Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vasemmistoliitto ajaa 15 euron minimipalkkaa

Vierailija
23.11.2025 |

"Vasemmistoliitto haluaa Suomeen 15 euron minimituntipalkan. Vaatimus sisältyy puoluekokouksessa hyväksyttyyn tavoiteohjelmaan seuraavaksi kolmeksi vuodeksi.

Suomessa ei nykyisin ole säädetty minimipalkoista, vaan palkat sovitaan työehtosopimuksissa. Puheenjohtaja Minja Koskelan mukaan minimipalkka täydentäisi työehtosopimusjärjestelmää ja varmistaisi, että työntekijöille maksetaan oikeudenmukainen korvaus työstä.

Se on reilun työmarkkinapolitiikan keskeisimpiä kysymyksiä, Koskela sanoi tiedotteessa.

Työntekijöiden asemaa tulisi vasemmistoliiton mukaan vahvistaa myös maksamalla työstä uusi olosuhdelisä aina, jos työtä teetetään määrä- tai osa-aikaisena. Pitkäaikaistyöttömille pitäisi ohjelman mukaan saada työtakuu, jossa julkinen sektori turvaisi palkkatuettua työtä kaikille yli 12 kuukautta työttömänä olleille."

https://yle.fi/a/74-20195702

Onko vasemmisto kysynyt työantajilta ja asiakkailta, eli niiltä palkanmaksajilta mielipidettä?

Kommentit (237)

Vierailija
121/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sekään riitä. Mää osittainen työtön saan harvoista työtunneistani 5.50 euroa tunnilta koska siitä napataan 50 % veroa koska se hallituksen mukaan "työllistää". Mää oon varmaan ainoo kun tekee töitä tuolllaisella kitupalkalla mutta kun on vaan kovasti työhaluja.

Mikä tutkinto sulla on?

Ammattikorkea-, yliopisto- sekä kaksi ammatillista koulutusta, mutta ei oikeaa sukutaustaa. Siitähän se työllistyminen jää kiinni.

- eri

mikä suku tausta sulla sitten on. ootko romani

En ole syntynyt Kempin, Koneen, Fazerin yms. perheyrityssukuun enkä edes Stubbin perheeseen. Turha silloin mitään yrittää, kun joku nepovauva pääsee jonon ohi firman johtopaikoille.

Vierailija
122/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Palkan tulee olla suhteessa vastuuseen ja työn vaativuuteen."

Se onkin kovin raskasta vaivautua kerran viikossa pomon tuolilleen ja lukea sanomalehdet ja hörppiä haaleaa kahvia ennen kotiinlähtöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina sanonu että työnteko on orjuutta ja työnteko ei kannata.

Nyt vassarit yrittää kääntää asiat kannattavaksi. Aika yllättävää.

Vierailija
124/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoi noita miljoonatuloja tienaavia niin yleisesti veroa oli maksettu noin 30prossaa  niin eipä tuo nyt ole lähelläkään puolta.

Nuo miljoonia tienaavat ovat ÄÄRIMMÄISIN poikkeus

Valtaosa "pomoista" tienaa 4500-8000 euroa kuussa, jotku tiiimiesimiehet vieläkin vähemmän. 5 numeroisiin kuukausipalkkoihin ei kovin moni pomokaan pääse. 

Palkasta veroprosentin lisäksi menee ne veroluonteiset maksut ja juuri nämä maksut nostavat sen vähennyksen palkasta yli 50%. Minulla 52,15 % menee veroihin ja veroluonteisiin maksuihin. 

Vierailija
125/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tarkoittaa sitä että pitää alkaa miettiä töihin lähtöä, jos tuo toteutuu. 

Kauheeta kun en valmistautunut tuollaiseen ajatukseen ollenkaan. Ajattelin että tämä lakko kestää yhden tai kaksi sukupolvea.

Vierailija
126/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama minimipalkkio pitäisi saada omaishoitajanakin. Tänäänkin mennyt noin 8 h hoitotoimiin, mutta tämä on ympärivuorokautista varuillaanoloa. 

Vierailija
127/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoi noita miljoonatuloja tienaavia niin yleisesti veroa oli maksettu noin 30prossaa  niin eipä tuo nyt ole lähelläkään puolta.

Valtaosa "pomoista" tienaa 4500-8000 euroa kuussa, jotku tiiimiesimiehet vieläkin vähemmän. 5 numeroisiin kuukausipalkkoihin ei kovin moni pomokaan pääse. 

Palkasta veroprosentin lisäksi menee ne veroluonteiset maksut ja juuri nämä maksut nostavat sen vähennyksen palkasta yli 50%. Minulla 52,15 % menee veroihin ja veroluonteisiin maksuihin. 

Tuo on täyttä paskapuhetta 5000e kk jää käteen noin 3600e tuosta ei saa puolta tekemälläkään ja se kirkkoon kuuluminen on oma valinta jota voi joutua maksamaan jopa 2prossaa riippuen seurakunnasta.

Vierailija
128/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on täyttä paskapuhetta 5000e kk jää käteen noin 3600e tuosta ei saa puolta tekemälläkään ja se kirkkoon kuuluminen on oma valinta jota voi joutua maksamaan jopa 2prossaa riippuen seurakunnasta.

missä puhuin että MINUN palkkani olisi 5000 e kk. En myöskään kuulu mihinkään uskonnolliseen yhteisöön.  Nettona olen tänä vuonna tienannut 75 000. 

Vierailija
129/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sekään riitä. Mää osittainen työtön saan harvoista työtunneistani 5.50 euroa tunnilta koska siitä napataan 50 % veroa koska se hallituksen mukaan "työllistää". Mää oon varmaan ainoo kun tekee töitä tuolllaisella kitupalkalla mutta kun on vaan kovasti työhaluja.

Sinä saat tuet lisäksi joten turhaan kitiset.

Vierailija
130/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työ ei ole sen arvoista, niin kuka maksaa loput? Jos työntekijä ei saa työllään ansaittua 15eu + sivukulut, niin kuka maksaa loput? Koskelako?

Joku perustulo tarvittaisi matalapalkka-alan ihmisille taustalle, koska ei kukaan noita hommia muuten tee jos ei ole kannustetta.

Tai vastaavasti voisi antaa lailliset oikeudet tehdä niitä roskahommia aineiden vaikutuksen alaisena, jos siitä saa jotain sisältöä enemmän niihin hommiin.

Kaikki jää toistaiseksi työttömäksi mieluummin kuin tekee kannattamattomia töitä. Niissä hommissa on muutakin parannettavaa kuin pelkästään se palkka.

Koko ajan näitä töitä tehdään vaikka laiskojen mielestä ei kannata .Mieluummin makoillaan ja vaaditaan rahaa muiden taskusta.

Vierailija
131/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama minimipalkkio pitäisi saada omaishoitajanakin. Tänäänkin mennyt noin 8 h hoitotoimiin, mutta tämä on ympärivuorokautista varuillaanoloa. 

Saanko kysyä, että miksi suostut tekemään ympärivuorokautista työtä aivan mitättömän pienellä palkalla? Jos olisit henkilökohtainen avustaja ja viettäisit kaiken hereilläoloaikasi avustettavan luona (8h hoitotoimia ja 8h valvontaa) niin tienaisit n. 210e per päivä ja vuorolisineen melkein 5000e/kk. Mutta sinä teet tuon työmäärän alle tonnilla kuussa etkä saa edes vuorolisiä.

Miksi?

Vierailija
132/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Palkan tulee olla suhteessa vastuuseen ja työn vaativuuteen."

Se onkin kovin raskasta vaivautua kerran viikossa pomon tuolilleen ja lukea sanomalehdet ja hörppiä haaleaa kahvia ennen kotiinlähtöä.

Sinun johtamasi yritys epäilemättä menisikin konkurssiin jo ennen ensimmäistä tilinpäätöstä.

Vierailija
133/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ehkä aivan metsässä ole Pääkaupunkiseudulla, mutta muualla tuohon hintaan pitäisi jo vähän jotain osata. 

Sanosin 11-13€ minimi ja 2€ tunnilta stadilisää.

Vierailija
134/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko koskaan miettineet tai ottaneet selvää, kuin paljon työantaja joutuu maksamaan muita kuluja palkan lisäksi. Tiedän yhden esimerkin kun oli puhetta työstä jossa palkka olis n 1800e. Työnantajan  kokonaiskustannukset olisi 30 000 e/ vuosi. 

Kyllä olen, mutta toimivan yrityksen täytyy pystyä maksamaan ne sivukulut.

Kysyn vastaavasti, että entä jos saan uuden liikeidean, johon tarvitsen työntekijöitä. Työntekijöille on varaa maksaa 4e euroa tunnissa, jotta saisin itselleni mukavan elintason yritykselläni, mutta hei, tarjoan töitä! Onko yritykseni elinkelpoinen? Vai mihin vedetään raja, että miten matalaa palkkaa ok maksaa?

Vierailija
135/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika itsekästä paremmin tienaavilta valittaa, että jos se tarjoilija, kokki tai siivoja saa 15e/h niin ei ole varaa syödä ulkona niin usein tai saada muuta palvelua 

Maksakoot kunnolla jos haluavat palvelua, ja jos kysyntä loppuu niin sitten tehkööt itse. Jos olisin itse työtön, niin mielummin olisin tekemättä mitään kuin siivoaisin muiden jarrujälkiä kympillä tunti. Ja jos työpaikat katoaa ja talous siihen kaatuu, että kaikilla on elämiseen riittävä palkka, niin kaatukoon moinen ksetus ja vaihdetaan järjestelmää sellaiseen joka on reilumpi.

Esim hoitajille enemmän palkkaa kuin veronkiertojuristeille ja roskakuskeille enemmän kuin geelitukkakeinottelijoille. 

Vierailija
136/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi käydä niin ikävästi, että se yksi duunari joutuu painamaan kahden tai kolmen työt sen rahan eteen... vai eikö se jo vähän ole tuohon kallellaan jo nyt?

Vierailija
137/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jenkeissä hampurilaisenpaistajankin minimipalkka on 18 dollaria tunnissa. Jos kapitalismi toimii jenkeissä, miksi ei Suomessa?

Siksi kun suomi on saastaisia demarikommarikyrpiä täynnä oleva kommariutopia.

Tuo 18 euron minimipalkka jenkeissä ei ole totta.

Voit katsoa minipalkan netistä. Taisi olla alimmillaan jossain osavaltiossa jotain päälle 4 dollaria, kun viimeksi tarkastin!

Vierailija
138/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen enemmänkin sitä mieltä, että työtä tekemällä pitää pystyä elämään kohtuullista elämää. On hullua, jos kokoaikaisessa palkkatyössä oleva ihminen tarvitsee yhteiskunnan tukia. Kyllä palkan pitäisi olla edes riittävällä tasolla. Ja myös pienituloisilla pitää olla mahdollisuus ostaa asunto vaikkapa Helsingistä. Oletuksena että työskentelee. Matalapalkka-alojen työntekijöitä todellakin tarvitaan. Ehkä vaikkapa siivoojien pitäisi joskus mennä kaikkien lakkoon. Uskon että suht nopeasti palkkataso nousisi kohtuulliseksi. 

Vierailija
139/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työ ei ole sen arvoista, niin kuka maksaa loput? Jos työntekijä ei saa työllään ansaittua 15eu + sivukulut, niin kuka maksaa loput? Koskelako?

Joku perustulo tarvittaisi matalapalkka-alan ihmisille taustalle, koska ei kukaan noita hommia muuten tee jos ei ole kannustetta.

Tai vastaavasti voisi antaa lailliset oikeudet tehdä niitä roskahommia aineiden vaikutuksen alaisena, jos siitä saa jotain sisältöä enemmän niihin hommiin.

Kaikki jää toistaiseksi työttömäksi mieluummin kuin tekee kannattamattomia töitä. Niissä hommissa on muutakin parannettavaa kuin pelkästään se palkka.

Koko ajan näitä töitä tehdään vaikka laiskojen mielestä ei kannata .Mieluummin makoillaan ja vaaditaan rahaa muiden taskusta.

Omien isovanhempien ja vanhempien maksamia veroilla vain elellään. Ei muiden rahoja vaan minun rahoja. 

Vierailija
140/237 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*siis dollarin, ei euron.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän