Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö tämä lama lopu koskaan?

Vierailija
27.11.2025 |

Työttömyys vain jatkaa nousuaan, kohta hätyytellään jo 1990-luvun laman huippuja työttömien määrässä. Itse en ole ollut työttömänä varsinaisesti kertaakaan, mutta joka tapauksessa... on raastavaa, kun jatkuvasti saa pelätä oman toimeentulon puolesta, mikään ei ole varmalla pohjalla. Työtä on onneksi riittänyt, mutta koko ajan on olemassa tiedostettu uhka, että työt voivat loppua. Olen myös hakenut muita töitä, mutta hakijoita on satoja yhtä paikkaa kohden. Ei ole tärpännyt, vaikka kymmeniä hakemuksia olen jättänyt. Olisi mukavaa, että nämä elämän nuoruusvuodet eivät menisi niin, että hiukset tippuvat päästä, kun jatkuvasti saa pelätä oman pärjäämisen puolesta. Onneksi ensi vuodelle ennustetaan edes pientä nousua, mutta näkyykö se konkreettisesti esim. työllisyyden ja työmäärän kasvuna, vai jatketaanko samalla jarruttelevalla linjalla?

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lama ei voi loppua, koska semmoinen ei ole edes alkanut.

Vierailija
22/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lopu niin kauan kun Venäjän raja pysyy kiinni turisteilta ja kaupankäynniltä. Suomi sahaa jatkuvasti omaa oksaansa eikä edes ymmärrä syy-seuraus -yhteyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä lama?

Vierailija
24/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lama loppuu kun menette töihin

Mitäs työtä sinulla olisi tarjota?

Entä palkkaus? 

Vierailija
25/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos kyseessä ei olekaan lama, vaan maan tavaksi tullut lamaannus? Sen voi jokainen lopettaa osaltaan.

Rahaa meillä kyllä on, mutta emme huomaa sitä enää. Kodeissa raha on muuntunut matkoiksi, tavaraksi, jne kaapit ovat täynnä, eikä kukaan voivottele ainakaan roinan puutetta. Samaan aikaan julkisessa taloudessa rahaa ei tunnu riittävän kunnolla mihinkään.

Vai riittääkö sittenkin? Eivätkö monet julkiset palvelut kuitenkin ole aivan kohtuullisessa kunnossa?

Vierailija
26/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä ole vielä edes kunnolla alkanut vasta. Tämmöistä oli joskus 1991-92. Laman huippu oli 1994. 

Veteraanina voi kertoa, ettei laman uhreja kohtaan tulla laman mentyä ohi osoittamaan minkäänlaista myötätuntoa eikä ymmärrystä. Mitäs mokasitte elämänne, sanoo uusi ohi menevä sukupolvi sitten sekä poliitikot. 

Virallinen työttömyysaste on nyt tasan puolet vuodesta 1994. Toki laskentatapa on hieman muuttunut varmaankin, mutta silti tästä on vielä hyvin pitkä matka vuoteen 1994, jolloin työttömyysaste oli 19,9% ja työllisyysaste 56,4%. Sitten sen huipun jälkeen kestää monta vuotta, että työttömyys laskee puoleen. Itse olin työttömänä seitsemän vuotta ysärilamassa, ikävuodet 21-28.

Vierailija
27/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Tämä on uusi normaali.

Tän päivän nuorille vinkki, että funtsii pirun tarkkaan mille alalle kouluttautuu..

Synnyin 1990-luvun alun Suurta lamaan. Tai suurta ja suurta, pahimmankin notkon aikana 80% työvoimasta kävi ihan normaalisti töissä. Ellei lähipiirissä ollut konkurssin tehneitä yrittäjiä tai työttömiä, suuri enemmistö ei huomannut lamaa muusta kuin lehtiotsikoista ja siitä, että kaikenlaista sai hetken ajan shopata entistä halvemmalla.

Lama kääntyi nousuksi, mutta puhetapa jäi. Kriisitietoisuus, kipeät leikkaukset ja epämääräisen uhkan tunnelma pesiytyivät ilmeisen pysyvästi yhteiseen tajuntaamme. Vaikka talous kasvaisi, päättäjien puheet vilisevät rakennesopeutuksia, niukkuutta, velkoja ja vajeita. Aina.

Vierailija
28/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuunnelkaa Kolmannen Naisen "Kiitti jätkät". Siinä on hienoa tunnelmaa ysärilamasta. Kolmas Nainen oli iso bändi ysärilamassa. 

Vierailija
29/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastahan tässä on päästy alkuun...

Vierailija
30/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha maailmaa pyörittää, pyörittää, pyörittää...!

Vierailija
31/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ole lamaa. 

Vierailija
32/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loppuu v. 2030, kun sotatoiminnot Euroopassa ovat loppuneet. Nousukausi alkaa silloin.

Vierailija
33/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastahan tämä hiilijalanjäljen pienentäminen alkoi! Edelleen kulutamme luonnonvaroja yli planeetan kestokyvyn! Vuoteen 2035 mennessä pitää olla hiilijalanjälki=elintaso pienennetty esiteolliselle tasolle. Nyt pitää sopeutua tähän, eikä vaatia kulutusjuhlien paluuta!

Vierailija
34/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä valoa näkyy nyt tunnelissa. Tv. Orpopete

Orpo on kyllä aika lapanen. Yritti vasta puhella vähän persuvastaisesti saadakseen sympatioita oppositiosta, mutta ei toiminut sekään kortti enää. Uskottavuus on mennyt.

Vierailija
35/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan tarpeen , että ulkopuolelta puututaan tähän vihdoin. Suomesta selkeästi puuttuu osaaminen valtion johdosta. 

Vierailija
36/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oikeasti alkanut ajatella, että me suomalaiset ollaan aika tyhmää kansaa..

Vierailija
37/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lama itsestään lopu.

Ei toki, mutta kyllä siihen päättäjät pystyvät myös vaikuttamaan. Laman keskellä leikkaaminen on tuhon tie

Ja velallako mässäily nousuaikana  ja nollakorkoaikana on ratkaisu ei ole sitä kokeiltiin ja tässä ollaan.

Niinpä. Taitaa olla vähän pidemmän ajan kehitys.

Timo Soini joskus viitisentoista vuotta sitten lausui, että Suomi on Kreikan tiellä. Vasemmisto häntä siitä pilkkasi, koska #rahaaon

Vierailija
38/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on ihan tarpeen , että ulkopuolelta puututaan tähän vihdoin. Suomesta selkeästi puuttuu osaaminen valtion johdosta. 

On täydellisesti todistettu, ettei kovalla palkalla saa osaavaa työvoimaa.

Vierailija
39/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen oikeasti alkanut ajatella, että me suomalaiset ollaan aika tyhmää kansaa..

Täysiä älyllisesti laiskoja idiootteja, nykyään. Kekkosen aikaan oltiin paljon skarpimpia.

Vierailija
40/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lama loppuu kun menette töihin

Mitäs työtä sinulla olisi tarjota?

Entä palkkaus? 

Kai nyt tolkuttomasti muita arvosteleva ja haukkuva vasuri itsensä sentään pystyy työllistämään, ja pari muuta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme