Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä rahan säästämistä

Vierailija
23.11.2025 |

Okei, ymmärrän että säästää pahan päivän varalla vaikka 500e tai 1000e jos tulee hätätilanne. Mutta en ymmärrä että pitäisi säästää tuhansia ja tuhansia. Minkä takia? rahlla nyt muutenkaan ole väliä ja se menee ja tulee.

Mitä olen huomannut ihimnsessä ketkä säästää niin hermot niillä menee ja niistä tulee ihme tiukkapipoja ja piheja. Eivät muka voi ostaa kahvipakettia vaikka tilillä makaisi tuhansien säästöjä. 

Kommentit (95)

Vierailija
61/95 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinäpähän alapeukutatte. Osa teistä säästäjistä kohtaa karun lopun

Jep, me kuollaan kaikki. Minä haluan kuolla varakkaana.

Vierailija
62/95 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä koskaan ajatellut säästää rahaa. Oli vaan hyvä palkka ja säästöön jäi väkisin.  Tuli myös saatua hyviä myyntivoittoja sattumalta. Nyt olen riittävän varakas loppuelämäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/95 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee karu loppu (mitä sitten tarkoittaakaan) niin miten se on karumpi, jos on säästöjä verrattuna siihen, että ei olisi?

Vierailija
64/95 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säästöt mahdollistavat jäämisen pois työelämästä ennen varsinaista eläkeikää.

Tämä on se mitä minä en ymmärrä. Kituutetaan jotta voidaan ehkä tulevaisuudessa päästä eläkkeelle aiemmin. Eletään sitten kun elämää.

Onko sitä enää siinä vaiheessa terve tai kykeneväinen nauttimaan rahoista. 

Ei kannata kituuttaa, mutta säästää voi myös kituuttamatta. Säästöt tuovat turvaa ja huolettomuutta, kun ei ole heti pulassa jos työt loppuu. Niitä ei siis tietenkään säästetä vain vuosikymmenten päähän, vaan myös turvaksi nykyhetkeen. 

Jos et tätä ymmärrä, et ymmärrä varmaan paljon muutakaan. 

Miksi sitten komment

Koska kukaan  muu kuin sinä ei ole olkiukkoillut kituuttamisen puolesta. Sinä olet se joka keksi "kituuttamisen", muut puhuvat ihan normaalista säästämisestä. 

Niin, minä puhun heistä jotka kituuttavat koko elämänsä jotta on rahaa käytettäväksi sitten joskus. Näitä minä en ymmärrä.

Vierailija
65/95 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni useista sukulaisista on se, että ne jotka eläköityvät persaukisena ovat kaikkein katkerimpia niitä kohtaan (esim. omat vanhempani), jotka ovat säästäneet. Semmoista kommenttia olen kuullut heiltä, että oksat pois. Joidenkin kanssa välitkin ovat katkenneet pysyvästi, ihan vain siksi ettei heidän luokseen ole "porvareilla" asiaa. 

Vierailija
66/95 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee karu loppu (mitä sitten tarkoittaakaan) niin miten se on karumpi, jos on säästöjä verrattuna siihen, että ei olisi?

Käärinliinoissa ei ole taskuja. Paras tilanne olisi kun kuollessa ei olisi omaisuutta. Mieluummin paljon velkaa.

Vierailija
67/95 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla ap oli varakkaat vanhemmat ilmeisesti. Et tiedä millaista se on kun rahat ei  riitä mihinkään. Kun rahaa ei vaan ole. Säästäväiset on usein tulleet köyhistä oloista. Siksi et voi ymmärtää. Yhteiskunta ei ennen kustantanut elämää kuten nyt. Kun ei ollut niin ei ollut. 

Vierailija
68/95 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käärinliinoissa ei ole taskuja. Paras tilanne olisi kun kuollessa ei olisi omaisuutta. Mieluummin paljon velkaa.

Toki voit ajatella noin. Minä en ole senttiäkään perintöjä saanut enkä tule saamaan ja siksi haluan jättää jotain omille lapsilleni. 

Vierailija
69/95 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki voit ajatella noin. Minä en ole senttiäkään perintöjä saanut enkä tule saamaan ja siksi haluan jättää jotain omille lapsilleni. 

Toivotttavasti kuitenkin pidät omasta hyvinvoinnistasi huolta etkä syö vanhoja ruokia miljoonaomaisuuden maatessa pankissa. 

Mitä lapsesi rahoilla tekevät? Kuluttavatko he ne sellaiseen mistä sinä luovuit?

Vierailija
70/95 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni on pihi ja kai säästänyt ikänsä. Mutta nyt päälle 65v sanoi mulle " mihinkä ne kaikki rahat käyttää" 

No, toivottavasti jakaa kanssasi, jos on liikaa itselle.

Jos mulla olisi tarpeeksi paljon, sijoittaisin pariin kiinteistöön parissa turvallisessa ulkomaassa.

Vierailija
71/95 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivotttavasti kuitenkin pidät omasta hyvinvoinnistasi huolta etkä syö vanhoja ruokia miljoonaomaisuuden maatessa pankissa. 

Mitä lapsesi rahoilla tekevät? Kulutta

Olen nelikymppinen. Elämässä voi tapahtua vielä ihan mitä vaan. Omat tuloni ovat tuplaantuneet muutamassa vuodessa, joten säästöön jää "väkiselläkin" En ymmärrä miksi pitäisi tuhlata ja shoppailla vaan tuhlaamisen ilosta. Tällä hetkellä säästän omiin menoihin, mutta toivon, että joku päivä voin jättää lapsilleni jotain. En miljoonaomaisuutta, mutta jotain. Kuten sanoin, en ole itse saanut senttiäkään perintöjä enkä muitakaan taloudellisia avustuksia. Toivoisin, että voisin itse tukea omia lapsia ja mahdollisia lapsenlapsia jotenkin. Sitä vartenhan on henkivakuutuskin, että läheisillä olisi myöhemmin helpompaa. 

Vierailija
72/95 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on se mitä minä en ymmärrä. Kituutetaan jotta voidaan ehkä tulevaisuudessa päästä eläkkeelle aiemmin. Eletään sitten kun elämää.

Ei tarvitse kituuttaa kunhan ei pistä menemään kaikkea mitä tulee. On mukavan rennot viimeiset työvuodet ennen eläkettä, kun on tarpeeksi säästöjä. Ei väliä vaikka tulisi potkut töistä, tietää pärjäävänsä eläkkeelle saakka. 

Vierailija
73/95 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäni on pihi ja kai säästänyt ikänsä. Mutta nyt päälle 65v sanoi mulle " mihinkä ne kaikki rahat käyttää" 

Jos mulla olisi tarpeeksi paljon, sijoittaisin pariin kiinteistöön parissa turvallisessa ulkomaassa.

Miksi? Mikset käyttäisi rahaa itseesi ja nauttisi rahoista siten? 65v on jo sen ikäinen, että voi nauttia rahoista eikä vain pihistellä.

Vierailija
74/95 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:llä on hassu ajatusmaailma. Mun eräs tuttu ajattelee samoin, että säästämisessä ei ole järkeä ja säästäväiset ihmiset ovat pihejä. Hän suorastaan halveksii.

Olen matalapalkkainen (bruttotulot 2000€/kk) yksineläjä. Koen säästämisen tärkeänä ja turvallisuuden tunnetta tuovana asiana. Säästöt myös mahdollistavat isompien ostosten hankkimisen. Esimerkiksi tarvitsin kaksiteholasit, jotka on tiedetysti kalliita monta sataa euroa maksava pakollinen panostus. Pystyin hankkimaan ne tuosta vaan eikä tarvinnut miettiä millaisiin kehyksiin on varaa. Myös muutama vuosi sitten jouduin hankkimaan uuden sängyn selkäkipuja helpottaakseni, niin pystyin säästöjeni ansiosta ostamaan kunnollisen sängyn ilman osamaksuja. 

Vierailija
75/95 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata kituuttaa, mutta säästää voi myös kituuttamatta. Säästöt tuovat turvaa ja huolettomuutta, kun ei ole heti pulassa jos työt loppuu. Niitä ei siis tietenkään säästetä vain vuosikymmenten päähän, vaan myös turvaksi nykyhetkeen. 

Jos et tätä ymmärrä, et ymmärrä varmaan paljon muutakaan.

"Niin, minä puhun heistä jotka kituuttavat koko elämänsä jotta on rahaa käytettäväksi sitten joskus. Näitä minä en ymmärrä."

Tunnetko sellaisia oikeasti, itse en ole koskaan varmaan tavannutkaan yhtäkään?

Veikkaan kuitenkin että olet niitä jotka kutsuvat ihan normaalia säästämistä kituuttamiseksi. Jos ei tuhlaa kaikkea heti = kituuttaa. 

Vierailija
76/95 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan säästämistä pitää verrata vessapaperin hamstraamiseen. Se tuo turvaa tulevaisuuden katastrofeja varten.

Vierailija
77/95 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kokemukseni useista sukulaisista on se, että ne jotka eläköityvät persaukisena ovat kaikkein katkerimpia niitä kohtaan (esim. omat vanhempani), jotka ovat säästäneet. Semmoista kommenttia olen kuullut heiltä, että oksat pois. Joidenkin kanssa välitkin ovat katkenneet pysyvästi, ihan vain siksi ettei heidän luokseen ole "porvareilla" asiaa. 

Nää on näitä, jotka siinä tuhlatessaan kokevat ylemmyyttä noloihin kituuttajiin nähden, ja siis heille kituuttaja on se, joka ei heti matkustele ja osta elektroniikkaa, jos vaan jostain saa yhtään rahaa.  He kokevat hirveän epäreiluna sen hetken, kun tajuavat kituuttajan olevan pysyvästi varakkaampi kuin he itse. Kituuttajanhan piti olla se köyhempi, joka ei ikinä saa mitään kivaa. Miten sillä nyt on kaikki paremmin?

Vierailija
78/95 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Mikset käyttäisi rahaa itseesi ja nauttisi rahoista siten? 65v on jo sen ikäinen, että voi nauttia rahoista eikä vain pihistellä.

No, on jo sen verran, ettei tarvitse pihistellä. Muttei niin paljon, että pystyisi mainitsemiini kiinteistöhankintoihin.

Esim. on ollut muutamia terveyshuolia ja niiden kanssa olen voinut turvautua yksityisiin palveluihin, koska julkiselle ei pääse, ellei tule verta kuin suden kurkusta - tämä testattu.

Ikää on yli 70 ja pieni eläke juoksee, mutta onneksi tuli aloitettua sijoittaminen sen verran ajoissa, että pystyy tosiaankin nauttimaan elämästä ilman taloushuolia. Tosin elämäntapani on aina ollut hillitty.

Vierailija
79/95 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmilla on ihan max 20 t tilillä, asunnon arvo sama.

Jos minulle tapahtuu jotain, ei minulla ole ketään, joka auttaa. 

Heti, kun ostin nykyisen asuntoni, aloin heti maksamaan jotain extraa, lyhennyksiä. 

Tällä hetkellä mulla on 120 tuotetta myynnissä vintedissä. 

Vähän kerralla

Vierailija
80/95 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tavoittelen sellaisia säästöjä, että voin jäädä huoletta eläkkeelle muutamaa vuotta ennusteikää aiemmin. Tällä hetkellä säästössä 25000 ja olen 38-v. Tiedän, että kuolo voi korjata milloin tahansa aiemminkin, mutta jääpähän rahat sitten puolison ja lasten turvaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä