Ketjuohittelijat liikenteessä?
Mikä helvetin vimma se on että pitää päästä ohi, vaikka ajetaan sitten kuitenkin vain 10 kilometriä kovempaa ja saavutaan perille 5 minuuttia myöhemmin? Hämmästyttää nämä pomppijat, joiden on pakko päästä pitkän letkan ohi hyppimällä joka autovälin eteenpäin ja samalla vaarannetaan satojen liikenneturvallisuus. Minne näillä on niin kiire? Hautaan vai vankilaan?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajan pitkää matkaa, niin ohitan kaikki heti sopivan tilaisuuden tullen. Toki pahassa ruuhkassa näin ei kannata tehdä. Pahimmat hidastelijat ohitan myös lyhyillä matkoilla, koska heidän perässä on ärsyttävää ajella. Kaikkein pahimpia ovat ajaessa kännykkää käyttävät. Heidän ajolinjat ovat mitä ovat ja vauhti on kaikkea muuta kuin tasaista, ja itse eivät huomaa tätä ollenkaan. Tuollaiset on parempi ohittaa jo senkin takia, että heidän huomionsa on muualla kuin liikenteessä ja perässä ei ole välttämättä turvallista ajaa.
Lisätään vielä yksi ryhmä. Yllättävän moni ei osaa käyttää pitkiä valoja. Monet eivät käytä niitä ollenkaan, vaihtavat ne päälle liian myöhään vastaantulijan jälkeen, vaihtavat lyhyille liian aikaisin tai sitten pitkät valot ovat niin surkeat, ettei niillä näe mitään. Sellaisen perässä on ikävää ajaa pimeällä. Menen ohi vaikka nopeus olis
Minun autossa on matriisivalot, jotka mukautuvat automaattisesti. Se ei auta pitkälle näkemiseen, jos edessä ajava ajaa lyhyillä valoilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä ajan koko jonosta ohi kun sellaisen saavutan, ellen nyt sitten ole ihan kohta kääntymässä tms.
Mitä ihmeellistä siinä on? Osaan ohittaa turvallisesti -yhden tai useampia kerralla.
Monelle toki tuo näkyy olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa.
Kaikki osaa omasta mielestä ohittaa täydellisesti. Se ei vaan ole totta.
Eniten ihmetyttää sellaiset tyypit, jotka ovat poistumassa päätieltä seuraavassa liittymässä, ja ottavat sellaisen viimeisen spurtin muiden ohi. Usein menee vielä viimeinen ohitus täpärälle.
Mitä siinä voittaa?
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmettelin. Yksi apina loikki monta kilometriä autojonon ohi ja sitten kun saavuttiin samaan kaupunkiin niin oli vain parin auton päässä liikennevaloissa. Mitä se sillä pelleilyllään siis saavutti?
Ehkä oli jo pitänyt tankkaustauonkin?
Autossa istuminen ei ole niin mukavaa, että haluaisin suotta istua 20 kmh alinopeutta ajavien takana. Jos pääsen helposti ohi, menen ohi.
Eikö se ole muutenkin kivempaa, että menen ohi ja saat körötellä rauhassa, kuin se, että roikkuisin perässäsi ja yrittäisin herätellä sinua painamaan kaasua?
Sulkuviivojen yli tai vaarallisiin väleihin en mene, mutta montaa ajelijaa tuntuu ärsyttävän mikä tahansa ohitus. Jäädään vilkuttelemaan pitkiä valoja pitkän aikaa kun olen jo kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Autossa istuminen ei ole niin mukavaa, että haluaisin suotta istua 20 kmh alinopeutta ajavien takana. Jos pääsen helposti ohi, menen ohi.
Eikö se ole muutenkin kivempaa, että menen ohi ja saat körötellä rauhassa, kuin se, että roikkuisin perässäsi ja yrittäisin herätellä sinua painamaan kaasua?
Sulkuviivojen yli tai vaarallisiin väleihin en mene, mutta montaa ajelijaa tuntuu ärsyttävän mikä tahansa ohitus. Jäädään vilkuttelemaan pitkiä valoja pitkän aikaa kun olen jo kaukana.
Juuri näin. Jotkut eivät vaan kestä mitään ohituksia ja pitävät kaikkia ohittajia kaahareina ja liikenteen vaarantajina. Ohittaminen on sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä 99% ovat miehiä.
Teit tästä sitten sukupuolikysymyksen.
Saanko kysyä miksi näin?
Tuohan oli vain toteamus.
Tarkoitit kai sanoa, että väite?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ajan koko jonosta ohi kun sellaisen saavutan, ellen nyt sitten ole ihan kohta kääntymässä tms.
Mitä ihmeellistä siinä on? Osaan ohittaa turvallisesti -yhden tai useampia kerralla.
Monelle toki tuo näkyy olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa.
Kaikki osaa omasta mielestä ohittaa täydellisesti. Se ei vaan ole totta.
Puhun itsestäni, en muista.
Vierailija kirjoitti:
Poikkeuksetta nämä jono-ohittelijat ja väleihin änkeäjät ohittelevat myös vaarallisissa paikoissa, joissa ei ole riittävää näkyvyyttä. Esimerkiksi viisi erillistä riskiohitusta nostas kokonaisriskin aivan älyttömän isoksi säästettävään muutamaan sekuntiin nähden. Ihan ihmeellistä kusipäisyyttä. Yleensä se jono edestä sitäpaitsi kyllä hupenee, kun normaalit ihmiset menevät yksi kerrallaan siitä rekasta ohi TURVALLISISSA paikoissa.
Kun ei ne lähde!!!!!
Annan aina niille edessä meneville paikan lähteä ensin, mutta jos eivät vaan lähde, vaikka edellä olisi kilometri tyhjää, en jää odottelemaan milloin valmista tulisi.
Joskus nämä nysvääjät ajavat ihan rekan perässä näkemättä sieltä mitään. Ja Kos se ihme sattuu tapahtumaan, että lähdetään ohi, niin alkukiihdytyksen puuttuu ja vauhtia on aivan liian vähän turvalliseen ohitukseen. Vaikka olisi millainen 9000-hevosvoimainen tesla, on senkin kiihtyvyydellä talvella rajat.
Eikö autokoulussa opeteta enää ohittamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi vedät sitä jonoa?
80km koko jono ajoi kuten liikennemerkki osoittaa. Loikkijat vetää 100-110km. Eli rikkovat lakia ja vaarantavat muiden ihmisten henkiä ja terveyttä. Eli aja sitä 80km pelle.
No, helvetti kun olisikin se 80, mutta kun se on jotain 55 ja 75 välillä. Mikä v it t u siinä on ettei voi ajaa tasaista nopeutta edes sitä 80?
Juuri tämä! Ja sitten kun se ohituskaista tulee, niin sen jeevelin nopeus nousee kuin taikaiskusta 75 => 125, ja kun ohituskaista loppuu, niin nysvätään taas sitä samaa 7075kmh.
Saunan taakse pitäis viedä tuollaiset.
Vierailija kirjoitti:
Poikkeuksetta nämä jono-ohittelijat ja väleihin änkeäjät ohittelevat myös vaarallisissa paikoissa, joissa ei ole riittävää näkyvyyttä. Esimerkiksi viisi erillistä riskiohitusta nostas kokonaisriskin aivan älyttömän isoksi säästettävään muutamaan sekuntiin nähden. Ihan ihmeellistä kusipäisyyttä. Yleensä se jono edestä sitäpaitsi kyllä hupenee, kun normaalit ihmiset menevät yksi kerrallaan siitä rekasta ohi TURVALLISISSA paikoissa.
Onkohan turvavälit kohdallaan, jos väliin pitää ängetä?? Olenpa nähnyt sellaisenkin, että väli vedettiin umpeen, kun itse vasemmalla kaistalla ja keltainen viiva häämöttää edessä. Siinä on taas yhteispeli ja turvallisuusajattelu huipussaan. Varmaan sama tyyppi, joka ruikuttaa tänne muiden nopeudesta yms, mutta itse kiilaa vauhtia ohituskaistan tullen, ei anna ryhmittyjälle tilaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi vedät sitä jonoa?
Jono ei ole sen ekan vika vaan sen joka ajaa hänen takanaan eikä ohita.
Tämä on 100% totta. En käsitä mikä vaivaa kuskia, joka ei ohita ja silti hinkkaa edessä ajavan perässä pidentäen takanatulevien ohitusta. Siihen jonon ensimmäiseen joko jätetään väli tai siitä mennään edelle.
Niin tai sit vois ajaa sitä 80km mitä viitassa lukee. Tai jos ajaisi vaikka vain 75km siellä takana niin mitä helvettiä sillä on merkitystä?
Niin, sinulla on oikeus päättää muiden ajankäytöstä? Tuo 75 kun tapaa yleensä vaihdella +/-15%. Ohi menen, kun hyvä paikka tulee, eikä se kuulu sinulle pätkän vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaimmillaan olen joutunut ohittamaan 2 rekkaa ja muutaman henkilöauton yhdellä ohituksella, kun matkaa oli vielä jäljellä reilu 300km ja piti ehtiä lauttaan. Siinä säästyi potentiaalisesti monta tuntia aikaa, ei suinkaan 5 minuuttia.
Eikä siinä tarvinnut edes isoa riskiä ottaa, pitkää loivaa mutkaa ja suoraa, eli johonkin väliin olisi pystynyt menemään, mikäli joku olisi tullut vastaan.
Mä olen ohittanut parhaimmillaan 29 autoa yhdellä vedolla. Mut se oli siis silloin, kun mulla ei kusi edes loiskunut päässä, vaan oli ihan täynnä. Siitä todisteena mulla oli BMW 318i
Naitko sitä myös pakoputkeen?
Taidat itse toivoa, että joku tulisi nykäisemään sinua pakoputkeen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasaista 80 km/h ajavan keskikulutus joku 4 viiva 5 litraa sataselle, ohittelevan öyhkärin ainakin 10 litraa sataselle.
Öyhkärin renkaat, jarrupalat ja levyt sekä iskarit sun muut alustan osat kuluu nopeammin kuin rauhallisella autonkäyttäjällä.
Että ohittaessa iskaritkin kuluu...
Luulen, että sen ohitettavan ratti kuluu vielä enemmän, kun sitä pitää puristaa niin tiukasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasaista 80 km/h ajavan keskikulutus joku 4 viiva 5 litraa sataselle, ohittelevan öyhkärin ainakin 10 litraa sataselle.
Öyhkärin renkaat, jarrupalat ja levyt sekä iskarit sun muut alustan osat kuluu nopeammin kuin rauhallisella autonkäyttäjällä.
Että ohittaessa iskaritkin kuluu...
Luulen, että sen ohitettavan ratti kuluu vielä enemmän, kun sitä pitää puristaa niin tiukasti.
Ja valoviiksi myös koska pitkiä valoja vilkutellaan otsasuoni pullottaen... :D
Kohta saa Nissan -huolto vaihtaa taas Qashqaihin uuden viiksen kun vanha on raivopäissään hajotettu.
Mitään järkevää syytä ei ole. Nämä ohittelijat ei ole järkeviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmetyttää sellaiset tyypit, jotka ovat poistumassa päätieltä seuraavassa liittymässä, ja ottavat sellaisen viimeisen spurtin muiden ohi. Usein menee vielä viimeinen ohitus täpärälle.
Mitä siinä voittaa?
Todella moni hidastaa jo kauan ennen liittymää (mitä ei saisi tehdä). Kun itsellä on vauhtia 110 km/h ja edessä olevat hidastaa 80:een km/h, niin en todellakaan käy jarruttelemaan 200m ennen liittymää, vaan ajan siitä hidastavasta pötköstä ohi ja poistun sitten liittymästä sitä samaa vauhtia ja hidastan sen JÄLKEEN vauhtia, en monta sataa metriä ENNEN.
Vierailija kirjoitti:
Mitään järkevää syytä ei ole. Nämä ohittelijat ei ole järkeviä ihmisiä.
Onneksi sinä olet kuis nissanin iskarit, kaikki kunnossa?
Mulle se on yks hailee miten kukin ohittaa. Ei vaikuta mun elämään millään tavalla. Eihän siinä järkeä olekkaan koska ei sillä voita ajassa merkittävästi mitään mutta mua ei muiden ohittelut kiinnosta.
Osta auto jossa on automaattiset mukautuvat ajovalot.