Otit kiinteän sähkösopparin ja tulit huijatuksi? Pösä 5,13c/kWh
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten johtuu, että pörssisähköilijät valittavat eniten sähkön kovista hinnoista ?
En ainakaan minä valita. Mun tilanteeseen pörssisähkö sopii todella hyvin. Halpoja tai hyvin halpoja päiviä on paljon, pystyn hyvin hoitamaan pyykinpesutilat yms silloin. Viime kesänä sähkö oli usein miinusmerkkistä. Laskut koostuu lähinnä siirtohinnoista ja muista pienemmistä eristä. Puhelimessa on idioottihelppo taulukko tunti- ja varttihinnoista.
Iloitaan nyt vielä niin kauan kun voidaan. Nähtäväksi jää, mitä sähkön hinnalle tapahtuu, kun datakeskukset alkaa toimimaan.
Pyykinpesut. Tuli ylimääräinen loppuliite. Saunaa ei mulla ole enkä sillä mitään tekisikään, kun en käytä. Talossa on talosauna, jos tarvetta tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan kiinteällä sopimuksella sähköstä noin 20€/kk, sisältäen myös siirtomaksun, verot yms. Pörssisähköllä saattaisin säästää pari euroa, mutta ei ole vaivan arvoista.
Minkä vaivan?
Sen vaivan, että seuraisin tunti-/varttihintoja. Käytän senkin ajan mieluummin muuhun, ja käytän sähkölaitteita silloin kun haluan, en silloin kun se on halvinta.
Miksi niitä pitäisi seurata? Keskihinta on keskihinta.
Tehdäänpä pörssisähköniilolle älykkyystesti.
Jos vuorokauden keskihinta on 6 c/kwh, niin paljonko 30 KWh maksaa silloin, kun sähkön hinta on 45 c/kwh ja pitäisi taloakin lämmittää, koska lapsilla on kylmä.
Ne on harvoja tunteja milloin on kallista. On myös nolla ja miinustunteja, sekä yöllä lähes poikkeuksestta halpaa. Minulla on yöllä lattialämmitys päällä. Päivällä ilp ja tarvittaessa takka. Näin se menee hyvin .😁 Pyykkikoneen voi laittaa mihin aikaan haluaa päälle ym.
"Talo kylläkin lämpiää eniten talvella. Huippuhinnat on talvella. Minulla on kiinteä soppari siksi, että minun ei tarvitse miettiä sähkönkulutustani eri aikoina. 2 sähköautoa, maalämpö. Tulee hieman kalliimmaksi (6,??€/kWh) mutta helpompi tehdä kuukausibudjetti."
Aivan järjetöntä pitää kiinteää jos on maalampö ja vielä 2 sähköautoa. Sähköauto ja pörssisähkö on ihan unelmadiili. Esim viimeisen vuoden yö keskihinta on 2,43 snt. Pörssissä saa viikottain keskimäärin 2 kertaa ladata auton 2 snt tai alle. Mitä seurannut niin niillä on alimmat keskihinnat poikkeuksetta pörssissä joilla sähköauto.
Mun määrin on vain 2 senttiä kalliimpi + vähän päälle 4 euroa se perusmaksu päälle. Kuukaudessa tulee hintaa sähkölle 10-11 euroa yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuleeko pörssisähköhullut oikeasti, että määräaikaisen sopparin ottajat luulee sen tulevan halvemmaksi? Määräaikainen soppari otetaan, koska silloin sähköyhtiö kantaa riskin sähkön hinnan noususta eikä tarvitse sitten itkeä valtiolta sähköavustusta jos sähkön hinta joskus hetkellisesti nousee. Toki näitä on hyvin harvoin, samoin kuin tulipalo harvoin sattuu mutta kotivakuutus on sen varalta hyvä olla. Eli määräaikaisen ottaja maksaa siitä, että sähkön hinta pysyy vakiona.
Määräaikaisen hintoja voi myös vertailla, eikä ole pakko ottaa sitä kalleinta mahdollista. Itsellä esim. nyt määräaikainen 4.62snt/kwh. Ja ei, mua ei harmita lainkaan, vaikka pörssisähkön keskihinta olisi siltä ajalta 1snt/kwh.
Mistä firmasta sait määräaikaisen 4,62 snt/kWh? Paljonko on kuukausimaksu?
Ei ole saanut enää vuosiin tuolla hinnalla, taas kerran joku elää mielikuvitusmaailmassa
Vierailija kirjoitti:
Ap. Käyn töissä ja maksan itse myös sähkölaskuni. En ehdi kyttäämään vellikattilan vieressä, koska uskallan kypsentää🤣
Minäkin käyn töissä, joten minulle on ihan sama, maksaako vellin keitto yksi vai kaksi senttiä. Siksi pörssisähkö enkä seuraa hintoja. Kiinteä hinta on aina kalliimpi. Sähköyhtiö ei ota riskiä, että sitoutuisi liian halpaan hintaan.
En tiedä, millä motiivilla täällä keuhkotaan pörssisähköstä. Jos joku ei tykkää, se ei ole pakollinen. Mutta pörssisähkö ei vaadi mitään seuraamista. Toimii ihan kuten mikä tahansa sähkö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksan kiinteällä sopimuksella sähköstä noin 20€/kk, sisältäen myös siirtomaksun, verot yms. Pörssisähköllä saattaisin säästää pari euroa, mutta ei ole vaivan arvoista.
Minkä vaivan?
Että pitäisi seurata koska teen ruokaa, pesen pyykkiä tai tiskiä saati milloin saunon. Itselläni sähkön käytöstä enin osa tapahtuu niinä vuorokauden kalleimpina tunteina. Kiinteä hintaisella sopparilla voin laittaa pesukoneen pyörimään, kun tulen treeneistä tai ylipäänsä käyttää sähköä kun se on minulle kätevää. Minun ei tarvitse välittää onko nyt sellainen päivä, että pitäisi himmailla.
Ei sitä tarvitse seurata. Kiinteään hintaan on jo laskettu sisään tuo kalliiden tuntien käyttö, ei sitä hyväntekeväisyytenä myydä. Eli jos haluat, voit vaihtaa pörssisähköön, toimia kuten ennenkin, ja maksaa vähemmän. Mutta ei ole pakko.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisen vaikeati hahmotettava on ajatus siitä, että keskihinta x kokonaiskulutus < todelliset kustannukset.
Miksihän kaikilla ihmisillä pitäisi olla äänioikeus?
Ei. Pörssisähkön appi laskee käyttäjälle nimenomaan sen oman kulutetun sähkön keskihinnan. Jolloin siitä saa ihan aidon tiedon sähkön hinnasta.
Eli jos pörssisähkö onkin tänään paljon kalliimpaa kuin eilen, niin sinusta sillä ei ole merkitystä? Saunan lämmitys on aina saman hintaisa riippumatta sen kahden tunnin pörssisähkön hinnasta?
Ei ole aina saman hintaista, mutta sitä ei tarvitse seurata, koska ne erot tasoittuvat. Keskimäärin se on silti halvempaa kuin kiinteä. No en minäkään kahden euron kWh hinnalla saunoisi, mutta siitä olisi jo mediassa otsikot, sitä ei tarvitse itse seurata. Normivaihtelut kompensoi toisiaan.
Mun sähköpattereiden termostaatti ei tiedä sähkön hintaa vaan naksataa päälle kun on riittävän vilpoista.
Mutta ei se varmasti ole päällä vain vartin vuorokaudessa.
Meillä on omakotitalo, johon on tehty automatiikka aikakaudella, jolloin kiinteässä hinnassa oli erikseen yöhinta ja päivähinta. Siksi vesi meillä lämpenee aina öisin, ja meillä on betonilaattaan tehty varaava lämmitys lattian alle, joka menee päälle vain öisin. Joka on siis pörssisähkössä edullista. Joten ei tarvitse ajatella yhtään, kun nämä kalleimmat hoituu automaattisesti.
Kun ei ole sähkölämmitystä tai -autoa, niin sähkö on aika minimaalinen osa kuukauden kuluja. Veteen menee taloudessa helpolla 2-3 kertainen summa rahaa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että on kiinteähintaisen sähkön ostajia, niin sähköyhtiöt saavat enemmän voittoa, mikä näkyy pörssisähkönkin halventuneina hintoina.
Eipä ole paljon auttanut kun monta kk pösä kallista
Jaa, en ole tuota pösälaisena huomannut. Sähkölaskut ovat olleet pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä vaivan?
Että pitäisi seurata koska teen ruokaa, pesen pyykkiä tai tiskiä saati milloin saunon. Itselläni sähkön käytöstä enin osa tapahtuu niinä vuorokauden kalleimpina tunteina. Kiinteä hintaisella sopparilla voin laittaa pesukoneen pyörimään, kun tulen treeneistä tai ylipäänsä käyttää sähköä kun se on minulle kätevää. Minun ei tarvitse välittää onko nyt sellainen päivä, että pitäisi himmailla.
Luuletko, että minä pörssisähköläisenä seuraan teenkö ruuan klo 17, kun olen tullut töistä vai enkö tee? On teillä ihme harhoja.
Mulla on vaatteita (myös treenivaatteita) ettei pyykkiä tarvitse pestä joka ilta. Yleensä jätän pyykkäämisen viikonlopuksi.
Nyt pörssisähkö on yhden sentin luokkaa. Pesukone pesee pyykkiä ja tuon koneellisen jälkeen laitan vielä villapesuohjelmaan neuleita ja mahdollisesti pesen yhden talvitakeistani, johon tuli kahvilassa rasvaläikkä.
Astianpesukonekin tiskaa 3-4 päivän tiskit nyt. Kaksi henkilöä ei hirveästi tiskiä tee, etenkin kun syömme usein ulkona.
Äh. Sähkölasku 25e/kk. Ei tarvi mitään seurailla millon on mikäkin hinta. Tää on hyvä.
- yksiö ja kiinteä hinta
Vierailija kirjoitti:
mitä väliä hinnalla on lauhaan vuoden aikaan, sitten se pösä kirpaisee kun kylmä tulee ja ihan oikeasti yölläkin on 30snt/kwh...
Ei ole sellaista näkyvissä, koska kiinteiden hinnat eivät ole nousseet. Sähköyhtiö myy kiinteät aina kalliimmalla kuin pörssi. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteähintaiset aina unohtavat sen, että kun yöllä on yleensä kylmempää, niin silloin sähkökin on halpaa ja joskus jopa miinuksella. Itsellä vesi-ilmalämpöpumppu, joka tarvitsee vähän sähköä kovemmilla pakkasilla. 😆
Kiva kuitenkin, että sähköyhtiöt pääsevät tienaamaan kiinteähintaisilla soppareilla. 👌
Itse tykkään nukkua viileämmässä, eli käytännössä pistän lämmitystä illalla pienemmälle ja aamulla taas isommalle.
Ja mitenkäs sen sähkön hinnan kanssa menee, jos nyt oikein muistelen, niin yleensä aamun tunnit on kalleimpia. Ja yöllä halvimpia. Eli täysin mun kulutusprofiilin vastaisesti. Lisäksi kun en lataa autoa halvoilla tunneilla, vaan tankkaan sitä bensapumpulla, eli mun potentiaalinen säästö pörssisähköllä on niin vähän, että en jaksa vaivata päätäni sähkön spot-hinnalla.
Kannattaa siis muistaa, että jos sulle sopii pörssisähkö hyvin, niin ihan kaikkien kanssa niin ei ole.
Oho onpas taas halpaa 0.xxc pösäsähköä😂 määrikset maksaa aika kovaa hintaa.
Asun kaukolämpörivarissa ja sähköä kuluu vuodessa noin 750 kWh (vaihteluväli 2020-2024 on 615..760 kWh). Kiinteä määräaikainen sopimus. Viimeisten 9 kk laskuilla olen maksanut 618 kWh sähköstä perusmaksuineen, siirtoineen ja veroineen yhteensä 198 euroa eli 22 euroa/kk. Pesen pyykkini taloyhtiön pesulassa, omaa pesukonetta ei ole, joten se ei vaikuta sähkölaskuuni. En oikeastaan voi siirtää sähkönkulutustani pörssisähkön hintojen mukaan, jääkaappipakastin pyörii koko ajan ja kokkailen päivisin. Saunaa ei ole, löylyttelyn hoidan taloyhtiön saunassa. Sähkölaskussani ei ole myöskään mitään autonlämmitystä.
Ei mua kukaan ole huijannut.
En ainakaan minä valita. Mun tilanteeseen pörssisähkö sopii todella hyvin. Halpoja tai hyvin halpoja päiviä on paljon, pystyn hyvin hoitamaan pyykinpesutilat yms silloin. Viime kesänä sähkö oli usein miinusmerkkistä. Laskut koostuu lähinnä siirtohinnoista ja muista pienemmistä eristä. Puhelimessa on idioottihelppo taulukko tunti- ja varttihinnoista.
Iloitaan nyt vielä niin kauan kun voidaan. Nähtäväksi jää, mitä sähkön hinnalle tapahtuu, kun datakeskukset alkaa toimimaan.