En ymmärrä rahan säästämistä
Okei, ymmärrän että säästää pahan päivän varalla vaikka 500e tai 1000e jos tulee hätätilanne. Mutta en ymmärrä että pitäisi säästää tuhansia ja tuhansia. Minkä takia? rahlla nyt muutenkaan ole väliä ja se menee ja tulee.
Mitä olen huomannut ihimnsessä ketkä säästää niin hermot niillä menee ja niistä tulee ihme tiukkapipoja ja piheja. Eivät muka voi ostaa kahvipakettia vaikka tilillä makaisi tuhansien säästöjä.
Kommentit (50)
Jos ei ole tarvetta ostaa mitään. Kuten minulla. Pärjään vähällä-
Kuka tahansa saattaa joutua pitkälle sairaslomalle. Sairaspäiväraha ei vastaa lähellekään ansiosidonnaista, ja sairaspäivärahaa ei saa loputtomaksi. Ihan oleellisen tärkeää on säästöt näissä tapauksissa, sillä kulujen pienentäminen ei tapahdu kuukaudessa (esim. omistusasunnon myynti).
no eihän sitä kannata tonneja säästää. Sijoittaa ne pitää. Näin saa rahaa muualtakin kuin palkkatyöstä ja jos on hyvä sijoittamisessa niin saa muutamassa vuodessa sen verran tuloja että ei selviytymisen vuoksi enää töissä käydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tulee yllättävä pakollinen meno, vaikka jääkaappi hajoaa tai muuta vastaavaa, eikä tilillä ole yhtään säästöjä? Hullua ostaa tällaisia velaksi! Tai jos palkkatulo loppuu kuin seinään (irtisanominen, lomautus jne)? Pakkohan sitä rahaa on olla jemmassa hätätilanteita varten.
Jos jääkappi hajoaa, vuokraisäntä hommaa uuden...
Just, ja Kelan asiakkuus sulla varmaan? No silloin ymmärtää että tonni on iso raha.
Monella on tuo asenne. Rahaa pitää käyttää aina kun sitä on ja sitten valitetaan että rahat on aina loppu.
Säästöt mahdollistavat jäämisen pois työelämästä ennen varsinaista eläkeikää.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Tuhannella eurolla pääset nippanappa varsin simppeleihin tutkimuksiin esimerkiksi Mehiläisessä. Pari vuotta sitten mulla meni päälle tonni pelkkiin verikokeisiin. Mutta noin muuten niin mä olen todella iloinen siitä, että olen säästänyt ja sijoittanut. Pystyin hyppäämään oravanpyörästä pois jo ennen alinta eläkeikää. Kohta 3 kuukautta olen ollut oloneuvoksena, eläkeikään vielä 8 kuukautta.
Äidillä on hirveät lonkkakivut, ei pysty matkustamaan Helsiinkiin ja Lahdessa jonotusaika leikkaukseen on noin puoli vuotta. Onneksi on säästöjä 12000 euroa että pääsee Mehiläiseen leikkaukseen. Siinä meni perintö mutta hyvään tarkotukseen meni;)
Siksi, että kun ne ensimmäiset realistiset toiveet on jo toteuttanut, tajuaa, että tonnilla et saa mitään mikä tekisi edes vähäksi aikaa onnelliseksi pl. välttämättömät kodinhankinnat, jotka nekin on siis jo tehty. Ei, pitäis olla 2 miljoonaa ennen kuin palvelusväen ja työstä poisjäännin kautta elämä radikaalisti muuttuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tulee yllättävä pakollinen meno, vaikka jääkaappi hajoaa tai muuta vastaavaa, eikä tilillä ole yhtään säästöjä? Hullua ostaa tällaisia velaksi! Tai jos palkkatulo loppuu kuin seinään (irtisanominen, lomautus jne)? Pakkohan sitä rahaa on olla jemmassa hätätilanteita varten.
Eipä ihmekään jos säästäminen ei kiinnosta niin asut vuokralla ja kodinkoneetkin on jotain kaikkein halvimpia karvalakkimalleja. Onneksi omistusasunnossa omien säästöjen avulla voi ostaa laatua ja juuri sellaista kuin haluaa.
Mun mies ei myöskään ymmärrä lainkaan. Maksoi ensin asuntolainaa. Sitten autolainaa. Nyt remonttilainaa. Ja suunnittelee jo, että kun remonttilaina on maksettu, voitaisiin vaihtaa auto uuteen, kun sitten voi taas ottaa uuden lainan?
Minä taas säästän, koska se tuntuu ihan päivänselvältä. Tuo turvaa, kun on säsätöjä. Kun tarvittiin yhtäkkiä uusi pesukone, mies olisi ostanut sen luottokortilla. Minä maksoin sen säästöistä. Kun lapsi tarvitsi nopeasti apua vuokravakuuteen (muutti toiselle paikkakunnalle työn vuoksi lyhyellä varoitusajalla), mies olisi nostanut senkin visalta. Mutta minä siirsin rahat lapselle samantien.
Juuri tuossa sanoin miehelle, että eikö hänenkin kannattaisi alkaa säästää? Oli ihmeissään, että miten sitä sitten säästetään? Ja miksi? Ei alkanut.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se mitä minä en ymmärrä. Kituutetaan jotta voidaan ehkä tulevaisuudessa päästä eläkkeelle aiemmin. Eletään sitten kun elämää.
Onko sitä enää siinä vaiheessa terve tai kykeneväinen nauttimaan rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ei myöskään ymmärrä lainkaan. Maksoi ensin asuntolainaa. Sitten autolainaa. Nyt remonttilainaa. Ja suunnittelee jo, että kun remonttilaina on maksettu, voitaisiin vaihtaa auto uuteen, kun sitten voi taas ottaa uuden lainan?
Minä taas säästän, koska se tuntuu ihan päivänselvältä. Tuo turvaa, kun on säsätöjä. Kun tarvittiin yhtäkkiä uusi pesukone, mies olisi ostanut sen luottokortilla. Minä maksoin sen säästöistä. Kun lapsi tarvitsi nopeasti apua vuokravakuuteen (muutti toiselle paikkakunnalle työn vuoksi lyhyellä varoitusajalla), mies olisi nostanut senkin visalta. Mutta minä siirsin rahat lapselle samantien.
Juuri tuossa sanoin miehelle, että eikö hänenkin kannattaisi alkaa säästää? Oli ihmeissään, että miten sitä sitten säästetään? Ja miksi? Ei alkanut.
Mielellään vaan makselee vähän kovempaa hintaa kaikesta ja korkoa lainoista pankille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se mitä minä en ymmärrä. Kituutetaan jotta voidaan ehkä tulevaisuudessa päästä eläkkeelle aiemmin. Eletään sitten kun elämää.
Onko se raihnainen vanhuus sitten köyhänä kivempaa?
Vierailija kirjoitti:
Tuhannella eurolla pääset nippanappa varsin simppeleihin tutkimuksiin esimerkiksi Mehiläisessä. Pari vuotta sitten mulla meni päälle tonni pelkkiin verikokeisiin. Mutta noin muuten niin mä olen todella iloinen siitä, että olen säästänyt ja sijoittanut. Pystyin hyppäämään oravanpyörästä pois jo ennen alinta eläkeikää. Kohta 3 kuukautta olen ollut oloneuvoksena, eläkeikään vielä 8 kuukautta.
Äippä saa minimi eläkettä ja ihan hyvin sillä pärjäilee.
Kivat hänelle. Mä en saa tällä hetkellä yhtään mitään, koska en ole vielä eläkeiässä. Säästöilläni elelen. 0€/kk tuloja, mutta myös 0€/kk veroja. Elämä on oikeasti aika mukavaa. Nousen ylös sängystä silloin, kun huvittaa, ja teen mitä huvittaa ja milloin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän säästäminen sitä tarkoita, että kituutetaan. Säästäminen tarkoittaa sitä, ettei humpata kaikkia rahoja kaikenlaiseen turhaan. Toki, jos on kovin pienituloinen, ei silloin noin muutenkaan ole varaa yhtään mihinkään turhaan, vaikkei säästöön mitään jäisikään.
Mahdatko ymmärtää mitään muutakaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se raihnainen vanhuus sitten köyhänä kivempaa?
Mieluummin raihnainen vanhuus tietäen, että nautti elämästä kun siihen pystyi kuin raihnainen vanhuus eikä elänyt elämää kun siihen oli mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska sä olet siinä vuokrassasi jo maksanut vuokraisännälle sen jääkaapin hinnan ja enemmänkin jo ennenkuin se jääkaappi edes hajoaa. Sä vaan annat vuokrassasi vuokraisännälle rahan, josta vuokraisäntä sitten säästää sun puolestasi uuteen jääkaappiin. Erona vaan se, että jos säästäisit itse, voisit myös itse päättää, millaisen jääkaapin ostat. Nyt sen päättää vuokraisäntäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, koska sä olet siinä vuokrassasi jo maksanut vuokraisännälle sen jääkaapin hinnan ja enemmänkin jo ennenkuin se jääkaappi edes hajoaa. Sä vaan annat vuokrassasi vuokraisännälle rahan, josta vuokraisäntä sitten säästää sun puolestasi uuteen jääkaappiin. Erona vaan se, että jos säästäisit itse, voisit myös itse päättää, millaisen jääkaapin ostat. Nyt sen päättää vuokraisäntäsi.
Joten? Kaikki ovat tyytyväisiä.
Minulla ei ole säästössä mitään, mutta kyllä olisi hienoa, jos olisi tosiaan monia tuhansia.
Ei tarvitse iskeä kuin joku sairaus, niin hoitoon pääsee nopeammin, jos on varaa mennä yksityiselle. Ja olisihan se hienoa antaa omille opiskelijalapsilleen välillä rahaa, kun ovat niin köyhiä, mutta ei ole mistä antaa.