Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä verran vietätte aikaa avopuolison kanssa?

Vierailija
25.11.2025 |

Muutettiin yhteen poikaystävän kanssa vähän aikaa sitten. Haluaisin tietää, että miten teillä muilla menee viikon suunnitelmat kavereiden kanssa versus kumppanin kanssa, eli kuinka monta päivää tyypillisesti käytte yhdessä tekemässä asioita, kuinka usein menette erikseen omien kavereiden kanssa harrastuksiin tms.? Tuntuu, että meillä on kumppanin kanssa eri käsitykset siitä, mitä me tässä yritetään tehdä asumalla yhdessä. Itse näen, että me rakennetaan yhteistä kotia ja tulevaisuutta, eli pitää myös opetella yhdessä suunnittelemaan viikkoa ja menemisiä, kun taas kumppani haluaisi voida mennä minne menee silloin kuin huvittaa.

Esimerkiksi tänään vain ilmoitusmuotoisesti sanoi minulle, että "tänään syödään myöhään, kun käyn ensin kavereiden kanssa katsomassa jalkapallomatsin". Olettaa siis, että minä teen ruoat ja odottelen häntä kotona, sopimatta tästä kanssani etukäteen. Samoin minä olen se, joka ehdotan että mennään kauppaan tekemään isommat ostokset.

Tuntuu, että minun kanssani hän on vaan kotona ja möllöttää telkkarin edessä, kavereiden kanssa keksii kivaa tekemistä ja menee paikkoihin. Minä joudun suunnittelemaan yhteiset viikonloppuaktiviteetit, jos siis kaverit eivät ole ehtineet ensin.

Sanoisin, että viikossa hän viettää aikaa kavereiden kanssa kodin ulkopuolella 3-4 päivää, minun kanssani käy jossain kerran viikossa (joskus pyytää mukaan sinne kavereidensa kanssa), ja sitten toki yleensä syö kotona ja nukkuu, eli siinä illalla vietetään kotiaikaa yhdessä. Onko tämä ihan normaali tasapaino ja olenko minä outo, kun haluaisin enemmän laatuaikaa yhdessä?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Juu, olet huomattavasti vanhempi, eri elämäntilanteessa, lastenhankinta jo takana, ei edessä, ja ette asu yhdessä. Olen onnellinen puolestasi, hienoa, että olet löytänyt itsellesi sopivan suhteen. Ei liity mitenkään aloitukseen."

Ai ei vai? Ehkäpä sulta jäi just nyt tajuamatta se, että minä erosin ja miksi - suhde oli kontrolloiva JO ennen lapsia. Se oli virhe. 

Itse en voisi edes harkita hankkivani lapsia ihmisen kanssa, joka ei osaa aikatauluttaa arkeaan ja kommunikoida siitä rakentavasti. Jos se ei onnistu ennen lapsia, miksi se muuttuisi lasten myötä. Oletusarvoisesti siis lastenhoito kaatuisi minun niskaani kun toinen haluaa vapaana liidellä omissa menoissaan. 

Hei ex, kiva että liityit keskusteluunn. Sinun mielestäsihän minun piti olla kotona koko ajan ennen lapsia, koska parisuhde ja kotityöt. Kun lapset syntyi, sinä katosit omiin töihin ja opintoihin ja jätit lasten hoidon minulle. Kun valittelin, etten ollut kysennyt edistämään uraani ja opintojani ENNEN lapsia, tämä ei ollut sinun mielestä ongelma, koska oli ihan itsestään selvää, että minun piti olla koko ajan kotona ennen lapsia, koska jouduin olemaan kotona koko ajan, kun lapsia piti hoitaa.

Tämä toki jatkui taas, kun lapset saavuttivat esiteini-iän, eivätkä tarvinneet joka hetki aikuista seisomassa vierellään. 

Toki tämäkin kommentti tekee näkyväksi sen, että lapsilla voi kontrolloida, vaika niitä ei edes olisi. 

Vierailija
62/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kyllä tuollaisia omasta nuoruudesta ja sen hirveän ketutuksen ja kiukun, kun olin kuvitellut, että koska mitään ei ole sovittu, voit opiskelupäivän jälkeen laittaa kumppanin kanssa ruokaa ja levähtää sohvalla, ja sitten siellä onkin yhtäkkiä

mies menossa jalkapallopeliin

mies kadonnut jo kavereiden luo pelaamaan

mies sanomassa että hei kaapit on ihan tyhjänä, voitko käydä kaupassa

mies baarissa ja tulossa ehkä joskus kotiin.

Olisiko asiasta kannattanut sitten sopia? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Juu, olet huomattavasti vanhempi, eri elämäntilanteessa, lastenhankinta jo takana, ei edessä, ja ette asu yhdessä. Olen onnellinen puolestasi, hienoa, että olet löytänyt itsellesi sopivan suhteen. Ei liity mitenkään aloitukseen."

Ai ei vai? Ehkäpä sulta jäi just nyt tajuamatta se, että minä erosin ja miksi - suhde oli kontrolloiva JO ennen lapsia. Se oli virhe. 

Itse en voisi edes harkita hankkivani lapsia ihmisen kanssa, joka ei osaa aikatauluttaa arkeaan ja kommunikoida siitä rakentavasti. Jos se ei onnistu ennen lapsia, miksi se muuttuisi lasten myötä. Oletusarvoisesti siis lastenhoito kaatuisi minun niskaani kun toinen haluaa vapaana liidellä omissa menoissaan. 

Hei ex, kiva että liityit keskusteluunn. Sinun mielestäsihän minun piti olla kotona koko ajan ennen lapsia, k

Nyt on sen verran häiriintynyttä settiä, että vetää hiljaiseksi. En edes tiedä mitä vastata tuohon. Olit parisuhteessa psykopaatin kanssa, et suunnitelmia toivovan ihmisen kanssa...

Vierailija
64/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs tuossa on vikana miehen näkökulmasta, seksiä saa ja ruokakin tulee pöytään. Ainoa vika on ettet suostu pyörimään miehen kavereiden kanssa vaan hän joutuu uhraamaan aikaansa jonkun akan juttujen kuuntelemiseen 😉

Vierailija
65/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mennään illanistujaisiin yhdessä. Harrastuksia on muutama viikolla, mieluiten ollaan kuitenkin illat kimpassa. 

Vierailija
66/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs tuossa on vikana miehen näkökulmasta, seksiä saa ja ruokakin tulee pöytään. Ainoa vika on ettet suostu pyörimään miehen kavereiden kanssa vaan hän joutuu uhraamaan aikaansa jonkun akan juttujen kuuntelemiseen 😉

Tämä sai mut naurahtamaan, kiitos. Kun asian esittää noin, niin...

-ap

Vierailija
67/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään muuten tähän vielä, että usein nämä menot ei siis ole mitään parin tunnun juttuja, vaan hän tulee kotiin joskus klo 23-01 aikoihin näiden jälkeen. Eli koska haluaa syödä yhdessä, niin ruokailu tapahtuu joko hänen menojen jälkeen tai niitä ennen. Itse ei tee ruokaa, eli jos en minä kokkaa, niin ruokaa ei kotona ole, vaan hän syö sitten jossain muualla pizzaa tms.

Vierailija
68/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan kyllä tuollaisia omasta nuoruudesta ja sen hirveän ketutuksen ja kiukun, kun olin kuvitellut, että koska mitään ei ole sovittu, voit opiskelupäivän jälkeen laittaa kumppanin kanssa ruokaa ja levähtää sohvalla, ja sitten siellä onkin yhtäkkiä

mies menossa jalkapallopeliin

mies kadonnut jo kavereiden luo pelaamaan

mies sanomassa että hei kaapit on ihan tyhjänä, voitko käydä kaupassa

mies baarissa ja tulossa ehkä joskus kotiin.

Olisiko asiasta kannattanut sitten sopia? 

On aika erikoinen näkemys, että koska mitään menoja ei ole sovittu, olisi pitänyt olla sovittuna, että mitään menoja ei ole. Eihän se työpaikallakaan mene niin, että jos palaveria ei ole sovittu, voi olla että palaveri on silti ja ähäkutti ettet tiennyt :D

Vierailija
69/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
70/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi tänään vain ilmoitusmuotoisesti sanoi minulle, että "tänään syödään myöhään, kun käyn ensin kavereiden kanssa katsomassa jalkapallomatsin". 

Siis mitä vattua? Minkä diktaattorin kanssa asut? Ei edes kysymysmuotoisesti ilmaissut asiaa. Ja olettaa vielä, että sinä a) kokkaat b) odotat nälissäsi, että voitte syödä yhtä aikaa. 

Ei jatkoon.

Vierailija
71/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään muuten tähän vielä, että usein nämä menot ei siis ole mitään parin tunnun juttuja, vaan hän tulee kotiin joskus klo 23-01 aikoihin näiden jälkeen. Eli koska haluaa syödä yhdessä, niin ruokailu tapahtuu joko hänen menojen jälkeen tai niitä ennen. Itse ei tee ruokaa, eli jos en minä kokkaa, niin ruokaa ei kotona ole, vaan hän syö sitten jossain muualla pizzaa tms.

No anna syödä pizzaa. 

Vierailija
72/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt rupea aikuiselle ihmiselle äidiksi sentään, ap. Vähän sellaisessa asemassa nyt olet. 

Vierailija
73/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran kuin hän haluaa olettaen, että hän ilmoittaa suunnitelmat hyvissä ajoin, ja silloin lupaan olla vain paikalla. Läsnä en ole enää koskaan, koska suhde on hänen pettämisen jälkeen pelkkä romahtamista odottava kulissi. 

Vierailija
74/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sen verran kuin hän haluaa olettaen, että hän ilmoittaa suunnitelmat hyvissä ajoin, ja silloin lupaan olla vain paikalla. Läsnä en ole enää koskaan, koska suhde on hänen pettämisen jälkeen pelkkä romahtamista odottava kulissi. 

Olen pahoillani. Toivottavasti pystytte joko korjaamaan suhteenne tai rakentamaan paremman elämän omillanne.

Vierailija
75/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollaava ap sais haistaa paskan

Ei noin tyhmiä ole edes pikkulapset

Vierailija
76/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trollaava ap sais haistaa paskan

Ei noin tyhmiä ole edes pikkulapset

Jaa. Kai se sitten niin on kun sinä asiantuntijana niin julistat.

Vierailija
77/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
78/80 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opit nyt ensimmäisen asian elämässä. Älä muuta miehen kanssa yhteen. 

Vierailija
79/80 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista. Puhuttiin eilen miehen kanssa ja yritetään keksiä miten tasapainotetaan arkea. Hän oli tällä kertaa vastaanottavaisempi aiheelle ja halusi miettiä miten ilmoittaa jatkossa menoistaan ja miten saadaan kotityöt jaettua tasaisemmin ja arkeen vähän ennustettavuutta. Itsekin panostan oman elämäni rakentamiseen enemmän, että olisin vähemmän riippuvainen suhteesta sosiaalisten tarpeideni kanssa. Yhteistä aikaa yritetään saada pienillä jutuilla, esim. kävelyillä, ettei menisi ihan sohvalla löhöilyksi tämä suhde.

-ap

Vierailija
80/80 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet nyt jo tossun alla vaikka muutit yhteen äsken siis. Muutit siis kakaran kanssa yhteen joka ei tiedä mitä parisuhde edes tarkoittaa. Miehesi kai olettaa että sai itselleen palvelija joka odottaa kotona kun se itse käy kylillä tekemässä kaikkea. Ihan tyypillistä naisilta kun ottavat komean miehen joka ei sitten tiedä miten edes seurustellaan Luultavasti olet sille vain seksiseuraa.

Ei ne tavikset ja rumat miehet ole sen kummempia naisen kohtelussa.