Koiran haukku ei ole tavallista melua, joten koirapuisto on lain vastainen
HS: Vaasan hallinto-oikeus katsoo, ettei Vantaan Kivistön koirien aiheuttamaa melua voida pitää tavanomaisena kaupunkiasumiseen kuuluvana haittana, jota naapureiden pitää sietää.
Tästähän tulee mielenkiintoinen ennakkotapaus, joka vaikuttaa kaikkiin Suomen koirapuistoihin.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Jos koira haukkuu taukoamatta, niin todettuja syitä ovat:
- Stressi ja eroahdistus
- Kipu tai sairaus
- Puutteellinen aktivointi
- Pelko
- Opittu käytös.
Kaikkiin noihin muihin kohtiin ihminen voi koulutuksella vaikuttaa, paitsi kipuun tai sairauteen. Useimmiten koiran jatkuvaan haukkumiseen on syynä siis sen omistaja.
Ei ole kyse siitä, että koira haukkuisi taukoamatta, vaan koirapuistosta. Täällä missä nyt asun on koirapuisto alle kilometrin päässä. Se on ok-alueen takana ja satunnaisesti siellä on koiria. Tämän perusteella voisi itsekin ihmetellä, että mikä on ongelma. Nuorempana asuin kaupungin keskustassa ja vastapäätä taloa tuli koirapuisto. Käytännössä se oli aidattu sorapiha. Ei yhtään puuta tms. Siellä koirat vaan juoksi kilpaa ja haukkui. Ei kai tarvitse olla mikään taukoamatta haukkuva ongelmakoiria, että tuollaisessa tilanteessa haukkuu, kun leikkii/riehuu? Puisto oli tosi suosittu, joten ongelma olikin siinä, että kun yksi lähti niin toinen tuli tilalle. Tämä alkoi heti aikaisin aamulla ja jatkui myöhään yöhön. Osa varmaan pistäytyi hetkeksi aamulenkillä siihen, oli vuorotyöläisiä yms. En vihaa mitään eläimiä, itsellänikin on koira, mutta ymmärrän, että toi on jollekin liikaa. Ne puistot pitäisi aina olla sivumpana ja tosiaan jotain puita tai muuta edes siinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mopot pitäis ekana kieltää, ei se pärisyttäminenkään ole normaalia melua. Mopot pois lapsilta.
Elä vaihda aihetta. Nyt puhutaan turhista koirista
Turhia koiria ei ole olemassakaan.
Kyllä nykyään suurin osa on turhista, kun omistajat hankkivat eläimiä, vaikka oikeasti pitäisi saada oma pää kuntoon eli tarvitsemat psykiatrista hoitoa tai ainakin terapeuttia. Joku on syynäz että hankitaan koiria, elämästä puuttuu jotain oikeasti tärkeää tai sitten on jokin trauma.
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen koirapuistossa koiriaan ulkoiluttavat toteavat jutussa, että he eivät ole huomanneet mitään meluhaittaa.
En tiedä ovatko haukkuvien rakkien omistajat itse kuuroja vai miksi eivät ymmärrä että jatkuva haukku häiritsee muita ihmisiä?
Vierailija kirjoitti:
Eikös koirapuistojen idea ole, että kaupunkikoirat pääsevät luonnon mukaiseen ympäristöön temmeltämään? Mitä enemmän sielläon karvaturreja yhtä aikaa, sitä äänekkäämpää meno on. Itse en sitä pidä meluhaittana, vaan suon nelijalkaisille tälläiset koirapuistot ihan mielellään.
Koiranomistaja voi itse muuttaa koiralle soveliaampaan paikkaan. Täysin ymmärrettävää ettei muut asukkaat halua räksyttävää koiralaumaa naapurustoon.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei sellainen satunnainen haukunta haittaa yhtään. Mutta ymmärrän kyllä, jos koira haukkuu monta tuntia putkeen, että se ei enää ole siedettävää meteliä. Koirapuistoissa tietysti sitä haukuntaa kuuluu väistämättä.
Miksi näitä kaavoitetaan talojen viereen? Mikä järki siinä on?
Niitä kaavoitetaan asutuksen lähelle sen vuoksi, koska tiedetään että koiran ulkoilutus on hyvä keppihevonen ihmisten omalle sosiaaliselle kanssakäymiselle, ja oman seuralaisen pokaamiselle.
Ei ne koirapuistot mitään synnytystalkoita ole aikaan saaneet, vaan ovat omalta osaltaan vain edesauttaneet ongelmakoirien omistajien lisääntymistä.
On muutenkin aika kuvaava ilmiö siitä, kuinka tässä maassa laitetaan veronmaksajien rahoja itse kunkin viiteryhmän harrastuksiin ja huvituksiin.
Koska se on kivaa hei, ja meillä on rahaa tähän.
"Toi eroahdistus on paha. Ihmisten on kuitenkin käytävä töissä ja koulussa, joten koirat on väkisinkin välillä monta tuntia ilman laumaansa. Osaako joku sanoa, kuinka koiraa voi opettaa tällaisen eroahdistuksen kanssa?"
Periaatteessa koira siedätetään pikku hiljaa yksinoloon palkkioiden avulla. Voi olla hyvin hidasta ja hankalaa. Löytyy varmaan koiran koulutusta käsitteleviä kirjoja, joissa asiasta kerrotaan. Ammattimaisen koirankouluttajan puoleen voi myös kääntyä.
Lisään vielä, että siedättäminen aloitetaan niin lyhyellä ajalla, ettei koira ehdi hermostua, ja aikaa pidennetään pikku hiljaa. Monesti koira hermostuu jo siitä, kun näkee omistajan lähtövalmistelut. Siitä kouluttaminen aloitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mopot pitäis ekana kieltää, ei se pärisyttäminenkään ole normaalia melua. Mopot pois lapsilta.
Olin juuri kirjoittamassa, että olen samaa mieltä, että koiria on liikaa. Yli 10 vuotta sitten koiria ei ollut liikaa ja ne ovat kohta jo elämänsä loppupäässä ja ansainneet saada elää sen loppuun. Omistajat ovat niihin kiintyneet, kun ovat pitkäaikaisia perheenjäseniä.
Mutta kasvava eläinbusiness, eläinlääkäriasemat, lääketeollisuus, rahaa tuottava muu koiratoiminta vaatii laajaa asiakaspohjaa, ne haluu paljon rahaa. Tv tuottaa jakuvalla syötöllä erilaisia koiraohjelmia "hanki koira" -tyyliin. Ja lapset mankuu, kun pentuliven pennut on niin söpöjä. Koirien ostokielto joksikin aikaa voisi olla paikallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koirapuistoja ei voida rakentaa vähän pidemmälle asutuksesta? Silloin sitä meluhaittaa ei tulisi niin paljon.
Kun ihmiset eivät asu "vähän pidemmällä asutuksesta". Sitä omaa järkeä saa ja kannattaa käyttää!
No joo, mutta ei niitä puistoja pidä panna ihan asutuksiin kiinnikään. Se on ihan järjetöntä. Sellainen 200m lähimpään asuinrakennukseen olisi sopiva turvaväli.
Koiran vihaaja kusipää kuulee sen valtavan melun sieltä koirapuistosta vaikka se olisi 5km päässä.
Koirien räksyttämiselle on useita syitä, kuten edellä on todettu. Tuskin kukaan hermostuu koiran satunnaisesta haukusta, vaan ongelma tulee siinä, kun se haukkuminen on jatkuvaa. Jostain syystä koiran haukkuminen on sellaista, että ihminen kuulee sen hyvin, vaikka olisi pidemmälläkin. Samalla tavalla kuin vauvan itkuun havahtuu.
Raketit paukkuu pari tunia vuodessa, koirat haukkuvat 365 päivää vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättäen koirapuistossa koiriaan ulkoiluttavat toteavat jutussa, että he eivät ole huomanneet mitään meluhaittaa.
En tiedä ovatko haukkuvien rakkien omistajat itse kuuroja vai miksi eivät ymmärrä että jatkuva haukku häiritsee muita ihmisiä?
Nyt alkoi kehitysammaisella narkilla jo rakittelu ja tätä jankutusta jatkuu iltaan asti.
huumeet ja kelan rahat on loppu se kiukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ei ole koiraa mutta taapero. Mun pää ei reagoi enää ollenkaan julkisilla paikoilla tapahtuvaan lapsen itkemiseen tai kiljumiseen. Ei myöskään siihen omaan. Toki otan syliin ja lohdutan, mutta kaikki entinen ärsyyntyminen lasten äänistä on poissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nykyään suurin osa on turhista, kun omistajat hankkivat eläimiä, vaikka oikeasti pitäisi saada oma pää kuntoon eli tarvitsemat psykiatrista hoitoa tai ainakin terapeuttia. Joku on syynäz että hankitaan koiria, elämästä puuttuu jotain oikeasti tärkeää tai sitten on jokin trauma.
No se koira on juuri se, mikä on oikeasti tärkeää 🥰
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä ovatko haukkuvien rakkien omistajat itse kuuroja vai miksi eivät ymmärrä että jatkuva haukku häiritsee muita ihmisiä?Nyt alkoi kehitysammaisella narkilla jo rakittelu ja tätä jankutusta jatkuu iltaan asti.
huumeet ja kelan rahat on loppu se kiukuttaa.
Koita jaksaa vielä vähän. Kuun vaihde tulee ja saat sinäkin tukesi.
Vierailija kirjoitti:
Eikös koirapuistojen idea ole, että kaupunkikoirat pääsevät luonnon mukaiseen ympäristöön temmeltämään? Mitä enemmän sielläon karvaturreja yhtä aikaa, sitä äänekkäämpää meno on. Itse en sitä pidä meluhaittana, vaan suon nelijalkaisille tälläiset koirapuistot ihan mielellään.
Eikö kaupunkien idea ole, että siellä on moottorikulkuvälineitä luonnollisessa urbaanissa asfalttiympäristössä?
Mitä enemmän siellä on mopoja ja muita päristimiä, sitä äänekkäämpää meno on.
Itse en pidä mopopoikien ja pakoputkiviritteisten teinibemarien rälläyskokoontumista meluhaittana, vaan suon tulevaisuuden veronmaksajille tällaiset moottori puistot ihan mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Kaikki Romaniasta raahatut katukoiratkin ovat tärkeitä ja he ovat syntyneet siksi että ne täällä voimme hyvesignaloida kanssaihmisille kuinka ihania olemme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin juuri kirjoittamassa, että olen samaa mieltä, että koiria on liikaa. Yli 10 vuotta sitten koiria ei ollut liikaa ja ne ovat kohta jo elämänsä loppupäässä ja ansainneet saada elää sen loppuun. Omistajat ovat niihin kiintyneet, kun ovat pitkäaikaisia perheenjäseniä.
Mutta kasvava eläinbusiness, eläinlääkäriasemat, lääketeollisuus, rahaa tuottava muu koiratoiminta vaatii laajaa asiakaspohjaa, ne haluu paljon rahaa. Tv tuottaa jakuvalla syötöllä erilaisia koiraohjelmia "hanki koira" -tyyliin. Ja lapset mankuu, kun pentuliven pennut on niin söpöjä. Koirien ostokielto joksikin aikaa voisi olla paikallaan.
Ehkä sinusta on vain tullut kärttyinen vanha kääkkä noiden 10 vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koirapuistoja ei voida rakentaa vähän pidemmälle asutuksesta? Silloin sitä meluhaittaa ei tulisi niin paljon.
Meluhaittaa liioitellaan, aika harvoin sieltä mitään kuorohaukuntaa kuulee. Koirapuisto tarjoaa kaupunkilaiskoirille liikuntamahdollisuuden. Kaikki ei autoja omista.
Koiranomistaminen ei ole ihmisoikeus. Ihmisillä sen sijaan on oikeus kotirauhaa . Ei todelakaan ole muiden ihmisten ongelma jos koiranomistajalla ei ole autoa.
Missä koira, siellä ongelma. Missä monta koiraa, siellä monta ongelmaa.