Ahdistaa joulu, 200e joulubudjetti ja on lapsia ja lastenlapsia ja osa tulee joulupäivälliselle.
Millä h...llä sitä saa kinkun ja kalan sekä muut ruoat tuolla rahalla. Eikä edes pieniin muistamisiin riitä raha.
Pieni eläke, joten hyvä kun saan pidettyä katon pääni päällä.
Kommentit (96)
Ei minunkaan sairauspäivärahoilla ostettaisi suvulle kalleimpia joulu ruokia ja lahjoja. Korkeintaan tarjoisin keittoa, kahvit ja itse leivottua kuivakakkua ja pullaa. Tarjous suklaalevyt voisi jakaa lahjaksi. Eikö lähiomaiset tiedä rahatilannettasi.
80v. mummin jutusta unohtui hyllypaperit, jouluverhot, joulumatot, joululyhteet, joulukranssit, joulukuusi, pahvitontut ikkunoihin, miljoona 50 vuotta vanhaa käpytonttua joilla koinsyömät punaiset huopakolmiot päässä, pakastimien sulatus sekä joulusiivous. Hyllypaperit TÄYTYY vaihtaa jouluisiin, samoin muut tekstiilit ja henkensä uhalla nostellaan lauteita kun pitää hammasharjalla puunata lautojen välit.
Eikä kukaan arvosta mummiparkaa. :(
Jos ei mummoikäisellä riitä äly tämän ongelman ratkaisemiseen, ei sinua voi mikään auttaa. Ei voi vähempää kiinnostaa ongelmasi.
Meidän perheessä jouluaaton emäntä / isäntä ilmoittaa mitä tahtoo tarjota ja aikoo itse hankkia, sitten vieraiden kanssa sovitaan kuka tuo mitäkin. Mobilepaylla voi tehdä lippaan, johon jokainen laittaa oman osuutensa kykyjensä mukaan jos ei itse ehdi tehdä ruokia tai korvaa kutsujalle tämän hankintoja.
Meidän joulupöydän kallein asia on lohi ja viinit. Tehdään paljon itse ja satsataan esillepanoon. Meitä on neljä sisarusta perheineen plus äiti ja kustannukset jouluista perhekunnittain on 30 euroa. Äitimme ei ole enää moneen vuoteen joutunut vastaamaan emännöinnistä, aina on joku aikuisista lapsista häntä etukäteen jo auttamassa ennen muiden vieraiden tuloa.
Lahjat eivät koskaan maksa edes lapsille paljon, annetaan yleensä kirjoja tai joku kimppalahja kuten käytettynä ostettu Stiga jne. Aikuiset antaa itse tehtyjä lahjoja: hilloja, sinappia, näkkileipää, villasukkia. Eniten meni kerran kun käly toivoi pienokaiselle turvakoppaa niin satsattiin kaikki vähän enemmän, jotta saatiin tuore vauvaperhe mukaan joulunviettoon.
Olemme osa ihan hyvin tienaavia, osa taas työttömyydestä ja sairauksista kärsiviä. Meille joulu ei ole kulutusjuhla.
Vierailija kirjoitti:
Onpa sun lapset ajattelemattomia
Eivät välttämättä ole. Olen itse tarjoutunut viemään äitini järjestämiin sukujouluihin laatikot, kinkut ja jälkkärit. Olen myös joka joulu ehdottanut että voisi tulla meille valmiiseen pöytään. Mikään ei kelpaa. Sitten itkua vääntää kun on niin rasittunut ja väsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa meidän suvun joululta. "Haluaisitko mummi 80v. tulla meille jouluksi, on hyvää ruokaa ja seuraa ja kuskataan sinut hautausmaalle ja mihin haluat. Lapsetkin tykkäisivät."
"Minä en jouluna mihinkään kotoani lähde. Taas valvoin viikon putkeen kun OLI PAKKO tehdä 35 eri ruokalajia, kun muuten Pentti loukkaantuu jos ei ole lasimestarin silliä ilman tilliä ja Sirpa haluaa tuuvingin kermalla ja Hanna maidolla ja Sepon puuro pitää keittää Rainbowin riisiin ja Maijan Risellan riisiin ja...."
"Mummo, ei kukaan vaadi tuollaista, meille kelpaa ihan tavallinen jouluruoka ja vaikka ihan Saarioisten äit..."
"MINÄ EN APUA KAIPAA MILLAINEN NAINEN EI JÄRJESTÄ OIKEAA JOULUA!!"
Mennään jouluksi. Mummo hoippuu väsyneenä, tiuskii, vi ttuilee kaikille, haastaa riitaa, marttyroi kun kukaan ei ikinä auta, olisi hänen aika päästä valmiiseen pöytään, aina täytyy kaikki itse tehdä, kukaan ei välitä hänestä, anoppikin kiusas
Anteeksi, mutta heti ensimmäisenä kuskataan mummo jouluna hautausmaalle? 😂😂😂
Mutta joo, nää ihmiset on vaikeita kun heille ei itselleen kelpaa mikään muu kuin se, että itse tehdään kaikki juuri niinkuin itse haluaa (ja omasta mielestään kuitenkin vaan kaikkia muita taas ajattelee).
Entä jos vaan toteaa että "eipä tulla kun v,,,ttaa"?
No sit se varmaan loukkaantuis kun "KUKAAN EI IKINÄ ARVOSTA KUN MINÄ NIIN TAAS ODOTIN JA TEIN!!!" 😂
Eikö pitäisi olla just toisin päin, siis että sä käyt näillä sukulaisilla syömässä ja tapaamassa heitä. Kerro että et jaksa kokata tänä vuonna. Näin sulla jää hieman rahaa niihin lahjoihin. Pääset helpommalla ja edullisemmalla.
Mummo kuskataan hautausmaalle, koska haluaa itse sinne, se on todella tärkeä spektaakkeli. :D Rupeaa kuulemma olemaan enemmän ystäviä mullan alla kuin bingossa, niin siksi ehdotin sitä aika alussa. Pointti nyt oli, että otamme hänen toiveensa huomioon ja tämä on hänelle tärkeä asia. Olen jopa valmis kuuntelemaan mummo sadan vuoden muistelot siellä jäisellä liukkaalla hautausmaalla vesisateessa.
Vähävarainen äitini oli siitä samanlainen kuin ap, halusi itse kaiken vääntää ja ostaa, vaikka rahaa ei ollut. Stressasi kamalasti rahasta ja oli kireänä aina joulun alla ja laihtui tammikuussa pari kiloa ihan vaan köyhyyttään.
Viimeiset joulut hänen kanssaan oli vähän ankeita, kun syötiin Rainbown punalaputettua silliä kuorimattomien peruneiden kanssa kun äiti ei ollut suostunut pyytämään apua tai ottamaan tarjoomuksia vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa meidän suvun joululta. "Haluaisitko mummi 80v. tulla meille jouluksi, on hyvää ruokaa ja seuraa ja kuskataan sinut hautausmaalle ja mihin haluat. Lapsetkin tykkäisivät."
"Minä en jouluna mihinkään kotoani lähde. Taas valvoin viikon putkeen kun OLI PAKKO tehdä 35 eri ruokalajia, kun muuten Pentti loukkaantuu jos ei ole lasimestarin silliä ilman tilliä ja Sirpa haluaa tuuvingin kermalla ja Hanna maidolla ja Sepon puuro pitää keittää Rainbowin riisiin ja Maijan Risellan riisiin ja...."
"Mummo, ei kukaan vaadi tuollaista, meille kelpaa ihan tavallinen jouluruoka ja vaikka ihan Saarioisten äit..."
"MINÄ EN APUA KAIPAA MILLAINEN NAINEN EI JÄRJESTÄ OIKEAA JOULUA!!"
Mennään jouluksi. Mummo hoippuu väsyneenä, tiuskii, vi ttuilee kaikille, haastaa riitaa, marttyroi kun kukaan ei ikinä auta, olisi hänen aika päästä valmiiseen pöytään, aina täytyy kaikki itse te
Lapset voivat lopuksi kysyä että mennäänkö kuitenkin edes sinne hautausmaalle.
Just tässä laskeskelin, ettei meillä ole täksi jouluksi kummosta budjetti. Huomenna kun tili tulee, niin laskujakin piisaa. Enkä ole kummosesti säästellyt sukan varteen.
Pieniä lapsia ei ole, eikä sukua lahjota. Aikuislle lapsille jotain hankin, näköjään Zalandolta, kun saa 3kk korotonta maksuaikaa.
Ruokia olen jo ostellut. Esim lohta sai 8.90 e kilo, tein graaveja pakkaseen. Siikaa samoten. Viime viikolla sai porkkanaa, lanttua, punajuurta 89 senttiä kaksi kiloa ja eurolla 5 kiloa perunaa. Tein soseita ja kuutioita pakkaseen valmiiks. Maustekurkut ovat jo tulollaan, kun pikkelöin syyskuussa, kuten monia muitakin kasviksia ja hilloja, mehuja tein.
Huomenna jahtaan muutamaa Blackfriday tarjousta joulua odottamaan pakkaseen. Se on kyllä jo aika täynnä, kun marjoja ja sieniäkin siellä on.
Mulla on oikeastaan homma hyvin hallussa myös itseäisyyspäivän parempaa kattausta varten ja lauantaina pidän perheelle pikkujouluja.
Jäin pari vuotta sitten työttömäksi, niin aloin opettelemaan ennakoinnin ruuan suhteen. Ruoka ei ole loppunut kesken, edes kemuissa, vaikka varat olisivat vähissä. Mies käy töissä, mutta ei hänenkään palkkansa loppumaton ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa sun lapset ajattelemattomia
Eivät välttämättä ole. Olen itse tarjoutunut viemään äitini järjestämiin sukujouluihin laatikot, kinkut ja jälkkärit. Olen myös joka joulu ehdottanut että voisi tulla meille valmiiseen pöytään. Mikään ei kelpaa. Sitten itkua vääntää kun on niin rasittunut ja väsynyt.
Mietin juuri samaa. On paljon ihmisiä jotka eivät vain suostu ottamaan apua vastaan vaan pitää tehdä kuten aina ennenkin, huolimatta siitä että raha- tai terveystilanne muuttuu iän myötä. Onko tämä pohjimmiltaan sitä, että tuota muutosta ei haluta myöntää? Elämästä tulisi paljon helpompaa, kun vähän enemmän suostuisi elämään tilanteen mukaan. Jossain vaiheessa lapsilla alkaa olla enemmän rahaa ja jaksamista kuin vanhemmillaan. Niin se vaan menee, ja silloin vanhempien olisi aika nauttia siitä, ei taistella ajankulua vastaan ja taistelullaan viedä jouluilo sekä itseltä että muilta.
Onko joillakin oikeasti tällaista? Meillä ei ollut, ei äidin eikä anopinkaan kanssa.
Monet aikuistuneet lapset ovat oikeita puusilmiä ja vauvoja eivätkä mieti kuin sitä, miten taas mennään mummon luo syömään ja siellä se on tuusannut kaikki herkut ja hankkinut lahjat.
Toisinaan syypää on mummo, joka vaatii lapset kylään, mutta väitän että useammin nuori polvi ei edes mieti olisiko aika vaihtaa kuviota ja onko mummolla varaa tähän. Ja voisiko tarjota apua. Voisiko kysyä ollaanko meillä tänä vuonna. Kun on niin helppo mennä valmiiseen pöytään ja antaa mummon touhuta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tule isoa porukkaa, osa lastenlapset ovat aattona omissa kodeissaan. Kaksi perheetöntä lasta tulee syömään, meitä on 3.
Ap
Mikä estää pyytämästä että kumpikin tuo mukanaan jotain ruokaa.
Pillittäkää jossain muualla, jos ette saa suutanne auki ja sano, ettei ole varaa jouluun.
Vierailija kirjoitti:
Onko joillakin oikeasti tällaista? Meillä ei ollut, ei äidin eikä anopinkaan kanssa.
Mun vanhempieni luona käytiin aattona kahvilla ja vaihdettiin lahjat ja anoppi ei edes odottanut tapaavansa meitä jouluna. Hän meni seurakunnan jouluaterialle. Tapasimme muulloin.
Äiti kävi hautausmaalla yksin eikä edes olettanut ketään mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Riisipuuroa, kinkkuleikkelettä, esim. iso uuniriisipuuroannos, kinkkuleikkeleestä ja juustosta "ruusuja" kieputa reunoille ja laatikoita plus glögiä.
Sano että oli niin huonon näköisiä kinkkuja kaupassa ja aina jäänyt yli, joten et ostanut isoa kinkkua.
Lahjaksi kirjaston ota tästä -hyllystä luettavaa tai omasta hyllystäsi, jos on, tarpeettomia tuikkukippoja tai kukkamaljakoita, tuikkukippoon vaikka tuikku jo valmiiksi, oheen tai paketin päälle koristeeksi vanha ehjä joulukoriste.
Jos joku tuo konvehteja tms. niin laita tarjolle, on heti enemmän tarjottavaa.
Jos budjettisi on 200, niin pidä siitä ainakin 100 Euroa itselle.
Itse vien siistit lastenkirjat ja pelit kirjastoon, sen kuntoisia, että joku saisi niistä hyvän lahjan.
en mä jaksanut lukea kuin kaksi kappaletta. Olishan se aivan jäätävä pettymys mennä äitini luoksen jouluna syömään ja saisiki pelkkää puuroa ja leikettä. Kun on seitsemään sorttiin tottunut. Vielä päälle valehtelut.
Jospa ihmiset olisitte rehellisiä itsellenne ja toisillenne, niin voisi olla hiton paljon hauskempaa! APlla aikuisia lapsia, kyllä niillekin voi sanoa suoraan ja sälyttää joulun tekemistä. Pöytä koreeksi nyyttäreillä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule isoa porukkaa, osa lastenlapset ovat aattona omissa kodeissaan. Kaksi perheetöntä lasta tulee syömään, meitä on 3.
Ap
Mikä estää pyytämästä että kumpikin tuo mukanaan jotain ruokaa.
Ei voi jatkaa marttyyrinä olemista eikä saada enää huomiota ja sääliä. Tilannehan ratkeaisi ottamalla apu vastaan, mutta käänteisnarsisti ei kestä sitä. Silloin hän ei olisi enää pääosassa valittamassa kauheaa kohtaloaan, vaan tilanne olisi tasapuolinen. Huomiota nämä kerjää, avun tarjoaminen pilaa heidän suunnitelmansa. Toki mieleltään normaali ihminen jakaisi vastuun.
Otsikossa annoit ymmärtää että myös lapsenlapsia tulee syömään.