Suomalaisten joulubudjetti 460 egeä. Onko teillä varaa laittaa noin hulppea summa jouluun?
Olen järkyttynyt noin suuresta summasta joululahjoihin ja joulunviettoon.
Kommentit (59)
Mulla menee 100e 5 ihmisen lahjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 4 hlö perhe. Jouluun menee paljon enemmän rahaa. Vanhemman lapsen kallein lahja maksoi 499€.
Meillä sama. Vanhemman teinin yksi lahja maksoi jo 600 eur. Tähän tosin hyödynsin lisänä lahjakorttia. Mutta toiselle lapselle samansuuruinen lahja. Lisäksi jotain pieniä lahjoja. Sitten jouluruuat ym. Mutta ruokia en laske, koska kaikkina päivinä pitää syödä. Ei jouluruoka sen kalliimpaa juuri ole kuin muukaan ruoka. Eli käytännössä on vaan lahjakulut. Koristeet ovat joka vuosi samat. Miehelle lahja kanssa. Muille perheen ulkopuolisille emme osta lahjoja vaan joulutervehdykset riittävät. Näin on sovittu eikä meillekään osteta lahjoja.
Vaimolle lahja 250€
Lapsille lahjat 250€
Päälle ruoat sun muut kulut niin kyllä se tonni menee. Päihteisiin 0 euroa.
Ihan tavallinen hoitsu-insinööriperhe
Olen taas tietoisempi siitä että miten paljon oma elämäni eroaa enemmistöstä. En todellakaan käytä jouluun noin paljoa. Kulutusjuhlahan se enemmistölle on ja rakastamista osoitetaan haluamalla ilahduttaa ihmisiä tavaroilla. Pitkäaikaissairaana työttömänä asia kiusaa aika paljon, kun rakkauteeni tuskin näinä aikoina uskotaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo summa menee pelkkiin ruokiin. Siihen lahjat päälle ja summa onkin moninkertainen.
Me olemme hyvätuloinen perhe, kaksi lasta (toinen jo aikuinen, toinen teini). Joulunajan ruokiin menee ehkä tuo 500 mutta siinä on sitten 3-4 päiväksi syötävää ja juotavaa. Lahjoihin ei mene varmaan kuin 3-4 sataa ja nekin siis lapsille ja/tai johonkin yhteiseen kivaan esim. Yhden päivän liput johonkin kylpylän vesipuistopuolelle. Lapset on onneksi koko ikänsä tottuneet siihen ettei mitään älyttömän kallista tule edes jouluna. No kerran tuli aikaa sitten uusin pleikka mutta sen jälkeen ei kauheasti olla tavaroilla juhlittu. Nyt voisi taas laittaa ukrainaan jotain pakettia ja samoin suomeen vähävaraisille lapsille. Meidän lapset alkaa olla jo siinä iässä ja sen verran fiksuja että rupeavat itsekin jo ymmärtämään että antaminen on paljon antoisampaa henkisesti kuin saaminen, tulee hyvä olo jos voi ilahduttaa muita.
Vierailija kirjoitti:
eli todellisuudessa rikas rahastava eliitti joka on rahastanut kaikki muut köyhiksi käyttää Jouluun tuhansia euroja ja suuri määrä köyhiä ihmisiä taas hyvin pieniä summia reilusti alle tuon summan...
Aika ajaa eliitti alas
Vierailija kirjoitti:
Tottahan kaikilla jokka viittii töitä tehrä tuommoinen raha on.
Jep, ja tammikuusta lokakuuhun työttömien elintaso on palstan mukaan 252samaa luokkaa, mutta kun joulu lähenee, hups varaa onkin pistää joulunviettoon saman verran millä työtön joutuu elämään koko kuukauden, jos noin paljon edes joka kuukasi jää elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvytön, pitkäaikaistyötön työnhakija, tukirahoista jää suunnilleen tuon verran koko kuukauden elämiseen.
Ihan sama toisaalta, onko joulua vai ei ole, koska ei ole ketään, jonka kanssa sitä viettäisi.
Olen työssä käyvä ja mullakasn ei jää tuota käteen summaa käteen laskujen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. PersKokkareet vei kaiken ja antoi ökyille.
Jaa, meiltä ei ole viety mitään. Jouluun menee ihan kevyesti 2000 €.
Tuo olisi sopiva lahjaraha yhdelle. Muutama ruoka erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen taas tietoisempi siitä että miten paljon oma elämäni eroaa enemmistöstä. En todellakaan käytä jouluun noin paljoa. Kulutusjuhlahan se enemmistölle on ja rakastamista osoitetaan haluamalla ilahduttaa ihmisiä tavaroilla. Pitkäaikaissairaana työttömänä asia kiusaa aika paljon, kun rakkauteeni tuskin näinä aikoina uskotaan.
Ihmisten taloudellinen tilanne on erilainen, työttömällä ei voi olla varaa samaan kuin hyvätuloisella työssäkäyvällä. Eikä edes pidä, ei tuet ole sitä varten että taataan jokaiselle sama tulotaso ja elämänlaatu. Jos on köyhä, niin jostain pitää tinkiä. Meilläkään ei ole varaa lainkaan samaan mitä meitä varakkaammilla tutuilla on enkä minä siitä pahoita mieltä tai kiukuttele tai vaadi kompensaatiota. Ei tätä faktaa kukaan ihmettele eikä kyseenalaista rakkautta. Jos jonkun rakkaus riippuu siitä millaista maallista mammonaa hän saa läheisiltään niin kyseessä ei ole rakkaus sitten lainkaan. Jouluna jokainen kuluttaa sen verran kun pystyy ja haluaa, eikä se ole muilta pois. Suomalaiset pihtailee liikaa, ja siksi talous seisoo, pitäisi olla vaan iloinen jos meillä on rikkaita ja varakkaita jotka kuluttavat ja pitävät talouden rattaat pyörimässä.
Ei todellakaan ole laittaa noin paljon! Erääntyy isoja laskuja joulukuussa ja tammikuussa.
Sanon aikuisena ihmisenä tämän kaikille läheisille: Älkää tässä maailman ajassa ja epävarmuudessa käyttäkö minuun yhtäkään euroa, jos syödään yhdessä niin maksetaan kulut yhdessä. Voin ostaa itselleni kaiken mitä tarvitsen. Paras jouluahja on tietää, että oma yhteisö ja omat läheiset on ekonomisesti turvassa ja voivat hyvin. Älkää missään nimessä ottako lainaa jouluksi. Sillä tavalla annatte vaan lahjan jollekin rikkaalle, kun makselette sitten sitä pankin kautta hänelle takaisin korkoineen.
Meillä on 1000 euron joulubudjetti. Nuorille opiskeleville lapsille reilut lahjat, tarpeeseen, tuen heitä tälläkin tapaa. Anopille jotain pientä. Omasta lapsuudenperheestäni ovat kaikki jo kuolleet.
Syödä täytyy muulloinkin, jouluruoat (emme syö ns. perinteisiä jouluruokia) vähän kalliimmat. Lisäksi hyvät viinit.
Koristeet samat, kuusi saadaan metsästä. Joistain myyjäisistä ostan yleensä (tukeakseni) leivonnaisia yms.
Vierailija kirjoitti:
Olen työkyvytön, pitkäaikaistyötön työnhakija, tukirahoista jää suunnilleen tuon verran koko kuukauden elämiseen.
Ihan sama toisaalta, onko joulua vai ei ole, koska ei ole ketään, jonka kanssa sitä viettäisi.
Mikset mene Hurstin joulujuhlaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työssä käyvä ja mullakasn ei jää tuota käteen summaa käteen laskujen jälkeen.
Itsepä olet laskusi hankkinut.
Ruokaan menee jouluna saman verran kuin yleensä, pakko silloinkin on syödä. Kummilasten lahjoihin (4kpl) yhteensä ehkä 200€. Omien lasten (2 kpl) ehkä myös 200€. Lahjat miehelle, äidille ja anopille ehkä 150€. Kavereille ehkä yhteensä 50€. Vielä lahja itselle, kun haluan saada muutakin kuin jokavuotisen kynttilän ( en käytä) ja yöpuvun (äiti ajattelee että jos saan joka vuosi yöpuvun, alan lopulta sellaista käyttämään) ehkä 50€. Kaikki yhteensä 650€. Pukkia ei tilata ja koristeet askarrellaan itse.
eli todellisuudessa rikas rahastava eliitti joka on rahastanut kaikki muut köyhiksi käyttää Jouluun tuhansia euroja ja suuri määrä köyhiä ihmisiä taas hyvin pieniä summia reilusti alle tuon summan...