Kuinka kauan annat auton tyhjäkäydä kylmällä käynnistäessä?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkäri lämpenee kovilla pakkasilla noin 5-10 minuutissa ja hybridiä pidän käynnissä 20 minuuttia ennen lähtöä. Molemmissa lämmitys lähtee käyntiin äpillä kännykästä.
Sähkäristä olen kyllä haaveillut, mutta ei anna budjetti myöten sekä puuttuu latausmahdollisuus kotoa ja työpaikalta.
Vaikka lataisit pelkästään ABC:n pikalaturilla, on se puolet halvempaa kuin polttisperheautolla
No nyt tuli taas melkoista hömpänpömppää!
Vierailija kirjoitti:
Ainakin sen aikaa kun putsaan mahdolliset lumet ja raavin jäät tuulilasista.
Sekin on turhan kauan. Moottorin käyttäminen alilämpöisenä on haitaksi sille. Startti ja sitten liikkeelle, mutta maltillisin käyntinopeuksin.
Minulla on CO2 mittari ja kun se näyttää että ilmasto on lämmennyt puoli astetta niin sitten riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkäri lämpenee kovilla pakkasilla noin 5-10 minuutissa ja hybridiä pidän käynnissä 20 minuuttia ennen lähtöä. Molemmissa lämmitys lähtee käyntiin äpillä kännykästä.
Sähkäristä olen kyllä haaveillut, mutta ei anna budjetti myöten sekä puuttuu latausmahdollisuus kotoa ja työpaikalta.
Vaikka lataisit pelkästään ABC:n pikalaturilla, on se puolet halvempaa kuin polttisperheautolla
Mutta se hankintahinta. Luulen, että minun 5ke autobudjetilla on parempi tyytyä perus polttomoottoriautoon, kun kilometrejäkin kertyy vain 10k / vuosi.
Toistaiseksi on näin. 5 tonnilla saa sähköautoja mutta ihan niitä ensimmäisen sukupolven rakkineita olemattomalla rangella. Noin kymmenen vuoden päästä alkaa saada viidellä tonnilla kunnollisia sähköautoja.
Vierailija kirjoitti:
Muista laittaa pelkät parkkivalot päälle tyhjäkäynnin ajaksi, säästää pakkasilla virtaa akussa.
Kunhan muistaa kääntää ne takaisin ajoasentoon, niin ei akku tyhjene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhjäkäynti on turhaa. Ohje on ettei tyhjäkäyntiä, vaan rauhallinen ajo ensin.
Juuri näin. Vaikka se olisi käynnistetty kadun varresta ilman mitään webastoja tai sähkölämmityksiä, rauhallisella nopeudella vaan heti liikkeelle. Moottori ei varsinkaan todella kylmällä ilmalla siinä tyhjäkäynnillä lämpene, moottorin käyttäminen alilämpöisenä on aina vaan haitaksi.
Tule sanomaan se minun autolleni, mikä lämpenee kyllä tyhjäkäynnillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Vaikka se olisi käynnistetty kadun varresta ilman mitään webastoja tai sähkölämmityksiä, rauhallisella nopeudella vaan heti liikkeelle. Moottori ei varsinkaan todella kylmällä ilmalla siinä tyhjäkäynnillä lämpene, moottorin käyttäminen alilämpöisenä on aina vaan haitaksi.
Jos 20 astetta pakkasta niin oletko kokeillut kauanko kestää että se siinä tyhjäkäynnillä lämpenee? Paljon nopeammin se ajaessa lämpenee kun mottorilla on kuormitusta. Miksi sitä ylipäätään pitäisi lämmittää paikallaan tyhjäkäynnillä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 20 astetta pakkasta niin oletko kokeillut kauanko kestää että se siinä tyhjäkäynnillä lämpenee? Paljon nopeammin se ajaessa lämpenee kun mottorilla on kuormitusta. Miksi sitä ylipäätään pitäisi lämmittää paikallaan tyhjäkäynnillä?
Voi pyhä yksinkertasuus. Miksikö moottoria pitää lämmittää??? Miksi se moottori ylipäätään lämpiää?
Minulla on automaatissa mafiapomo-käynnistys kauko-ohjaimella: näin pommikin saa startatessa rähjähtää, kun en ole vielä kyydissä. Talvella voi ihan kalsarisillaan laittaa auton käyntiin sisällä talossa aamukahvipöydässä ja sitten pukea ja mennä lämpimään autoon. Mutta eipä kerrota katsastusukolle, kun on kerran laiton Suomessa.
Niin kauan että tuulilasi on puoleen väliin sulanut. 5-15min, menen sisälle siksi aikaa
Riippuu autosta. Meillä on aika vanhoja autoja ja yhdelle annettiin ohje käyttää puoli tuntia. Sillä ei kovin paljon pakkasella ajeta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi, että se pysyy käynnissä silloinkin, kun lähdet kääntelemään sitä ahtaalla parkkipaikalla eikä sammu siihen kaikkien tielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin on turhan kauan. Moottorin käyttäminen alilämpöisenä on haitaksi sille. Startti ja sitten liikkeelle, mutta maltillisin käyntinopeuksin.
No mitä jos olen ollu pitkään pakkasilla parkissa ja ajan 50metriä parkkikselta ja heti on motarin liittymä. Hitaasti ja maltilla vaan sekaan. Eiku rillurallia ensin siellä täällä hissukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noku mä oon tajuttoman nopea auton putsaaja. Pelkkä kurkistus reikä ja menoksi.
En käytä fat-mobilea. Reippailen ihan omalla lihasvoimalla! Passiivinen autoilu on kaikkein suurin terveysrisk hetii aktiivisen fat-mobilen käryttämisen jälkeen. Saisivat itse maksaa kaikki lääkärimaksunsa!
Talvella niin kauan tyhjäkäyntiä että auton skrabatuista ikkunoista näkee ajaa turvallisesti. Aika riippuu siitä kuinka kova pakkanen ja kuinka paljon auton ikkunoista oli tyhjäkäynnin aikana siivottava lunta ja jäätä. Sisätilojen ei tarvitse olla lämpimät kunhan on näkyvyyttä.
M60
puoli tuntia lohkolämppärissä ja 10min saa diesel ronksuttaa -5 asteessa ennen liikkeellelähtöä.
enää kun ei saa uusia kunnon autoja niin saksasta haettava vanhoja vähän ajettuja dieseleitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty. Lasit huurtuu, jos lähtee kylmänä ajamaan. Hieman pitää saada lämpöä lasille ennen lähtöä.