Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan annat auton tyhjäkäydä kylmällä käynnistäessä?

Vierailija
26.11.2025 |

Onko 2min riittävästi?

Kommentit (86)

Vierailija
41/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin sen aikaa kun putsaan mahdolliset lumet ja raavin jäät tuulilasista.

Sekin on turhan kauan. Moottorin käyttäminen alilämpöisenä on haitaksi sille. Startti ja sitten liikkeelle, mutta maltillisin käyntinopeuksin.

Noku mä oon tajuttoman nopea auton putsaaja. Pelkkä kurkistus reikä ja menoksi.

Katoppa kun mä teen noi asiat eri järjestyksessä. Ensin auton huolellinen puhdistus liikenneturvallisen ajon edellyttämään kuntoon (ikkunat puhdistettu lumesta, samoin raitisilmanotot). SITTEN käynnistän auton, ja menoksi, kuitenkaan huudattamatta kylmää moottoria.

Vierailija
42/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sekin on turhan kauan. Moottorin käyttäminen alilämpöisenä on haitaksi sille. Startti ja sitten liikkeelle, mutta maltillisin käyntinopeuksin.

No mitä jos olen ollu pitkään pakkasilla parkissa ja ajan 50metriä parkkikselta ja heti on motarin liittymä. Hitaasti ja maltilla vaan sekaan. Eiku rillurallia ensin siellä täällä hissukseen?

Ai asutko sinä motarin liittymän vieressä? Hah hah , joo....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden tupakan verran. Yksi tupakka skrabaamiseen, toinen että ikkunat lähteen sulaan.

Vierailija
44/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menee kymmenisen minuuttia. Käyn siinä välissä pukemassa reissuvaatteet päälle ja varmistan että kaikki kamat tulevat mukaan.

Vierailija
45/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhjäkäynti on turhaa. Ohje on ettei tyhjäkäyntiä, vaan rauhallinen ajo ensin. 

Juuri näin. Vaikka se olisi käynnistetty kadun varresta ilman mitään webastoja tai sähkölämmityksiä, rauhallisella nopeudella vaan heti liikkeelle. Moottori ei varsinkaan todella kylmällä ilmalla siinä tyhjäkäynnillä lämpene, moottorin käyttäminen alilämpöisenä on aina vaan haitaksi. 

Tule sanomaan se minun autolleni, mikä lämpenee kyllä tyhjäkäynnillä.

Jos 20 astetta pakkasta niin oletko kokeillut kauanko kestää että se siinä tyhjäkäynnillä lämpenee? Paljon nopeammin se ajaessa lämpenee kun mottorilla on kuormitusta. Miksi sitä ylipäätään pitäisi lämmittää paikallaan

Siksi, että se pysyy käynnissä silloinkin, kun lähdet kääntelemään sitä ahtaalla parkkipaikalla eikä sammu siihen kaikkien tielle.

Mitenkäs vanha auto nyt oikein on kyseessä? Joku 80-luvun kaasutin moottorillinen lada, nissani jne? Museoautojen pitäisi olla talvella lämpimässä tallissa talvisäilytyksessä.

Vierailija
46/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjäkäynti kuluttaa moottoria ihan helve.. varsinkin jos sitä tehdään jatkuvasti.

Vierailija
47/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitä jos olen ollu pitkään pakkasilla parkissa ja ajan 50metriä parkkikselta ja heti on motarin liittymä. Hitaasti ja maltilla vaan sekaan. Eiku rillurallia ensin siellä täällä hissukseen?

Kirjoitinko että asun? Saatan olla töissä vaikka motarin viereisellä huoltoasemalla. 

Vierailija
48/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmittämättä kylmästä ei kyllä kerkiä sallitussa ajassa lasit kirkastua, auto käymään ainakin siksi aikaa että saa raapattua lasit puhtaaksi, viimeisenä tuulilasi että toivottavasti kerkeää edes hitusen lämmintä työntää ja pehmentää jäätä.

Lämpötolpasta on tietysti paljon nopeampi lähteä liikkeelle kun lasitkin on sulat jo valmiiksi. 

Vierailija
49/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhjäkäynti kuluttaa moottoria ihan helve.. varsinkin jos sitä tehdään jatkuvasti.

Niin juuri. Tätä ei osa tavis jurpåista tajua. Karseata katsoa kun autot rotkottaa parkkiksilla tyhjäkäyntiä pitkä tovit kovilla pakkasilla kun skrapataan ikkunat ja pyyhitään pikkutarkasti koko auto harjalla lumesta... onneksi ei ole mun auto eikä mun auton moottori. 

Vierailija
50/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitinko että asun? Saatan olla töissä vaikka motarin viereisellä huoltoasemalla. 

No, oletko töissä motarin viereisellä huoltiksella? Anna kun arvaan, etpä tietenkään, kunhan jauhat p....

Vierailija
51/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vartissa alkaa ikkunat sulaa eikä palele enää.

Vierailija
52/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin juuri. Tätä ei osa tavis jurpåista tajua. Karseata katsoa kun autot rotkottaa parkkiksilla tyhjäkäyntiä pitkä tovit kovilla pakkasilla kun skrapataan ikkunat ja pyyhitään pikkutarkasti koko auto harjalla lumesta... onneksi ei ole mun auto eikä mun auton moottori. 

No pitäähän ne ikkunat saada sulakai. Hengenvaarallista ajaa jäisellä autolla.

Vierailija
53/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ne skrapataan...

Vierailija
54/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastohörhöily on jollain mennyt aivan liian pitkälle ja suhteellisuudentaju kadonnut. Nuoreni oli pitänyt kahtena päivänä tyhjäkäyntiä mopoautolla lämmityksen ja ikkunoiden vuoksi noin 5-10 minuuttia. Naapurin nainen tullut kiukkuisena huutamaan tyhjäkäynnistä hänelle ja kaverille, ettei ilmastosta välitetä. Pelottavaa alaikäiselle kotirauhan piirissä. Tuolla autolla ei ole talvella edes normaalisti ajettu. Nyt käytetään lukiomatkaan, harrastuksiin ja  nuoren työajoon, jos kelit eivät liian huonoja. B-ajokortin saa nykyisin jo 17-vuotiaana, joten kauan ei tuolla ajakaan. Mopoauto kuluttaa tosi vähän muutenkin. Tankin saa täytee 10:eurolla ja sillä ajaa tosi kauan lyhyitä matkoja. 

Vierailija
55/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole lämmitettävää tuulilasia?

t. Jaguar

Vierailija
56/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ne skrapataan...

Tietenkin lisäksi. Mutta kiireessä hidasta hommaa käydä koko auto läpi. 

Vierailija
57/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvi kun sähkö. Pidän lämmöt sisällä kauppareissunkin ajan kun ei akku tyhjene. 

Vierailija
58/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu pakkasesta. Ensin on lohkolämmitin päällä esim 30-90 min  ja sitten auto käy 5 minuuttia - 30 minuuttia.

Ja aina käytän jos odotan esim vaimon tuloa sisältä, kaupasta yms.

Vierailija
59/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä ole lämmitettävää tuulilasia?

t. Jaguar

On. 

t. Ford

Vierailija
60/86 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ne skrapataan...

Tietenkin lisäksi. Mutta kiireessä hidasta hommaa käydä koko auto läpi. 

Siihen riittää pari sormea jotka painat silmiesi leveydellä ikkunaan, hyvin näkyy ja poliisi tykkää .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme