Ollaan tuttavapiirissä ainoa perhe, joiden lapsilla ei ole vakuutusta.
Julkinen terveydenhuolto on palvellut meitä äärimmäisen hyvin, silloin kun palvelua on tarvittu. Vastaanotolle on aina päässyt heti ja hyvää hoitoa on saatu ja tarvittaessa on lähetetty jatkotutkimuksiin erikoissairaanhoidon puolelle. Olemme tyytyväisiä ja säästäneet paljon rahaa.
Onko muilla vastaavia kokemuksia? Tai aivan päinvastaisia?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka paikkakunnalla ei todellakaan pääse eikä pääse erikoislääkärille suoraan.
Ei kai erikoislääkärille pääse missään suoraan. Idea on että tk-lääkäri katsoo ja antaa tarvittaessa lähetteen. Ei ihme, jos kaikki tiet on tukossa, kun maallikot tekee diagnooseja ja vaatii hoitoa.
Olen päässyt kun menen suoraan yksityiselle, eikä paljonkaan hintaeroa kun laskee TK maksu + erikoislääkärin poliklinikkamaksun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaahan se tapaturmavakuutus olla. Meillä se kaikilla, aikuisillakin.
On meillä siis tapaturmavakuutukset, tarkoitin tässä siis niitä terveysvakuutuksia.
t.ap
Lapset kun syntyivät niin vakuutukset oli ensimmäisen vuoden. Sen jälkeen totesin, että ihan turhaa rahanhaaskausta kun on vielä perusterveet lapset, ei vammaisia. Tapaturmavakuutukset toki on, mutta jopa silloin kun oli sairasvakuutukset, kävin mieluummin julkisella. Noissa vakuutuksissa on myös se huono puoli, että kun sellainen on, niin lähdetään todella matalalla kynnyksellä näyttämään räkäistä nenää lääkärille ja näin ollen rasitetaan terveydenhuoltoa, puhumattakaan siitä, että vakuutusten hinnat nousee ihan pilviin. Olen säästänyt vuosien varrella tuhansia euroja kun en tällaista vakuutusta ottanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän alueella julkisella hoidetaan ainoastaan vanhuksia. Siksi lapsilla on vakuutukset. Onneksi ei ole vielä koskaan tarvittu niitä.
Pistäppä paikkakunta, haluun kuulla missä näin on. Muuten en usko.
Kajaani
Vierailija kirjoitti:
Otettiin vakuutukset. En uskaltanut ottaa riskiä, jos onkin paljon sairasteleva lapsi. Ystäväni, joka on lääkäri, sanoi kyllä silloin aikoinaan, että kannattaa miettiä tarkkaan vakuutusta, koska kyllä julkinen puoli toimii hyvin lasten kanssa.
Varmuuden vuoksi otettiin vakuutus ja onpa nyt sit päästy ainakin tarvittaessa nopeasti lääkäriin.
Julkinen puoli toimii paremmin - ainakin meillä on toiminut. Yksityisellä ei osattu hoitaa lapsen sijoiltaanmennyttä kättä vaan yritti vetäistä sen paikoilleen ilman puudutusta. Hirveä tuska lapselle. Lopulta menimme lasten polille ja sieltä saatiin särkylääkkeet ja asiantunteva, mukava kandi, joka osasi laittaa käden heti paikoilleen. Tämä vain yksi esimerkki. Muutenkin, jos on jotain erityisosaamista vaativa toimenpide ja paremmat laitteet, yksityiseltä lähettävät aina julkiselle puolelle sairaalaan.
Mulla on kolme lasta, kaikilla oli raskausaikana otettu terveysvakuutus, joka maksoi about 700€/v per lapsi.
Lasten syntymän jälkeen pidin noita pari vuotta voimassa, koska sinä aikana mielestäni näkee jo että onko lapsi sairastavaa sorttia vai ei. Sen jälkeen lopetin niillä ketkä eivät sairastaneet. Suurin osa lastentaudeista tuntuu tulevan tuossa ajassa.
Olihan noita flunssia, tulehduksia ymym jokunen ollut, että mielestäni vakuutukselle on vastinetta saanut kun ajattelee että silloin sulla on käytettävissä yksityislääkäri 24/7 vähintäänkin chatin kautta, eikä maksa "mitään" kun menee vakuutukseen. Labroihin jos pitää mennä niin niitä tehdään sitten koko menyyn edestä, mikä on kiva ettei tarvi nuukailla.
Kahdella lapsella olen vakuutukset lopettanut, enää pelkkä tapaturmavakuutus heillä.
Yhdellä sitten olikin ADHD/autismi, vakuutus on hyvin maksanut kitisemättä kaiken. Vielä on vakuutuksen piikkiä auki 160 tonnia. Terapeutit, psykologit, erikoislääkärit, sairaanhoitajat kotiin ym maksettu.
Kunnan /hyvinvointialueen puolelta ei ole saanut tähän lapseen oikein muuta kuin räkää nyrkkiin, vaikka diagnoosit erikoislääkäriltä on olemassa.
Näinhän se on vakuutuksissa aina, silloin kun mitään ei tapahdu, maksat turhasta. Sitten kun kunnolla kolahtaa, tuntuu se pieneltä lottovoitolta kun maksumies löytyy muualta kuin peilistä 🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vakuutuksia. Juuri laskin kun lapset lähestymässä täysi-ikäisyyttä, että olemme säästäneet noin 60 000 euroa ja nämä ovat sijoituksissa kiinni kasvaen korkoa. Ollaan päästy julkiselle aina nopeasti, jopa päivystysajalle samana päivänä vaikkei sairaus ole ollut mikään vakava. Erikoislääkäriä ei tarvita esim. silmätulehduksen diagnosointiin.
Mutta maksakaa ihmeessä vakuutuksia. Eivät ne mitään hyväntekeväisyyttä ole vaan voittoon perustuvaa toimintaa eli suurin osa ei ikinä hyödy niistä yhtään mitään, ainoastaan köyhtyy.
Sama kun kotivakuutuksen laitetuturva. Sama mikä hajoaa niin tulee ikävähennykset vastaan.
Mulla hajosi justiinsa 3v vanha kuivausrumpu, josta maksoin 700€ aikoinaan. Kotivakuutus sanoi että vastaava maksaa tänä päivänä 900€, siitä ikävähennys/omavatuu pois niin sain karvan vajaa 700€ uuden hankintaan. Mun mielestä hyvä diili. Tulee ottaa huomioon että vakuutuksia, vakuutusyhtiöiden käytäntöjä ja asiakkuuksia on paljon erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On meillä siis tapaturmavakuutukset, tarkoitin tässä siis niitä terveysvakuutuksia.
t.ap
Lapset kun syntyivät niin vakuutukset oli ensimmäisen vuoden. Sen jälkeen totesin, että ihan turhaa rahanhaaskausta kun on vielä perusterveet lapset, ei vammaisia. Tapaturmavakuutukset toki on, mutta jopa silloin kun oli sairasvakuutukset, kävin mieluummin julkisella. Noissa vakuutuksissa on myös se huono puoli, että kun sellainen on, niin lähdetään todella matalalla kynnyksellä näyttämään räkäistä nenää lääkärille ja näin ollen rasitetaan terveydenhuoltoa, puhumattakaan siitä, että vakuutusten hinnat nousee ihan pilviin. Olen säästänyt vuosien varrella tuhansia euroja kun en tällaista vakuutusta ottanut.
Tämä.
Mullakin on vakuutukset vaikka mihin, mutta en vakuutusyhtiöitä vaivaa pikkuasioilla vaan odottelen josko jotain isoa vahinkoa sattuu. Viimeksi putosi muutossa ihan uusi 1500€ läppäri rappusia pitkin säpäleiksi, mutta en minä siitä asiaa viitsinyt tehdä, ettei vaan olisi kenellekään vaivaksi. Tärkeintä on ettei vaan vakuutusmaksut nouse meillä kaikilla, eikä rasitu lääkärit eikä vakuutusyhtiön työntekijät.
Meillä ei ole ollut vakuutuksia. Kaksi lasta, 15 ja 12 vuotta. Ollaan käyty yksityisellä omalla rahalla noin 10 kertaa yhteensä. Rahaa on mennyt yhteensä ehkä 1500 €. Eli jos ajaetellaan, että lapsivuosia on yhteensä 27 (15 + 12), niin rahaa on mennyt on 50 €/vuosi/lapsi.
Mä maksan veroja sitä varten, että voin käyttää julkisia palveluja tarvittaessa eli en todellakaan ole maksanut sairausvakuutuksia.
Ehkä kerran vuodessa käyty terveyskeskuksessa, kun joku tauti kestänyt pidempään. Yhden kerran syöneet elämässään antibioottikuurin ja nyt jo päiväkoti aika takana. Poissaolo todistuksen saa soittamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otettiin vakuutukset. En uskaltanut ottaa riskiä, jos onkin paljon sairasteleva lapsi. Ystäväni, joka on lääkäri, sanoi kyllä silloin aikoinaan, että kannattaa miettiä tarkkaan vakuutusta, koska kyllä julkinen puoli toimii hyvin lasten kanssa.
Varmuuden vuoksi otettiin vakuutus ja onpa nyt sit päästy ainakin tarvittaessa nopeasti lääkäriin.Julkinen puoli toimii paremmin - ainakin meillä on toiminut. Yksityisellä ei osattu hoitaa lapsen sijoiltaanmennyttä kättä vaan yritti vetäistä sen paikoilleen ilman puudutusta. Hirveä tuska lapselle. Lopulta menimme lasten polille ja sieltä saatiin särkylääkkeet ja asiantunteva, mukava kandi, joka osasi laittaa käden heti paikoilleen. Tämä vain yksi esimerkki. Muutenkin, jos on jotain erityisosaamista vaativa toimenpide ja paremmat laitteet, yksityiseltä lähettävät aina julkiselle puolelle sairaalaan.
Ai.
Minä kun olen luullut että jos maksaja löytyy, niin riemusta kiljuen ottavat sinut yksityissairaalaan asiakkaaksi. Miksi päästää kultamunia tekevä hanhi muualle?
Mä kävin viimeksi yksityissairaalassa vakuutuksen piikkiin kirurgilla, ihan huippua, ovelta asti tultiin kädestä pitäen saattamaan ja nahkasohvilla cafe machiatot kädessä keskusteltiin mitä seuraavaksi tapahtuu..
Meillä ei ollut lapsilla vakuutuksia ja ihan turhia ne olis olleetkin. Keskimmäisen kanssa käytiin pari kertaa yksityisellä ja se oli aika halpa hinta verrattuna siihen, että oltais maksettu vuosikausia vakuutusmaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Mä maksan veroja sitä varten, että voin käyttää julkisia palveluja tarvittaessa eli en todellakaan ole maksanut sairausvakuutuksia.
Ehkä kerran vuodessa käyty terveyskeskuksessa, kun joku tauti kestänyt pidempään. Yhden kerran syöneet elämässään antibioottikuurin ja nyt jo päiväkoti aika takana. Poissaolo todistuksen saa soittamalla.
Mulla sama. Vuoden kärvistelen ja vasta sitten menen terkkariin jos vaiva jatkuu. Silloin onkin jo paljon isompi remontti edessä, mut hei, verovaroille vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.ap
Mulla on vammainen lapsi, joka on sairastellut meidän perheestä vähiten. Ei ole tarvinnut ainuttakaan antibioottikuuria eikä sairastunut koronaankaan. On nyt jo aikuinen.
Yksinhuoltajana otin lapsilleni vakuutuksen lähinnä sen takia, ettei tarvinnut jonottaa terveyskeskuksessa työaikana, jos oli kyse ei-niin-kiireellisestä vaivasta. Pääsi lääkäriin nopeasti iltaisinkin.
Molemmille sitten tuli korvatulehduskierre ja jouduttiin putkittamaan korvat. Siinä kohti vakuutus kyllä maksoi itsensä takaisin. Julkisella puolella oli ainakin puolen vuoden jonot putkituksiin silloin, se on pitkä aika jos lapsella esim. liimakorva, joka vaikeuttaa kuulemista ja saattaa vaikuttaa jopa normaaliin puheen kehitykseen, jos sattuu juuri olemaan se herkkyyskausi lapsella.
Mun lapsi täyttää kesällä 18 ja me ollaan käyty yhden kerran koko tänä aikana yksityisellä. Ajattelin silloin samoin kuin nyt: vakuutusyhtiöt eivät tee tappiota.
Toki ollut aika terve tapaus ja terkkarin päivystykseen on päästy ne muutamat kerrat kun on pitänyt. En tiiä pääsisikö nyt enää samalla tapaa, ainakin oma tie terveyskeskuslääkärille on ollut aika takkuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Vuoden kärvistelen ja vasta sitten menen terkkariin jos vaiva jatkuu. Silloin onkin jo paljon isompi remontti edessä, mut hei, verovaroille vastinetta.
Miksi ihmeessä noin teet? Ei kukaan väkisin hae hoitoon, joten turha syyttää muita
Vierailija kirjoitti:
Varmuuden vuoksi otettiin vakuutus ja onpa nyt sit päästy ainakin tarvittaessa nopeasti lääkäriin.
Voi toki olla paikkauntakohtaista mutta ainakin pääkaupunkiseudulla on julkinen toiminut hyvin ja ne muutamat kerrat kun olen käynyt lasten kanssa yksityisellä, hinta on ollut sen verran edullinen että halvemmalla pääsi kuin maksamalla vakuutuksia. Niihinkään käynteihin ei ollut syynä se ettei julkisille olisi päässyt, todennäköisesti olisi, vaan se että yksityinen lääkäriasema oli silloin kadun toisella puolella kodista... Yksi lapsista lisäksi pitkäaikaissairas sen verran vakavasti että kysistä sairautta ei edes hoideta yksityisellä. Mutta kokemusta tästä siis on nyt kahdenkymmenen vuoden ajalta ja aina on toiminut lasten kanssa julkinen puoli.
Se on hyvä muistaa, että tulevaisuudessa julkisia palveluita karsitaan kaikilta. Eli ei lapsillekaan saa kaikkea sitä, mitä nyt saa.
Meille vakuutus on ollut kannattava diili, lapsi 5 v. Otettiin vakuutus ennen syntymää, eikä vakuutus sulkenut pois vanhempien sairauksia. Toiselle vanhemmalle puhkesi lapsen synnyttyä sairaus, minkä vuoksi lapsellakin on kohonnut riski sairastua ko. sairauteen. Lapsella olikin allergiaa, pelkät erityiskorvikkeet olisivat vauvavuonna maksaneet useamman tonnin. On putkitettu korvat ja hoidettu lukuisat korvatulehdukset ennen sitä.
Sama kun kotivakuutuksen laitetuturva. Sama mikä hajoaa niin tulee ikävähennykset vastaan.