Monetko talvikengät sinulla on ja minkä tyyppisiä?
Minulla on vain pitkävartiset talvisaappaat hameiden kanssa käytettäväksi, nilkkurit ja yhdet korolliset "juhlanilkkurit" sekä nastakengät. Kaikki 5-13 vuotta vanhoja, mutta kestäneet hyvin, kun ovat nahkaa (paitsi nastakengät) ja huollettavissa.
Onko kellään kokemusta Skechersin talvikengistä? Näin niitä liikkeessä ja tuntuivat ihanan kevyiltä, mutta kiinnostaa kuinka liukkaat ne ovat ja kestävätkö Suomen talvea. Olsisivat mukavat äkkiä sujauttaa jalkaan vähän epämuodollisempien asujen kanssa ja kauppareissuilla yms
Kommentit (247)
On ehkä kymmenet kun seassa korkonilkkureita. Luottotalvikengät löytyvät El Naturalistalta: paksupohjainen Yggdrasil kestää monta talvea, sauma voi päältä alkaa purkautumaan mutta tuonkin saisi suutarilla varmaan ommeltua. On ollut jo parit kun nuo pitää hyvin kylmää paksun pohjan ansiosta. Sitten on parit kevyemmänmalliset samaa merkkiä.
Eli oma laatukenkäsuosikkini on tämä kestävä ja persoonallinen espanjalainen, toinen hyvä on saman maan kenkämerkki Wonders joista olen kirppiskerännyt korkonilkkureita naisellisempaan luukkiin.
Kahdet, nahkanilkkurit ja Kuomat.
Vierailija kirjoitti:
Temulta tulee uudet talvi kengät. Jonkun mielestä kuiten varmaan kuolen niihin kemikaaleihin ennemmin kun liukastun.
Sama. Yhdet on jo, mutta tilasin toiset muuten samanlaiset mutta eri väriset. Hyvät on. En tiedä oletko tilannut samantyyppiset kengät, mutta jos niissä on sisäpinta valkoista tekokarvaa, niin sitä irtoaa jonkin verran aluksi. Ei muuta vikaa.
Yhdet. Nilkkapituiset Sievin talvikengät, mokkaa. Ei muita. Mulla on irtonaiset Devisyssit koron alle, jos tarviin nastoja.
Kaapissa on varrelliset Sievin talvikengät, mutta ne jo aika pahan näköiset mutta käyvät korkeammassa hangessa jos sitä sattuu olemaan täällä Helsingissä ja sitten on roskiinheittoa odottamassa yhdet hakas-nilkkurit, joita en käytä koska niissä on korko.
Etsin uusia mutta vielä ei ole löytynyt. Talvikengät on joko kauhean kovia, painavat esim. nilkasta tai sitten niissä on joku paksu teddyvuori.
Seitsemät nilkkurit, kahdet puolipitkävartiset saappaat, kahdet pitempivartiset saappaat, yhdet nastakengät, kahdet lyhytvartiset ulkoilukengät ja yhdet goretex lenkkarit. Lisäksi kumisaappaat.
Useammalta vuodelta ovat. Tänä syksynä vain yhdet ostettu.
Kaikki laadukkaita, hyväkuntoisia ja käyttökunnossa. Harvoin lahjoitan kenkiä kierrätyseen, muuta vaatetta kylläkin.
Maihinnousujalkine juhlaan ja arkeen. Aivan paras ja kestävin keliin kuin keliin.
Juu, lahkeet varren päällä
M51
Kahdet, nastakengät ja mokkaiset karvavuoriset saappaat. Kelien mukaan jalassa voivat toki olla myös vaelluskengät, nilkkurit tai kumpparit.
-nastanilkkurit
-Kuoman talvinilkkurit
-talvisaappaat, sellaiset kuomamaiset
-nahkanilkkurit ihmisten ilmoille
-pitkävartiset vuorelliset saappaat ihmisten ilmoille
-matalavartiset talvikengät autoiluun ja töihin
-vaelluskengät etenkin loskasäälle
Paras oivallus on ollut vaelluskenkien käyttö kosteilla ilmoilla. Goretexit ovat olleet surkeat hiostavuuden ja jäykkyyden takia
Käytän vain laatumerkkejä. Lampaannahkaiset Panama Jackit. Remonten nahkaiset nilkkurit, Eccon pitkävartiset nahkasaappaat muutaman sentin korolla, Kotimaiset nahkanilkkurit esiintaitetavilla kantapiikeillä. Nordtrekin nastapohjat ja pihakengiksi Kuomat.
Miksi ihmeessä teillä on noin valtavasti kenkiä ? Minne ne mahtuu ja miten paljon ovat maķsaneetkaan ? Jos nyt yhtäkkiä kuolette esim liikenneonnettomuudessa, ei niille kenelläkään ole mitään käyttöä vaan hukkaan joutuvat ne ja niihin laittamanne rahat. Aivañ järjetöntä.
Skechersin talvikengät liukkaat sivusuunnassa. Lähellä oli jalan nyrjähdys. Pomarit parhaat.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä teillä on noin valtavasti kenkiä ? Minne ne mahtuu ja miten paljon ovat maķsaneetkaan ? Jos nyt yhtäkkiä kuolette esim liikenneonnettomuudessa, ei niille kenelläkään ole mitään käyttöä vaan hukkaan joutuvat ne ja niihin laittamanne rahat. Aivañ järjetöntä.
Jos liikkuu paljon erilaisissa paikoissa tulee tarvetta erilaisille varusteille. Itse käyn vuoden ympäri metsässä, poluilla, mökillä, eläinten pitopaikoissa, autoilen, kaupungilla, leikkipuistossa, lenkillä asvalttipinnalla... Talvijuoksua en esimerkiksi harrasta, siihen tarvitsisi taas hyvin erilaiset jalkineet mitä kaapista löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Voin vain kuvitella missä kunnossa on ne yhdet kengät joita käytetään joka päivä säässä kuin säässä. Puistatus.
Talvikenkien vähyys ei sinänsä kerro siitä, miten paljon niitä käytetään. Teen itse enimmäkseen etätöitä ja kuljen kotikulmilla talvella enimmäkseen crocseissa, joissa on pitkät villasukat sisällä, pohja pitää hyvin lumessa. Toimistolle menen lenkkareilla, mutta jos menen talvikengissä, minulla on sisäkengät erikseen. En palele jaloista käytännössä koskaan, talvikengät laitan vain silloin, kun on tosi kylmä tai tiedän olevani pitkään ulkona. Minulla on kyllä useammat talvikengätkin, myös ice bugin nastakengät, joita käytän silloin kun on jäätä.
Kahdet Sievin nauhalliset matalavartiset nilkkurit ja yhdet Pomarin vähän pidempivartiset.
Valkoiset varsilenkkarit, ruskeat ugg-tyyliset, mustat pidempivartiset toppakengät, beiget nauhalliset saapikkaat.
Kolmet. Kahdet Kuomat; saappaat ja nauhanilkkurit sekä suht lyhytvartiset karvavuorelliset nahkasaappaat ilman korkoa.
Nilkkuri-Kuomat on ostettu Anttilasta silloin kun se oli vielä hengissä. Muutkin ovat jo useita vuosia vanhoja. Nahkasaappaat ostin kirpputorilta, olivat tosin käyttämättömät.
Kolmet varsinaiset talvinkengät ja lenkille nasta kengät. Viimeksi ostetut eivät ole nahkaa vaan tekonahkaiset kiilakantaiset etelä naapurista ostin 25 eurolla. Kahdet nahkaiset joissa minulle sopiva korko. Toisissa pidempi varsi toisissa vähän nilkkuria pidempi varsi. Hoidan kenkiäni ja vaihdatan tarpeen vaatiessa korkolappuja ja myös osaan lankata kengät.
Lammaskarvavuoriset Pomarin vähän pidempivartiset kengät pakkaspäiville ja vähän paksummat ns. talvimaiharit leudommille ja märemmille keleille. Mulla palelee varpaat herkästi, ja siksi käytän kunnon paksuja talvikenkiä merinosukan kanssa mielellään heti, kun pakkasta on edes pari astetta ja on kuivaa. Varastossa on myös yhdet vähän rikkinäiset, korkeavartiset huopasaappaat jotka menee vielä ulkoillessa mutta joita en ns. siistimpään menoon laittaisi enää päälle.
Joku kysyi että missä noita suuria kenkämääriä säilytetään? No, minä asun miesvaltaisessa taloudessa, joten minulla on paljon säilytystilaa :D
Eteisessä kenkätelineellä ja kaapissa näkyisi olevan peräti kymmenet. Vaatehuoneessa on vielä kaksi isoa laatikkoa. Huollan kenkiä ja vaihtelen vuodenaikojen mukaan, mitkä on eteisessä ja mitkä vaatehuoneessa.
Lisähuomautuksena sanon, että on näillä mun miehilläkin kenkiä. Molemmilla ainakin viidet (talvikengät, goretexit, lenkkarit, siistimmät sneakerit, juhlakengät ja lapsella vielä kumisaappaat).