Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Otit kiinteän sähkösopparin ja tulit huijatuksi? Pösä 5,13c/kWh

Vierailija
23.11.2025 |

Olikos viime vuosi vielä hiukan kalliimpi?

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkön osuus perheen kuluissa on mitätön. Seuraavaksi sähköpörssi intoilija haukkuu tyhmäksi ne, jotka eivät kerää tyhjiä panttitölkkejä tienvarsien ojista.

Vierailija
62/123 |
23.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkön osuus perheen kuluissa on mitätön. Seuraavaksi sähköpörssi intoilija haukkuu tyhmäksi ne, jotka eivät kerää tyhjiä panttitölkkejä tienvarsien ojista.

Joo, ja haukkuu kaikki, jotka ei aina osta punalaputettuja ruokia kaupasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin sopimushinnalla parempaa palvelua ja olin valmis siitä maksamaan. En halua elää pörssisähkön ohjaamana kulutuksessani, vaan käyttää sähköä juuri silloin kuin itse haluan ja tiedän mitä maksan. 

Vierailija
64/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun kerrostalossa niin en voi hyödyntää sitä halpaa yösähköä. Käytän aika vähän sähköä ja voin pestä pyykkini milloin haluan eikä tarvitse tehdä laskelmia tulisiko se 30 senttiä halvemmaksi jos pesenkin vasta tunnin päästä. 

Ja mitä se sinua haittaa vaikka maksaisin ylihintaa sähköstä, omat on rahani.

Minä asun kerrostalossa ja saunon öisin. Tämän vuoden toteutunut keskihinta 4,26 snt/kWh.

Panetko herätyskellon soimaan ?

Nyt en ymmärrä, mihin kysymyksesi liittyy. Herätyskellot toimivat yleensä paristoilla eivätkä siten kasvata sähkölaskua.

Vierailija
65/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun kerrostalossa niin en voi hyödyntää sitä halpaa yösähköä. Käytän aika vähän sähköä ja voin pestä pyykkini milloin haluan eikä tarvitse tehdä laskelmia tulisiko se 30 senttiä halvemmaksi jos pesenkin vasta tunnin päästä. 

Minä asun kerrostalossa ja saunon öisin. Tämän vuoden toteutunut keskihinta 4,26 snt/kWh.

Tämä kysyjä on sama, joka kyseli raejuustoketjussa, mihin proteiinia tarvitsee. Kysymyshullu.

Vierailija
66/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin sopimushinnalla parempaa palvelua ja olin valmis siitä maksamaan. En halua elää pörssisähkön ohjaamana kulutuksessani, vaan käyttää sähköä juuri silloin kuin itse haluan ja tiedän mitä maksan. 

Onhan se kuva harrastus seurata sähkönhintaa 15min välein, jokainen käyttää aikansa siihen mihin haluaa. Itse maksan 7.5 s/kwh kiinteää mielenrauhasta

Vierailija
67/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärrä, mihin kysymyksesi liittyy. Herätyskellot toimivat yleensä paristoilla eivätkä siten kasvata sähkölaskua.

Varmaan liittyy siihen, kun joku vastaajista kertoi saunovansa öisin.

Vierailija
68/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kuva harrastus seurata sähkönhintaa 15min välein, jokainen käyttää aikansa siihen mihin haluaa. Itse maksan 7.5 s/kwh kiinteää mielenrauhasta

Ei tarvi seurata niin tarkasti.

Vierailija
69/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan liittyy siihen, kun joku vastaajista kertoi saunovansa öisin.

Minä kerroin. En ymmärrä, miten herätyskello liittyy saunaan.

Vierailija
70/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sähkönhinnasta on tullut merkittävä asia?

Siirto ja muut maksut tekevät vielä sen, että itse sähkön hinta vaikuttaa vain 40% osalta sähkölaskuun.

Mulla sähkölasku vaihtelee 18-23e välillä per kuukausi, riippuen sähkön hinnasta.

Toi MAKSIMISSAAN 5e ero tarkoittaa sitä, että vetätän kerran kuussa yhden ärrä kahvin+pullan vähemmän, niin se oli siinä?

Jos tämän saman energian keskittäisi siihen, mihin sitä rahaa oikeasti kuluu, voisi jopa oikeasti säästää jotain!?

Vierailija
71/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole aloittaja ja meillä on pörssisähkö. Eikä sitä kytätä tarvi.  Kerran päivässä vilkaisen, en aina silloinkaan ja toistaiseksi on toiminut meillä okt:ssa oikein hyvin. 

En ymmärrä tätä kisaamista, jokainen käyttää sitä sähköä mitä haluaa ja toivottavasti on tyytyväinen valintaansa.

Ei mulla muuta.

Vierailija
72/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Meillä on kolme kiijteistöä, joiden etäisyydet on  200 km -300km, näistä yksi on saaressa, jossa on usein pitähköjäkin sähkökatkoja. Sitten kun sähköt menee päälle, niin onkin se kallis pörssisähkö, joka puskee täysillä kylmentyneeseen 100 neliön taloon lämpöä. Tämä muuten sattuu yleensä rospuuttokelin aikana, jolloin ei päästä säätelemään sähköjä.🤔

Vahingoista viisastuneena, tiedämme, että meidän olosuhteisiin sopii kiinteäsopimus. Itse olemme maksaneet sähkömme, joten ei kai kellään pitäisi olla valittamista(paitsi sähkösopimushullulla)😂

Vierailija
73/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela sen sähkölaskun joka tapauksessa maksaa ;) Tuleepahan pörssisähköuskovaisille vähän enemmän maksettavaa verojen muodossa.

Näin on. Sukunimeni on Kela ja Kela on aina ollut laskujeni maksaja.

Vierailija
74/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan liittyy siihen, kun jo

Ymmärtäminen vaatii aktiivista aivotoimintaa, joka monilta puuttuu😅

Vierailija
75/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan liittyy siihen, kun jo

Minä kerroin. En ymmärrä, miten herätyskello liittyy saunaan.

No, vaikka siten, että jos saunot yöllä, niin laitatko kellon soimaan että heräät. 

Itse ajattelin niin, että sun yösaunominen tapahtuu ennen nukkumaanmenoa, mutta jos kysyjä ajatteli toisin esim. aamuyöllä heti herättyä saunaan tjsp. ja siksi kello herättäisi.

En ole täällä niin paljon että olisin kysyjähulluun törmännyt, joten en sellaisesta tiedä. Kunhan pohdin.

Vierailija
76/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"No, vaikka siten, että jos saunot yöllä, niin laitatko kellon soimaan että heräät. 

Itse ajattelin niin, että sun yösaunominen tapahtuu ennen nukkumaanmenoa, mutta jos kysyjä ajatteli toisin esim. aamuyöllä heti herättyä saunaan tjsp. ja siksi kello herättäisi."

En oikein ymmärrä, miksi minun pitäisi herätä yöllä saunoakseni yöllä. Eikä nykyään muutenkaan käytetä herätyskelloja.

Vierailija
77/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähköhullut ovat kuin kasvissyöjät tai uskovaiset. Paasaavat omaa ratkaisuaan ainoana oikeana ratkaisuna.

Vierailija
78/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähköhullut ovat kuin kasvissyöjät tai uskovaiset. Paasaavat omaa ratkaisuaan ainoana oikeana ratkaisuna.

Itse käytän pörssisähköä, jonka maksaa kela, ja olen pescovegetarisi.

Vierailija
79/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä pösän keskihinta vai ap:n oman kulutuksen keskihinta?

Vierailija
80/123 |
24.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan kiinteällä sopimuksella sähköstä noin 20€/kk, sisältäen myös siirtomaksun, verot yms. Pörssisähköllä saattaisin säästää pari euroa, mutta ei ole vaivan arvoista. 

Minkä vaivan?

Sen vaivan, että seuraisin tunti-/varttihintoja. Käytän senkin ajan mieluummin muuhun, ja käytän sähkölaitteita silloin kun haluan, en silloin kun se on halvinta. 

Miksi niitä pitäisi seurata? Keskihinta on keskihinta.

Tehdäänpä pörssisähköniilolle älykkyystesti.

Jos vuorokauden keskihinta on 6 c/kwh, niin paljonko 30 KWh maksaa silloin, kun sähkön hinta on 45 c/kwh ja pitäisi taloakin lämmittää, koska lapsilla on kylmä.

Jos vuorokauden keskihinta on 6 snt/kWh, niin silloin taloa lämmitetään tasaisesti ympäri vuorokauden sillä kuuden sentin keskihinnalla. Ei ole mitään väliä, mitä se maksaa tunnin ajan. Ja miksi lapsilla olisi kylmä, kun talon sisälämpötila pidetään vakiona? Että olipa typerästi kirjoitettu.