Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö tämä lama lopu koskaan?

Vierailija
27.11.2025 |

Työttömyys vain jatkaa nousuaan, kohta hätyytellään jo 1990-luvun laman huippuja työttömien määrässä. Itse en ole ollut työttömänä varsinaisesti kertaakaan, mutta joka tapauksessa... on raastavaa, kun jatkuvasti saa pelätä oman toimeentulon puolesta, mikään ei ole varmalla pohjalla. Työtä on onneksi riittänyt, mutta koko ajan on olemassa tiedostettu uhka, että työt voivat loppua. Olen myös hakenut muita töitä, mutta hakijoita on satoja yhtä paikkaa kohden. Ei ole tärpännyt, vaikka kymmeniä hakemuksia olen jättänyt. Olisi mukavaa, että nämä elämän nuoruusvuodet eivät menisi niin, että hiukset tippuvat päästä, kun jatkuvasti saa pelätä oman pärjäämisen puolesta. Onneksi ensi vuodelle ennustetaan edes pientä nousua, mutta näkyykö se konkreettisesti esim. työllisyyden ja työmäärän kasvuna, vai jatketaanko samalla jarruttelevalla linjalla?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lama itsestään lopu.

Vierailija
2/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei toki, mutta kyllä siihen päättäjät pystyvät myös vaikuttamaan. Laman keskellä leikkaaminen on tuhon tie

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toki, mutta kyllä siihen päättäjät pystyvät myös vaikuttamaan. Laman keskellä leikkaaminen on tuhon tie

Ja velallako mässäily nousuaikana  ja nollakorkoaikana on ratkaisu ei ole sitä kokeiltiin ja tässä ollaan.

Vierailija
4/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jatkuu niin kauan kuin nykyhallitus jatkaa. Kaikki muut Euroopan maat puskevat eteenpäin, mutta Purra säästää Suomen suohon.

Vierailija
5/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Tämä on uusi normaali.

Tän päivän nuorille vinkki, että funtsii pirun tarkkaan mille alalle kouluttautuu..

Vierailija
6/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja velallako mässäily nousuaikana  ja nollakorkoaikana on ratkaisu ei ole sitä kokeiltiin ja tässä ollaan.

Niinpä. Taitaa olla vähän pidemmän ajan kehitys.

Vierailija
7/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Agenda etenee. 

Vierailija
8/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi pystyy vielä itse päättämään näistä menokasvujen hillitsemisistä,joku tätä leikkaukseksi kutsuu,nyt ollaan jo aika lähellä siihen pisteeseen tultu,että muut ottavat ohjat käsiin sitten kyyti on kylmäävää.

Vierailija
9/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Tämä on uusi normaali.

Tän päivän nuorille vinkki, että funtsii pirun tarkkaan mille alalle kouluttautuu..

Itsekin juuri olen opiskelemassa alalle, josta ei tule työllistymään. Olen siksi päättänyt juurikin yrittää hankkia työkokemusta mahdollisimman paljon... mutta kyllä se on alanvaihto edessä, esim. joko lääkäriksi tai upseeriksi, molemmille on käytännössä varma työ koulutuksen päätteeksi saatavilla, mutta on masentavaa aloittaa kaikki alusta. Ja tiedä sitten, riittääkö päätä lukea itsensä uudestaan kouluun, toki nykyisellä insinööritaustalla voi ainakin jollain tasolla pärjätä kokeissa... suorastaan vituttaa niin paljon tämä krooninen tilanne, kun on yli kaksi vuotta saanut päivittäin miettiä, että onko töitä 

AP

Vierailija
10/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastahan se lama on pärähtänyt kunnolla käyntiin, nautitaan nyt vauhdista. Kiitos Purra, Orpo ja Satonen, ei muuta kuin lisää pökköä pesään!

Vierailija
11/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tyttö kulta tämä in vasta alkua. 

Vierailija
12/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin saadaan kansa haluamaan uudistuksia ja ottamaan ne avosylin vastaan. Tulee yhteinen maailmantalous ja -hallinto. 

Vierailija
13/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päättäjät ja päättäjät. Onko ihmisten aivoista poistettu tieto siitä keistä yhteiskunta koostuu? Suomalainen voi seistä piiska kourassa päättäjien selän takana tekemättä itse mitään? 

Vierailija
14/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen lama ei ole koskaan loppunutkaan! Ei ainakaan sitten 90-luvun alun. Aina on ollut runsaasti työttömiä ja köyhiä, jotka ei töitä saa. Ei vaikka mitä tekisit. Itse kuulun noihin. välillä töitä on ja taas voi mennä 4 vuotta ettei mitään löydy. Tämmöistä ollut koko ikäni. keskimääräinen työttömyys aika noin vuosi viime vuosina. Nyt olen taas työtön. 60v. Ei löydy enää mitään. olenkin alkanut uskomaan, että työnteko oli tässä. intoa olisi mutta mikäs teet, kun kukaan ei palkkaa.

Vierailija
15/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi pystyy vielä itse päättämään näistä menokasvujen hillitsemisistä,joku tätä leikkaukseksi kutsuu,nyt ollaan jo aika lähellä siihen pisteeseen tultu,että muut ottavat ohjat käsiin sitten kyyti on kylmäävää.

Heh

Vierailija
16/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valoa näkyy nyt tunnelissa. Tv. Orpopete

Vierailija
17/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei.

Tämä on uusi normaali.

Itsekin juuri olen opiskelemassa alalle, josta ei tule työllistymään. Olen siksi päättänyt juurikin yrittää hankkia työkokemusta mahdollisimman paljon... mutta kyllä se on alanvaihto edessä, esim. joko lääkäriksi tai upseeriksi, molemmille on käytännössä varma työ koulutuksen päätteeksi saatavilla, mutta on masentavaa aloittaa kaikki alusta. Ja tiedä sitten, riittääkö päätä lukea itsensä uudestaan kouluun, toki nykyisellä insinööritaustalla voi ainakin jollain tasolla pärjätä kokeissa... suorastaan vituttaa niin paljon tämä krooninen tilanne, kun on yli kaksi vuotta saanut päivittäin miettiä, että onko töitä 

AP

Ylikoulutus on vittumainen juttu. 

Vierailija
18/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lama loppuu kun menette töihin

Vierailija
19/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi tyttö kulta tämä in vasta alkua. 

Suomessa puhutaan jatkuvasti työvoimapulasta ja rekrytointien haasteesta. Harvemmin puhuttu aihe on kuitenkin yrittäjien riittävyys ja suoraan tästä johdettuna yritysten tuottamien palvelujen saatavuus tulevaisuudessa. 

Kun samaan aikaan kärsimme vielä alenevasta syntyvyydestä, on meillä todennäköisesti edessämme tilanne, jossa myös yritysten määrä tulee laskemaan ja sitä myötä yrittäjyydestä syntyvät työpaikat sekä verotulot niin ikään tulevat vähenemään. Ilman yrittäjiä ei ole työpaikkoja ja ilman työpaikkoja ei ole kysyntää yritysten palveluille.

Vierailija
20/71 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on tehty ihan typeriä virheitä mm työttömyyden suhteen. 2000-luvulla keksittiin nostaa työttömistä jalustalle uudet, tuoreet työttömät, kun joku tehdas on lakkautettu. Aiemmat työttömät hylättiin siltä istumalta ja vain uusiin panostettiin, kunnes tuli vielä uudempia. Miksi uusin työtön on valtiolle arvokkaampi kuin aiemmat?

Ylipäätään 2000-luvuin politiikka on ollut uuden valtaa pitävän poliitikko-sukupolven taidottomuuden näyttö, joka hakee vertaistaan historiassa. Suomi ajettiin alas 2000-luvun kahtena ensimmäisenä vuosikymmenenä. Suomen koulutusjärjestelmä nollattiin viidessä vuodessa esimerkillisestä alisuoriutuvaan. Suomessa odotettiin että korkeasuhdanne tulee ja hoitaa valtion raha-asiat kuntoon, mutta sitä kaiken korjaavaa nousukautta ei koskaan tullut Suomeen. Korkeasuhdannetta varten panostettiin 20 vuoden ajan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän