Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ultraprosessoitu ruoka ja työpaikka ruokalat?

Vierailija
24.11.2025 |

Puhutaan ruuasta. Puhutaan ultraprosessoidusta ruuasta. Valmisruuat, einekset ym ovat pahasta meille, siltä tiedolta ei ole vältytty. Ylipaino, diabetes, verisuonten taudit etc. 

Onko järkevää syödä työpaikka ruokalassa? Paljon käytetään valmista/puolivalmista kuitenkin. Lihapullat tulee valmiina, kebablastut,  kalaleikkeet etc. Tuhoanko terveyteni syömällä noissa vai onko paras syödä omia järkeviä ruokia duunissa? Aika rasvaista noissa on usein ruoka ja buffetilla kun mennään niin myös määrät voivat olla huimia. Vaikka olisi kasvissyöjä niin silti ultraprosessoituja on ruuat, eivät ne keittiöllä mitään kasvispihvejä alusta tee vaan valmiina tulevat. Ja moni kasvissyöjä on pullea (anteeksi!). Toki sekasyöjätkin, muttei kasvisruoka laihduta. 

Entä kouluruoka? Sairaalaruoka? Päiväkoti ? Onko missään luomu ravintolaa, isoissa kaupungeissa asuvat?

Näkemyksiä tai jopa tietoa? 

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä prosessoidaan kun se leivotaan ja paistetaan. Peruna prosessoidaan kun se keitetään. Syötkö kotona kaiken raakana?

Vierailija
2/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mahdotonta elää niin, ettei söisi ultraprosessoituja ruokia ellei omista koko elämäänsä papujen keittämiselle ja vihannesten kuorimiselle ja pilkkomiselle.

Toisaalta niissä alkukantaisissa yhteisöissä jossain Afrikan savanneilla,tai Amazonin viidakoissa, joissa ei syödä ultraprosessoituja ruokia, elinikä on huomattavasti alhaisempi kuin länsimaissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on pahoja ongelmia käsitteiden ymmärtämisessä. Ihan yhtä ultraprosessoitua on ap: n itse tekämä kasvispihvi kuin teollisesti valmistettukin.

Vierailija
4/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on pahoja ongelmia käsitteiden ymmärtämisessä. Ihan yhtä ultraprosessoitua on ap: n itse tekämä kasvispihvi kuin teollisesti valmistettukin.

Heh, kuka ei nyt ymmärrä mitä eroa on ultraprosessoidulla ja prosessoidulla? 

Vierailija
5/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuan prosessoimista on kun raastat porkkanan. Ultraprosessoimista on kun muotoilet raasteesta pihvin ja paistat sen. Tämä kaikki huolimatta siitä missä se pihvi valmistetaan.

Vierailija
6/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika mahdotonta elää niin, ettei söisi ultraprosessoituja ruokia ellei omista koko elämäänsä papujen keittämiselle ja vihannesten kuorimiselle ja pilkkomiselle.

Toisaalta niissä alkukantaisissa yhteisöissä jossain Afrikan savanneilla,tai Amazonin viidakoissa, joissa ei syödä ultraprosessoituja ruokia, elinikä on huomattavasti alhaisempi kuin länsimaissa.

Ap vastaa: no niinhän se taitaa olla. Käytännössä täysin mahdotonta. Mitään ei voisi syödä ns ulkona tai kaverilla kyläillessä. Sillä juuri ajattelinkin että miten on? Mutta silti tuosta kohistaan aika paljon? 

Vierailija
7/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antanet esimerkkejä, miten tuolla ultra-etuliitteellä nimetyt poikkeavat muista elintarvikkeista?

Vierailija
8/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi jos sen tekee itse kasviksista alusta pitäen. 

Vierailija
9/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpaikkaruokalat

Vierailija
10/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on se etuoikeus, että pystyn aika hyvin välttämään ultraprosessoitua ruokaa. Vähävaraisenakin on rahaa ostaa sellaisia aineksia, että voin tehdä ateriani pääosin itse. On kuitenkin sellaisia maailmankolkkia, joissa osalla ihmisistä ei ole varaa muuhun kuin tuohon halpaan prosessoituun ruokaan. Siksi sitä ei pitäisi täysin demonisoida. 

Vierailija
11/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruuan prosessoimista on kun raastat porkkanan. Ultraprosessoimista on kun muotoilet raasteesta pihvin ja paistat sen. Tämä kaikki huolimatta siitä missä se pihvi valmistetaan.

Mitä ovat ultraprosessoitu ruoka?

Elintarviketurvallisuusvirasto määrittelee ultraprosessoidun ruoan niin, että se on pitkälle käsiteltyä ja sisältää usein runsaasti suolaa, rasvaa ja sokeria, kun taas ravintokuituja niukasti. Ultraprosessoidun ruoan valmistuksessa on mukana myös sellaisia lisäaineita, joita ei tyypillisesti käytetä kotiruoassa.

Vierailija
12/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko nyt: prosessoimaton ruoka = raaka, kuorimaton porkkana, prosessoitu ruoka = raastettu porkkana, utraprosessoitu ruoka = porkkanapihvi

Vierailija
13/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

työpaikkaruokalat

Tällä palstalla tuottaa ongelmia käsite työpaikka

Vierailija
14/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä jaksa. Ultraprosessoitu ruoka tarkoittaa te-ol-li-ses-ti pit-käl-le ja-los-tet-tu-ja e-lin-tar-vik-kei-ta. Prosessoidulla ruoalla on huono maine, sillä yhdistämme sen ajatuksissamme usein jättisuuriin tuotantolaitoksiin, pitkään listaan lisäaineita ja heikkoon ravitsemukselliseen laatuun. Mielikuva johtaa harhaan, sillä tosiasiassa lähes kaikki syömämme ruoka on jollakin tapaa prosessoitua, mutta ei teollisesti pitkälle jalostettua. 

Vierailija
15/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipä prosessoidaan kun se leivotaan ja paistetaan. Peruna prosessoidaan kun se keitetään. Syötkö kotona kaiken raakana?

Luepa aloitus uudelleen. Siinä kyseltiin ultraprosessoiduista elintarvikkeista, ei prosessoiduista. Oletko sinä niin tyhmä, ettet edes ymmärrä noiden termien eroa? 

Vierailija
16/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso Areenasta tunnin dokkari aiheesta! Oli silmiä avaava kyllä minulle. 

Kun asiantuntijat, jotka työskennelleet korkeassa asemassa elintarviketeollisuudessa sanoo, että oli pakko lopettaa kun bisnes oli niin moraalitonta ja valheellista, niin pitää miettimään.

Mua -itutti siinä eniten se vanha ukko, joka oli koko uransa vaan keskittynyt tieteellisen tarkasti muokkaamaan ruokia ja juomia houkuttelvilso ja koukuttaviksi. Ei mitään väliä millään muulla, kunhan on edullista valmistaa ja kilpailija voitetaan.

Vierailija
17/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko nyt: prosessoimaton ruoka = raaka, kuorimaton porkkana, prosessoitu ruoka = raastettu porkkana, utraprosessoitu ruoka = porkkanapihvi

Kotona tehty porkkanapihvi on vain prosessoitu. Elintarviketehtaassa tehty porkkanapihvi on ultraprosessoitu, jos ja kun aineksiin on laitettu sellaisia lisäaineita, joita kotioloissa ei käytetä. 

Vierailija
18/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Areena: Valmisruuan vaarat

Vierailija
19/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepa aloitus uudelleen. Siinä kyseltiin ultraprosessoiduista elintarvikkeista, ei prosessoiduista. Oletko sinä niin tyhmä, ettet edes ymmärrä noiden termien eroa? 

Viipaloitu leipä on ultraprosessoitua ruokaa.

-ohis

Vierailija
20/28 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki mitä syöt, teet sitten itse tai ostat valmiina on jollain tavalla prosessoitua. Aika mahdotonta on syödä yhtään mitään joka ei olisi käsitelty jollain tavalla. Onnea vaan siihen kokeiluun, ellet sitten syö vaan puusta pudonneita hedelmiä. Niin ja vielä sen verran...syöt tai et, liikut tai et, niin kuolema korjaa joka tapauksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi