Vinkkejä kirjoista, joita olet lukenut ahmimalla
Moikka
Olisiko vinkkejä tällaisista kirjoista? Olen aina ollut kova lukemaan, kunnes päälle nelikymppisenä se yhtäkkiä muutamaksi vuodeksi hiipui, syytän tästä älylaitteita ja digitalisaatiota. Nyt olen kuitenkin löytänyt lukemisen ilon uudelleen Lisa Jewellin psykologisista jännäreistä. Ne ovat ilmaisseet minut täysin mukaansa, enkä ole malttanut laskea niitä käsistäni. Niissä juonenkuljetus on aivan omaa luokkaansa ja koko ajan tapahtuu. Nyt olen lukenut ne kaikki, ja kaipaan vinkkejä uusista yhtä koukuttavista kirjoista. Eniten tykkään jännäreistä, trillereistä ja kauhusta. Olen lukenut esim. Sebastian Fitzekin, Stephen Kingin ja Tess Gerritsenin koko suomennetun tuotannon. Hyviä ovat myös esim. Robin Cook, David Baldacci ja John Grisham.
Eli, vinkkaa kirjoja tai kirjailijoita, jotka ovat palauttaneet lukuinnostuksesi! Tai jos lukuinnostuksesi ei ole koskaan hiipunut, mitkä ovat sellaisia kirjoja, jotka pitävät tiukimmin otteessaan.
Kiitos jo etukäteen <3.
Kommentit (123)
Camilla Crebe, Clare Mackintos, Viveca Sten, yleensä Pohjoismaiset naisdekkaristit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Risto Isomäellä on ympäristöaiheisia trillereitä. Jotkut hyvinkin koukuttavia.
Kiitos, tykkään ympäristöaiheisista. Mikä kirja kannattais lukea ekana?
Ap
Sarasvatin hiekkaa?
Oli hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Raamattu on maailman tärkein kirja. Se on Jumalan Sana.
Paljonhan siinä on vauhtia ja vaarallisia tilanteita, mutta pitääkö se otteessaan kuten ap kaipaa, kun kaikki peruskoulun käyneet jo tietää koko tarinan ja mihin se päättyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman paras romaani: Sadan vuoden yksinäisyys
Tässä tulee varmaankin lopussa joku tajunnanräjäyttävä käänne, joka saa minutkin uskomaan tuon. Aion lukea loppuun. Olen puolivälissä menossa. Uskomattoman puuduttavaa ja vastenmielistä jaarittelua lapsellisilla yliluonnollisuuksilla höystettynä.
Olen ottanut tehtäväksi lukea kattavasti kirjallisuuden klassikot ja tähän asti olen saanut elämyksiä. Tämä kirja on ensimmäinen pettymys todella monesta lukemastani. Toivottavasti tilanne tosiaan muuttuu.
Ostin kirjan ja aloin lukea 20 vuotta sitten. Kirjanmerkki on edelleen juurikin tuossa puolivälissä. Kun saat loppuun, palaa kirjoittamaan tänne motivaatiopuhetta, jolla itsekin saisin viimein kirjan luettua. Kiitos!
Varistyttö-trilogia meni aikoinaan melko siivillä, vaikka muuten ei juuri tule sillä tavalla "ahmimalla" luettua mitään.
Michael Crichton. Nyt. Aikamatka. jne..
Pekka Hiltusen dekkarisarja: erittäin hyvin kirjoitettu ja pääosissa kaksi fiksua naista. Taavi Soininvaara: sähäkkää juonenkuljetusta ja maailmanpolitiikkaa pikakelauksella. Ranskalaiset nykydekkarimestarit Pierre Lemaitre (nyös kouluttavia historiallisia romaaneja) ja Guillaume Musso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman paras romaani: Sadan vuoden yksinäisyys
Tässä tulee varmaankin lopussa joku tajunnanräjäyttävä käänne, joka saa minutkin uskomaan tuon. Aion lukea loppuun. Olen puolivälissä menossa. Uskomattoman puuduttavaa ja vastenmielistä jaarittelua lapsellisilla yliluonnollisuuksilla höystettynä.
Olen ottanut tehtäväksi lukea kattavasti kirjallisuuden klassikot ja tähän asti olen saanut elämyksiä. Tämä kirja on ensimmäinen pettymys todella monesta lukemastani. Toivottavasti tilanne tosiaan muuttuu.
Nyt jäi kiinnostamaan millaisesta kirjallisuudesta pitää ihminen johon Sadan vuoden yksinäisyys ei uppoa yhtään. Olen ihan aidosti kiinnostunut kuulemaan.
Carin Gerhardsen, joku Islantilainen ****dottir, ihan luettava sarja.
Liza Marklund on erittäin koukuttava.
Vierailija kirjoitti:
Carin Gerhardsen, joku Islantilainen ****dottir, ihan luettava sarja.
Olet vähä-älyinen hörhö.
Dekkarituotannoista: Anna Jansson, Anne Holt, Camilla Läckberg, S.J.Bennet, Camilla Crebe, Viveca Sten, Anniina Tarasova, Robin Cook, Ilkka Remes, Stieg Larsson.
Stieg Larsson on aivan omaa luokkaansa, ahmaisin kaikki kolme kirjaa ruotsiksi kun en mitenkään malttanut odottaa suomennoksia.
Jussi Halla-ahon elämäkerrasta en odottanut tykkääväni. Lainasin sen asenteella, että vilkaistaan nyt sitten tätäkin, kun kerran kirjastoauto tuo ilmaiseksi kotiovelle.
Mutta kirja olikin todella mielenkiintoinen ja hyvin kirjoitettu.
Robert Galbraithin Cormoran Strike- sarja, luettava järjestyksessä.
Grebe on jo mainittukin, suosittelen!
Kate Atkinsonin kirjat hyviä.
Eppu Nuotio, Elina Backman kotimaisia.
Jos pidät Lisa Jewellin kirjoista, kokeile seuraavaksi Freida McFaddenin kirjoja. Aloita vaikka kirjasta Kotiapulainen. Sitten Kotiapulaisen salaisuus, ja sen jälkeen Kotiapulainen valvoo.
Vierailija kirjoitti:
Gregory David Robertsin Shantaram.
Kiitos kun muistutit! Ystäväni suositteli tuota kuukausia sitten ja olin unohtanut. En ole ap.
Täällä on aika paljon suositeltu hitaita dekkareita, vaikka ap näyttäisi pitävän nopeampitempoisista trillereistä. Suomessa hyviä sellaisia tekevät Tuomas Niskakangas ja Helena Immonen. Molemmat fiksuja eikä todellakaan aivotonta rymistelyä. Niskakankaan Leo Koski sarjassa on kolme osaa julkaistu. Tosi tosi tosi hyviä. Immosen Kettu sarjassa taitaa olla osia neljä. Immoselta on tullut uusikin, mutta en tiedä, oliko se ihan kettujen veroinen.
Tuorein kyllä taas muistutti, että aliarvioi aika lailla lukijaa. On sellaista "tekosivistynyttä" suurimmalta osin. Toisaalta on ajan hermolla mukana ja se laajempi "salaliitto", mistä missäkin kirjassa on kysymys, on yleensä ihan oivaltava.
Nopsasti tuli luettua tuo uusin punainen kirja, että sikäli voin yhtyä edelliseen ja liittää brownit tähän keskusteluun tuon koko sarjan osalta.