Ahdistaa joulu, 200e joulubudjetti ja on lapsia ja lastenlapsia ja osa tulee joulupäivälliselle.
Millä h...llä sitä saa kinkun ja kalan sekä muut ruoat tuolla rahalla. Eikä edes pieniin muistamisiin riitä raha.
Pieni eläke, joten hyvä kun saan pidettyä katon pääni päällä.
Kommentit (109)
Oma vikasi. Miksi kutsut ihmisiä juoluaterialle, kun tiedät että rahat ei riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä jouluna monella on taloudellisesti tiukkaa. Silloin ei isoja pirskeitä järkkäillä.
Tänä jouluna käytetään 40 euroa enemmän jouluun kuin viime vuonna. Sillä saa jo saunapadallisen riisipuuroa.
Eipä taida saada sitäkään. Kyllä hinnat vaan nousseet ruokakaupoissa vuoden takaiseen.
Kauppiaitten ja keskusliikkeiden ahneus. Ei tee mieli syöttää jo hyvinsyönyttä. Hankin vain valikoidun minimin. Joulutunnelmani ei tule tavara- tai ruokaähkystä muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ap ei halua avata suutaan ja pyytää lapsiaan tuomaan jotain, niin tässä esimerkkinä runsas perinteinen jouluateria 3 hengelle 100 eurolla. Toisen satasen voi käyttää lahjoihin:
1 kg valmiiksi paistettua kinkkua 15 €
Lämminsavulohi 500 g max 20 €
Kylmäsavukirjolohisiivupaketti 5 €
Lanttu-, peruna- ja porkkanalaatikko yht. 10 €
Rosolli valmiina tai itse tehtynä 5 €
Riisipuuro, maito ja joululimppu 10 €
Joulutortut valmiista taikinalevyistä (taikinalevyt + luumumarmeladi) 5 €
Piparkakut valmiista taikinasta 5 €
Juustoja 15 €
Vielä jää kymppi siihen, mitä omasta mielestä pöydästä puuttuu.
Minulle tuossa on jo vähän liikaakiin, mutta minulla oli tuo menu joskus ja poikani ihmetteli, että onko tämä muka joku jouluateria. On
Mun lapset on fiksuja ja hyväkäytöksisiä. Eivät ikinä puhuisi noin rumasti kenellekään.
osa tulee joulupäivälliselle
Miten niin tulee? Ei kai kukaan kutsumatta vain ilmesty syömään sinun luoksesi.
Ilmoita, ettei ole sinun laittamaa jouluateriaa tänä vuonna, mutta kahville voi silti tulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos ap ei halua avata suutaan ja pyytää lapsiaan tuomaan jotain, niin tässä esimerkkinä runsas perinteinen jouluateria 3 hengelle 100 eurolla. Toisen satasen voi käyttää lahjoihin:
Juustoja 15 €
Mä en ymmärrä mistä lähtien nuo juustot ovat kuuluneet suomalaiseen jouluun? Ymmärrän, että jotkut haluaa erilaisia juttuja, mutta ei se mikään kotimainen perinne ja siten must ole.
Lämminsavulohta on ihan turha ostaa noin kallista, kun saa alle kympin kilo ja voi savustaa itsekin. Savustus pussi maksaa pari euroa, yht 10e. Graavia osasta, niin samaan kymppiin sekin mahtuu. Silkkaa säästöä.
Ymmärsin kyllä pointtis ja kaunis se olikin. Kiitos. Nuo joulujuustot vaan aina jostain syystä ärsyttää mua. Luumurahkaa!! Sekametelisoppaa! Suklaata! Kuivakakku! < niistä on joulun jälkkärit tehty. ;D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustoja 15 €
Minulle tuossa on jo vähän liikaakiin, mutta minulla oli tuo menu joskus ja poikani ih
Meidän suvussa ei osata olla hiljaa, vaan kaikki sanovat mitä ajattelevat.
Kuinka monta lastenlasta?
Minä ratkaisisin tämän niin, että lapset jää nyt ilman lahjoja. Varmaan ovat aikuisia ja kestävät sen. Lapsenlapsia muistaisin esim. 20 Euroa/nenä. Puhuisin lapsille asian etukäteen, että et vaan pysty parempaan ja he jäävät nyt ilman mitään.
Sitten jos vaikka on kolme lastenlasta, niin ruokiin jää 140 Euroa. Sillä saat perussetit ostettua ja syötyä niitä pari päivää päälle. Ei nyt kalliita kaloja yms. Mutta perustarjoilut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustoja 15 €
Minulle tuossa on jo vähän liikaakiin, mutta minulla oli tuo menu joskus ja poikani ihmetteli, että onko tämä muka joku jouluateria. On
Vain köyhät puhuu tuollaisia. Varakkaat ihmiset pitävät tuota ihan normaalina joulupöytänä.
Sama on lahjojen suhteen. Köyhille ne on tärkeitä aikuisenakin, kun taas varakkaat toivottavat vain hyvää joulua ja viettävät aikaa yhdessä.
mistä lähtien nuo juustot ovat kuuluneet suomalaiseen jouluun
Kotijuustot yms. perinteiset ovat aina kuuluneet. Ne on nykyään vaan vaihdettu muihin juustoihin.
Jos on jo lastenlapsia niin hyvin voi ehdottaa toisin päin joulua. Jos kuitenkin väkisin haluat tehdä joulun niin tee kinkku, rosolli, laatikot ja kalat ym. saavat lapset tuoda. Lastenlapsille sitten lahjat tasavertaisesti, esim. jos 5 lapsenlasta niin kaikkien lahja n. 20e. Aikuisten kanssa voi sopia vaikka, että arvotte kuka antaa kenellekin lahjan. Eli kaikki aikuisten ostavat yhden lahjan jollekin aikuisille ja jokainen saa yhden lahjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustoja 15 €
Minulle tuossa on jo vähän liikaakiin, mutta minulla oli tuo menu joskus ja poikani ih
Poika on kyllä kaikea muuta kuin köyhä. Ja omastakin lapsuudenkodistani muistan, että äidilläni oli yli puolet enempi ruokalajeja tarjolla, mitä itse olen ikinä jouluna syönyt omassa kodissani.
Sinuna olisin rehellinen. Sanot, että sinulla on sen verran tiukkaa rahasta ja kaikki niin kallista, että järjestät vain joulukahvit. Moni voi tykätä olla kotona joulun, mutta ei kehtaa sanoa. Itsekin olisin paljon mieluummin kotona kuin vanhempien luona. Rauha js vapaus olla kuten tahtoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juustoja 15 €
Kiittämätön poika!!
Kiitos vastaajille, tai siis melkein kaikille vastaajille, jotkut olivat ilkeitä.
Kun tämä poppoo mikä tulee on "aina" tottunut tähän kun minä olen järjestänyt jouluaterian, että nytkin olisi niin. Aion ottaa tämän asian nyt puheeksi tai sekoaa pää kun laskee mitä mikäkin maksaisi. Eivät kai osaa ajatella niin että nyt kun olen eläkkeellä niin sama ei voi jatkua entisenlaisena.
Ap
Kuule. Ilmoitat sairastuneesi.
Tai sanot suoraan, että haluat mennä päivälliselle lapsen luo.
Kyllä mummun pitää itse kalatkin savustaa vaikka viimeisillä voimillaan. Ei oo muuten joulu.
Vierailija kirjoitti:
Tämä jouluna monella on taloudellisesti tiukkaa. Silloin ei isoja pirskeitä järkkäillä.
Juuri uutisoitiin, että suomalaiset aikovat käyttää jouluun tänä vuonna enemmän rahaa kuin aiemmin.
Lisäksi on uutisoitu, että suomalaisilla on nyt enemmän säästöjä kuin koskaan aiemmin.
Vain pieni vähemmistö on köyhiä, vaikka palstalta saakin toisennmielikuvan.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastaajille, tai siis melkein kaikille vastaajille, jotkut olivat ilkeitä.
Kun tämä poppoo mikä tulee on "aina" tottunut tähän kun minä olen järjestänyt jouluaterian, että nytkin olisi niin. Aion ottaa tämän asian nyt puheeksi tai sekoaa pää kun laskee mitä mikäkin maksaisi. Eivät kai osaa ajatella niin että nyt kun olen eläkkeellä niin sama ei voi jatkua entisenlaisena.
Ap
Eivät tietenkään osaa ajatella rahatilannettasi jos et sitä ole kertonut. Hyvä jos olet nyt päättänyt ottaa asian puheeksi! Jos haluaa muutosta, on itse toimittava toisin.
Jo vuosia ollaan vietetty joulua pienen perheen kesken. Jokainen puuhailee jotain omaa tai voi tulla katselemaan joulun ohjelmia telkusta. Tai sitten kuunnella musiikkia kuulokkeilla, lukea kirjoja yms. Hyvin pieni määrä lahjoja, lähinnä teinille ollut, aikuisille ei niin tarvitse. Tavallista jouluruokaa ja osa itsetehtynä. Emme säntäile sukulaisille tai tuttaville syömään, vaan vietämme aikaa hiljalleen.
Jokainen viettää sellaisen joulun kun haluaa. Aikuinen voi jo valita, tietty lapset ja nuoret ei.
Minulle tuossa on jo vähän liikaakiin, mutta minulla oli tuo menu joskus ja poikani ihmetteli, että onko tämä muka joku jouluateria. On omassa kodissaan tottunut paljon monipuolisempaan joulupöytään. Äidin joulupöytä oli pojalle köyhälistöversio. 😂