Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vaihdevuodet aiheuttaa sen, että kaikin puolin hyvä aviomies alkaa ärsyttää kaikin tavoin? Hormonihoito on jo, mutta

Vierailija
27.11.2025 |

Miehen olemassaolo ärsyttää lähes kaikin mahdollisin tavoin. Mitään pahaa hän ei ole tehnyt, ja liitto on ollut kaikin puolin hyvä ja tyydyttävä, seksielämää myöden. 

Nyt alan olla aika epätoivoinen, kun menee hermot ihan kaikkeen mitä hän tekee tai ei tee! Mitä hemmettiä, pitääkö koittaa vielä järeämpää annosta estrogeeniä? Minkälaisia annoksia tablettimuotoista estrogeeniä teillä muilla vaihdevuosista kärsivillä? 

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti mies löytää pian uuden rakastavan puolison. Hormonitoiminta ei ole todellakaan mikään oikeutus henkiselle väkivallalle.

Ei se ole myöskään mikään syy erota rakkaasta puolisosta. Vaihdevuodet ovat ohimenevä jakso ihmisen elämässä.

Vaihdevuodet kestää koko naisen loppu elämän.

Eikä kestä. Vaihdevuodet on se aika, kun hormonitoiminta laskee. Lasku ei ole mikään kaunis liukumäki, vaan enemmänkin vuoristorata jonka lopussa päästään maantasalle. Se vuoristorata kestää jokusen vuoden, jonka jälkeen tilanne tasaantuu ja hormonitasot ei enää heittelehdi epäsäännöllisesti ylös alas. 

Kyllä kestää. Mulla alkoin n 50 v ja nyt ovat kestäneet 26 v, joten kuinka pitkään minun on elettävä, että ne loppuu. Voiko besserwisser kertoa?

Vierailija
62/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tästä opimme: Miehen kannattaa aina hankkia vähintään 30v nuorempi muija. Tällä tavoin, kun vaihdevuodet alkaa mies on jo haudassa.

Nauran kuvitelmillesi, että 50v ukko saisi 20v naisen parisuhteeseen :D Päiväunissasi ehkä. Päivän oppitunti taitaa enemmänkin olla, että miehen rakkaus ei kestä ikääntymistä. Kaiken pitäisi olla aina niin seesteistä ja myötätuuleen, vaikka puolisolla miten hormonit heittää ja on fyysisesti ja psyykkisesti kaikki pielessä kun estrogeenit laskee. 

Jotkut miehet ovat parisuhteen tunnetyössä hyvin laiskoja. Itse kiukuttelevat ja raivoavat, mutta menevät aivan raiteiltaan, jos nainen onkin yllättäen hiukan ärhäkkä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne kertoi, että jotkut jopa eroavat vaihtareiden aiheuttamien oireiden takia. Et todellakaan ole ainoa kenelle käy niin että puoliso alkaa ärsyttämään.

Vierailija
64/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti mies löytää pian uuden rakastavan puolison. Hormonitoiminta ei ole todellakaan mikään oikeutus henkiselle väkivallalle.

Ei se ole myöskään mikään syy erota rakkaasta puolisosta. Vaihdevuodet ovat ohimenevä jakso ihmisen elämässä.

Eikä kestä. Vaihdevuodet on se aika, kun hormonitoiminta laskee. Lasku ei ole mikään kaunis liukumäki, vaan enemmänkin vuoristorata jonka lopussa päästään maantasalle. Se vuoristorata kestää jokusen vuoden, jonka jälkeen tilanne tasaantuu ja hormonitasot ei enää heittelehdi epäsäännöllisesti ylös alas. 

Kyllä kestää. Mulla alkoin n 50 v ja nyt ovat kestäneet 26 v, joten kuinka pitkään minun on elettävä, että ne loppuu. Voiko besserwisser kertoa?

Mene hyvä ihminen lääkäriin!

Vierailija
65/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kestää. Mulla alkoin n 5

Olen samaa mieltä. Äidillä kesti myös elämänsä loppuun saakkaa. Ja itselläni näyttää kestävä myös. Estrogeeniä käytän.

Vierailija
66/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi kestää noin pitkään.

Kannattaa käydä lääkärissä.

Vierailija
67/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös ärsytys mieheeni kaikessa mitä tekee ja mitä jättää tekemättä. Mutta en laita sitä vaihdevuosieni piikkiin, vaan siihen, että nyt on oikeasti aikaa havainnoida tätä yhteiselämää, kun lapset ovat lähteneet omilleen. Olen tajunnut että mies on todellinen vapaamatkustaja ja niin huomaamattomasti passattavana ollut siinä lasten ohessa. No itsepä olen tällaista elämää mahdollistanut ja se nyt ärsyttää ja on nostanut aikamoisen kapinan mieleeni. Ei tähän auta estrogeenilisät, vaan tasapuolisuus parisuhteessa!

Vierailija
68/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, kun tässä puhutaan yleisesti naisista isompana joukkona eikä juuri sinusta. Aika moni nainen toki joutuu hormonikorvaushoitoa jossain määrin käyttämään ihan loppuun asti limakalvojen kuivuuden ym. vuoksi. Se postmenopausaalinen (kuukautisten jälkeinen) elämänvaihe ei tietenkään ole samanlainen, kuin elämä säännöllisen kuukautiskierron aikaan. Ikävää, jos oireesi jatkuvat voimakkaina yhä edelleen. 

Vierailija
69/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Olen samaa mieltä. Äidillä kesti myös elämänsä loppuun saakkaa. Ja itselläni näyttää kestävä myös. Estrogeeniä käytän.

No tilastollisesti vaihdevuosioireet ovat pahimmillaan noin vuosi kuukautisten päättymisestä, ja alkavat siitä helpottaa. Varmaan on sellaisia, jotka oireilevat pidempään, ja sellaisia, joilla ei tule mitään oireita.

Vierailija
70/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei. Mulla ei ole aviomiestä, mutta suurimman osan aikaa ärsyttää aivan kaikki ihmiset sekä myös minä itse.

Vierailija
71/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on varmaan siinä korvaushoidossa väärä annostus. Mars takaisin gynelle joka tutkii asian.

Vierailija
72/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ensin pitää vaan sietää parikymmentä vuotta pms-sekoilua ja sitten vaan tukea sinnikkäästi 5-10v vaihdevuosiagressioita henkisenä nyrkkeilysäkkinä vastaanottaen?

Kyllä todellakin on hyvä syy vaihtaa puolisoa jos toinen ei pysty hallitsemaan tunnereaktioitaan kuin aikuinen (tai hakemaan ammattiapua per heti).

Vierailija
73/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Kiitos besserwisser😅

Vierailija
74/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

<

Luuleeko joku, ettei olla käyty lääkärissä? En kuitenkaan halua uudestaan rintasyöpää ja tiedän kaltaisiani tapauksia monia, joten terv sille, joka kuvitteli, että puhun vain itsestäni.

Olen myös ammattini puitteissa tavannut vaikka kuinka monia naisia, joiden vahdevuodet loppuvat vasta kuolinvuoteella. T.hoitaja evp

Vierailija
75/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estrogeeniä voi saada myös liikaa. Olen reilut 4-kymppinen ja geelillä mielialat tasoittuivat normaaliksi. Lopetin käytön, koska koiralle alkoi tulla virtsanpidätysongelmia (joita ei aiemmin siis ollut ollut) ja silloin ell kysyi, käytänkö ulkoista estrogeenilisää.

Vaihdettiin laastariin (joka vastaa 2-3 pumppausta käyttämääni geeliä) ja mielialat muuttui taas raivoisaksi. Gynekologi suositteli puolittamaan laastarin, pohti että saan estroheeniä liikaa. Nyt elämä on taas zen ja tunnistan itseni! Myöskin koiran virtsanpidätysongelmat loppuivat, kun vaihdoin laastariin.

Vierailija
76/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luonnevika. Ainoa jolle voit ärsyyntyä olet itse.

Vierailija
77/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Estrogeeniä voi saada myös liikaa. Olen reilut 4-kymppinen ja geelillä mielialat tasoittuivat normaaliksi. Lopetin käytön, koska koiralle alkoi tulla virtsanpidätysongelmia (joita ei aiemmin siis ollut ollut) ja silloin ell kysyi, käytänkö ulkoista estrogeenilisää.

Vaihdettiin laastariin (joka vastaa 2-3 pumppausta käyttämääni geeliä) ja mielialat muuttui taas raivoisaksi. Gynekologi suositteli puolittamaan laastarin, pohti että saan estroheeniä liikaa. Nyt elämä on taas zen ja tunnistan itseni! Myöskin koiran virtsanpidätysongelmat loppuivat, kun vaihdoin laastariin.

Miksei pistoksina, jos ongelmana oli siirtyminen muihin talouden nisäkkäisiin?

Vierailija
78/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tarvitset vain vaihtelua. Oletteko olleet yhdessä puoli elämää? Aika katsella ympärillesi. Nainen ei ole luonnostaan yksiavioinen.

No jaa, en tiedä miten tuosta olisi kyse. Mieheni on aikamoinen saalis, ja olen ikionnellinen että juuri hän on mieheni. Tämä tässä onkin niin helkkarin kummallista, kun rakastan häntä sydämeni pohjasta, mutta vaan hermot menee! Ja siis ei niissä ärsyyntymisissä ole kyse mistään että hän oikeasti jotakin tekisi väärin. Siis mielestäni hermostun ihan syyttä, ja joo, hän on samaa mieltä. Saakelin hormonit!!

Ap

Onko tämä koko ajan vai vaan tiettyyn hormonaaliseen aikaan? 

Itse kyllä tulin hormonimuutosten seurauksena vähemmän sosiaaliseksi ylipäätään. Tarvitsen enemmän yksinoloa ja hiljaisuutta. Introvertit luonteenpiirteet korostuu. 

Yritä ottaa vähän etäisyyttä välillä? 

Vierailija
79/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo muuttui kuin toiseksi ihmiseksi kun vaihdevuodet alkoivat: kiukkuinen ja väsynyt.  Saa yllättäviä raivokohtauksia minua ja lapsia kohtaan. Seksi loppui kokonaan. Olen monta kertaa sanonut että menisi lääkäriin, mutta ei ole suostunut. Pari viikkoa sitten haki vihapäissään avioeroa. Sanoin että nyt tässä on 6kk aikaa miettiä mitä tehdään. Hän voi hakea apua jos haluaa tai yrittää hillitä käytöstään, mutta en minä aio loputtomiin katsella tällaista vaikka syynä olisi hormonit. Otetaan sitten ero jos meno ei muutu.

Vierailija
80/92 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ensin pitää vaan sietää parikymmentä vuotta pms-sekoilua ja sitten vaan tukea sinnikkäästi 5-10v vaihdevuosiagressioita henkisenä nyrkkeilysäkkinä vastaanottaen?

Kyllä todellakin on hyvä syy vaihtaa puolisoa jos toinen ei pysty hallitsemaan tunnereaktioitaan kuin aikuinen (tai hakemaan ammattiapua per heti).

No nyt onkin sitten kyse syvemmistä ongelmista kuin vaihdevuosista, ja todennäköisesti molemmin puolin pöytää. Tuskin tuohon mitään hyvää neuvoa täältä saat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi