Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä kirjoista, joita olet lukenut ahmimalla

Vierailija
22.11.2025 |

Moikka

Olisiko vinkkejä tällaisista kirjoista? Olen aina ollut kova lukemaan, kunnes päälle nelikymppisenä se yhtäkkiä muutamaksi vuodeksi hiipui, syytän tästä älylaitteita ja digitalisaatiota. Nyt olen kuitenkin löytänyt lukemisen ilon uudelleen Lisa Jewellin psykologisista jännäreistä. Ne ovat ilmaisseet minut täysin mukaansa, enkä ole malttanut laskea niitä käsistäni. Niissä juonenkuljetus on aivan omaa luokkaansa ja koko ajan tapahtuu. Nyt olen lukenut ne kaikki, ja kaipaan vinkkejä uusista yhtä koukuttavista kirjoista. Eniten tykkään jännäreistä, trillereistä ja kauhusta. Olen lukenut esim. Sebastian Fitzekin, Stephen Kingin ja Tess Gerritsenin koko suomennetun tuotannon. Hyviä ovat myös esim. Robin Cook, David Baldacci ja John Grisham.

Eli, vinkkaa kirjoja tai kirjailijoita, jotka ovat palauttaneet lukuinnostuksesi! Tai jos lukuinnostuksesi ei ole koskaan hiipunut, mitkä ovat sellaisia kirjoja, jotka pitävät tiukimmin otteessaan.

Kiitos jo etukäteen <3.

Kommentit (137)

Vierailija
121/137 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jussi Halla-ahon elämäkerrasta en odottanut tykkääväni. Lainasin sen asenteella, että vilkaistaan nyt sitten tätäkin, kun kerran kirjastoauto tuo ilmaiseksi kotiovelle.

Mutta kirja olikin todella mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu.

Pakko kysyä, missä kirjastoauto kulkee vielä?

Esimerkiksi Tuusulassa.

- - - - 

Off-topic...

>>Turussa on kaksi kirjastoautoa. Kirjastoautoistamme uudempi Lieke kulkee sähköllä.<<

- Hämmästyttävää!  Aikanaan 60-vuotta sitten kirjastoautosta heinähäkillisen kirjoja kantaneena olin 100-varma, että kirjastoautot ovat lakanneet kulkemasta kauan sitten!

- - - - 

Montako kirjastoautoa Suomessa on?

>>Kirjastotilastojen mukaan vuonna 2002 Suomessa oli 197 kirjastoautoa, mutta vuonna 2022 niitä oli 124. Joillakin alueilla lasku on ollut maan keskiarvoa voimakkaampaa.

16.1.2024<<

https://yle.fi/a/74-20065586

Vierailija
122/137 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

André Brinkin ja John Irvingin teokset. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/137 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nicci French, Viikonpäivä-sarja. Kannattaa ehdottomasti lukea järjestyksessä.

Kotimaisista Max Seeck.

Ja jo monen mainitsema Jo Nesbo.

Vierailija
124/137 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dean Koontzin kirjoissa on useita todella hyviä.

Vierailija
125/137 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt luettu Belinda Bauerin Näkijä. Alku vähän nikotteli, mutta kun pääsi kunnolla vauhtiin, niin ihan huippulaatua! Kiitos tästä! Ja saa vielä vinkata Bauerin parhaat kirjat.

Seuraavana vuorossa odottavat Rebecca Yarrosin Siivenisku ja Tuomas Niskakankaan Roihu.

Ap

Vierailija
126/137 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

B. A. Paris: Suljettujen ovien takana. Oli pakko lukea miltei yhdellä istumalla.

Vierailija
127/137 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemingway

Vierailija
128/137 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailman paras romaani: Sadan vuoden yksinäisyys

Tässä tulee varmaankin lopussa joku tajunnanräjäyttävä käänne, joka saa minutkin uskomaan tuon. Aion lukea loppuun. Olen puolivälissä menossa. Uskomattoman puuduttavaa ja vastenmielistä jaarittelua lapsellisilla yliluonnollisuuksilla höystettynä.

Olen ottanut tehtäväksi lukea kattavasti kirjallisuuden klassikot ja tähän asti olen saanut elämyksiä. Tämä kirja on ensimmäinen pettymys todella monesta lukemastani. Toivottavasti tilanne tosiaan muuttuu.

Nyt jäi kiinnostamaan  millaisesta kirjallisuudesta pitää ihminen johon Sadan vuoden yksinäisyys ei uppoa yhtään. Olen ihan aidosti kiinnostunut kuulemaan. 

Olen eri, mutta Sadan vuoden yksinäisyyden kahlasin väkisin lukiossa läpi, joten osun kohderyhmään.

Pidän historiallisista romaaneista, dystopiasta, fantasiasta. Pituus ja pitkät esipuheet ja pohjustukset ei haittaa. Mutta Sadan vuoden yksinäisyys nyppi. Ehkä se oli liian toisteista, tai olin liian nuori.

Vierailija
129/137 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outi Pakkasen teokset,( mutta ei ihan nämä viimeisimmät. )

Tuire Malmstedt

Jenni Multisilta

Päivi Alasalmi

Pirkko Arhippa

Ja islantilaisia kirjailijoita, kuten Lilja Siguroardottir, Yrsa Siguroardottir, Ragnar jonasson  ja lukuisia muita.

Vierailija
130/137 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elina Backman. Todella hyviä kirjoja.

Vierailija
131/137 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon tykännyt esim. Ruth Rendellin kirjoista. Etenee sopivassa tahdissa ja jännää on. 

Vierailija
132/137 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäkerrat on jänniä.

Ja sitten esim Eeva Joenpellon kirjoista ne, jotka ovat hänelle tapahtuneita. Esim toisen poikansa itsemurha ja toisen poikansa kuolemaan johtanut suusyöpä sekä samana vuonna tapahtunut avioeronsa upean komeasta kustannusjohtaja Jarl Hellemanista. Uskomattomia uhrauksia on kirjan nimi.

Vierailija
133/137 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hemingway

Booooooring. Oksettava juoppo, sadisti, palvoi julmia eläinrääkkäyksiä ; härkätaisteluita.

Vierailija
134/137 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kuka kysyi romantiikasta. Siihen tautiin ehdottomasti sellainen  kirja kuin Vettä elefanteille.

Kun luin sitä, niin toivoin ettei se ikinä loppuisi. Niin hyvä se oli. 

Vierailija
135/137 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinuhe Egyptiläinen, Jean Untonen-Auel kivikauteen perustuva kirjasarja, Agatha Christiet, Ylpeys ja ennakkoluulo, Pieni talo preerialla kirjasarja

Jean M. Untinen-Auel, Maan lapset -sarja: Luolakarhun klaani, Hevosten laakso, Mammutin metsästäjät, Tasangon vaeltajat, ... Kolmannen osan ahmin 20-jotain opiskelijapoikana pikalukemalla yli 800-sivuisen pokkarin yhdessä yössä: aloitin puoli yhdeksältä illalla ja lopettelin joskus aamuviideltä tai -kuudelta.

Vastaavanlainen kirja (tai oikeammin neliosainen kirjasarja, joka oli uudelleenjulkaistu pokkarina yktenä niteenä), jota oli liki mahdoton jättää kesken edes lukemisen venyessä pikkutunneille, oli scifi-klassikko James Blish: Cities in Flight.

Nykykirjallisuudesta suosittelen jännityskertomusta, josta löytyy myös syvempiä tasoja: Hervé Le Tellier: Poikkeama.

Vierailija
136/137 |
02.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Patricia Highsmithin tuotanto, psykologista jännitystä.

Ne tosiaan erottuvat massasta, ja edukseen!

Vierailija
137/137 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomas Niskakankaan Roihu käynnistyy kyllä aika hitaasti. Jotain suurta tulevaa tapahtumaa siinä on yli 200 sivua nyt pedattu, mutta aika vähän mitään tapahtunut. Katsotaan, kuin kauan vielä jaksan.

Ap