Ketjuohittelijat liikenteessä?
Mikä helvetin vimma se on että pitää päästä ohi, vaikka ajetaan sitten kuitenkin vain 10 kilometriä kovempaa ja saavutaan perille 5 minuuttia myöhemmin? Hämmästyttää nämä pomppijat, joiden on pakko päästä pitkän letkan ohi hyppimällä joka autovälin eteenpäin ja samalla vaarannetaan satojen liikenneturvallisuus. Minne näillä on niin kiire? Hautaan vai vankilaan?
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaimmillaan olen joutunut ohittamaan 2 rekkaa ja muutaman henkilöauton yhdellä ohituksella, kun matkaa oli vielä jäljellä reilu 300km ja piti ehtiä lauttaan. Siinä säästyi potentiaalisesti monta tuntia aikaa, ei suinkaan 5 minuuttia.
Eikä siinä tarvinnut edes isoa riskiä ottaa, pitkää loivaa mutkaa ja suoraa, eli johonkin väliin olisi pystynyt menemään, mikäli joku olisi tullut vastaan.
Mä olen ohittanut parhaimmillaan 29 autoa yhdellä vedolla. Mut se oli siis silloin, kun mulla ei kusi edes loiskunut päässä, vaan oli ihan täynnä. Siitä todisteena mulla oli BMW 318i
Naitko sitä myös pakoputkeen?
"Minne näillä on niin kiire? Hautaan vai vankilaan?"
Ei kumpaankaan, kun yli 99 prosentissa tapauksista välttyvät kummaltakin ja pyöristävät mielessään tämän 100-prosenttiseksi varmuudeksi. Droonivalvonta olisi erinomainen väline juuri tuollaisten ääliöiden saamiseksi pois viemästä muita hautaan.
Nosta nopeuttasi noin 20km/h maantiellä niin alkaa ohitteliat vähenemään. Voit myös pysyä kotona.
Mä kerron rajoituksen aina 1.5
Harvoin on kukaan roikkumas takana.
Vierailija kirjoitti:
Pitkä matka oltava jos noin paljon nopeammin perillä tuolla erolla. Kyse on vaan mulkkujen periaatteesta.
Ongelma tulee siitä että ne joilla on vain 20 km määränpäähän eivät viitsi ohittaa 70km tunnissa ajavaa ajoneuvoa ja tästä syystä syntyy pitkä jono, kunnon 10 ajokkia jotka eivät viitsi ohittaa. Letkan perällä ajava ei voi tietää miksi jono ei ohita hidastelijaa, vaan takaa joutuu lähteä itse ohittamaan letkaa, tai seuraavat 400 km menee aika hitaasti.
Kuten autokoulussakin aikoinaan opetettiin, jono ei tee ensimmäisenä ajava, vaan toisena ajava.
Kyllä minä vedän ohi alinopeutta ajavasta letkasta yksi tai useampi kerrallaan. Toki ainoastaan turvallisissa paikoissa. Ohittaminen ei ole kiellettyä, eikä lähtökohtaisesti vaarallista. Myönnän kyllä, että nykyään näkee maanteilla ihan järjettömiä ohituksia, joista selvitään vain tuurilla. Se on dorkaa riskeeraamista omalla ja muiden hengellä.
Toki 600 hv sähköautolla voi puikahtaa ohi seitsemääkymppiä vetävästä tientukkeeesta siinä missä ennen traktorista. Tätä ei moni nuhapumpuilla ajava hahmota.
Mä ainakin tykkään ajella sujuvasti ja kyllä se vituttaa, kun joku junnaa 70-75km/h, 80km/h alueella.
Tuollasella rajoituksella ihan sopiva vauhti on pitää mittarin mukaan sellasta 90-95km/h.
Minä ajan koko jonosta ohi kun sellaisen saavutan, ellen nyt sitten ole ihan kohta kääntymässä tms.
Mitä ihmeellistä siinä on? Osaan ohittaa turvallisesti -yhden tai useampia kerralla.
Monelle toki tuo näkyy olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Näistä 99% ovat miehiä.
Teit tästä sitten sukupuolikysymyksen.
Saanko kysyä miksi näin?
Vierailija kirjoitti:
Minä ajan koko jonosta ohi kun sellaisen saavutan, ellen nyt sitten ole ihan kohta kääntymässä tms.
Mitä ihmeellistä siinä on? Osaan ohittaa turvallisesti -yhden tai useampia kerralla.
Monelle toki tuo näkyy olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa.
Taitaa se olla vähän autostakin kiinni kuinka turvallista on ohittaa. Esim eräs 2009 vuosimallin automaatti (ei ollut edes turboa) joka minulla aikoinaan oli, lähti kuin lihava nainen säkkituolista kun laittoi tallan pohjaan.
Ei tosiaan pitänyt kiirettä, ja ainoat ohitukset sillä tein motarilla. Näitä näkee edelleen paljon liikenteessä, plus kaikki pikkukotterot.
Onneksi sitä autoa ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistä 99% ovat miehiä.
Teit tästä sitten sukupuolikysymyksen.
Saanko kysyä miksi näin?
Tuohan oli vain toteamus.
Ohittaminen on aivan normaali liikennetapahtuma mutta valitettavasti katoamassa oleva taito.
Vierailija kirjoitti:
Tasaista 80 km/h ajavan keskikulutus joku 4 viiva 5 litraa sataselle, ohittelevan öyhkärin ainakin 10 litraa sataselle.
Öyhkärin renkaat, jarrupalat ja levyt sekä iskarit sun muut alustan osat kuluu nopeammin kuin rauhallisella autonkäyttäjällä.
Että ohittaessa iskaritkin kuluu...
Vierailija kirjoitti:
Tasaista 80 km/h ajavan keskikulutus joku 4 viiva 5 litraa sataselle, ohittelevan öyhkärin ainakin 10 litraa sataselle.
Öyhkärin renkaat, jarrupalat ja levyt sekä iskarit sun muut alustan osat kuluu nopeammin kuin rauhallisella autonkäyttäjällä.
Tulepa tälle vuosikymmenelle. Sähköautolla 100 kilometrin energiakustannus maksaa 2 euroa, joten vaikka ajaisi kuinka kovaa, ja ja ohittelisi hana pohjassa kaikki mikä liikkuu, niin lompakossa se ei tunnu.
Moottoripyörällä on kiva ohitella kotiloita ihan vaan aikansa kuluksi. Olis mulla pyörässä adaptiivinen vakkarikin, mutta sillä ajaminen on niin tylsää.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri provosoitui siitä kun oli ostanut itselleen hienon sporttiauton ja joku veti ohi. Sitä se ei kestänyt. Nauratti. :D
Itselle tuli talliin Porsche 911 ja siitä on joittenkin ihan pakko päästä ohi. Nuorisobemarit, parhaat päivänsä nähneet Audit ja Skoda Octavia RS:t jne nyt ainakin yrittävät tulla haastamaan.
Ratapäivillä näitä uhoajia sitten ei näy...
Jos on lyhyt jono, joka junnaa 70-90 kmh satasen alueella, ihan varmasti ajan ohi siitä niin että heilahtaa.
Jos jonoa silmänkantamattomiin , silloin mennään possujunassa.
Tuntuu, etteivät ihmiset osaa enää ohittaakaan enää, ainakaan turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Poikkeuksetta nämä jono-ohittelijat ja väleihin änkeäjät ohittelevat myös vaarallisissa paikoissa, joissa ei ole riittävää näkyvyyttä. Esimerkiksi viisi erillistä riskiohitusta nostas kokonaisriskin aivan älyttömän isoksi säästettävään muutamaan sekuntiin nähden. Ihan ihmeellistä kusipäisyyttä. Yleensä se jono edestä sitäpaitsi kyllä hupenee, kun normaalit ihmiset menevät yksi kerrallaan siitä rekasta ohi TURVALLISISSA paikoissa.
Mutta kun ne nysvärit eivät vaan mene siitä rekasta ohi.
Itse tulen sieltä takaa ja ihan ongelmitta ohitan koko jonon. Turvallisesti vieläpä.
Jos ajan pitkää matkaa, niin ohitan kaikki heti sopivan tilaisuuden tullen. Toki pahassa ruuhkassa näin ei kannata tehdä. Pahimmat hidastelijat ohitan myös lyhyillä matkoilla, koska heidän perässä on ärsyttävää ajella. Kaikkein pahimpia ovat ajaessa kännykkää käyttävät. Heidän ajolinjat ovat mitä ovat ja vauhti on kaikkea muuta kuin tasaista, ja itse eivät huomaa tätä ollenkaan. Tuollaiset on parempi ohittaa jo senkin takia, että heidän huomionsa on muualla kuin liikenteessä ja perässä ei ole välttämättä turvallista ajaa.
Lisätään vielä yksi ryhmä. Yllättävän moni ei osaa käyttää pitkiä valoja. Monet eivät käytä niitä ollenkaan, vaihtavat ne päälle liian myöhään vastaantulijan jälkeen, vaihtavat lyhyille liian aikaisin tai sitten pitkät valot ovat niin surkeat, ettei niillä näe mitään. Sellaisen perässä on ikävää ajaa pimeällä. Menen ohi vaikka nopeus olisikin minulle riittävä.
Mitä helvetin merkitystä sillä on ajatko 100 vai 90? Ei yhtään mikään muu kuin se että olet kärsimätön etkä kestä muita ihmisiä ympärilläsi. Miten sä jaksat edes kattoo vaimoasi?