Napolilaistyylinen pizza on ylihypetettyä paskaa
Olen käynyt Italiassa useita kertoja, kiertänyt maan pohjoisesta etelään ja syönyt kaiken tasoisissa pizzerioissa, pienistä ja tuntemattomista isoihin ja maineikkaisiin. Voin varmuudella sanoa että ns. aito italialainen pizza on mautonta pullaa. Suomalaisetkin ovat muka villiintyneet napolilaistyylisiin pizzoihin joissa on järjettömän isot reunat ja jotka otetaan uunista osin palaneina.
Kaikkia näitä pizzoja yhdistää yksi nimittäjä: ne ovat huonoja.
Kommentit (171)
No näinhän se on Saarioisten roiskeläppää (kylmänä) maistaneelle. Ehkä vielä ES siihen päälle.
Totuus on että amerikkalaistyylinen pizza ja pannupizza on maukkaampaa. Sanokaa mitä sanotte.
Vaaleapaahtoinen kahvi säilyttää paremmin kahvin omat aromit. Siksi suurin osa kolmannen aallon kahveista on suhteellisen vaaleapaahtoisia. Pätijät ja hienostelijat jotka eivät kahvista ymmärrä mitään dissaavat vaaleapaahtoisia kahveja.
Lue kysymys. Pizza. Ei kahvi.
Pizza. Pizza. Pizza.
Jos haluat pizzan, jossa on täytteitä, tilaa calzone. Muissa ne on päällisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pizza jos mikä onkin weeteeruokaa.
Suomessa kyllä, mutta Italiassa saa laadukasta ruokaa.
Vatsataudin olen saanut sieltä. Merenelävät taisivat olla sillä kertaa kyseessä.
Merenelävistä italialaiset eivät ymmärrä enempää kuin sika buljongista. Joka muuta väittää, ei freshia mereneläväruokaa ole maistanutkaan. Osin varmaan johtuu siitä, ettei Välimeren kalat ole valtamerien tasoisia ja kalan tuoreudella ei siinä keittiökulttuurissa ole nii väliä. Kyllähän ne suomalaisten mittapuussa varmaan maukkaita ovat, kun täällä kalan päälle ei ole ikinä oikein ymmärretty. Vasta 2000 luvulle tultaessa kaloja on alettu edes käsittelemään jotenkin kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassakin on eritasoisia pizzerioita. Parhaat pizzat olen saanut Roomassa ja New Yorkissa, molemmissa paikoissa sitä hyvin ohueen pohjan pizzaa missä on vähän täytteitä, mutta sitäkin maukkaampia.
En välitä minäkään noista paksureunaisista pullapizzoista.
Kuvaat newyorkilais-tyylistä thin crust pizzaa.
Roomalainen pizza on tyypillisesti pizza al taglio -palapizzaa vitriinistä, vähän kuin focacciaa täytteillä.
Molemmat ovat oikeastaan ihan omia ruokiaan, eri asia kuin napolilainen pizza.
Söin pizzan Roomassa, en sanonut syöneeni roomalaista pizzaa, ehkä tuo oli sitten thin crust pizza - söin sitä paikallisessa lähiössä, jonne italialaiset ystävät veivät syömään. Ravintolassa ei ollut edes nimikylttiä - muualla Italiassa syömäni pizzat eivät ole jääneet mieleen hy
PS. Selvitin millainen thin crust-pizza on, tuskin noista kumpikaan oli sellainen, sillä pohja ei ollut rapea, vain reunoista rapea (kapeat reunat). Tiedä sitten mikä pizza-tyyli se oli, mutta hyvää se joka tapauksessa oli niin että jäi mieleen.
Kerran olen jossain työmatkalla saanut samanlaista Kuopiossa, paikka oli jonkun kerrostalon alakerrassa ja pizza oli juuri sellainen kuin minusta on hyvä. Pizzanpaistajat olivat jostain Lähi-Idän suunnalta, mutta tästä on jo vuosia ainakin 10, lieneekö paikka enää pystyssäkään. Poikkesin motarilta bensikselle ja nälissäni menin syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastihan ap ei ole käynyt edes Tukholmassa.
Yli 50 maata tähän mennessä ja yli 10 vuotta Suomen ulkopuolella asumista. Mites sulla?
ap
Yli sadassa maassa tähän mennessä ja yli 20vuotta Suomen ulkopuolella asumista.
Mulla 150 maata ja 40 vuotta ulkomailla.
Minulla 600 maata ja 160 vuotta ulkomailla asumista.
Oottako käynny Malmilla?
Amerikkalaiset jalostivat pizzan, ei mitään gourmet-ruokaa, mutta enemmän täytteitä. Muistan, kun ostimme Roomassa pizzapalat katukojusta 1977, niin ne olivat vaan kohotettua paistettua vehnätaikinaa (n. 3 cm paksu) ja niiden päälle oli sivelty tomaattipyreetä, eivät muistuttaneet mitenkään amerikkalaista versiota.
Onneksi pizzoissa on muitakin vaihtoehtoja kuin käräytetty tomaattikastike ilman juustoa ja triplajuustolla päällystetty rasvalätty.
Mutta oottekos syöny ikinä Italialaista Soppaa ? Se se vasta hyvää on.
Vehnä pas kaa ja halpoja raaka aineita ripoteltuna vähän päälle. Sairastuttaa ihmiset mutta joo valintoja täynnä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän samaa mieltä. Kun menin ensimmäisen kerran Italiaan, odotin innolla tilaamaani pizzaa -mikä pettymys! Mauton lätkä. Etenkin tuo mainittu napolilaistyyppinen pizza on suureksi osaksi taikinaa, en ymmärrä sen suosiota. Muuten, jos haluaa syödä Italiassa hyvin, kala, vihannekset ja muut ruokatarvikkeet ovat tuoreita ja hyvin valmistettuja. Tavallinen pasta-ateriakin on siellä herkullinen.
Tavallinen pasta-ateria. Sehän on - myös - vehnäjauhoa.
sipulia, joko tomaatti- tai kermapohjalla ..
Kyllä, vehnää on. Paras syömäni pasta-annos tarjottiin Sienassa, tilasin tryffelipastan jossa oli myös yrttejä, valkosipulia sekä juustoa jota sai itse laittaa ruoan päälle. Yksinkertaista ja ihanaa. Arvostan sitä, että Italiassa ei läträtä kermakastikkeilla vaan pohjana on laadukas oliiviöljy. Tietysti eri seuduilla on toisistaan paljonkin poikkeavia perinteitä.
"Kyllä, vehnää on. Paras syömäni pasta-annos tarjottiin Sienassa, tilasin tryffelipastan jossa oli myös yrttejä, valkosipulia sekä juustoa jota sai itse laittaa ruoan päälle. Yksinkertaista ja ihanaa. Arvostan sitä, että Italiassa ei läträtä kermakastikkeilla vaan pohjana on laadukas oliiviöljy. Tietysti eri seuduilla on toisistaan paljonkin poikkeavia perinteitä."
Olen eri, mutta se täytyy italialaisesta ruuasta sanoa, että siellä voi tilata myös pastaa, koska se on pieni väliruoka. En ole suurikaan pastan ystävä, mutta kyllä tuollainen pieni annos maistuu silloin tällöin. Tuo pasta kuulostaa todella hyvältä! Rakastan hyvälaatuista oliiviöljyä, se on mun herkkuni, että dippaan vaaleaa leipää balsamicoon ja oliiviöljyyn. Suolakin on pitänyt jättää vanhemmiten pois eikä tuota voi joka päivä syödä tai alkaa paino nousta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset joista suuri osa ei suostu syömään kuin Oltermannia ja juomaan vaaleaa Juhla Mokkaa pitävät itseään kulinaristeina ja ruokakriitikoina😅
No mikäs sinä itse kuvittelet olevasi ellet suomalainen? lol
Jokaisella on oikeus omaan makuunsa ja mielipiteeseen ruuasta. Sinulle varmasti jotkut ripuloivat katuruoka intialaiset jotka löträävät joka ruokaan currya ovat ainoastaan oikeutettuja ruokakriitikoiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset joista suuri osa ei suostu syömään kuin Oltermannia ja juomaan vaaleaa Juhla Mokkaa pitävät itseään kulinaristeina ja ruokakriitikoina😅
No mikäs sinä itse kuvittelet olevasi ellet suomalainen? lol
Jokaisella on oikeus omaan makuunsa ja mielipiteeseen ruuasta. Sinulle varmasti jotkut ripuloivat katuruoka intialaiset jotka löträävät joka ruokaan currya ovat ainoastaan oikeutettuja ruokakriitikoiksi?
Et taida tietää mitä curry tarkoittaa? Jos sitä "löträtään joka ruokaan" mielestäsi?
Vuonna 1831 amerikkalainen keksijä Samuel Morse vieraili Napolissa ja kuvaili näkemäänsä paikallista pizzaa.
Hän kutsui sitä "pahoinvointia aiheuttavaksi oksettavaksi kakuksi peitettynä tomaattiviipaleilla joiden päälle on ripoteltuna pieniä kaloja, mustapippuria ja ties mitä muita aineksia. Se näyttää kokonaan viemäristä otetulta leivänpalalta, joka haisee".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaaleapaahtoinen kahvi säilyttää paremmin kahvin omat aromit. Siksi suurin osa kolmannen aallon kahveista on suhteellisen vaaleapaahtoisia. Pätijät ja hienostelijat jotka eivät kahvista ymmärrä mitään dissaavat vaaleapaahtoisia kahveja.
Vaalepaahtoinen kahvi tuo huonommin esiin kahvin aromit. Siksi suurin osa maailman parhaista kasveista on vähintään keskipaahtoastetta. Pätevät juntit, jotka eivät tiedä kahvista mitään dissaavat tummapaahtoisia kahveja.
Joka kylässä karvakäsi tekee paremmat pitsat kuin Napolissa. Näin se vaan on! Kotipizza aikoinaan voitti pizzakilpailun missä oli myös italialaiset mukana.
Toimiiko Saarioisen roiskeläpät 1986 Nissan Primerassa? Aiempi katkesi rotvallin reunaan, kun peruutin taskuun.