Ahdistaa joulu, 200e joulubudjetti ja on lapsia ja lastenlapsia ja osa tulee joulupäivälliselle.
Millä h...llä sitä saa kinkun ja kalan sekä muut ruoat tuolla rahalla. Eikä edes pieniin muistamisiin riitä raha.
Pieni eläke, joten hyvä kun saan pidettyä katon pääni päällä.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Sinuna olisin rehellinen. Sanot, että sinulla on sen verran tiukkaa rahasta ja kaikki niin kallista, että järjestät vain joulukahvit. Moni voi tykätä olla kotona joulun, mutta ei kehtaa sanoa. Itsekin olisin paljon mieluummin kotona kuin vanhempien luona. Rauha js vapaus olla kuten tahtoo.
Mä olen kans ollut jouluihminen, mut nyt muutaman vuoden lähinnä ahdistaa. Ei kiinnosta. Viime jouluksi piti mennä miehen luo. No tuli ongelmia, takaisin kotiin ja päädyin vetämään kännit kaverin kanssa. Aamulla katseltiin Joulupukin kuumaa linjaa, hän lähti ja jäin itsekseen murjottamaan ja törpöttelemään. Olikin ihan ok! Tänne asti aina vääntynyt sinne äidille kun sisarella on lapsia ja ollaan kokoonnuttu. No en sanonut kenelläkään että en päässyt miehen luo ja oon yksin kun ne ois alkanut soittelemaan perään että "et sinä voi yksin olla, tullaan hakemaan kohta". En ois jaksanut esittää iloista ja kaikki muut olis pahoittanut mielensä ja ollut syyllinen olo.
Joulun pääateria oli mulla pussillinen wasabipähkinöitä.
Nytkin mieluummin ottais vaikka forenomin pariksi päiväksi pienessä hönössä ihan yksin.
Vierailija kirjoitti:
Pienet lapset muistaa vain tunnelman, onko se lämmin ja erilainen. Kuka aikuinen muistaa mitä hienoa on milloinkin ollut tarjolla? Jo se että yrittää laittaa jotain vaikka vaatimatonta, merkitsee. Eikä riidellä rahasta. Läheskään kaikilla ei ole yltäkylläistä valinnanvaraa.
Mä mietin kans tätä juuri. Muistan ehkä parhaana sen, kun isä kävi joulukuusen ja saatiin koristella se. Se oli niin kaunis ja maaginen,että tykkäsin nukkua sohvalla olkkarissa sitä katsellen.
En mäkään tosiaan edes muista, mitä syötävää on ollut mutta muistaakseni kinkku tuotiin mukana yli 20 vuotta, vaikka sitä ei juuri kukaan syönytkään. Tottakai äiti hössötti ja hössättää edelleen.
Kyllä tuolla rahalla saa jouluruuat hyvin. Juuri ostin 7 kg kinkun ja maksoi 32€ kun oli 4.49€/kg. Luulisi riittävän sinullekin. Kylmäsavulohta aina meillä 12.95€/500g. Isot valmiit joululaatikot alle 4€/kg. Noihin ei mene kuin n. 60€ joten rahaa riittää vielä vaikka mihin. Miksi ihmeessä kutsuit joukon joulupöytään jos on rahasta tiukkaa ja noin stressaa?
Helppoa, järjestä nyytti kestit. Eli, että joka tuo jotain ruokaa, herkkuja yms, saa niitä myös. Lapsellisen helppoa ! Toimii aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä jouluna monella on taloudellisesti tiukkaa. Silloin ei isoja pirskeitä järkkäillä.
Tänä jouluna käytetään 40 euroa enemmän jouluun kuin viime vuonna. Sillä saa jo saunapadallisen riisipuuroa.
Miten sen muka tietää, kun joulu ei ole vielä ollut? Vai lasketaanko, että jos ostaa samat kuin viime jouluna,
niin menee 40 euroa enemmän ,kun hinnat ovat nousseet niin paljon?
Olisko uskottavaa,jos ilmoittaisit viettäväsi kerrankin aaton ja joulupäivän jonkun yksinäisen ystäväsi seurana. Pyydät väkesi vaikka tapanina täytekakkukahville ja jokunen suolainen pasteija valmistaikinasta tai karjalanpiirakoita tms. Pienille jtn karkkeja ja värikyniä pikku paketteihin ja aikuisille Fazerin boxit. Aaton alla saattaa saada kympillä kolme. Pahin joulupöhinä on jo jäänyt taakse ja ihmiset on palaamassa arkeen, eikä kellään ole mitään ihmeempiä odotuksia enää,tyytyväisyys ja hyvä mieli paljon aattoa vaatimattomammin.
Älä nyt hyvä ihminen stressaa asiaa. Yritä keksiä joku korrekti vaihtoehto. Ymmärrän,ettei ole mukava kertoa,ettei oikein ole varaa,eikä jaksamistakaan. Hyvää joulunaikaa sinulle. Ja rauhaa.
Nuo kauppaketjujen joulumainokset on aika harhaanjohtavia, kun on katettu joulupöytään kaikki mahdollinen. Sitten ajatellaan, että kaikilla pitää olla samanlaista. Meitäkin on vain 3 kuten ap:n joulupöydässä ja aiotaan pärjätä peruna- ja lanttulaatikolla, pienellä kinkulla, pakkauksilla graavi- ja kylmäsavulohta, sillipurkilla ja rosollilla. Kaikki ostetaan valmiina (no kinkku paistetaan), niin ei tarvitse kenenkään olla hellan ääressä. Torttuja tehdään ja piparit on kaupasta.
Ostin nyt viikonlopun pikkujoulu ruokailuun meille Lidlistä pari kinkun palaa, yksi pala noin 3,50eur, laatikoita noin 2,50eur kappale ja keitän kananmunia ja teen pastasalaattia ja lihapullia ja keitän perunoita tai muusia. Ostin myös limppua ja sillejä. Pastasalaattiin laitan K-Menu majoneesia noin 1,50eur, pasta 1eur, herne-maissi-paprika noin 1eur, halvin poutun savusuikale noin 1,50eur. Olen huomannut että jos pöydässä on useampaa lajia niin yhtä lajia ei mene kovin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Jos teitä on vain kolme niin saat kyllä ruoat helposti ja edullisesti. Tee alkuun esim. saaristolaisleipää ja graavilohitartaria, vaikkapa graavattua keltuaista päälle (juhlavaa ja halpaa). Pääruoaksi punajuuririsotto, marinoituja porkkanoita, ruusukaalia ja uunissa paistettu possun sisäfile. Jälkiruoaksi vaikka luumukohokas. Ei kolmelle hengelle kannata tehdä viiden kilon kinkkua.
Minä en ainakaan osaisi tehdä mitään noista. Onneksi ei tartte kokata kellekään.
Syökää kaikki kotonanne, mitä haluatte. Kokoontua voi joulukahvillekin. Eikä tarvi olla aattona.
Mä en passaa enää ketään sen enempää. Aikansa kutakin.
Jos nyt itse haluat hommata tarjottavat, niin vaihtoehtona atrian jouluateria-mikroruokaa kaikille kolmelle. Siinä on kaikki tarvittavat härpäkkeet. Lisäksi joku limppu leiväksi ja tortut jälkiruoaksi. Sitten voikin todeta, että joku muu voi emännöidä jatkossa!
Laatikot, kinkku, lohisiivut, limsat, lihapullat. Noi saa jo alle 100 eurolla hyvinkin.. loput 100 e lahjoihin niin takuulla riittää.
Sanot että joulu on peruutettu. Viettäköön jokainen ite joulunsa. Omasta puolesta en paljo juhli muutenkaa. Iha normi elämää.
Sano kaikille että joulu peruttu sinulla ei ole rahaa syöttää kaikkia. Ei sinun ole pakko tehdä joulua muille vaan muut tekee sinulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teitä on vain kolme niin saat kyllä ruoat helposti ja edullisesti. Tee alkuun esim. saaristolaisleipää ja graavilohitartaria, vaikkapa graavattua keltuaista päälle (juhlavaa ja halpaa). Pääruoaksi punajuuririsotto, marinoituja porkkanoita, ruusukaalia ja uunissa paistettu possun sisäfile. Jälkiruoaksi vaikka luumukohokas. Ei kolmelle hengelle kannata tehdä viiden kilon kinkkua.
Minä en ainakaan osaisi tehdä mitään noista. Onneksi ei tartte kokata kellekään.
Etkö osaa googlata ohjetta ja toimia sen mukaan?
Mun pojat aikuistuivat ja muuttivat omiin koteihinsa armeijan käytyään. Heti ekana jouluna osasivat kysyä mitä tuovat mukanaan joulupöytään, vaikkei oltu tuommoisesta osallistumisesta puhuttu sanaakaan sitä aikaisemmim.
Kesälläkin, kun tulevat mökille niin tuovat mukanaan ruokaa ja juotavaa. Meillä ei edes ole mikään köyhä koti, mutta näköjään olen onnistunut kasvattamaan ajattelevaiset lapset.
Ap: avaapa suusi ja sovi lastesi kanssa mitä kukin tuo mukanaan. Yhteen joulukattaukseen ei niin paljoa edes tarvita.
Ap:n läheiset ovat kovin ajattelemattomia, jos vain tulevat tyhjin käsin valmiiseen pöytään. Itse vien aina osan tarjottavista, kun menen vanhemmalleni jouluksi, vaikkei hänellä ole pulaa rahasta., eikä jaksaminenkaan ole vielä ongelma. Autan tietysti myös valmisteluissa muuten.
Minusta on itsestäänselvyys, että kulut ja työt jaetaan, jos joulua vietetään aina saman ihmisen luona. En edes kehtaisi mennä vanhempani luo joka joulu viemättä mitään mukanani ja olla siellä vain passattavana.
Ap todistaa, että köyhät on köyhiä siksi, että ei osaa rahankäyttöä. Suurin osa ketjuun kirjoittaneista osaa ratkaista ap:n ongelman helposti.
Mun serkulle tulee yli 20 henkeä jouluna. Hänellä on excel taulukko, missä on mitä haluaa joulupöytään ja siitä voi jokainen valita omansa.
Jokainen saa antaa yhden lahjan lapselle ja loput avataan oman perheen kesken.
Kummatkin isovanhemmat antavat jokaiselle lapselleen tietyn euromäärän, eli ei per lapsenlapsi vaan yhdelle lapselleen. Saman summan saa 5 henkinen perhe ja 1.n.
Serkku ei osta mitään, hän tarjoaa paikan, astiat jne
Kaikki ovat tyytyväisiä
Pienet lapset muistaa vain tunnelman, onko se lämmin ja erilainen. Kuka aikuinen muistaa mitä hienoa on milloinkin ollut tarjolla? Jo se että yrittää laittaa jotain vaikka vaatimatonta, merkitsee. Eikä riidellä rahasta. Läheskään kaikilla ei ole yltäkylläistä valinnanvaraa.