Jumala loi sinut, mikset rakastaisi häntä?
Kommentit (1110)
Kovalla palolla taas suljetaan silmät ja kysytään, missä ristiriidat, missä virheet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä Raamatun on tarkoitus vaikuttaa hölmöltä ja epäuskottavalta? Haluaako Jumala, että mahdollisimman harva siihen uskoisi, kun on halunnut siihen epätosia kertomuksia ja muita outouksia?
Millä kompetenssilla arvostelet Raamattua. Maailman yleisin kirja, joka on kirjallisestikin ylivertainen. Mieti hetki millainen pieni ötökkä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä Raamatun on tarkoitus vaikuttaa hölmöltä ja epäuskottavalta? Haluaako Jumala, että mahdollisimman harva siihen uskoisi, kun on halunnut siihen epätosia kertomuksia ja muita outouksia?
Millä kompetenssilla arvostelet Raamattua. Maailman yleisin kirja, joka on kirjallisestikin ylivertainen. Mieti hetki millainen pieni ötökkä olet.
Huomattavasti sen kirjoittajia tai siihen uskovia suuremmalla tiedon ja älyn määrällä. Pieni ötökkä olen toki, mutta typerän sadun osaan todellisuudesta erottaa.
Vierailija kirjoitti:
Kerrataanpa vielä. Jumala oli siis ihmisille hyvin hyvin vihainen. Hän oli niin vihainen, että vaati ihmisiä tappamaan oman poikansa aivan karmealla tavalla, että leppyisi. Kun oma poika kärsi ristillä karmeita tuskia, Jumala leppyi Jeesuksen kiduttajille ja päätti antaa anteeksi heille, jotka suostuvat kyseenalaistamatta palvomaan. Tämä ok.
Mikä oli uhrauksen pointti, sillä Jumalahan antoi uskoville anteeksi ennenkin?
Usko on aina kohdistunut vapahtajaan, joka tulee ottamaan pois maailman synnin. Jo ensimmäinen ihmispari sai lupauksen, että vaimon jälkeläinen tulee polkemaan rikki käärmeen pään. Sen tähden piru on kautta historian vihannut ja vainonnut juutalaista kansaa, ettei luvattu messias ja vapahtaja voisi syntyä laisinkaan. Egyptin orjuudessa, Esterin kirjassa jne. jne. Ihmiset uskoivat luvattuun vapahtajaan ja laittoivat toivonsa siihen.
Ja nyt kun Jeesus on täyttänyt monet profetiat ja esikuvat, uskomme siihen mitä hän teki. Me katsomme siinä kohtaa jo tapahtuneeseen. Ja mitä me sitä märehdimme miksi Jumala itse suostui uhrattavaksi. Se oli ihan hänen oma päätöksensä syntyä ihmiseksi ja tulla tänne vapauttamaan. Vielä kerran uskovat saavat vastauksia kaikkiin kysymyksiin. Miksi jonkun piti kuolla? Miksi ei joku muu keino riittänyt? Itse näen sen niin että se oli ihminen joka mokasi, niin ihmisen piti myös olla täydellinen ja synnitön voidakseen olla sopiva asianajaja, asioitten ennallistaja, asioitten korjaaja. Ja koska ihmisluonto ei siihen kykene, tuli Jumala itse ihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos jumala loi ihmisen, jumala loi myös syövän ja kaikki mahdolliset kärsimykset.
Maasta olet tullut ja maaksi sinun on tuleman.
Vierailija kirjoitti:
Kovalla palolla taas suljetaan silmät ja kysytään, missä ristiriidat, missä virheet.
Kovalla palolla taas kohautellaan olkaa eikä vaivauduta antamaan esimerkkejä. Olisiko niin, ettei Raamattu olekaan tuttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä alkuunkaan. Kysymyshän ei ole siitä, mitä minä ymmärrän, vaan mitä uskovat ymmärtävät esityistä kysymyksistä. Jos ja kun tulee huonoja vastauksia, voin sulkea niitä pois eli oikoa väärinkäsityksiänne. Ihme kiemurtelua ja välttelyä ikäviin kysymyksiin.
Onko sinun vaikea hyväksyä sitä, että muiden ei tarvitse vastata sinun kysymyksiisi, jos he eivät halua?
Eli kirjoittelet täällä ihan muuten vaan, etkä pysty vastaanottamaan minkäänlaista kritiikkiä?
Kuulostaa kovin pieneltä ja lapselliselta.
Mitä tekisit, jos et pelkäisi?
-eri kommentoija
Kerroinhan jo, ettei minulle ole merkitystä sillä, onko jokin sinusta vaku
Sanoista sinut tuomitaan.
Sanoista sinut tuomitaan.
Sanoista, teoista ja ajatuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole saatana pyytänyt tulla luoduksi!!
Ei kannata sanoa En pelaa siinä vaiheessa, kun peli on jo käynnissä.
Taas mottipäinen vertaus. Pelaajaltahan ei ole kysytty, alkaako pelaamaan.
Tästä päästään taas siihen ydinkysymykseen miksi Jumala ylipäänsä viitsi luoda yhtään mitään? Ja miksi Hän silti loi, kun näki kuinka tässä oikein kävisi? Ei tietenkään ole ihmisen näkökulmasta järkevää eikä oikeudenmukaista tämä tällainen elämän shakkilauta, jossa hyvin herkästi tulee syödyksi. Mutta se ei nyt tässä kohtaa auta.
On ihan turha ulista siitä että tänne on väkisin joutunut syntymään ja elämään. Meillä Suomessa Jumalan sana ja sanoma on kuitenkin esillä ja ihmisille on kerrottu miten asiat ovat. Kuten keskustelun otsikko kysyy, miksi emme rakastaisi sitä joka meidät on tehnyt? Miksi emme vastaisi kutsuun elää iankaikkisesti sen yhteydessä joka elämän antaa ja tarjoaa? Koske enemmän herää kysymyksiä kuinka sokea ja typerä ihminen on, joka ei viitsi edes selvittää asioita. Joka vain pilkkaa Jeesusta typerillä sekstisillä lausahduksilla. Pakkoko se seksi ja haureus ja likainen mieli on tunkea kaikkeen? Sehän vain osoittaa mitä ihmisen mielessä liikkuu, ei juuri omaa napaa ja alastomuutta enempää.
Vierailija kirjoitti:
Ei näiden sokeiden uskovaisten kanssa voi aidosti keskustella.
Tuloksena yrityksiin saa vain samantyylistä aivotonta jankkausta kuin keskusteluissa ryqqien kanssa.
Täyttä ajanhukkaa - molemmin puolin.
Mukavaa iltaa kaikille ei-uskovaisille! Minä lähden nyt konserttiin.
Kun keskustelun otsikkona on miksi ihminen ei rakastaisi hänet luonutta Jumalaa, niin keskustelu pyörii kyllä sen ympärillä että Jumala ylipäänsä on. Aivoton jankkaus johtuu siitä, että lähtökohdat keskustelulle ovat täysin vastakkaisia. Ja ajanhukkaa tämä varmasti hyvin pitkälle on.
Mikäs konsertti menossa? Itse oli reilu viikko sitten jousikvartettia kuuntelemassa kynttiänvalossa. Elokuvamuusiikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauneus on katsojan silmässä, 'uskovainen'.
Millä kompetenssilla sinä muuten arvostelet tuntematonta kirjoittajaa täällä ötökäksi?
Eikö ihminen olekaan ah niin arvokas sinun etovalle jumalallesi?
Ristiriita huutaa - taas.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Tiedämme melko tarkkaan ihmisen kehityksen, kuten myös muun elämän. Voimme siis heti kättelyssä sulkea pois luomiskertomuksen. Tässä kohtaa järkevämmät uskovaiset ovatkin alkaneet puhua vertauskuvasta, mutta se on tuore ilmiö ja kauan sitä on pidetty kirjaimellisena, mitä osa pitää toki edelleen. Kirjaimellinen vaihtoehto voidaan luotettavasti kumota, jokainen voi sen itse käydä toteamassa, sillä todisteet ovat paitsi saatavilla, myös jokaisen itse ymmärrettävissä, vaikka tietämättömät tollerot kehtaavat inttää vastaan, mikä on tietysti täysin naurettavaa.
Sitten meillä on Nooan arkki, jota on aikaisemmin pidetty täysin totena uskovien keskuudessa, ja hulluimmat pitävät vieläkin. Vertauskuvasta puhuminen on kuitenkin naurettavaa, sillä Raamattu kertoo hyvin tarkkoja yksityiskohtia, kuten esimerkiksi arkin koon, mikä olisi hyvin outoa vertauksessa. Tämä tarina voidaan aivan täydellä varmuudella todeta höpöksi, emmekä yllä mainit...
Raamatun keskeinen henkilö on Jeesus Kristus. Jeesus joka väittää itsestään että Hän on totuus. Jos Jeesus puheissaan vahvistaa vanhan testamentin henkilöitä, kuten Aatamin, Eevan, Mooseksen ja Aabramin jne. niin Jeesus tarkoittaa että ne kaikki ovat tapahtuneet. Me joko uskomme Jeesuksen olleen sitä, mitä Hän väitti olleensa tai sitten hän oli sekopää, jonka puheita ei kannata ottaa tosissaan. Onhan se paksua että Hän väitti olevansa Jumalan poika ja totuus. Hän väitti olevansa ylösnousemus ja elämä.
Jeesukseen kulminoituu lopulta aivan kaikki. Niin se menee että ota tai jätä. Useampi voisi edes lukea ne kirjoitetut tekstit, joissa lukee mitä Jeesus on sanonut. Mitä hän vahvisti, mitä hän tyrmäsi. Mikä on oikeasti tärkeää ja millä ei ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata sanoa En pelaa siinä vaiheessa, kun peli on jo käynnissä.
Taas mottipäinen vertaus. Pelaajaltahan ei ole kysytty, alkaako pelaamaan.
Tästä päästään taas siihen ydinkysymykseen miksi Jumala ylipäänsä viitsi luoda yhtään mitään? Ja miksi Hän silti loi, kun näki kuinka tässä oikein kävisi? Ei tietenkään ole ihmisen näkökulmasta järkevää eikä oikeudenmukaista tämä tällainen elämän shakkilauta, jossa hyvin herkästi tulee syödyksi. Mutta se ei nyt tässä kohtaa auta.
On ihan turha ulista siitä että tänne on väkisin joutunut syntymään ja elämään. Meillä Suomessa Jumalan sana ja sanoma on kuitenkin esillä ja ihmisille on kerrottu miten asiat ovat. Kuten
Tekisi mieleni sanoa, että Jumala on typerys.
Höpsistä. Elämme simulaatiossa, jossa meitä tarkkaillaan tulevaisuudesta käsin. Ketkä tarkkailevat, sitä en tiedä - ehkä tulevat sukupolvet, jotka haluavat tietää menneisyydestään.
Tämä on minun uskontoni. Niin se vain on. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valita mutsilles ja faijalles. Hönö.
Mistä tiedät, että en ole valittanut? Mutsi käski painua helvettiin ja faija pisti turpaan!
Koska en olisi halunnut tulla luoduksi tähän paskamaailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietäjä tietää totuudeksi, että tarkoitus on pyhittyä, mutta kristinuskon mukaan vain uskolla on väliä. Ehtikö ryöväri pyhittyä ristillä? Entä ne monet muut, jotka Jeesus noin vain käänsi uskoon? Ainakaan Raamatun mukaisesti et usko.
Onhan se totta kai huvittavaa, että monesti uskovaiset tulevat saarnaamaan, mutta poistuvat paikalta kysymysten tullessa.
Keneltä Jumala pelastaa? Miksi Paratiisissa oli kielletty hedelmä? Miksi Jumala halusi veriuhrin itselleen? Miksi Raamatussa on epätosia tarinoita? Miten kärsimys ja kidutus sopii rakkauteen? Ymmärrättekö mitä tarkoittaa kaikkivaltius?
Okei - uudelleen. Ekat 12 minuuttia löytyy vastauksia aika moneen kysymykseen:
Jumala pelastaa ihmisen iankkaisen sielun joutumasta eroon Luojastaan, joka on elämän ylläpitäjä. Ja jos kysyt miksi Jumala sitten ylipäänsä loi ihmiset kun tiesi että ihminen kusee kaiken niin sitä kysyy myös moni uskova. Miksi luoda yhtään mitään kun lopputulos ei ole ihanteellinen? Miksi paratiisissa oli se hedelmä? Paratiisissa ei ollut kuin se yksi ainoa kielto, yksi ainoa! Synnittömällä ihmisellä oli vaikka mitä hyvää runsain mitoin. Videolla on se sama vanha vastaus mikä ihmiselle asiasta on aina annettu. Rakkaus ei pakota. Rakastaminen on vapaaehtoista.
Miksi veriuhri? Sitä ei minun ymmärryksen täysin käsitä. Jumala on sen kyllä kertonut ja ilmoittanut ja selityksiä antanut, mutta se on yli ymmärryksen menevä asia. Koska Jumala on kaikkivaltias, hän olisi varmasti voinut hoitaa asian jollain toisella tavalla. Mutta miksi me sitä suremme, koska Jumala itse tuli ihmisen hahmossa kuolemaan. Sen pitäisi jollain lailla näyttää Jumalan suuri rakkaus. Hän itse näki vaivaa ja uhrautui.
Minä en löydä Raamatusta epätosia tarinoita. Yli ymmärryksen käyviä kyllä, mutta kun uskoo että Jumala on paljon suurempi kuin ihmisen mieli voi ymmärtää, eivät ne täysin mahdottomia ole. Raamatun Jumala on erikoistunut mahdottomiin asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Koska en olisi halunnut tulla luoduksi tähän paskamaailmaan.
Jeesukseen uskovana voin sanoa, että olen usein tästä ihan samaa mieltä. Mutta täällä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ymmärrä alkuunkaan. Kysymyshän ei ole siitä, mitä minä ymmärrän, vaan mitä uskovat ymmärtävät esityistä kysymyksistä. Jos ja kun tulee huonoja vastauksia, voin sulkea niitä pois eli oikoa väärinkäsityksiänne. Ihme kiemurtelua ja välttelyä ikäviin kysymyksiin.
Onko sinun vaikea hyväksyä sitä, että muiden ei tarvitse vastata sinun kysymyksiisi, jos he eivät halua?
Ei, mutta minua huvittaa se, että ette ikäviin kysymyksiin vastaa. Kun kerrotte, että Jumala rakastaa ehdoitta ja jätätte vastaamatta kysymykseen, miksi sitten uhkaa kiduttaa tai halusi rääkkäyttää poikansa hengiltä, vaikutatte luvalla sanoen yksinkertaisilta.
Jumala on antanut ihmiselle määräajan. Ihmisen on kerran kuoleminen. Ja Jumalasta sanotaan että hän kateuteen asti halajaa henkeä, jonka Hän on ihmiseen pannut. Sen iankaikkisen sielun ihmisessä. Jumalan rakkaudesta sanotaan että se ilmenee nimenomaan sillä tavalla että Hän uhrasi poikansa. Raamattu sanoo ettei ole sen suurempaa rakkautta kuin se, että antaa henkensä ystäviensä edestä. Ja edelleen, olkoon se ihan Jumalan oma päänsärky millä tavalla Hän halusi ihmiset pelastaa. Itse Hän ihmiseksi tuli. Ei se ole meiltä pois.
Jeesuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta alkoi seurakunnan aika jota myös armotalouden ajaksi kutsutaan. Mutta se päättyy kerran. Jumalan armonosoitus päättyy. Tulee myös Jumalan tuomioiden aika. Vielä tuomioidenkin kautta ja sen aikana Jumala kutsuu, ärjyy että ettekö te näe kuinka kaikki toteutuu josta on kirjoitettu. Raamattu kertoo etukäteen että vielä paljon ihmisiä tulee uskomaan Jumalaan, kun he käsittävät että kaikki se mistä on etukäteen kerrottu, käy toteen.
Sekin on sitä, että Jumalaa ei voi fyysisin silmin nähdä (koska Hän on henki) mutta se mitä Hän on sanonut että tapahtuu, se voidaan fyysisesti nähdä tapahtuvaksi. Se mitä ihmiset tulevat fyysisin silmin näkemään on Jeesuksen paluu pilvistä Israelin Öljymäelle jolloin Öljymäki halkeaa.
Kertauksena myös:
Jumala loi ihmisille Paratiisin, jossa kaikki oli hyvää, eikä mikään paha tai väärä siellä ollut. Paratiisissa oli Jumalan luoma mahdollisuus syntiinlankeemukseen, ja Jumala tiesi sen. Paratiisissa oli myös Saatana käärmeen hahmossa. Ihminen oli viattomuuden tilassa ja Saatana sai kaikessa rauhassa vietellä ihmistä.
Minkälaisia ristiriitoja löydät kertomuksesta?