Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ultraprosessoitu ruoka ja työpaikka ruokalat?

Vierailija
24.11.2025 |

Puhutaan ruuasta. Puhutaan ultraprosessoidusta ruuasta. Valmisruuat, einekset ym ovat pahasta meille, siltä tiedolta ei ole vältytty. Ylipaino, diabetes, verisuonten taudit etc. 

Onko järkevää syödä työpaikka ruokalassa? Paljon käytetään valmista/puolivalmista kuitenkin. Lihapullat tulee valmiina, kebablastut,  kalaleikkeet etc. Tuhoanko terveyteni syömällä noissa vai onko paras syödä omia järkeviä ruokia duunissa? Aika rasvaista noissa on usein ruoka ja buffetilla kun mennään niin myös määrät voivat olla huimia. Vaikka olisi kasvissyöjä niin silti ultraprosessoituja on ruuat, eivät ne keittiöllä mitään kasvispihvejä alusta tee vaan valmiina tulevat. Ja moni kasvissyöjä on pullea (anteeksi!). Toki sekasyöjätkin, muttei kasvisruoka laihduta. 

Entä kouluruoka? Sairaalaruoka? Päiväkoti ? Onko missään luomu ravintolaa, isoissa kaupungeissa asuvat?

Näkemyksiä tai jopa tietoa? 

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on pahoja ongelmia käsitteiden ymmärtämisessä. Ihan yhtä ultraprosessoitua on ap: n itse tekämä kasvispihvi kuin teollisesti valmistettukin.

Tuskin

Esim beyond pihvi.

Ainesosat: vesi, herneproteiini* (15%), rypsiöljy, aromi, riisiproteiini, kookosöljy, kuivahiiva, säilöntäaine (kaliumlaktaatti), etikka, stabilointiaineet (metyyliselluloosa, kalsiumkloridi), perunatärkkelys, suola, omenauute, väriaine (punajuuriväri), granaattiomenamehut - iiviste, kaliumsuola.

Vertailukelpoisempi on Saarioisten kasvispihvi:

Porkkana, kananmuna, kaali, sipuli, soijaproteiinivalmiste, kasvimargariini (rypsiöljy, kovetettu rypsiöljy, aromi), juuriselleri, palsternakka, perunajauho, maissirae, perunahiutale, jodioitu suola, mausteet (mm. valkosipuli, paprika, valkopippuri), sokeri. Kasvispitoisuus 74 %.

Itse tekisin varsin samanoloisia kotonakin, soijaproteiinin jättäisin pois ja eiköhän Saarioinenkin lisää sitä ainoastaan koska terveysuskovaiaet tarkistaa aina enaimmäisenä tuotteen proteiinimäärän ja jos sitä ei ole tarpeeksi niin alkaa itku epäterveellisestä tuotteesta.

Vierailija
42/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkista vaan lisävitamiineja ja syötetäänhän lapsillekkin niitä nelle vitamiineja kun on koulussa prosessoitua ja kotonakin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on se etuoikeus, että pystyn aika hyvin välttämään ultraprosessoitua ruokaa. Vähävaraisenakin on rahaa ostaa sellaisia aineksia, että voin tehdä ateriani pääosin itse. On kuitenkin sellaisia maailmankolkkia, joissa osalla ihmisistä ei ole varaa muuhun kuin tuohon halpaan prosessoituun ruokaan. Siksi sitä ei pitäisi täysin demonisoida. 

Mitkä ne maailmankolkat mahtavat olla, jospa kerrot tarkemmin.

Vierailija
44/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on pahoja ongelmia käsitteiden ymmärtämisessä. Ihan yhtä ultraprosessoitua on ap: n itse tekämä kasvispihvi kuin teollisesti valmistettukin.

Ei olisi jos sen tekee itse kasviksista alusta pitäen. 

Usko nyt: prosessoimaton ruoka = raaka, kuorimaton porkkana, prosessoitu ruoka = raastettu porkkana, utraprosessoitu ruoka = porkkanapihvi

EI OLE. Ota itse selvää asioista. 

Vierailija
45/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on täysin turhanpäiväinen. Lounas on vaan yksi ateria päivässä, normaali ihminen syö enemmistön päivän ruuista muualla kuin työpaikka- tai kouluruokalassa.

Päiväkoti-ikäisen syö kolme ultraprosessoitua ateriaa päivässä. Ja meillä on kaksi pandemiaa ylitse muiden lasten parisssa, ylipaino ja mielenterveysongelmat.

Täytyy muistaa myös nuorten räjähdysmäisesti kasvaneet suolistosairaudet, joiden yhdeksi syyksi epäillään nimenomaan ultraprosesoitua ruokaa ja erityisesti emulgointiaineita. 

Itse veikkaisin myös makeutusaineita, joista monet eivät ole vatsaystävällisiä. Ksylitolia syötetään aivan pienille lapsille hampaiden vuoksi. Saadaanko siinä terveiden hampaiden vastapainoksi sairas vatsa.

Vierailija
46/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitus on täysin turhanpäiväinen. Lounas on vaan yksi ateria päivässä, normaali ihminen syö enemmistön päivän ruuista muualla kuin työpaikka- tai kouluruokalassa.

Niin juuri. Kotona syödään mikrotettuja eineksiä jotka ovat ultraprosessoituja. Ei ihme, että syödään kun ei osata näköjään erottaa prosessoitua ja ultraprosessoitua ruokaa.

Vierailija
47/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, kuka ei nyt ymmärrä mitä eroa on ultraprosessoidulla ja prosessoidulla? 

Ruuan prosessoimista on kun raastat porkkanan. Ultraprosessoimista on kun muotoilet raasteesta pihvin ja paistat sen. Tämä kaikki huolimatta siitä missä se pihvi valmistetaan.

Ultraprosessoiminen tarkoittaa, että tehtaassa (valmistuspaikassa)  lisätään alkuperäiseen raaka-aineeseen uusia ja keinotekoisia ainesosia. Joku vuosi sitten kohuttiin jugurteista, joita myytiin jonkin marjan tai hedelmän nimellä, mutta todellisuudessa tuotteessa oli vain 1 % kyseistä raaka-ainetta. Niissa oli keinotekoisia makuja jne. Valmispizzoissa on usein keinotekoista "juustonkaltaista" ainetta päällä, ei oikeaa juustoraastetta. Tässä vain pari esimerkkiä. Jos joku tekee kotona pizzan jauhoista, vedestä ja hiivasta ja pilkkoo täytteet ja raastaa juustoa, niin lopputulos ei ole ultraprosessoitu ruoka.

Vierailija
48/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mitä syöt, teet sitten itse tai ostat valmiina on jollain tavalla prosessoitua. Aika mahdotonta on syödä yhtään mitään joka ei olisi käsitelty jollain tavalla. Onnea vaan siihen kokeiluun, ellet sitten syö vaan puusta pudonneita hedelmiä. Niin ja vielä sen verran...syöt tai et, liikut tai et, niin kuolema korjaa joka tapauksessa.

Olen nähnyt dokumenttiohjelman, jossa kerrottiin pelkkää raakaravintoa syövistä ihmisistä. Muistini mukaan oli kyseessä ruotsalaiset, jotka olivat "hurahtaneet" tällaiseen elämäntapaan.  Siis kirjaimellisesti mitään ei keitetty eikä paistettu.

Vierailija
49/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katso Areenasta tunnin dokkari aiheesta! Oli silmiä avaava kyllä minulle. 

Kun asiantuntijat, jotka työskennelleet korkeassa asemassa elintarviketeollisuudessa sanoo, että oli pakko lopettaa kun bisnes oli niin moraalitonta ja valheellista, niin pitää miettimään.

Mua -itutti siinä eniten se vanha ukko, joka oli koko uransa vaan keskittynyt tieteellisen tarkasti muokkaamaan ruokia ja juomia houkuttelvilso ja koukuttaviksi. Ei mitään väliä millään muulla, kunhan on edullista valmistaa ja kilpailija voitetaan.

Eli työpaikkaruokalat käyttää ultrap. ruokia. 

Vierailija
50/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo joo, on tosiasiassa lähes kaikki ruoka on jollain lailla prosessoitua, mutta ei kuitenkaan ultraprosessoitua. Oleellisempaa on miettiä ruoan ravintosisältöä, esim saako ruoasta riittävästi kuitua ja terveellisiä rasvoja.

Asiaa sivuten, niin elintarkvikkeita myyvissä liikkeissä näkee joskus ruokapakkauksia, joissa ei ole lainkaan suomenkielistä tuoteselostetta.Siihen törmää harvoin, mutta silti. Olen hämmästellyt sitä. Samaa ilmiötä näkee joskus muissakin tuotteissa kuten leluissa tai käyttöesineissä.  Lelut ovat olleet myynnissä täällä Suomessa kaupassa.  

Vierailija
51/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvelen, että monet syövät vapaa-ajallaan paljon epäterveellisemmin kuin  em. ruokapaikoissa.

Vierailija
52/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on vaan hyvä että työikäisille syötetään epäterveellistä ruokaa. Kuppaavat sitten vähemmän eläkerahoja.

Vierailija
53/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teollisesti valmistettu ruoka on bioturvallista ja hygieenistä. Jos kaikki päiväkotiruoka olisi päiväkodeissa itse valmistettua, olisi ruokamyrkytykset ym kuolemaankin johtavat bakteeriepidemiat nykyistä paljon yleisempiä. Teollisissa prosesseissa on inhimillisen virheen mahdollisuudet minimoitu, keittäjillä on suurempi riski saastuttaa huolimattomuudella koko ruokaerä.

Eli kyse on siitä että mihin luottaa enemmin. Minä en koskaan ostaisi esim kakkua tarjottaviksi juhliin joltain kotileipurilta hygieniasyistä, mutta joku muu taas arvostaa kotitekoisuutta ja lisäaineettomuutta enemmän.

En muista, että Suomen kouluissa olisi ollut vakavia ja laajamittaisia ruokamyrkytyksiä. Tarkoitan niitä, joilla on kohtaloikkaita seurauksia. 

Vierailija
54/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti-ikäisen syö kolme ultraprosessoitua ateriaa päivässä. Ja meillä on kaksi pandemiaa ylitse muiden lasten parisssa, ylipaino ja mielenterveysongelmat.

Täytyy muistaa myös nuorten räjähdysmäisesti kasvaneet suolistosairaudet, joiden yhdeksi syyksi epäillään nimenomaan ultraprosesoitua ruokaa ja erityisesti emulgointiaineita. 

Se on kyllä huolstuttava asia. Nuorilla keski-ikäisillä on ollut erilainen ruokavalio kuin vanhemmalla väellä.

Vierailija
55/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerropa!

Vierailija
56/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina boikotoinut noita. En niinkään terveydellisistä syistä kuin siksi, että ruoka maistuu teolliselta bulkkiruoalta.

Vierailija
57/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuan prosessoimista on kun raastat porkkanan. Ultraprosessoimista on kun muotoilet raasteesta pihvin ja paistat sen. Tämä kaikki huolimatta siitä missä se pihvi valmistetaan.

Ultraprosessoiminen tarkoittaa, että tehtaassa (valmistuspaikassa)  lisätään alkuperäiseen raaka-aineeseen uusia ja keinotekoisia ainesosia. Joku vuosi sitten kohuttiin jugurteista, joita myytiin jonkin marjan tai hedelmän nimellä, mutta todellisuudessa tuotteessa oli vain 1 % kyseistä raaka-ainetta. Niissa oli ke

Ultraprosessoinnin tavoite on valmistuskustannusten pienentäminen ja hyllyiän pidentäminen. 

Vierailija
58/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vaan hyvä että työikäisille syötetään epäterveellistä ruokaa. Kuppaavat sitten vähemmän eläkerahoja.

Ja vapautuu työpaikkoja ja yhteiskunnan loiset joutuu töihin

Vierailija
59/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vapautuu työpaikkoja ja yhteiskunnan loiset joutuu töihin

Lisäksi vajaakuntoisia voidaan käyttää kaiken lisäksi sylkykuppina. 

Vierailija
60/71 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisiä ultraprosessoituja ruokia Nova-luokituksessa ovat muun muassa:[2]

hiilihapotetut virvoitusjuomat

makeat, rasvaiset ja suolaiset paketoidut pikkupurtavat ja välipalat

makeiset

massatuotetut leivätkeksit ja leivonnaiset

margariini ja jotkin muut levitteet

sokeroidut aamiaismurot, hedelmäjogurtit ja energiajuomat

esivalmistetut liha-, juusto-, pasta- ja pizzaruoat