Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen kuolema ja väsymys.

Vierailija
23.11.2025 |

Lapsen kuolemasta 4 vuotta. Sairauslomat, psykiatrit, terapeutit ja lääkkeet kokeiltu. Aina yhtä voimaton.

Miten pääsit elämään kiinni, jos pääsit?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuollaisesta voi koskaan toipua.

Vierailija
2/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni kuolemasta on 9 vuotta. Olen koko ajan ollut kiinni elämässä. Sureminenhan on elämistä! Mutta minä antauduin surulleni ja siksi olen ollut toimintakykyinen. Sairauslomasta, psykiatriasta, terapiasta ei ole mitään hyötyä, eikä lääkitys poista surua. Suru on oleva sinussa niin kauan kuin elät, sillä et pääse eroon menetyksestäsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on totta. Mutta miten saisi arkeen voimavaroja, vaikka suru mukana kulkeekin.

Ap

Vierailija
4/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisikohan vieraannutetut isät auttaa? On kuulemma kovempi stressi kuin lapsen kuolema. Lapsillakin menee usein noissa karkeloissa huonosti. Miten ihmeessä selviävät? Näitä pitäisi olla tällä palstalla useita.

Luuletko olevasi hauska?

Vierailija
5/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on totta. Mutta miten saisi arkeen voimavaroja, vaikka suru mukana kulkeekin.

Ap

Ammenna voimaa surustasi. Sen sijaan että miellät surun negatiiviseksi pääomaksi ja viholliseksi, tee siitä paras ystäväsi.

Vierailija
6/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei mitenkään 

Vierailija
7/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni kuolemasta on 9 vuotta. Olen koko ajan ollut kiinni elämässä. Sureminenhan on elämistä! Mutta minä antauduin surulleni ja siksi olen ollut toimintakykyinen. Sairauslomasta, psykiatriasta, terapiasta ei ole mitään hyötyä, eikä lääkitys poista surua. Suru on oleva sinussa niin kauan kuin elät, sillä et pääse eroon menetyksestäsi.

Hyvä, että olet ollut kiinni elämässä. Minä en. En puhu nyt surusta vaan täydellisestä voimattomuudesta. En jaksa käydä kaupassa, tavata ihmisiä, peseytyä kuin pakkotilanteessa jne.

Ap

Vierailija
8/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisikohan vieraannutetut isät auttaa? On kuulemma kovempi stressi kuin lapsen kuolema. Lapsillakin menee usein noissa karkeloissa huonosti. Miten ihmeessä selviävät? Näitä pitäisi olla tällä palstalla useita.

Vieraannutettu isä on yleensä itse vieraannuttanut itsensä lapsistaan. Ja jos häneltä ei ole de facto kuollut lasta, hän ei tiedä mistä puhuu. Minun lasteni isä perseili kännissä niin paljon etteivät lapset halunneet tavata häntä, ja kun toinen lapsistamme kuoli, isä joi lisää ja kuoli itsekin.

Vierailija
9/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Arkeen" 🤮

Vierailija
10/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä, että olet ollut kiinni elämässä. Minä en. En puhu nyt surusta vaan täydellisestä voimattomuudesta. En jaksa käydä kaupassa, tavata ihmisiä, peseytyä kuin pakkotilanteessa jne.

Ap

Olethan sinäkin kiinni elämässä sikäli että olet vielä elossa. Tämä on sinun elämääsi. Ei sinun tarvitse suorittaa mitään ylimääräistä eikä surra muiden mieliksi. Teet vain sen mikä on SINULLE tärkeää. Kaiken muun voit jättää tekemättä.

Vierailija
11/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitat joulua, se piristää. Tai sitten ei..

Vierailija
12/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni menetti kouluikäisen lapsensa muutama vuosi sitten ja jäi kiinni suruun, terapiat ym. kokeiltu, vertaistukiryhmään ei halunnut mennä. Vetäytyy kuoreensa, ei halua tavata ketään, en oikein enää tiedä että pitäisikö jättää rauhaan vai mitä tekisi. Hänellä on onneksi puoliso joka katsoo perään ja yrittää tukea. 

Vierailija
13/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko olevasi hauska?

Mitä hauskaa tuossa on??

Vierailija
14/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsymys voi olla masennuksen oire, tai sitten ihan vaan pitkittyneen stressireaktion. Myös uniapnea kannattaa poissulkea, sen oireet naisella on joskus epätyypilliset. Ei välttämättä äänekästä kuorsausta tai hengityskatkoksia. Vuodelepo ja netissä roikkuminen eivät auta ketään. Ulos vaan vaikka olisi vaikeaa, jos haluat takaisin elämään kiinni.

Vierailija
15/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kirjaa itsellesi pieniä tavoitteita, esim. suihkussa käyminen 3 kertaa/viikko, kävelylenkki 1 krt/vko ja kasvatat määrää viikosta toiseen. Suru voi tuoda myös turvaa, josta et ole valmis päästämään irti. Mitä se toisi elämääsi, ettet määrittelisi sitä ainoastaan lapsesi kuoleman kautta? Mikä voisi tuoda merkitystä elämääsi? Mitä lapsesi toivoisi sinun tekevän?

Vierailija
16/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olethan sinäkin kiinni elämässä sikäli että olet vielä elossa. Tämä on sinun elämääsi. Ei sinun tarvitse suorittaa mitään ylimääräistä eikä surra muiden mieliksi. Teet vain sen mikä on SINULLE tärkeää. Kaiken muun voit jättää tekemättä.

Niin, en tosiaan jaksa tehdä niitäkään mitkä minulle tärkeitä asioita. En sure muiden mieliksi vaan suren ihan itsenäni. Mutta mikä auttaisi selviämään asioista joista haluaisi? 

Ap

Vierailija
17/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei onneksi ole omakohtaista kokemusta. Tiedän kuitenkin muutamia, joita suuri suru on kohdannut. Joillekin toimii jonkinlainen merkityksellisyyden kokemuksen hakeminen. Siis ajatus siitä, ettei lapsen kuolema ollut "turha" ja siitä voi seurata jotain positiivistakin kaiken negatiivisen lisäksi. Esimerkkinä lapsi kuolee huumeisiin ja vanhempi ryhtyy tekemään vapaaehtoistyötä (tiedon lisääminen ja levittäminen, rahankerääminen tms.) ehkäistäkseen vastaavia tapauksia. Tätä voi siis toteuttaa hyvin monella tavalla, tuo oli vain yksi esimerkki. Surua se ei poista, mutta voi auttaa jaksamaan. Voimia ap, toivottavasti löydät jonkun oman tapasi selviytyä surusi kanssa. 

Vierailija
18/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeesus voi auttaa.

Vierailija
19/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kirjaa itsellesi pieniä tavoitteita, esim. suihkussa käyminen 3 kertaa/viikko, kävelylenkki 1 krt/vko ja kasvatat määrää viikosta toiseen. Suru voi tuoda myös turvaa, josta et ole valmis päästämään irti. Mitä se toisi elämääsi, ettet määrittelisi sitä ai

Kannatan tätä ehdotusta! Se vain on tosiasia, että mahdotonkin muuttuu mahdolliseksi pienin askelin. Tee konkreettinen päivä/viikkolista jääkaapin oveen, josta voit vetää yli aina sen asian, jonka olet tehnyt. Huomaat sen tuovan tyydytystä, että saat tehtyä suunnitellut asiat ja pikku hiljaa pääset takaisin rutiineihin. 

Vierailija
20/65 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy lääkärissä, peruslabrat hyvä ottaa. Vitamiinit ravitsemus kohdilleen. Ja ulkoilua ja kuntosalia. Älä huoli, suru tulee mukana sinnekin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä