Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä rahan säästämistä

Vierailija
23.11.2025 |

Okei, ymmärrän että säästää pahan päivän varalla vaikka 500e tai 1000e jos tulee hätätilanne. Mutta en ymmärrä että pitäisi säästää tuhansia ja tuhansia. Minkä takia? rahlla nyt muutenkaan ole väliä ja se menee ja tulee.

Mitä olen huomannut ihimnsessä ketkä säästää niin hermot niillä menee ja niistä tulee ihme tiukkapipoja ja piheja. Eivät muka voi ostaa kahvipakettia vaikka tilillä makaisi tuhansien säästöjä. 

Kommentit (49)

1/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuhannella eurolla pääset nippanappa varsin simppeleihin tutkimuksiin esimerkiksi Mehiläisessä. Pari vuotta sitten mulla meni päälle tonni pelkkiin verikokeisiin. Mutta noin muuten niin mä olen todella iloinen siitä, että olen säästänyt ja sijoittanut. Pystyin hyppäämään oravanpyörästä pois jo ennen alinta eläkeikää. Kohta 3 kuukautta olen ollut oloneuvoksena, eläkeikään vielä 8 kuukautta. 

Vierailija
2/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Tuhannella eurolla pääset nippanappa varsin simppeleihin tutkimuksiin esimerkiksi Mehiläisessä. Pari vuotta sitten mulla meni päälle tonni pelkkiin verikokeisiin. Mutta noin muuten niin mä olen todella iloinen siitä, että olen säästänyt ja sijoittanut. Pystyin hyppäämään oravanpyörästä pois jo ennen alinta eläkeikää. Kohta 3 kuukautta olen ollut oloneuvoksena, eläkeikään vielä 8 kuukautta. 

Äippä saa minimi eläkettä ja ihan hyvin sillä pärjäilee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun säästää rahaa, niin se on monesti itseään ruokkiva positiivinen kierre. Esimerkiksi jos joku kodinkone, tai vaikka auto hajoaa, niin tulee paljon halvemmaksi maksaa se säästöistä kuin velalla. Lisäksi elämä on paljon stressittömämpää, kun tietää, ettei elä jatkuvasti kädestä suuhun

Vierailija
4/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää käydä töissä. Tonnilla ei kauaa eletä jos jää työelämästä pois. Muutama vuosi vielä tehokasta säästämistä ja sitten voin tehdä loppuelämän vaikka 50% työaikaa tai satunnaista keikkaa ja elellä säästöillä. 

Vierailija
5/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on samanlainen. Kun hankittiin yhteinen asunto, ensimmäisten kuukausien aikana käytin 20 tuhatta säästöjäni remontteihin ja sisustukseen. Ihan tyytyväisenä hän minun säästöjäni käytti, eikä vieläkään ymmärrä säästämisen konseptia. 

Rakastan silti. On hänessä hyviäkin puolia :) 

Vierailija
6/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun säästää rahaa, niin se on monesti itseään ruokkiva positiivinen kierre. Esimerkiksi jos joku kodinkone, tai vaikka auto hajoaa, niin tulee paljon halvemmaksi maksaa se säästöistä kuin velalla. Lisäksi elämä on paljon stressittömämpää, kun tietää, ettei elä jatkuvasti kädestä suuhun

No sitä varten on tuo 1000e mutta miksi säästää tuhansia 

Vierailija
7/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on pihi ja kai säästänyt ikänsä. Mutta nyt päälle 65v sanoi mulle " mihinkä ne kaikki rahat käyttää" 

Vierailija
8/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat ostaa vaikkapa talon/mökin/auton/veneen/luksusmatkan niitä ei ostella viidellä sadalla. Yltiöpäinen piheys on taas eri asia kuin järkevä säästäminen.

Vierailija
9/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Äippä saa minimi eläkettä ja ihan hyvin sillä pärjäilee.

Oletko kysynyt äipältä ja siitä mitä hän jättää ostamatta ja tekemättä?

Vierailija
10/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositeltavaa olisi vähintään muutaman kuukauden puskuri eli kyllä se silloin tuhansiin euroihin nousee. Miksi suositeltavaa - no, jos ei ilman selitystä tajua, ei tajua selityksen kerakaan.

Vierailija
11/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että osasi ottaa aivoon töissä nämä suuhengittäjät jotka ihan loukkaantui kun kerroin että kilpailutan vakuutukseni ja liittymäni yms. että saisi halvemmalla. Alkoivat paasaamaan että mitä varten oikein säästän. Itsehän ovat kitisemässä hyvissä ajoin ennen palkkapäivää kun on entiset jo syöty ja ollaan niin helvetin köyhiä, harrastus kai se tuokin.

Vierailija
12/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahan päivän varalle 1000€ ei riitä mihinkään, noin 50 000€ auttaakin jo jotain, itselläni on noin puolimiljoonaa erilaisina sijoituksina hajautetusti tulevaisuutta varten.

Vierailija
13/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka ap siksi että jos työpaikka menee niin säästöt auttaa kummasti. Säästöt tuo turvaa. Kahvipaketteja menee vaikka säästääkin. Säälin sua ap ettet ymmärrä. Raha tuo turvallisuutta.

Vierailija
14/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos tulee yllättävä pakollinen meno, vaikka jääkaappi hajoaa tai muuta vastaavaa, eikä tilillä ole yhtään säästöjä? Hullua ostaa tällaisia velaksi! Tai jos palkkatulo loppuu kuin seinään (irtisanominen, lomautus jne)? Pakkohan sitä rahaa on olla jemmassa hätätilanteita varten.

Vierailija
15/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut pienipalkkaisella alalla ja tilillä 5 numeron summa. Ikinä ei voi tietää jos tulee joku yllättävä, isompi meno. 

Vierailija
16/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos tulee yllättävä pakollinen meno, vaikka jääkaappi hajoaa tai muuta vastaavaa, eikä tilillä ole yhtään säästöjä? Hullua ostaa tällaisia velaksi! Tai jos palkkatulo loppuu kuin seinään (irtisanominen, lomautus jne)? Pakkohan sitä rahaa on olla jemmassa hätätilanteita varten.

Jos jääkappi hajoaa, vuokraisäntä hommaa uuden...

Vierailija
17/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttokuluihin, on helpompaa maksaa vuokravakuudet, muuttoauto, ym. omista rahoista.  Tämä yksi esimerkki.  Tuntui kummalliselta, aina olleet luottotiedot kunnossa, silti en saanut lainaa tavallisesti käyttämältäni lainayhtiöltä, koska "huono taloudellinen tila".  Olisiko ollut syynä etten ollut avannut tiliä ja perustanut määräaikaistalletusta sinne.  Maksoin säästöistäni kuitenkin isomman osan kuluista.

Vierailija
18/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos omistusasunto on jo  ja sen verran säästöjä, että auton vaihtaminen vielä eläkkeelläkin onnistuu ja asunnon rempat ja joku reissu silloin  tällöin, niin ei kai sitä ihminen sen kummempia tarvitse.

Vierailija
19/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jääkappi hajoaa, vuokraisäntä hommaa uuden...

Kaikki meistä ei elä vuokralla. Jos haluaa ostaa oman asunnon, tarvitaan säästöjä. Jos haluaa remontoida asuntoa, tarvitaan rahaa. Jos haluaa auton, tarvitaan rahaa jne. Jo pelkästään tieto säästöistä tuo henkistä turvaa. 

Vierailija
20/49 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on kotona tuhlaajapoika ja pihi poika. Joka kuluttaa vaatteensakin sadaksi reikäläjäksi. Eikä suostu uutta ostamaan.

Oli pakko alkaa pihtaripojan vuoksi säästämään. Tukiahan me ei saada. Kun koittaa aika, jolloin tuhlari muuttaa omilleen ja me pienempään.

Jos ei ole töitä. On nuo töistä säästetyt tonnit jemmassa.

Jos hyvin käy ja töitä riittää. Voi noita ruveta käyttämään. Käydä vaikka matkoilla. Mut se raja on ilman vakityötä mulla nyt 18 tonnia. Siihen on kymppitonni jäljellä. Joka tarkoittanee 10 kk töitä. Sit voi rillutella. 

Toki otetaan jos jotain akuuttia isoa ilmenee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan