka luumurahkaa pelkästään. Ei sinun velvollisuutesi ole imettää aikuisia lapsiasi ja lastenlapsiasi päälle.
Oletan, että ap haluaa itsekin syödä jouluruokia, tuskin hän niitä muuten aikoisi tehdä. Jotain lanttulaatikkoa ja rosollia tekee isomman satsin melkein samaan hintaan kuin pienenkin ja muutaman luksuspähkinäsekoituksen hinnalla saa jo aika satsin lohtakin graavattavaksi. Jos siis haluaa tarjota jouluruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua hävettää ja itkettää. Olen työtön. Haluaisin etenkin äidilleni hyvän joulun.
Tähän kommenttiin sydämen laitoin mutta ei tullutkaan näkyviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan, että ap haluaa itsekin syödä jouluruokia, tuskin hän niitä muuten aikoisi tehdä. Jotain lanttulaatikkoa ja rosollia tekee isomman satsin melkein samaan hintaan kuin pienenkin ja muutaman luksuspähkinäsekoituksen hinnalla saa jo aika satsin lohtakin graavattavaksi. Jos siis haluaa tarjota jouluruokaa.
Vaatimuksista ei jouluna tingitä, lohet ja kinkut pitää olka kunnon lahjat mummolta.
Minä ihan oikeasti nautin joulun järjestämisestä ja lapset perheineen ovat aina kokoontuneet meille, pakko ei ole ollut tulla. No, tänä jouluna yksi lapsista ilmoitti, että haluaa jouluna Espanjaan. Hän on ainoa, jolla on lapsia ja minä haluan viettää joulun lapsenlasten kanssa, joten sinne mennään. Ja järjestän joulun sinne.
Tietenkin kutsuimme muut lapset mukaan ja tarjouduimme maksamaan kaikkien matkat, mutta hepä halusivat viettää joulun meillä kotona, siis lapsuudenkodissaan, ja kutsuivat vielä ystävänsäkin meille. Nyt vietetään joulu näin ja ensi jouluna varmaan taas kotona.
Ja olen aina sanonut, että niin kauan joulun järjestän, kun jaksan ja kun en jaksa, mietitään muita vaihtoehtoja.
Eihän tuossa ole muuta vaihtoehtoa kuin rehellisesti sanoa, ettei sinulla kertakaikkiaan ole varaa kustantaa koko poppoon ruokia ym. Ja sitten pyytää, että jokainen toisi jotain tullessaan pöytään nyyttikestiperiaatteella. Siinä tosin tarttisi joku systeemi sitten olla tai muuten voi olla kymmenen kappaletta samaa ruokaa ja joku ruoka voi puuttua kokonaan.
Jos ap ei halua avata suutaan ja pyytää lapsiaan tuomaan jotain, niin tässä esimerkkinä runsas perinteinen jouluateria 3 hengelle 100 eurolla. Toisen satasen voi käyttää lahjoihin:
1 kg valmiiksi paistettua kinkkua 15 €
Lämminsavulohi 500 g max 20 €
Kylmäsavukirjolohisiivupaketti 5 €
Lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikko yht. 10 €
Rosolli valmiina tai itse tehtynä 5 €
Riisipuuro, maito ja joululimppu 10 €
Joulutortut valmiista taikinalevyistä (taikinalevyt + luumumarmeladi) 5 €
Piparkakut valmiista taikinasta 5 €
Juustoja 15 €
Vielä jää kymppi siihen, mitä omasta mielestä pöydästä puuttuu.
Ehdota, että käytte jossain joulubuffetissa syömässä, jossa jokainen maksaa oman ruokansa. Sitten muuta illanviettoa yhdessä viettämään sinun luokse ja sen ohessa tarjoat glögiä ja kahvia, suklaakonvehteja ja joulutorttuja ym. makeaa tai pikkusuolaista.
Eivät kai lapsesi ole älyllisesti niin vajaita etteivät tajua, että kaikki osallistuvat joulupäivällisen kustannuksiin sen mukaan kuinka monta henkilöä per talous tulee syömään?
Ilmoitat ettei sun luona vietetä joulua. Miksi ihmeessä yrität järjestää jotain, mihin sulla ei ole rahaa? Luulisi aikuisen ihmisen jo tuon verran oppineen.
Ei tortut, joululaatikot ja riisipuuro paljoa maksa, ja voit pyytää tulijoita tuomaan kinkun ja mitä haluavat lisäksi.