Kuinka opettaa kertotaulut lapselle? 2 lk.
Hei kaikki vinkit tänne kiitos! Lapsella hieman vastustaa matematiikka ja nämä olisi nyt hyvä saada haltuun.
Kommentit (21)
Ne pitää opetella ulkoa, eihän siinä muuta konstia ole. Meillä oli aikoinaan koulussa vuorot, kun mentiin kahdestaan opettajan kanssa käytävään ja lopotettiin ulkoa: "yks kertaa neljä on neljä, kaks kertaa neljä on kaheksan..." jne. Jokainen kertotaulu tällä viisiin. Kyllä muuten jäi mieleen, ja osaan yhä 35 vuotta myöhemmin vastata vaikka unissani mihin tahansa kertotaulukysymykseen. Ilmeisesti tätä tapaa ei enää koulussa käytetä, mikä on todella outoa.
Vierailija kirjoitti:
Vähennä nusauttelua niin on aikaa oppia
Jos sinun lapsesi oppimisvaikeuksiin auttoi se, että lakkasit nusauttelemasta lastasi, on tuskin toimiva vinkki valtaosalle vanhempia joidenkan tyyliin ei kuulu nusautella omaa tai kenenkään muunkaan lasta.
Vierailija kirjoitti:
Ne pitää opetella ulkoa, eihän siinä muuta konstia ole. Meillä oli aikoinaan koulussa vuorot, kun mentiin kahdestaan opettajan kanssa käytävään ja lopotettiin ulkoa: "yks kertaa neljä on neljä, kaks kertaa neljä on kaheksan..." jne. Jokainen kertotaulu tällä viisiin. Kyllä muuten jäi mieleen, ja osaan yhä 35 vuotta myöhemmin vastata vaikka unissani mihin tahansa kertotaulukysymykseen. Ilmeisesti tätä tapaa ei enää koulussa käytetä, mikä on todella outoa.
Eikö olisi fiksumpaa opettaa miten kertolaskut lasketaan, kuin opetella lausumaan niitä ulkoa? Ei yhteen- ja vähennyslaskuakaan opeteta hokemalla "yksi plus yksi on kaksi, yksi plus kaksi on kolme, yksi plus kolme on neljä jne."
Ulkoa ne opetellaan, mutta periaatteen voi opetella vaikka napeilla tai karkeilla.
Ota esimerkiksi legopalikoita. Montakin nuppia on 2x4? En jos on 4 sellaista palikkaa, jossa on 2 nuppia? Näitä voi yhdistellä monella tavalla.
Jos lapsi oppii parhaiten näkemällä ja tekemällä, ota avuksi sellaisia pieniä esineitä, joita järjestelemällä voi hahmottaa laskemista. Vaikkapa tulitikkuja. 12 tulitikulla voi tehdä monta erilaista laskua, kokeilepa.
Ulkoa opettelu toimii parhaiten 7:n ja 8:n kertotauluissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne pitää opetella ulkoa, eihän siinä muuta konstia ole. Meillä oli aikoinaan koulussa vuorot, kun mentiin kahdestaan opettajan kanssa käytävään ja lopotettiin ulkoa: "yks kertaa neljä on neljä, kaks kertaa neljä on kaheksan..." jne. Jokainen kertotaulu tällä viisiin. Kyllä muuten jäi mieleen, ja osaan yhä 35 vuotta myöhemmin vastata vaikka unissani mihin tahansa kertotaulukysymykseen. Ilmeisesti tätä tapaa ei enää koulussa käytetä, mikä on todella outoa.
Eikö olisi fiksumpaa opettaa miten kertolaskut lasketaan, kuin opetella lausumaan niitä ulkoa? Ei yhteen- ja vähennyslaskuakaan opeteta hokemalla "yksi plus yksi on kaksi, yksi plus kaksi on kolme, yksi plus kolme on neljä jne."
Käsittääkseni tässä puhuttiin kertotauluista eikä yleisesti kertolaskuista? Tietysti samalla kerrotaan kertolaskujen periaate (normaali lapsi tajuaa kertomattakin mitä se "kertaa" siinä tarkoittaa), mutta kertotaulut on nimensä mukaisesti taulukoita, jotka opetellaan ulkoa.
Omana aikanani ne opeteltiin verta ja hikeä säästämättä, ulkoa pänttäämällä. Mutta sehän ei ollenkaan sovellu nykypäivän pumpulissa pidettävälle nuorelle.
MIelikuvaharjoittelua. Mielikuvitellaan yhdessä, että pöydän reunalla on kaksi punaista omenaa. Nyt toiseenkin laitaan tulee kaksi punaista omenaa. Paljonko omenoita on yhteensä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne pitää opetella ulkoa, eihän siinä muuta konstia ole. Meillä oli aikoinaan koulussa vuorot, kun mentiin kahdestaan opettajan kanssa käytävään ja lopotettiin ulkoa: "yks kertaa neljä on neljä, kaks kertaa neljä on kaheksan..." jne. Jokainen kertotaulu tällä viisiin. Kyllä muuten jäi mieleen, ja osaan yhä 35 vuotta myöhemmin vastata vaikka unissani mihin tahansa kertotaulukysymykseen. Ilmeisesti tätä tapaa ei enää koulussa käytetä, mikä on todella outoa.
Eikö olisi fiksumpaa opettaa miten kertolaskut lasketaan, kuin opetella lausumaan niitä ulkoa? Ei yhteen- ja vähennyslaskuakaan opeteta hokemalla "yksi plus yksi on kaksi, yksi plus kaksi on kolme, yksi plus kolme on neljä jne."
Sehän on todella iso vaiva alkaa laskemaan. Kertotaulujen luvut eivät muutu, 5 kertaa 5 on aina 25. Joten parempi opetella suoraan ulkoa, aivan hullua lähteä opettelemaan laskemista, sehän on todella sekavaa alkaa erikseen laskea mitä on 8 kertaa 8. Matikka perustuu pitkälle ulkoa muistamiseen.
Pelit ovat mukava tapa treenata tätä, googlaa esim. tohtori tulo -nettipeli. Voitte myös vuorotellen sanoa ääneen jonkun tietyn kertotaulun vastauksia esim 3, 6, 9, 12 niin että sinä aloitat, lapsi sanoo seuraavan, sitten sinä jne. Mukavaa ja hyödyllistä automatkojen viihdettä.Voi myös vaikka palloa pompotellen luetella näitä rimpsuja.
On ihan hyvä opettaa myös erilaisia strategioita vaikkapa että jos ei muista paljonko on 6x7 mutta muistaa, että 6x6 on 36, niin lisää siihen yhden kuutosen niin saa oikean vastauksen. Sitten taas vaikkapa yhdeksän kertotaulu on helppo, kun tietää että 10x7 on 70 niin siitä vähentää seitsemän, niin saa vastaukseksi sen, kuinka paljon on 9x7.
Lapsi opettelee ne ulkoa kuten vuosikymmenet on tehty. Pari päivää yhteen kertotaulun riittää kun oikeasti opettelee. Se on vain luettava.
Valitettavasti koulukin on mennyt ihan kummalliseksi opetuksen suhteen. Ulkolukuja ei vaadita kuten ennen. Meidän piti koulussa opetella ulkoa mm runoja. Se opetti sen, miten asiat vain pitää lukemalla lukea päähän ja senkin oppii kyllä. Nykykoulu ei vaadi enää mitään ja ihmetellään, kun lapset ei opi ja tarvitaan pienryhmiä ja tukiopetusta.
Meillä oli koulussa pakko oppia kertotaulu. Pistokokeet saattoi olla vaikka uskonto tai ruokatunnin alussa niin pitkään että kaikki sen osasi ulkoa.
Vierailija kirjoitti:
Ne pitää opetella ulkoa, eihän siinä muuta konstia ole. Meillä oli aikoinaan koulussa vuorot, kun mentiin kahdestaan opettajan kanssa käytävään ja lopotettiin ulkoa: "yks kertaa neljä on neljä, kaks kertaa neljä on kaheksan..." jne. Jokainen kertotaulu tällä viisiin. Kyllä muuten jäi mieleen, ja osaan yhä 35 vuotta myöhemmin vastata vaikka unissani mihin tahansa kertotaulukysymykseen. Ilmeisesti tätä tapaa ei enää koulussa käytetä, mikä on todella outoa.
Minun lapsillani on ollut ihan kertolaskukokeet, kymmenen satunnaista kertolaskua, jotka opettaja sanoo luokalla ja oppilas kirjoittaa vastauksen paperille. Noita kokeita on pitänyt saada kolme täysin oikein läpi. Jotkut selviää kolmella kokeella, jotkut joutuu tekemään monen monta kertaa.
Ennen ulkoa opettelua täytyy kyllä ensin oppia ja ymmärtää, mitä kertolasku tarkoittaa.
Kertotaulut opetellaan ulkoa. Ne on osattava muuten tökkäävät murtolukujen sieventämiset tai laventamiset.
Ulkoa oppiminen on nykyään ihan turhaan halveksittu taito. Esimerkiksi lääkäriksi opetellessa pitää omaksua suuria määriä käsitteitä nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
MIelikuvaharjoittelua. Mielikuvitellaan yhdessä, että pöydän reunalla on kaksi punaista omenaa. Nyt toiseenkin laitaan tulee kaksi punaista omenaa. Paljonko omenoita on yhteensä?
Mallisi on yhteenlaskua, parempi on vaan kirjottaa paperille kertolaskuja allekkain esim 1x1 on 1, 1x2 on 2, 1x3 on 3 ja sitten jättää auki 1x4 ja kysyy paljonko on tulos, ja jatkaa laajentaen samaan tyyliin muilla numeroilla niin lapselle tulee oivallus miten kertolasku muodostuu.
Piirrä numerot nollasta sataan numeroituina palloina vierekkäin janalle, vaikka kymmeneen kertaan allekkain.
Havainnollista kertotaulut hyppyinä ja selitä, että kyseessä on lyhyempi merkintä pitkälle yhteenlaskulle.
Kerro jokin oma muistisääntösi mahdollisille hankalammin hahmotettaville luvuille.