Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ketjuohittelijat liikenteessä?

Vierailija
25.11.2025 |

Mikä helvetin vimma se on että pitää päästä ohi, vaikka ajetaan sitten kuitenkin vain 10 kilometriä kovempaa ja saavutaan perille 5 minuuttia myöhemmin? Hämmästyttää nämä pomppijat, joiden on pakko päästä pitkän letkan ohi hyppimällä joka autovälin eteenpäin ja samalla vaarannetaan satojen liikenneturvallisuus. Minne näillä on niin kiire? Hautaan vai vankilaan?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelin. Yksi apina loikki monta kilometriä autojonon ohi ja sitten kun saavuttiin samaan kaupunkiin niin oli vain parin auton päässä liikennevaloissa. Mitä se sillä pelleilyllään siis saavutti?

Mistä tiedät ettei se saapunut kaupunkiin paljon aiemmin ja satuit vain näkemään hänet valoissa?

Itse laitan vakkarin päälle ja ohitan jos joku ajaa minua hitaammin. Yleensä ne dorkat jotka ajaa hitaasti eivät myöskään osaa päättää kuinka kovaa aikovat sitten ajaa, ja vauhti heittelee +/-15km/h ja sitten ihmetellään palstoilla miksi joku haluaa ohi.

Vierailija
42/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasaista 80 km/h ajavan keskikulutus joku 4 viiva 5 litraa sataselle, ohittelevan öyhkärin ainakin 10 litraa sataselle.

Öyhkärin renkaat, jarrupalat ja levyt sekä iskarit sun muut alustan osat kuluu nopeammin kuin rauhallisella autonkäyttäjällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep, täällä yksi ohittaja! Sillä erotuksella aloitukseen etten poimi yhtä autoa kerrallaan, vaan jos edessä muutaman auton letka, niin yleensä odotan hetken että tulee pidempi näkyvyys eteen ja vetäisen kaikista kertavedolla ohi. Autoni kiihtyy parissa sekunnissa 80-120kmh niin homma onnistuu.

Syitä miksi näin teen:

- ajansäästö ei ole pääsääntöisesti se juttu, vaan tunne siitä, että matkanteko etenee

- haluan ajaa tyhjää kaistaa +10kmh vakkari päällä 

- jos edessä rekka, matkailuauto, perässävedettävä vessa tai nopeuden suhteen seilaava seniorikuski tojotallaan, niin näitä ei kauaa jaksa katsella

Yhdessäkäån kohdassa ei ole kyse siitä, että jollain tavalla hermostuisin tai kuumenisin. Olen rauhallinen luonne. Kaikki mitä liikenteessä teen, on harkittua.

Se muuten sanottava, että selvästi kokemattomampi kuski ei haittaa liikenteessä yhtään. He usein pitävät pitkiä välejä, ja vaikka nopeus usein vähän alle, he ajavat ennustettavasti jne. Heistä pääsee vaivatta ohi. Ja kaikki me ollaan joskus aloitettu.

Vierailija
44/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä. Menen aina ohi jos joku ajaa 2 km/h alle rajoituksen jotta en tee jonoa ja aiheuta näitä tilanteita missä on mentävä matelevasta ja pumppaavasta jonosta ohi kerralla. Koska se sama 78 km/h ajava vatussi ajaa sitte ohituskaistalla sen 118 km/h jottei kukaan vaan pääsisi ohi. Ohituskaistan päätyttyä jatketaan taas alle nopeusrajoituksen ajamista ja jonon vetämistä. 

Vierailija
45/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo tuo ohituskaistan käyttäytyminen on sitten ihan oma kysymyksensä kokonaan: kaistan alkaessa 78v Reino näyttää miten kuule Nissan vielä kulkee. Et saamari varmana ohita 

Vierailija
46/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli suuri kiusaus ohittaa, koska edellä ajoi sahaaja jonka nopeus heitteli 60-90 km/h kasikympin alueella. Nykyään onneksi autossa adaptiivinen vakkari. 

Vierailija
47/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeneita kuskeja jotka ymmärtävät että riski on paljon pienempi kuin miltä se tottumattomasta näyttää.

Nyt ollut paljonkin niitä kokeneita 17 vuotiaita kuskeja liikenteessä. Kokenut kuljettajat valitsee autokseen Bemarin.  Kokemusta lisää kun kääntää lippiksen lipan taakse.

Vierailija
48/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli suuri kiusaus ohittaa, koska edellä ajoi sahaaja jonka nopeus heitteli 60-90 km/h kasikympin alueella. Nykyään onneksi autossa adaptiivinen vakkari. 

Näinhän se on, jos matkaa ei ole paljon. Useimmiten ei haittaa. Mutta jos ajetaan yksittäisiä kertoja pidempään, esim hiihtolomalla 1000km Leville niin alkaa se alhaisempi nopeus ajassakin näkyä.

Vierailija
49/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaimmillaan olen joutunut ohittamaan 2 rekkaa ja muutaman henkilöauton yhdellä ohituksella, kun matkaa oli vielä jäljellä reilu 300km ja piti ehtiä lauttaan. Siinä säästyi potentiaalisesti monta tuntia aikaa, ei suinkaan 5 minuuttia.

Eikä siinä tarvinnut edes isoa riskiä ottaa, pitkää loivaa mutkaa ja suoraa, eli johonkin väliin olisi pystynyt menemään, mikäli joku olisi tullut vastaan.

Mä olen ohittanut parhaimmillaan 29 autoa yhdellä vedolla. Mut se oli siis silloin, kun mulla ei kusi edes loiskunut päässä, vaan oli ihan täynnä. Siitä todisteena mulla oli BMW 318i 

Vierailija
50/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis pääsee perille 5 minuuttia aiemmin ohittelemalla?

Minä pääsen arviolta tunnin aiemmin perille kun ohitan kaikki hidastelijat. Matkaa on yleensä noin 500 km ohitella.

Vierailija
51/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa ihmettelin. Yksi apina loikki monta kilometriä autojonon ohi ja sitten kun saavuttiin samaan kaupunkiin niin oli vain parin auton päässä liikennevaloissa. Mitä se sillä pelleilyllään siis saavutti?

Ei minua kiinnosta olenko aiemmin perillä vai en. Säästän hermojani siinä, ettei tarvitse ajaa hitaammin ajavan tai vielä pahempaa -vauhtia jatkuvasti vaihtavan takana. Mitä se teitä jonossa lyllertäviä edes haittaa, jos joku ohittaa? 

Vierailija
52/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät ettei se saapunut kaupunkiin paljon aiemmin ja satuit vain näkemään hänet valoissa?

Itse laitan vakkarin päälle ja ohitan jos joku ajaa minua hitaammin. Yleensä ne dorkat jotka ajaa hitaasti eivät myöskään osaa päättää kuinka kovaa aikovat sitten ajaa, ja vauhti heittelee +/-15km/h ja sitten ihmetellään palstoilla miksi joku haluaa ohi.

Just näin! Näiden perässä ei todellakaan halua ajaa, joten ohitan aina nämä kaasun kanssa pumppaavat. Ei minun tarvitse olla aiemmin perillä, haluan vain itse ajaa tasaista vauhtia. 

Vierailija
53/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tasaista 80 km/h ajavan keskikulutus joku 4 viiva 5 litraa sataselle, ohittelevan öyhkärin ainakin 10 litraa sataselle.

Öyhkärin renkaat, jarrupalat ja levyt sekä iskarit sun muut alustan osat kuluu nopeammin kuin rauhallisella autonkäyttäjällä.

Miten se tekee öykkärin? Koska kehtaakin ajaa kovempaa ja ohittaa SINUT, liikenteen tärkeimmän sheriffin? 

Vierailija
54/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on useita vuosia vanha edustusluokan auto, joka maksanut uutena jotain 130 tuhatta euroa. Nykypäivänä ostohinta about tavallisen uuden pikkuauton verran, eli joku ihan perus golffi on kalliimpi kuin tämä. Ei pitäis herättää kateutta.

Nykyään huomattavasti enemmän ihmiset tekevät törkyohituksia, vaaratilanteita, kisaamaan provosointia, kaikenlaisia käsimerkkejä ym typerää, vaikka ajotapani on ihan samanlainen kuin edellisellä autolla ajaessani (Volvo S40 vm 2005).

Kai se auton ulkoinen habitus sitten provosoi kanssaliikkujia.

Vierailija
55/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kyynel. Täysi autoetu, ei vähääkään kiinnosta paljon kuluttaa tai menee renkaita.

Vierailija
56/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo tuo ohituskaistan käyttäytyminen on sitten ihan oma kysymyksensä kokonaan: kaistan alkaessa 78v Reino näyttää miten kuule Nissan vielä kulkee. Et saamari varmana ohita 

Millä paskalla itse ajat, jos et tulevan Reinovainaan nismoa kyykytä ohituskaistalla?

Vierailija
57/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mullakin adaptiivinen vakkari mutta silti ajelen ennemmin rivakkaa matkavauhtia kuin jumputan eestaas jonkun humppaveikon perässä vaikka auto nopeuden itse säätääkin.

Vierailija
58/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä paskalla itse ajat, jos et tulevan Reinovainaan nismoa kyykytä ohituskaistalla?

Heh, 400hv Polestarilla. Neliveto. Millä itse? 

Vierailija
59/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi vedät sitä jonoa?

Jono ei ole sen ekan vika vaan sen joka ajaa hänen takanaan eikä ohita. 

Tämä on 100% totta. En käsitä mikä vaivaa kuskia, joka ei ohita ja silti hinkkaa edessä ajavan perässä pidentäen takanatulevien ohitusta. Siihen jonon ensimmäiseen joko jätetään väli tai siitä mennään edelle.

Niin tai sit vois ajaa sitä 80km mitä viitassa lukee. Tai jos ajaisi vaikka vain 75km siellä takana niin mitä helvettiä sillä on merkitystä?

Vierailija
60/65 |
25.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajoin 80km mikä oli maksimi sallittu nopeus. Onko sinulla kiire hautaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi