Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vaihdevuodet aiheuttaa sen, että kaikin puolin hyvä aviomies alkaa ärsyttää kaikin tavoin? Hormonihoito on jo, mutta

Vierailija
27.11.2025 |

Miehen olemassaolo ärsyttää lähes kaikin mahdollisin tavoin. Mitään pahaa hän ei ole tehnyt, ja liitto on ollut kaikin puolin hyvä ja tyydyttävä, seksielämää myöden. 

Nyt alan olla aika epätoivoinen, kun menee hermot ihan kaikkeen mitä hän tekee tai ei tee! Mitä hemmettiä, pitääkö koittaa vielä järeämpää annosta estrogeeniä? Minkälaisia annoksia tablettimuotoista estrogeeniä teillä muilla vaihdevuosista kärsivillä? 

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei. Mulla ei ole aviomiestä, mutta suurimman osan aikaa ärsyttää aivan kaikki ihmiset sekä myös minä itse.

Niin ja myös elottomat objektit. 

Vierailija
82/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

etsi uusia harrastuksia ja yritä rentoutua vaikka kylpylässä. monen naisen mitta tulee täyteen muiden asioiden hoitamista. lapset opeta omatoimisuuteen ja ikääntyneille vanhemmille osta palveluja ja kaupan valmisruokaa.

eli pidä itsestäsi huolta ja varmasti vaikuttaa vaihdevuodet.älä kuitenkaan eroa sen takia että tökkii terveys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mies alkaisi raivoamaan ja kiukuttelemaan joka asiasta, niin täällä mammat kannustaisivat kuorossa eroamaan. 

Henkinen väkivalta on väkivaltaa, usein paljon pahempaa kuin fyysinen, koska jäljet voivat olla elinikäiset. KENENKÄÄN miehen tai naisen ei tarvitse alistua henkiseen väkivaltaan, eikä vaihdevuodet tai muut hormonitoimintaan liittyvät asiat ole sille koskaan oikeutus.

Ap:n miehen kannattaa tehdä palvelus itselleen ja lapsilleen eroamalla.

Ei ap sanonut raivoavansa, sanoi vaan, että mies ärsyttää. 

Vierailija
84/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös ärsytys mieheeni kaikessa mitä tekee ja mitä jättää tekemättä. Mutta en laita sitä vaihdevuosieni piikkiin, vaan siihen, että nyt on oikeasti aikaa havainnoida tätä yhteiselämää, kun lapset ovat lähteneet omilleen. Olen tajunnut että mies on todellinen vapaamatkustaja ja niin huomaamattomasti passattavana ollut siinä lasten ohessa. No itsepä olen tällaista elämää mahdollistanut ja se nyt ärsyttää ja on nostanut aikamoisen kapinan mieleeni. Ei tähän auta estrogeenilisät, vaan tasapuolisuus parisuhteessa!

Joo, sama. Mietin myös sitä, että ovatko hormonit vaikuttaneet aikoinaan toisin päin. Eli kun on ollut hedelmällisessä vaiheessa, niin hormonien (estrogeeni) vaikutuksesta on katsonut vähän sormien läpi tuota miehen lokkeilua?

Ja nyt kun tilannetta katsookin puhtaalta pöydältä, niin huomaa, miten pitkään on tullut vaivihkaa hyväksikäytetyksi. Mies oppinut ihan apinaksi. Ei ihme, että harmittaa, kun edut poistuvat.

Vierailija
85/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tästä opimme: Miehen kannattaa aina hankkia vähintään 30v nuorempi muija. Tällä tavoin, kun vaihdevuodet alkaa mies on jo haudassa.

Voihan sitä yrittää. Harvoille onnistuu. Ei paljoa olis napannut joku viiskymppinen ukko parikymppisenä. On niitä nuoriakin miehiä katsos tarjolla. 

Vierailija
86/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaimo muuttui kuin toiseksi ihmiseksi kun vaihdevuodet alkoivat: kiukkuinen ja väsynyt.  Saa yllättäviä raivokohtauksia minua ja lapsia kohtaan. Seksi loppui kokonaan. Olen monta kertaa sanonut että menisi lääkäriin, mutta ei ole suostunut. Pari viikkoa sitten haki vihapäissään avioeroa. Sanoin että nyt tässä on 6kk aikaa miettiä mitä tehdään. Hän voi hakea apua jos haluaa tai yrittää hillitä käytöstään, mutta en minä aio loputtomiin katsella tällaista vaikka syynä olisi hormonit. Otetaan sitten ero jos meno ei muutu.

Niin lisään vielä että aikaisemmin näitä raivareita esiintyi 1-2 päivänä kuussa PMS oireina. Silloin aina huudettiin minulle että olen paska mies ja minun pitäää muuttaa. Ikävintä oli että haukkui myös lapset. No mutta nyt olettamieni vaihdevuosien takia raivareita tulee joka toinen päivä. Ei tällaista jaksa. Esikoinen joka on teini välttelee kotona oloa koska ei jaksa kuunnella äidin huutoraivareita.

Vierailija
87/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaimo muuttui kuin toiseksi ihmiseksi kun vaihdevuodet alkoivat: kiukkuinen ja väsynyt.  Saa yllättäviä raivokohtauksia minua ja lapsia kohtaan. Seksi loppui kokonaan. Olen monta kertaa sanonut että menisi lääkäriin, mutta ei ole suostunut. Pari viikkoa sitten haki vihapäissään avioeroa. Sanoin että nyt tässä on 6kk aikaa miettiä mitä tehdään. Hän voi hakea apua jos haluaa tai yrittää hillitä käytöstään, mutta en minä aio loputtomiin katsella tällaista vaikka syynä olisi hormonit. Otetaan sitten ero jos meno ei muutu.

Niin lisään vielä että aikaisemmin näitä raivareita esiintyi 1-2 päivänä kuussa PMS oireina. Silloin aina huudettiin minulle että olen paska mies ja minun pitäää muuttaa. Ikävintä oli että haukkui myös lapset. No mutta nyt olettamieni vaihdevuosien takia raivareita tulee joka toinen päivä. Ei tällaista jaksa. Esikoinen joka on teini vältte

Niin ja lisätään nyt vielä että en todellakaan lokkeile. Minä käyn kaupassa ja hoidan ruuat ja lasten kuskaukset. Äiti vaan makaa sohvalla teeveen ääressä ja nousee vain valittamaan että me muut olemme ärsyttäviä. Todellakin häntä vaikuttaa ärsyttävän kaikki muut perheenjäsenet, jopa koira.

Vierailija
88/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä iässä on helpompi elää omassa taloudessa. Seksiin voi kumppanin hankkia. 

Vierailija
89/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös ärsytys mieheeni kaikessa mitä tekee ja mitä jättää tekemättä. Mutta en laita sitä vaihdevuosieni piikkiin, vaan siihen, että nyt on oikeasti aikaa havainnoida tätä yhteiselämää, kun lapset ovat lähteneet omilleen. Olen tajunnut että mies on todellinen vapaamatkustaja ja niin huomaamattomasti passattavana ollut siinä lasten ohessa. No itsepä olen tällaista elämää mahdollistanut ja se nyt ärsyttää ja on nostanut aikamoisen kapinan mieleeni. Ei tähän auta estrogeenilisät, vaan tasapuolisuus parisuhteessa!

Joo, sama. Mietin myös sitä, että ovatko hormonit vaikuttaneet aikoinaan toisin päin. Eli kun on ollut hedelmällisessä vaiheessa, niin hormonien (estrogeeni) vaikutuksesta on katsonut vähän sormien läpi tuota miehen lokkeilua?

Ja nyt kun tilannetta katsookin puhtaalta pöydältä, niin huomaa, miten pitkään on tullut vaivihkaa hyväksikäytet

Tuossa voikin olla totuutta, että hedelmällisen vaiheen hormonitilanne on tavallaan saanut sinut hyväksymään sellaista mitä et muuten hyväksyisi. Biologia on ovelaa, se yrittää vaan varmistaa jälkeläisten eloonjäännin välittämättä äidin hyvinvoinnista. Ennen ainakin isä kuvioissa oli erittäin tärkeä jälkeläisten hyvinvoinnille, joten sukuhormonit on kehittynyt tekemään naisesta hedelmällisenä aikana hoivaavamman, kiltimmän ja myöntyväisemmän - myös miestä kohtaan.

Moni nainen löytää ihan uuden itsevarmuuden ja rohkeuden, kun hormonit hiljenee. Itse olin sairaalloisen arka ja ujo nuorena, esivaihtareista alkaen on arkuus hävinnyt täysin ja ujous myös. Tällaisessa muutoksessa voi hyvinkin epätyydyttävä suhdekin lähtöä vaihtoon.

Vierailija
90/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin lisään vielä että aikaisemmin näitä raivareita esiintyi 1-2 päivänä kuussa PMS oireina. Silloin aina huudettiin minulle että olen paska mies ja minun pitäää muuttaa. Ikävintä oli että haukkui myös lapset. No mutta nyt olettamieni vaihdevuosien takia raivareita tulee joka toinen päivä.

Niin ja lisätään nyt vielä että en todellakaan lokkeile. Minä käyn kaupassa ja hoidan ruuat ja lasten kuskaukset. Äiti vaan makaa sohvalla teeveen ääressä ja nousee vain valittamaan että me muut olemme ärsyttäviä. Todellakin häntä vaikuttaa ärsyttävän kaikki muut perheenjäsenet, jopa koira.

Kuulostaa tosi ikävältä. Otan osaa. Olisihan se hänellekin parempi hakea apua oireisiin, oli kyse hormoneista tai mistä tahansa.

Vierailija
91/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vaihdevuosista johdu. Kuka tahansa alkaa ärsyttää jos sitä pitää joka päivä katsella. Normaalia erilleen kasvamista. Ota ero.

Vierailija
92/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontohan on tarkoittanut, että nainen lisääntyisi noin parikymppisenä. Mutta nykyäänhän tämä ei näin mene ja monella on ruuhkavuodet samaan aikaan vaihdevuosien kanssa. Vanheneva ihminen tarvitsisi lepoa ja rauhaa ympärilleen. Nyt ainoa keino on synteettisillä hormoneilla muuttaa nainen taas nuoreksi. Synteettiset hormonit eivät kuitenkaan toimi ihan samalla tavalla kuin kehon omat hormonit. Jollain auttavat, mutta jotkut saattavat muuttua entistä kiukkuisemmiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän